Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@08:35:27 GMT

خطرات نرفتن به راه بادیه و نشستن باطل!

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۴۹۹۹

از آنجا که گرایش ذاتی همه ما به استراحت و تنبلی است چه فرصتی از این بهتر که کرونا را بهانه کنیم و چهار‌گوشه خانه را بچسبیم! عوارض کم‌ تحرکی و بی‌ تحرکی همین حالا هم مشخص است؛ مانند اضافه‌وزن که خیلی‌هایمان گرفتارش هستیم اما عوارض پنهان آن و شاید عمیق‌تر آن مانند بالا رفتن آمار پوکی استخوان یا کمبود ویتامین D یا اختلال در رشد کودکان، بعدها مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر علاوه بر شرایط خاص حال حاضر، شغلی داشته باشید که ساعت‌های زیادی را مجبور به نشستن باشید، عوارض ناشی از کم‌ تحرکی چندبرابر خواهد شد. پس بیایید از عوارض نشستن طولانی‌مدت آگاه شویم تا شاید برنامه زندگی در نشستن‌های طولانی را تغییر دهیم.

خواب ‌رفتن دست و پا یا هر قسمتی از بدن، ناشی از نشستن طولانی‌مدت را همه تجربه کرده‌ایم. این عارضه با چند بار تکان‌دادن دست و پا برطرف می‌شود اما عوارض ایجاد شده در بدن به‌دلیل بی‌حرکتی، جدی‌تر است.

متخصصان در یک جمله آسیب‌ها را این‌طور توصیف می‌کنند: «اگر از اندام‌های بدن درست استفاده نکرده یا استفاده نکنید، آنها را از دست می‌دهید.»

این جمله بیانگر این است که ماهیچه‌های ناحیه لگن، کمر و پاها در اثر نشستن طولانی‌مدت دچار تحلیل و ضعف می‌شود.

از سوی دیگر بی‌حرکتی و آویزان‌ ماندن طولانی‌مدت پاها باعث آسیب به ماهیچه سُرِینی و ماهیچه‌های چهارسر و سه‌سر زانو خواهد شد. ضعف و تحلیل این ماهیچه‌ها، خطر زمین‌ خوردن و به‌دنبال آن آسیب‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

سبکبار نیستید: شاید خیلی نیاز به توضیح نباشد که نشستن طولانی‌مدت زمینه‌ساز ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی مفرط است اما به چه دلیل؟ حرکت‌ کردن باعث آزاد شدن مولکول‌هایی مانند «لیپوپروتئین لیپاز» از ماهیچه‌ها می‌شود. اما نشستن طولانی‌ مدت و بی‌تحرکی باعث توقف آزاد شدن این مولکول‌ها و افزایش خطر اضافه‌وزن، به‌ویژه اضافه‌ وزن موضعی می‌شود. از سوی دیگر خطر ابتلا به «سندرم متابولیک» نیز افزایش پیدا می‌کند. درصورتی که مدت زیادی در طول روز بنشینید، احتمال تجمع چربی در ناحیه میانی بدن افزایش یافته و همین مسأله خطر سکته قلبی را نیز بالا می‌برد.

پشتی که دو‌تا می‌شود: نشستن طولانی‌مدت، دو عارضه شاخص را به‌دنبال دارد؛ تحلیل رفتن غیرعادی باسن بزرگ و قوس ‌برداشتن ستون فقرات. این دو عارضه به‌ویژه اگر ساختار نشستن شما مناسب نباشد، بیشتر دیده می‌شود. فشار بر دیسک‌های ستون مهره‌ها، باعث بدشکلی ستون فقرات شده و زمینه‌ساز درد مزمن در ناحیه کمر، ستون فقرات، گردن و باسن بزرگ و کوچک می‌شود.

افسردگی می‌آید: بعضی از آسیب‌ها و عوارض جسمی، زمینه‌ساز بروز مشکلات روانی است اما نشستن طولانی‌مدت به‌شکل مستقیم روی سلامت روان اثر داشته و باعث بروز افسردگی و اضطراب می‌شود. به این دلیل که کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش ترشح هورمون‌های شادی می‌شود. یکی از دلایلی که ورزش و تحرک بدنی- حتی در حد نیم ساعت پیاده‌روی- می‌تواند به تغییر وضعیت روحیه افراد کمک کند، ترشح هورمون‌های شادی در اثر تحرک بدنی است.

خرچنگ متولد می‌شود! : شاید باور نکنیم که نشستن طولانی‌مدت زمینه‌ساز ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌هاست. به این دلیل که همیشه فکر می‌کنیم زمینه ابتلا به سرطان، رفتارهای خطرناک و خاصی است اما نشستن طولانی‌مدت، زمینه ابتلا به سرطان ریه، سرطان تخمدان و دیگر سرطان‌های وابسته به ناحیه لگن و سرطان روده‌هاست.

ضربان‌های خسته: قلب، باید هر روز با ورزش و تحرک بدنی مناسب- متناسب با سن و سلامت قلب- افزایش ضربان داشته باشد. به این ترتیب قلب به حرکت واداشته شده، خون به خوبی در رگ‌ها به گردش درآمده و متابولیسم بدن فعال شده است. اگر فردی در طول هفته بیش از 23 ساعت بدون حرکت باشد، نسبت به کسی که در طول هفته 11ساعت حرکت بدنی نداشته است، 64 درصد بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار دارد. هرچه میزان نشستن در طول روز بیشتر باشد، خطر سکته قلبی بالاتر می‌رود.

شیرینی تلخ می‌آید: دیابت نوع دوم یا اکتسابی، عارضه دیگری است که در پی نشستن طولانی‌مدت بروز کرده و خطر ابتلا می‌تواند تا 112 درصد افزایش یابد. دلیل بروز این اتفاق نیز افزایش وزن، اختلال در عملکرد انسولین، افزایش مقاومت سلول‌ها به انسولین و... است.

رگ‌های خسته آبی: وقتی به مدت طولانی پشت میز کار نشسته‌اید، پاها نیز به مدت طولانی آویزان است. این مسأله باعث ایجاد اختلال در بازگشت خون از سیاهرگ‌ها شده و زمینه‌ساز ایجاد «‌واریس» در پاهاست. از‌سوی دیگر این مسأله زمینه ایجاد لخته خون و افزایش خطر سکته قلبی و مغزی است.

دردهایی که می‌آیند و می‌مانند: وقتی بخشی از بدن به مدت طولانی در یک حالت باقی می‌ماند، دچار خستگی، ضعف عضلانی و خواب‌رفتگی در اثر فشار به اعصاب و اختلال در گردش خون می‌شود. پا‌درد، کمر‌درد، درد در ناحیه شانه‌ها، ستون فقرات، گردن و ناحیه لگن است. اگر علاوه بر نشستن طولانی‌مدت با رایانه کار کرده و تایپ می‌کنید، دچار درد انگشت‌ها، مچ و چشم‌ها هم خواهید شد.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا کم تحرکی بی تحرکی واریس نشستن طولانی مدت خطر سکته قلبی ستون فقرات زمینه ساز ماهیچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۴۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • دلیل مهم خشکی زانو پس از مدتی نشستن
  • کارت سوخت این خودرو ها باطل می شود
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • «بازی باطل معاندین» با حکم توماج صالحی؛ هیاهو بر سر هیچ
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • خطرات عادت اشتباه پا گذاشتن روی داشبورد!
  • خطرات عادت عجیب پا گذاشتن روی داشبورد!
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی