Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:18:19 GMT

اخذ مالیات از غول‌های فناوری؛ توافق تاریخی گروه هفت

تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۵۰۳۹۶

اخذ مالیات از غول‌های فناوری؛ توافق تاریخی گروه هفت

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، روز شنبه، آمریکا، انگلیس و پنج کشور دیگر عضو گروه هفت به یک توافق مهم دست یافتند  که براساس آن پول بیشتری را از شرکت های چند ملیتی مانند "آمازون" و "گوگل" گرفته و به این ترتیب انگیزه آنها را برای انتقال سودشان به بهشت های مالیاتی خارج از کشور کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در پی توافق هفت کشور صنعتی برای گرفتن دستکم ۱۵ درصد مالیات از شرکت های چندملیتی و واریز آن به خزانه دولتهایی که به دلیل همه گیری کووید-۱۹ تهی شده اند، صدها میلیارد دلار درآمد عاید این کشورها می شود.

رویترز در ادامه نوشت: «ریشی سوناک» وزیر دارایی انگلیس پس از ریاست نشست دو روزه گروه هفت در لندن گفت: «وزرای دارایی هفت کشور صنعتی به توافق تاریخی برای اصلاح نظام مالیاتی جهانی رسیده اند تا آن را برای عصر دیجیتال جهانی مناسب سازند».

این نخستین بار پس از همه گیری جهانی ویروس کرونا بود که وزرای دارایی کشورهای ثروتمند به صورت رو در رو یکدیگر را ملاقات می کردند.

«جنت یلن» وزیر خزانه داری ایالات متحده هم در این نشست گفت: «"تعهد قابل توجه و بی سابقه" پایان رقابت برای کاهش مالیات جهانی است».

«اولاف شولز» وزیر دارایی آلمان هم این توافق را خبری بد برای بهشت های مالیاتی سراسر جهان دانست.

قوانین کنونی مالیات جهانی مربوط به دهه ۱۹۲۰ است که در حال دست و پنجه نرم کردن با غول های فناوری چند ملیتی است که خدمات خود را از راه دور می فروشند.

جزئیات اصلی این توافق قرار است در ماههای آینده مورد مذاکره قرار گیرد و توافق روز شنبه بزرگترین و سودآورترین شرکتهای چند ملیتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

«برونو لو مایر» وزیر دارایی فرانسه در پی این توافق گفت که خواهان افزایش حداقل مالیات خواهد بود و ۱۵درصد را یک "نقطه شروع" خواند.

کشورهای عضو گروه هفت شامل ایالات متحده، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و کانادا است.

برچسب‌ها مالیات گروه هفت آمازون گوگل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مالیات گروه هفت آمازون مالیات گروه هفت آمازون گوگل گروه هفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۵۰۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح اله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور امروز در رویداد گرامیداشت روز جهانی مالکیت فکری با عنوان «دیدار پایدار» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، گفت: مالکیت فکری در خلق ارزش و مزیت رقابتی نقش اساسی دارد.

وی گفت: اگر خواهان احداث بنای اقتصاد دانش‌بنیان در کشور هستیم، باید مالکیت فکری را به عنوان ستون اصلی این بنا در نظر بگیریم.

 وی در ادامه تصریح کرد: ارزش ذاتی اقتصاد دانش‌بنیان، در تبدیل علم و فناوری به دارایی‌های فکری نهفته است. این دارایی‌ها، که شامل اختراعات، طرح‌های صنعتی، علائم تجاری و ... می‌شوند، هویت و اعتبار یک شرکت دانش‌بنیان را شکل می‌دهند.

معاون علمی رئیس جمهور با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد ارزش بازار ۱۰۰ شرکت بزرگ دنیا ریشه در دارایی‌های نامشهود آنها دارد، خاطرنشان کرد: ما در ایران در حوزه مالکیت فکری با چالش‌های متعددی روبرو هستیم و باید با شتابی فزاینده برای رفع این موانع تلاش کنیم.

دهقانی از برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با کسب تجارب بین‌المللی در این زمینه، شاهد ارتقای جایگاه مالکیت فکری در کشور باشیم.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اهمیت ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: امیدواریم با عزم راسخ معاونت علمی و فناوری در این زمینه، شاهد استقرار یک نظام کارآمد برای ارزیابی و اعتباردهی این دارایی‌ها باشیم.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد
  • جدیدترین موضع‌گیری لاپید درباره توافق با حماس
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
  • سازمان مالیاتی موظف به ارسال درآمدهای اشخاص غیرتجاری به وزارت تعاون شد
  • سازمان امور مالیاتی موظف به ارسال درآمد اشخاص غیرتجاری شد
  • زمان پرداخت «مالیات بر عایدی سرمایه» تعیین شد
  • شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • روسیه : از پیوستن بولیوی به «بریکس» حمایت می‌کنیم