Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آیین رونمایی و معرفی دو کتاب «رجل سیاسی: سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی در بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» گردآوری حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی و «دولت جوان حزب اللهی؛ بررسی مفهوم و ویژگی‌های دولت جوان حزب اللهی در بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» از تولیدات معاونت پژوهش و آموزش موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و همچنین رونمایی از لوگوی جدید انتشارات انقلاب اسلامی، پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسخه رایگان کتاب «دولت جوان حزب اللهی» از این نشانی در دسترس است.

انقلاب اسلامی نقطه عطف جهان اندیشه است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در این نشست گفت: انقلاب اسلامی ایران صرفاً یک رویداد تاریخی نیست بلکه نقطه عطف جهان اندیشه به شمار می‌رود و صاحب یک پایگاه گفتمانی است. انقلاب در بستری متولد شد و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که انگاره‌های پلورالیستی در رفتار سیاسیون و احزاب حاکم بود و این فرهنگ سیاسی التقاطی که جریان داشته و دارد، قطعاً کار را برای پیشرفت مطلوب انقلاب اسلامی دشوار می‌کند.

وی افزود: آنچه را که ما پس از گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب در جامعه و میان سیاستمداران بویژه در همین مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شاهد هستیم، جریان داشتن این فرهنگ سیاسی التقاطی را می‌رساند. اینها نشان می‌دهد که گویا سیاست و قدرت و حکومت یک هدف اساسی بالذات است و گویا دستیابی به قدرت در نظام امر مستحصنی است. این در صورتی است که در نگاه اسلام قدرت و سیاست و حکومت ابزاری برای رشد جامعه است، بویژه برای امر رشد تعالی اخلاقی.

ذوعلم ادامه داد: اخلاق صرفاً یک پیوست به سیاست نیست. امام خمینی در کتاب «ولایت فقیه» همین مسئله را تبیین کرده است. موسسات مهمی در کشور نیز به تحلیل و تفسیر موضوعاتی از این دست پرداخته‌اند، اما حجم عظم تولید ادبیات در فضای لیبرالی، فعالیت موسسات اسلامی را ناچیز کرده است. متاسفانه پس از گذشت ۴۳ سال از عمر انقلاب هنوز هم این شبهات وجود دارد که مگر جمهوریت با اسلامیت سازگار است؟ سوالاتی از این دست نشان می‌دهد که ما برای اندیشه پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمکاری کرده‌ایم.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه تنظیم و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود در معرفی کتاب‌های «رجل سیاسی» و «دولت جوان حزب اللهی» گفت: این دو کتاب هرکدام از یک زاویه‌ایی به تبیین نظام حکمرانی تراز انقلابی می‌پردازند. «دولت جوان حزب اللهی» از زاویه نگاه جمعی است و رجل سیاسی از زاویه نگاه فردی. مراد از رجل سیاسی هم صرفاً مناصبی چون ریاست جمهوری نیست، بلکه رفتار یک بخشدار و یک رییس اداره ساده و اعضای نیروهای نظامی و انتظامی را هم دربر می‌گیرد. بنابراین طیف گسترده حکمرانان ذیل این مفهوم قرار می‌گیرند.

ذوعلم اضافه کرد: ارزش‌های کلانی که باید خروجی نظام حکمرانی باشد، از دولت جوان حزب‌اللهی بیرون می‌آید. بحث توزیع عدالت، آزاداندیشی، تشکیل فضاهای نقد، ترویج معنویت و نگاه آخرت مدار و توحید محور، اخلاق و عزت ملی و… از جمله این ارزش‌های کلان است که همه آنها را مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرده‌اند.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با اشاره به مشکل امروز جامعه ایران گفت: مشکل ما این است که برخی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب باور ندارند و در جهت تحقق این ارزش‌ها کار و برنامه‌ریزی نکرده و نمی‌کنند. برخی می‌پرسند که چرا نظام برای خود کادرسازی نکرده است؟ به نظر می‌رسد که در نظام ولایی کادرسازی لزوماً توسط احزاب انجام نمی‌گیرد، بلکه در خود بدنه امت این اتفاق رخ خواهد داد.

ذوعلم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که دولت سیزدهم باید به این دو کتاب در جلسات خود توجه کند، گفت: دولت و احزاب می‌توانند با این کتاب به کادرسازی بپردازند. اینکه ما در مسئله عدالت موفق عمل نکرده‌ایم به این دلیل است که نیروی مناسب این کار را نداشته و یا تربیت نکرده‌ایم. دولت جوان حزب اللهی اگر می‌خواهد به تحولات اساسی در روش‌ها و ارزش‌های رایج در تعاملات با مردم دست بزند، به چنین منابعی نیاز دارد.

چرا باید دولت جوان و حزب‌اللهی داشته باشیم؟

محمد اسحاقی، معاون آموزشی و پژوهشی موسسه انقلاب اسلامی، در این نشست گفت: موسسه انقلاب اسلامی اندیشه و سیره رهبر معظم انقلاب را با یک پویایی که ناظر به ضرورت‌ها و اولویت‌هاست، می‌بیند و تولید کتاب «دولت جوان حزب اللهی» شاهدی بر این مدعاست. این بیانات مبتنی بر اندیشه‌های وحیانی، شناخت از جریان‌های عمومی جهان‌ها و مکاتب نظری و همچنین نظریات کارشناسی شده و نظامند و همچنین زیست سیاسی رهبری است. این پویایی، اندیشه و سیره رهبری را به گوهر گرانبهایی برای پاسخ به نیازهای جامعه امروز تبدیل می‌کند.

وی افزود: در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب باید سه گام را برداشت: تفقه و شناخت، تبیین و ترویج؛ و در نهایت تحقق. جلوگیری از تحریف را هم باید به آن گام‌ها افزود. در دولت جوان حزب اللهی ما باید به آرا رهبری مراجعه کرده و بیش از هرچیز نسبت به آنها شناخت داشته باشیم. شکل‌گیری دولت جوان حزب اللهی مقدمه شکل گیری دولت اسلامی است. جلد دوم این کتاب نیز هم اکنون در دست تدوین است که بیش از هرچیز برنامه جامعه برای دولت و احزاب به شمار می‌رود.

اسحاقی اضافه کرد: کتاب در چهار فصل «دولت»، «جوان»، «مفهوم حزب اللهی» و «دولت جوان حزب اللهی» تدوین شده است. در فصل چهارم کتاب به شکل گیری دولت جوان حزب اللهی پرداخته شده که در صورت تحقق، تحول در حکمرانی را به دنبال خواهد داشت. جوان از نظر رهبری یک سازمان است و خود زمین بازی را تعیین خواهد کرد. متاسفانه از برنامه‌های توسعه اول یک غفلت تاریخی صورت گرفت و نقش جوانان کم شد. به هر حال این کتاب چهارچوبی است برای ارزیابی مدیران که آیا به تحولات کشور شناخت دارند یا اینکه خیر؟ ضرورت دارد که رسانه‌ها بر مبنای این کتاب به مطالبه‌گری از دولتمردان بپردازند.

ضرورت بازتعریف مفهوم سیاستمدار

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی گردآورنده کتاب «رجل سیاسی» در این نشست گفت: تحقق انقلاب اسلامی بر اثر یکسری لوازم بوده که از جمله آن می‌توان به مجاهدت و اخلاق مردان آن دوران به رهبری امام خمینی (ره) اشاره کرد. مرحله بعد از تحقق، دوره تبیین انقلاب و دولت اسلامی توسط مقام معظم رهبری است. اکنون در این مرحله قرار داریم و البته برخی از چالش‌ها نیز خود را نشان داده‌اند که مهم‌ترین آنها مردان و سیاستمدارانی هستند که در دولت اسلامی (همه قوا) به فعالیت اشتغال دارند.

وی افزود: بدون تعریف مردان حکومت و سیاستمداران حرمت به سمت دولت اسلامی محقق نمی‌شود. برای اینکه این تعریف صورت گیرد، نخست باید هدف و خروجی ترسیم شود و بر اساس آن هدف نظام‌ها ترسیم شود و در نهایت تربیت در این مسیر قرار گیرد. در این روند مهم‌ترین مبحث منبع و ماخذ این ترسیم است و مهم‌ترین منبع در زمان ما رهبر معظم انقلاب است. آیت‌الله خامنه‌ای در قامت ولایت فقیه سکانداری این نظام مقدس را در اختیار دارند و علاوه بر این زعامت به عنوان حکیم، فقیه و اندیشمندی اصلاح طلب به معنای واقعی کلمه نیز به شمار می‌روند. به همین دلیل برای اینکه این ترسیم را داشته باشیم به اندیشه‌های ایشان رجوع کردیم.

محمدی ادامه داد: کتاب در هفت فصل به ذکر مواردی پرداخته که سیاستمداران یا باید آنها را بدانند یا اینکه به سمت آنها حرکت کنند. در این کتاب علاوه بر ذکر معیارها، محتوای کوتاهی از فرمایشان رهبری هم درج شده است. فصل نخست به ایمان و باورهایی اختصاص دارد که سیاستمدار تراز باید آنها را داشته باشد. فصل دوم شناخت‌های لازمی برای سیاستمدار تراز است.

این پژوهشگر درباره دیگر فصول کتاب «رجل سیاسی» نیز اشاره کرد: فصل سوم درباره «شاخص‌های سیاستمدار تراز» است. فصل چهارم به اهداف سیاستمدار تراز اختصاص پیدا کرده است. این سیاستمدار باید به دنبال تحقق معارف اسلامی در کشور باشد. فصل پنجم درباره وظایف سیاستمدار تراز است که مهم‌ترین آنها رعایت تقواست. گناه‌های مسئولان را هم این فصل برشمردیم که یکی از آنها تخطی از قانون اساسی است. فصل ششم نیز به الگوهای سیاستمداران تراز اختصاص پیدا کرده است. آنها دو الگو دارند نخست حضرت امیرالمومنین (ع) و دوم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره). فصل هفتم هم جلوه‌ای از الگوهای سیاستمدار تراز نام دارد.

انتشار رایگان نسخه الکترونیکی کتاب «دولت جوان حزب‌اللهی»

محمدعلی قندهاری، مدیر انتشارات انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در طول یازده سال فعالیت خود در حدود ۲۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است. این انتشارات در کنار منابع تحلیلی و تاریخی و منابعی درباره زندگی حضرت آقا، کتاب‌هایی را در حوزه تبیین بیانات ایشان نیز برای مخاطبان کار کرده است.

وی افزود: در زمینه تبیین بیانات مقام عظمای ولایت کتاب‌های متعددی منتشر شده و عمده آنها هم در بزنگاه‌های سیاسی و مناسبت‌ها و اتفاقات خاص بوده است. در ادوار گذشته در حوالی انتخابات‌ها ما کتاب‌هایی با محتوای بیانات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات کار کردیم که از جمله آنها می‌توانم به «انتخاب صالحان» اشاره کنم.

قندهاری اضافه کرد: امسال هم که قرار است در شرایطی حساس سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کنیم، انتشارات انقلاب اسلامی با دو کتاب به استقبال این رویداد مهم آمده است. در این دو اثر تلاش شده تا شاخص‌ها و ترازهایی که مدنظر رهبر انقلاب برای شناخت سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی و ویژگی‌های تشکیل دولت است، تبیین شوند. رهبر معظم انقلاب بارها بیان کرده‌اند که راه علاج کشور شکل‌گیری دولت جوان حزب‌اللهی است. امیدوارم این دغدغه حضرت آقا که دغدغه عموم مردم نیز هست، مدنظر رییس جمهور بعدی کشور هم قرار بگیرد.

مدیر انتشارات انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به انتشار رایگان نسخه الکترونیک کتاب «دولت جوان حزب‌اللهی» در سایت این انتشارات گفت: برای بهره‌برداری عموم مردم از این کتاب ارزشمند نسخه رایگان آن در این نشانی در دسترس است. همچنین یکی از کارهای ما در دوره جدید فعالیت انتشارات انقلاب اسلامی بازآفرینی هویت گرافیکی و بصری انتشارات است. به همین دلیل از لوگوی جدید این انتشارات را که توسط استاد مسعود نجابتی طراحی شده رونمایی خواهیم کرد. کتاب «رجل سیاسی» دومین کتابی است که نشان جدید موسسه را با خود به همراه دارد.

کد خبر 5233784

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری انتشارات انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای دولت جوان حزب اللهی گام دوم انقلاب رونمایی کتاب علی ذوعلم انتخابات 1400 انتخابات 1400 رایزنی فرهنگی ترجمه تازه های نشر معرفی کتاب انتشارات شهید کاظمی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نقد کتاب مناظره انتخاباتی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انتشارات ققنوس انتشارات سوره مهر اوگاندا کتاب و کتابخوانی انتشارات انقلاب اسلامی دولت جوان حزب اللهی رهبر معظم انقلاب سیاستمدار تراز شکل گیری دولت اسلامی ایران دولت اسلامی رجل سیاسی مهم ترین ارزش ها دو کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۱۵۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌ جمعه کرمانشاه گفت: کارآفرین و کارگر، دو بال حرکت اقتصاد و تولید هستند و در اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی به جایگاه این دو در عرصه تولید، توجه واقعی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجت‌الاسلام حبیب‌الله غفوری _شنبه هشتم فروردین_ در دیدار با مدیرکل و معاونان اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان و جمعی از کارگران و کارفرمایان نمونه با اشاره به اینکه جامعه ما حکم یک خانواده را دارد که هرکدام از ما در عرصه‌های مختلف مشغول ایفای نقش برای اعتلای آن هستیم، اظهار کرد: خانواده‌ای هستیم که از سوی مستکبران عالم تحت تحریم بی‌سابقه‌ای قرار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه به فضل خدا و اتکا به نیروی انسانی خودمان کار را شروع کردیم و امروز تبدیل به یکی از قدرت‌های اقتصادی منطقه شده‌ایم، افزود: تنها کشوری هستیم که پرچم توحید، آزادگی و استقلال را در دنیا بلند کرده‌ایم، تحت تأثیر نظام فاسد سرمایه‌داری قرار نگرفتیم و باعزت روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

امام جمعه کرمانشاه با تاکید بر اینکه خداوند متعال اراده فرموده است که این انقلاب و این ملت را زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت قرار دهد، خاطرنشان کرد: امروز پیام انقلاب اسلامی عالم‌گیر شده است و آمریکای مستکبر که از اوایل انقلاب تحریم را علیه ما شروع کرد، در کشورش مبتلابه خیزش عمومی در همه اقشار جامعه به ویژه دانشگاه‌ها شده است.

حجت‌الاسلام غفوری لحظه‌لحظه تلاش‌ها و کوشش‌هایی که در عرصه کارگری و کارفرمایی در سال‌های بعد از انقلاب صورت گرفته است را عبادت دانست و ادامه داد: دنیا به نیروی کار و کارگر به چشم یک ابزار نگاه می‌کند و تا حدی برای او احترام قائل می‌شود که منافع نظام سرمایه‌داری را تأمین کند، اما در اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی به نیروی انسانی به‌عنوان زیربنا و اساس کار نگاه می‌شود و به شخصیت، کرامت انسانی جایگاه او در عرصه تولید، توجهی واقعی می‌شود.

وی اضافه کرد: کارآفرین و کارگر، دو بال حرکت اقتصاد و تولید هستند که اگر باهم حرکت کنند، پرواز شکل می‌گیرد. دلسوزی این دو مجموعه برای یکدیگر، اوج اعتلای این ملت است.

امام جمعه کرمانشاه با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌) در بحث جهش تولید که در هر منطقه و هر استانی لازم است مسئولان بررسی کنند که با توجه به اقتضائات منطقه، چه اقداماتی انجام شود تا جهش تولید شکل بگیرد، عنوان کرد: نیاز است مسئولان استان با توجه به زیست‌بوم استان کرمانشاه برای اقتضائات نیروی انسانی و سرمایه‌های خدادادی که در این استان وجود دارد، هم‌فکری کنند تا هم رونق اقتصادی را به ارمغان بیاورد و هم نرخ بیکاری را به صفر برساند.

حجت‌الاسلام غفوری با اشاره به لزوم تسریع و تسهیل کار تولیدکنندگان، تأکید کرد: موارد متعددی از تولیدکنندگان را ملاقات کردم که از موانع موجود در بروکراسی اداری گلایه‌مند بودند؛ بنابراین بنده در ابتدای سال، در خطبه‌های نماز جمعه، به مسئولان تأکید کردم در صورتی که یکی از مسئولان در ادارات برای تولید کننده و روند تولید مشکلی ایجاد کند، بنده در نماز جمعه او را به مردم معرفی خواهم کرد.

کد خبر 748579

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • قدردانی از مربیان عقیدتی سیاسی
  • ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»
  • مزیت خرید کتاب الکترونیک چیست؟
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان