Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-19@02:20:15 GMT

فعالیت چهار بازارچه صنایع دستی موقت در استان زنجان

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۰۱۶۹۸

فعالیت چهار بازارچه صنایع دستی موقت در استان زنجان

امیر ارجمند در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود ۵۰ رشته صنایع دستی در استان زنجان خبر داد و گفت: ملیله، مسگری، چاروق دوزی و چاقو سازی از رشته‌های شاخص استان است.

وی اظهار کرد: شناسایی، آموزش، پرداخت تسهیلات و حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی شهرستان‌ها باهدف رونق تولیدات این حوزه و اشتغال‌زایی از برنامه‌های مهم میراث فرهنگی استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: تعداد ۱۷۶ نفر از فعالان حوزه صنایع‌دستی و جویای کار که متقاضیان دریافت تسهیلات برای ایجاد خوداشتغالی بودند، تشکیل پرونده شد.

ارجمند از فعالیت چهار بازارچه صنایع دستی موقت در استان خبر داد و تاکید کرد: یک بازارچه در شهرستان ایجرود، دو بازارچه در شهرستان سلطانیه و یک بازارچه به همراه جشنواره زیتون در طارم برگزار شد.

وی با بیان اینکه بازارچه دائمی صنایع‌دستی جنب رختشویخانه به بخش خصوصی واگذار شده است، ابراز کرد: ۹ صنعتگر در نمایشگاه مجازی ملی صنایع‌دستی شرکت کردند و پنج غرفه در نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و گردشگری در تهران حضور یافتند و مجوز بهره‌برداری بازارچه خصوصی و تخصصی صنایع‌دستی (ترمه) در استان صادر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان ابراز داشت: فنون و مهارت ساخت صندوق (یخ‌دان) شهرستان زنجان و نیز نساء امینی گنجینه زنده بشری در تنورسازی و سفالگری سنتی روستای گلابر شهرستان ایجرود در فهرست ملی میراث ناملموس به ثبت رسید.

ارجمند با بیان اینکه رشته مسگری زنجان به ثبت جغرافیایی رسیده است، تصریح کرد: انجمن زیورآلات سنتی استان زنجان تشکیل شد و فرآیند عمرانی خانه حکیمیان (دبیرخانه ملیله) از محل اعتبارات سال ۹۹ تکمیل شد.

کد خبر 5232785

منبع: مهر

کلیدواژه: امیر ارجمند میراث فرهنگی زنجان صنایع دستی انتخابات 1400 ویروس کرونا سیدابراهیم رئیسی کرمانشاه مشارکت مردم در انتخابات بوشهر گرگان آمار کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل انتخابات شورای شهر و روستا عکس استانها انتخابات ریاست جمهوری ایلام صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۰۱۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ۷۵۰ غرفه صنایع دستی و سوغات درگیلان

ولی جهانی  در نشست خبری بمناسبت آغاز استقبال از میهمانان نوروزی افزود: شعار استان در میزبانی از گردشگران عید امسال، " گیلان جلوه‌ای ماندگاراز طبیعت و تمدن و هویت فرهنگی" تعیین شده است.
وی، با اشاره به طرح ریزی برای برپایی ۵۰ جشنواره در شهرستان‌های استان اظهار کرد: علاوه برغرفه‌های صنایع دستی و برگزاری جشنواره های آئینی، ۷۵ تابلو معرفی جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی شاخص استان نیز طراحی و در مکان های مورد نظر نصب شده است.
جهانی با اشاره به نصب ۵۰ بنر معرفی جاذبه های گردشگری در ورودی شهرستان های استان از تشکل‌های گردشگری و زیست محیطی استان خواست در آستانه نوروز نسبت به آموزش و مدیریت پسماند در شهرستان های استان اهتمام ویژه داشته باشند.

وی مضامین بنرهای معرفی جاذبه های گردشگری عناوینی چون " میراث فرهنگی؛ مشارکت اجتماعی"، " میراث فرهنگی؛هویت ملی"، " میراث فرهنگی؛ اقتدار جهانی " اعلام کرد.

بنا به سیاست‌ها و اولویت‌های تعیین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب‌بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت و پس از معرفی "فشتکه خمام" با عنوان روستای ملی حصیر بافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شد.
رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران - میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) - به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.
پانزدهم دیماه ۹۹ نیز طی مراسمی در کاخ‌ موزه نیاوران شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند.

ورود بیش از ۷۷ میلیون و ۳۰۵ هزار گردشگر طی ۱۱ ماه ۱۴۰۲ به استان برآورد شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • برپایی بازارچه دائمی صنایع‌دستی در ساری
  • تسهیلات حمایتی فعالان صنایع‌دستی زنجان ۶۰۰ درصد افزایش یافت
  • افزایش ۶۰۰ درصدی جذب تسهیلات حمایتی از فعالان صنایع دستی زنجان
  • ۵۵ رشته صنایع دستی در زنجان فعال است
  • برپایی ۷۵۰ غرفه صنایع دستی و سوغات درگیلان
  • با افراد فاقد مجوز و متخلف در خصوص خانه مسافرها تعارف ندارم
  • افتتاح بازارچه صنایع‌ دستی نوروزی شهرستان جویبار
  • برپایی نمایشگاه تولید و عرضه صنایع دستی در خانه تاریخی زند
  • ۴۸ بازارچه صنایع دستی در خراسان رضوی برپا شد
  •  ۴۸ بازارچه صنایع دستی در خراسان رضوی برپا شد