Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت فناور، مبدل کاتالیستی خودرو حاوی نانوذرات فلزات گران‌بها برای کاهش آلاینده‌های گاز خروجی از اگزوز تولید کرده، استفاده از نانوکاتالیست‌های شرکت در خودروها می‌تواند تاثیر شگرفی در کاهش آلایندگی گازهای خروجی اگزوزها داشته باشد.

۲۲ هزار دم و بازدم، معادل ۱۶ کیلو هوا، سهم هر نفر در تنفس روزانه است که در صورت وجود آلاینده‌ها در هوا بیماری‌هایی نظیر آسم و تنگی نفس تهدیدکننده سلامت افراد جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوید مولوی‌زاده، قائم مقام و مدیرعامل این شرکت فناور گفت: کاتالیست‌های اگزوز برای حذف گازهای خروجی از اگزوز طراحی شده‌اند و قادرند بیش از ۹۰ درصد گازهای آلاینده خروجی از موتور خودرو را کاهش دهند. کاتالیست‌های خودرو از دهه ۱۹۸۰ وارد خط تولید خودروسازی‌ها شدند و در حال حاضر در تمام خودروهایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند، این کاتالیست‌ها نصب می‌شوند.

وی افزود: خودروهای تولیدی در کارخانه مجهز به این کاتالیست‌ها هستند، اما بعد از خروج از کارخانه و استفاده از خودرو، به مرور این کاتالیست‌ها عملکرد خود را از دست داده و در حال حاضر نظارت دقیقی برای جایگزینی کاتالیست نو به جای کاتالیست‌های کهنه و مستعمل وجود ندارد.

لادن کمال‌زاده مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت درباره کاتالیست‌های نانویی گفت: موفق به کسب گواهی نانومقیاس برای این کاتالیست‌ها شده‌ایم. از ذرات فلزی گرانبها با ابعاد کمتر از ۲۰ نانومتر در این کاتالیست‌ها استفاده کردیم و عملکرد کاتالیست‌ را با کمک فناوری نانو ارتقا دادیم.

در این کاتالیست‌ها از نانوذرات فلزات گران‌بهایی نظیر پلاتین و پالادیم استفاده شده است که می‌تواند تا ۹۰ درصد میزان آلودگی را کاهش دهد. این کاتالیست، گازهای خروجی را به مواد بی‌ضرر یا کم‌ضرر تبدیل می‌کند، بنابراین استفاده از نانوکاتالیست‌ها می‌تواند تاثیر به‌سزایی در بهبود کیفیت هوا داشته باشد.

داود اکبری، مدیر تولید این شرکت فناور نیز اظهار داشت: خط تولید فعلی شرکت از بزرگترین خطوط تولید مبدل‌های کاتالیستی خودرو در خاورمیانه است و تمام تجهیزات و قطعات آن با دانش فنی داخلی این شرکت طراحی و ساخته می‌شود. این شرکت امکان تولید تمام کاتالیست‌های مصرفی در خودروها و موتورسیکلت‌های ساخت داخل کشور را دارد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کاتالیست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۱۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای پایتخت امروز شنبه ( ۹ اردیبهشت ماه) در شرایط قابل قبول است.

به گزارش ایسنا،‌ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۹۰ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت.

آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۸۳ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول  است.

تهران از ابتدای سال، ۵ روز هوای پاک و ۳۳ روز هوای قابل قبول داشته است و در هیچ روزی از سال جدید کیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار نگرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • امروز در هوای تهران نفس بکشید
  • هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی