Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:59:28 GMT

خطرات نرفتن به راه بادیه و نشستن باطل!

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۱۲۰۹۵

خطرات نرفتن به راه بادیه و نشستن باطل!

اگر زیاد می‌نشینید و کم راه می‌روید حتما این گزارش را بخوانید.

به گزارش ایسنا، روزنامه جام جم نوشت: «کرونا همه را خانه‌نشین کرد. تغییر ناخوشایندی که باعث شد آنهایی هم که کمی تحرک بدنی داشتند، همان اندک را هم کنار بگذارند. از آنجا که گرایش ذاتی همه ما به استراحت و تنبلی است چه فرصتی از این بهتر که کرونا را بهانه کنیم و چهارگوشه خانه را بچسبیم! عوارض کم‌تحرکی و بی‌تحرکی همین حالا هم مشخص است؛ مانند اضافه‌وزن که خیلی‌هایمان گرفتارش هستیم اما عوارض پنهان آن و شاید عمیق‌تر آن مانند بالا رفتن آمار پوکی استخوان یا کمبود ویتامین D یا اختلال در رشد کودکان، بعدها مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر علاوه بر شرایط خاص حال حاضر شغلی داشته باشید که ساعت‌های زیادی را مجبور به نشستن باشید، عوارض ناشی از کم‌تحرکی چند برابر خواهد شد. پس بیایید از عوارض نشستن طولانی‌مدت آگاه شویم تا شاید برنامه زندگی در نشستن‌های طولانی را تغییر دهیم.

خواب‌رفتن دست و پا یا هر قسمتی از بدن، ناشی از نشستن طولانی‌مدت را همه تجربه کرده‌ایم. این عارضه با چند بار تکان‌دادن دست و پا برطرف می‌شود اما عوارض ایجادشده در بدن به‌ دلیل بی‌حرکتی، جدی‌تر است. متخصصان در یک جمله آسیب‌ها را این‌ طور توصیف می‌کنند: «اگر از اندام‌های بدن درست استفاده نکرده یا استفاده نکنید، آنها را از دست می‌دهید.» این جمله بیانگر این است که ماهیچه‌های ناحیه لگن، کمر و پاها در اثر نشستن طولانی‌مدت دچار تحلیل و ضعف می‌شود. از سوی دیگر بی‌حرکتی و آویزان‌ماندن طولانی‌مدت پاها باعث آسیب به ماهیچه سُرِینی و ماهیچه‌های چهارسر و سه‌سر زانو خواهد شد. ضعف و تحلیل این ماهیچه‌ها، خطر زمین‌خوردن و به‌ دنبال آن آسیب‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

سبکبار نیستید

شاید خیلی نیاز به توضیح نباشد که نشستن طولانی‌مدت زمینه‌ساز ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی مفرط است اما به چه دلیل؟ حرکت‌کردن باعث آزادشدن مولکول‌هایی مانند «لیپوپروتئین لیپاز» از ماهیچه‌ها می‌شود. اما نشستن طولانی‌مدت و بی‌تحرکی باعث توقف آزادشدن این مولکول‌ها و افزایش خطر اضافه‌وزن، به‌ویژه اضافه‌وزن موضعی می‌شود. از سوی دیگر خطر ابتلا به «سندرم متابولیک» نیز افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که مدت زیادی در طول روز بنشینید، احتمال تجمع چربی در ناحیه میانی بدن افزایش یافته و همین مسأله خطر سکته قلبی را نیز بالا می‌برد.

پشتی که دوتا می‌شود

نشستن طولانی‌مدت دو عارضه شاخص را به‌ دنبال دارد؛ تحلیل رفتن غیر عادی باسن بزرگ و قوس‌برداشتن ستون فقرات. این دو عارضه به‌ویژه اگر ساختار نشستن شما مناسب نباشد، بیشتر دیده می‌شود. فشار بر دیسک‌های ستون مهره‌ها، باعث بدشکلی ستون فقرات شده و زمینه‌ساز درد مزمن در ناحیه کمر، ستون فقرات، گردن و باسن بزرگ و کوچک می‌شود.

افسردگی می‌آید

بعضی از آسیب‌ها و عوارض جسمی، زمینه‌ساز بروز مشکلات روانی است اما نشستن طولانی‌مدت به‌ شکل مستقیم روی سلامت روان اثر داشته و باعث بروز افسردگی و اضطراب می‌شود. به این دلیل که کم‌تحرکی یا بی‌تحرکی طولانی‌مدت باعث کاهش ترشح هورمون‌های شادی می‌شود. یکی از دلایلی که ورزش و تحرک بدنی - حتی در حد نیم‌ساعت پیاده‌روی - می‌تواند به تغییر وضعیت روحیه افراد کمک کند، ترشح هورمون‌های شادی در اثر تحرک بدنی است.

خرچنگ متولد می‌شود!

شاید باور نکنیم که نشستن طولانی‌مدت زمینه‌ساز ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌هاست. به این دلیل که همیشه فکر می‌کنیم زمینه ابتلا به سرطان، رفتارهای خطرناک و خاصی است اما نشستن طولانی‌مدت، زمینه ابتلا به سرطان ریه، سرطان تخمدان و دیگر سرطان‌های وابسته به ناحیه لگن و سرطان روده‌هاست.

ضربان‌های خسته

قلب باید هر روز با ورزش و تحرک بدنی مناسب - متناسب با سن و سلامت قلب - افزایش ضربان داشته باشد. به این ترتیب قلب به حرکت واداشته شده، خون به خوبی در رگ‌ها به گردش درآمده و متابولیسم بدن فعال شده است. اگر فردی در طول هفته بیش از ۲۳ ساعت بدون حرکت باشد، نسبت به کسی که در طول هفته ۱۱ساعت حرکت بدنی نداشته است،  ۶۴ درصد بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار دارد. هرچه میزان نشستن در طول روز بیشتر باشد، خطر سکته قلبی بالاتر می‌رود.

شیرینی تلخ می‌آید

دیابت نوع دوم یا اکتسابی عارضه دیگری است که در پی نشستن طولانی‌مدت بروز کرده و خطر ابتلا می‌تواند تا ۱۱۲ درصد افزایش یابد. دلیل بروز این اتفاق نیز افزایش وزن، اختلال در عملکرد انسولین، افزایش مقاومت سلول‌ها به انسولین و... است.

رگ‌های خسته آبی

وقتی به مدت طولانی پشت میز کار نشسته‌اید، پاها نیز به مدت طولانی آویزان است. این مسأله باعث ایجاد اختلال در بازگشت خون از سیاهرگ‌ها شده و زمینه‌ساز ایجاد «‌واریس» در پاهاست. از سوی دیگر این مسأله زمینه ایجاد لخته خون و افزایش خطر سکته قلبی و مغزی است.

دردهایی که می‌آیند و می‌مانند

وقتی بخشی از بدن به مدت طولانی در یک حالت باقی می‌ماند، دچار خستگی، ضعف عضلانی و خواب‌رفتگی در اثر فشار به اعصاب و اختلال در گردش خون می‌شود. پادرد، کمردرد، درد در ناحیه شانه‌ها، ستون فقرات، گردن و ناحیه لگن است. اگر علاوه بر نشستن طولانی‌مدت با رایانه کار کرده و تایپ می‌کنید، دچار درد انگشت‌ها، مچ و چشم‌ها هم خواهید شد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كم تحركي نشستن طولانی مدت خطر سکته قلبی ستون فقرات اضافه وزن ماهیچه ها زمینه ساز تحرک بدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۲۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانوان ایرانی بر فرضیه‌های غربی خط بطلان کشیدند

امام جمعه زنجان گفت: زن باشرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین ضربه را به تمدن غرب زده است، غربی‌ها ۲۰۰ سال است که به دروغ می‌گویند زن تا زمانی که از منظر اخلاقی و شرعی رها نشود نمی‌تواند پیشرفت کند اما زن ایرانی در عمل این ادعا را باطل کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی امروز _جمعه چهاردهم اردیبهشت_ در خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: با تحریم همه‌جانبه علیه ایران آغاز و قطع رابطه با آمریکا دشمن بر این تصور بود که ایران نیز همانند سایر کشورها با یک تشر عقب‌نشینی خواهد کرد که سخت در اشتباه بود.

وی با بیان اینکه امام راحل فرموده‌اند اگر در مقابل دشمن یک قدم عقب بنشیند آنان ۱۰ قدم پیشروی خواهند کرد، افزود: در ۴۵ سال گذشته هر کشوری یک قدم عقب‌نشینی کرده آمریکا ۱۰ قدم جلوتر آمده است.

امام جمعه زنجان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ادامه دهد: طبق فرموده ایشان در هر جایی که انقلابی عمل کردیم نتیجه گرفتیم و هر جا که انقلابی عمل نکردیم دشمن قدرتمند شده است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام توسط آمریکا، یادآور شد: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد و در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند.

وی با بیان اینکه این اقدام ایران ایستادگی در برابر طاغوت بود، گفت: در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

آیت‌الله خاتمی در بخشی دیگر با اشاره به روز جهان هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که امام راحل فرمودند ما انقلاب را به دنیا صادر می‌کنیم بسیاری‌ها تصور می‌کردند قرار است ما لشکری به کشورهای دیگر بفرستیم اما خیر این نبود، ادامه داد: انقلاب ما، خود را در یمن، سوریه نشان می‌دهد.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه ایران ریشه مدنی ۸ هزار ساله دارد و اتفاقاً چادر در کل دنیا مختص ایران است و حتی نقاب نشان خانواده‌های اصیل ایران است، گفت: زن باشرف و با استعداد ایرانی یکی از بزرگ‌ترین ضربه را به تمدن غرب زده است، غربی‌ها ۲۰۰ سال است که به دروغ می‌گویند زن تا زمانی که از منظر اخلاقی و شرعی رها نشود نمی‌تواند پیشرفت کند اما زن ایرانی در عمل این ادعا را باطل کرد، به عبارتی تبلیغات باطل ۲۰۰ ساله غربی را باطل کرد و در همه میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و با حجاب اسلامی ظاهر شده است.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه دشمنان ادعای حقوق بشری دارند، گفت: در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله‌ور شده‌اند؛ در صورتی که در مجامع حقوقی نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی ندارد.

آیت‌الله خاتمی گفت: بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند این است حقوق بشر آمریکایی.

کد خبر 750297

دیگر خبرها

  • بانوان ایرانی بر فرضیه‌های غربی خط بطلان کشیدند
  • انتخاب جانشین خطیر، مهم‌ترین ابهام در استقلال
  • هانسی فلیک، گزینه جدی نشستن روی نیمکت چلسی
  • معمای وام ازدواج ۱۴۰۳ چگونه حل می‌شود؟
  • (ویدیو) بخشنامه مدیرکل حقوقی گمرک باطل شد
  • فعال اصولگرا: نماز خواندن پشت صدیقی باطل است!
  • امام صادق(ع) و عبور از دوگانه‌های باطل
  • قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • قطع همکاری نواک جوکوویچ با یک مربی دیگر