Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@00:20:30 GMT

از خشک شدن چاه‌ها تا دام‌هایی که تلف می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۶۱۲۸۳

از خشک شدن چاه‌ها تا دام‌هایی که تلف می‌شوند

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به ضعف بنیه دام، گفت: در سال آبی جاری براثر خشکسالی و کم آبی، 140 حلقه چاه مالداری و چشمه در مناطق عشایری استان خشک شده است.

مهدی عصمتی پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان جنوبی جزء گروه یک کشور در حوزه خشکسالی و کمبود بارندگی است که در این راستا توجه به عشایر آن که به دلیل نوع شغل و زندگیشان تاثیرپذیر از این خشکسالی هستند اهمیت بسزایی پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: امسال به دلیل ضعیف شدن بنیه دام بیماری‌های واگیردار و مرگ و میر بین دام عشایر تشدید شده که این موضوع بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه در این راستا خرید تضمینی دام، تامین علوفه و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید دنبال شود، افزود: تسهیلات به اندازه کافی برای خرید نهاده‌های دامی وجود دارد تا عشایر بتوانند چند ماه گرم سال را با کمترین ضرر سپری کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون با اقدامات صورت گرفته و آگاه رسانی‌های انجام شده، در بحث خرید دام، دست دلالان تا حدودی کوتاه شده است.

عصمتی پور بیان کرد: در سفر اخیر رئیس سازمان امور عشایر ایران به خراسان جنوبی و بازدید از مناطق عشایری در استان، پیشنهاد ‌شد به صورت تفاهم‌نامه برای بحث تعدیل اثرات خشکسالی، سازمان امور عشایر ایران ۱۰ میلیارد تومان با محوریت آب و علوفه و مبلغ ۱۰ میلیارد تومان نیز استانداری اعتبار اختصاص دهد تا مشکلات عشایر در این خشکسالی تا حدی برطرف شود.

زلزله‌ای به جان زندگی عشایری 

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی تصریح کرد: بارندگی امسال ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته و ۴۶ درصد نسبت به بلند مدت کاهش داشته است و این بدان معناست که خشکسالی امسال از زلزله وحشتناک‌تر است.

عصمتی پور با بیان اینکه برای کاهش تبعات خشکسالی بر عشایر به همکاری تمام نهادها نیاز داریم، ادامه داد: ما به دنبال حفظ دام و طبعا حفظ شغل عشایر هستیم چراکه دامداری حرفه اصلی آنهاست و بدون آن موجودیتی ندارند.

وی با بیان اینکه نباید بگذاریم فشار خشکسالی به اندازه‌ای شود که عشایر دیگر هیچ دامی در دست نداشته و شغل اصلی خود را از دست دهند، افزود: خرید تضمینی دام عشایر از ۱۷ خردادماه در سراسر کشور آغاز شده و قیمت خرید تضمینی دام به صورت ترکیبی ۴۵ هزار تومان و به ازای فروش هر کیلوگرم دام زنده به شرکت پشتیبانی امور دام، سه کیلوگرم جو یارانه‌ای نیز به عشایر داده می‌شود.

عصمتی پور با بیان اینکه زندگی عشایر مستقیم در شرایط بهار وابسته به علوفه مرتعی است که خشکسالی باعث کاهش علوفه مرتعی می‌شود، یادآور شد: مقابله با اثرات خشکسالی و کاهش علوفه، نیازمند حمایت‌هایی در چند جهت است که اداره کل امور عشایر به تنهایی نمی‌تواند با این آسیب‌های خشکسالی مقابله کرده و یا کاهش دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عشاير خشكسالي بحران کم آبی خراسان جنوبی امور عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۶۱۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد

ایسنا/خراسان شمالی مدیر کل امور عشایری خراسان شمالی از آغاز کوچ بهاره عشایر در این استان خبر داد.

رضا روشن ضمیر در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: عشایر خراسان شمالی کوچ خود را از مناطق قشلاقی در استان گلستان به مناطق ییلاقی در استان خراسان شمالی شروع کرده اند.

وی گفت: در حال حاضر عشایر در مناطق میانبند در استان مستقر می شوند و بعد از مدت کوتاهی که مناطق ییلاقی آماده شد، به این مناطق کوچ می کنند.

روشن ضمیر افزود: با مرزبانی پاسگاه‌های انتظامی، بسیج، پلیس راه و ... هماهنگ شده و امنیت کوچ عشایر برقرار شده است. از سوی دیگر هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا آبرسانی سیار در مکان‌هایی که نیاز است، انجام شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: برخی از عشایر خراسان شمالی به صورت مکانیزه امر کوچ را انجام می دهند و برخی نیز غیرمکانیزه کوچ را انجام می دهند. مناطق شاه جهان، گلیل و ... برخی از مناطق ییلاقی عشایر خراسان شمالی هستند که این افراد در آنجا ساکن می شوند.

به گفته مدیر کل عشایری خراسان شمالی، در این استان ۲۶۰۰ خانوار تمام کوچ روی عشایری در این استان زندگی می کنند و البته برخی از خانوار عشایری نیز به صورت نیمه کوچ رو هستند.

وی گفت: عشایر خراسان شمالی دارای ۵۶۰ هزار راس دام سبک است که ۷۵۰۰ تن گوشت قرمز توسط این افراد در استان تولید می شود.

روشن ضمیر خاطرنشان کرد: خشکسالی و نامطلوب بودن وضعیت مراتع طی چند سال گذشته یکی از مشکلات اساسی عشایر این استان بود اما امسال به دلیل بارندگی های خوب صورت گرفته وضعیت مراتع خوب است و این قشر امسال امیدوار به تولید بیشتر هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۱۵ درصد گوشت قرمز خراسان رضوی توسط عشایر تولید می‌شود
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • کوچ بهاره عشایر در خراسان شمالی آغاز شد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی به مناطق ییلاقی
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • مناطق ییلاقی و قشلاقی مستعد لرستان شناسایی شده است
  • خشکسالی، کشت گل محمدی در خراسان رضوی را ۱۰ درصد کاهش داد
  • اکسپو سکوی پرتاب توسعه خراسان جنوبی
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • رشد ۱۹ درصدی میزان بارش‌ها در خراسان شمالی طی امسال