Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-27@03:49:21 GMT

چالش‌های توسعه اینترنت ثابت در کشور

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۳۳۳۶۹

چالش‌های توسعه اینترنت ثابت در کشور

ایتنا - از سوی وزیر ارتباطات و معاونانش بارها عنوان شده که مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی، انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکت‌های زیرزمینی است که در خصوصی‌سازی به اشتباه به آنها واگذار شده است. با وجود اختلاف نظرها بین وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران درباره علت عدم توسعه اینترنت ثابت، از جمله لزوم اصلاح فرآیند خصوصی‌سازی مخابرات، چگونگی سرمایه‌گذاری در این بخش و نبود منابع کافی، یک اتفاق نظر بین این دو بخش وجود دارد و آن عقب‌ماندگی حوزه ارتباطات ثابت است، موضوعی که دودش به چشم کاربران اینترنت می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایتنا از ایسنا، نمی‌توان انکار کرد که توسعه اینترنت ثابت در این سال‌ها با چالش روبه‌رو بوده و آنطور که اپراتورهای موبایل توانستند فرآیند توسعه را صورت دهند، در اپراتورهای ثابت این اتفاق نیفتاده است. درواقع به زعم مسوولان حوزه ارتباطات، در عمده شاخص‌های زیرساخت‌های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات وضعیت مناسبی داریم اما در حوزه ارتباطات پهن‌باند ثابت وضعیت مناسب نیست. 

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از همان ابتدا یکی از مهم‌تری دلایل عدم توسعه اینترنت ثابت را انحصار مخابرات اعلام کرده بود، اما در یک سال گذشته و به‌خصوص بعد از مدیریت جدید شرکت مخابرات ایران، این چالشها به اختلاف نظر بدل شده بود، از طرفی آذری جهرمی به لزوم اصلاح خصوصی‌ٍسازی مخابرات تاکید می‌کرد و در مقابل، مخابرات معتقد بود عدم سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت ارتباطی، این عدم توسعه را رقم زده است.

مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی از زبان وزارت ارتباطات
از سوی وزیر ارتباطات و معاونانش بارها عنوان شده که مشکل توقف در توسعه اینترنت خانگی، انحصار مخابرات ایران در سیم مسی و داکت‌های زیرزمینی است که در خصوصی‌سازی به اشتباه به آنها واگذار شده است. آذری جهرمی در این خصوص اینطور توضیح داد که این اشتباه در سال ۱۳۸۸ در خصوصی‌سازی مخابرات انجام گرفت که داکت‌ها و سیم مسی که جوز اموال مردم است، به مخابرات واگذار شده و مخابرات هم سودهای ناشی از درآمد سالانه‌اش را به‌عنوان اقساط به دولت پرداخت کرد و سرمایه‌گذاری نکرد.

او همچنین از تصویب لایحه‌ای برای اصلاح این فرآیندها خبر داده و گفته بود: ما در دولت تلاش کردیم که این فرآیند خصوصی‌سازی اصلاح شود. درحال حاضر لایحه‌ای که برای انتزاع داکت و سیم مسی ارائه دادیم، در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و امیدواریم زودتر نهایی شود و آن را تا پیش از پایان دولت به مجلس بفرستیم.

لایحه‌ای که بالاخره توسط دولت تصویب شد و آذری جهرمی درباره آن نوشت: پس از سه سال پیگیری و تلاش، دولت لایحه «بازپس‌گیری کانال‌ها، داکت‌ها و حوضچه‌های مخابراتی از مخابرات ایران» را به تصویب رساند. پس از خصوصی‌سازی مخابرات، این «تصرف» یک مانع جدی برای توسعه اینترنت خانگی بود.

واکنش شرکت مخابرات ایران به اظهارات آذری جهرمی
همین اتفاق هم باعث شد شرکت مخابرات ایران به این مساله واکنش نشان دهد. اگرچه تا پیش از این مخابرات ایران بارها عنوان کرده بود که این شرکت منابع لازم را برای سرمایه‌گذاری ندارد و تا زمانی که منابع وجود نداشته باشد، توسعه هم به سختی انجام می‌شود و حاکمیت باید شرکتی را که مهمترین شرکت حوزه ارتباطات در کشور است، حمایت کند تا توسعه‌های لازم با توجه به نیازهای روزمره مشتریان انجام شود، این بار در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات وزیر، از شفاف‌سازی سخن گفت.

شرکت مخابرات در بیانیه‌اش اینطور مطرح کرده که در این سال‌ها یکی از بزرگترین موانع توسعه پهن‌باند در کشور، انحصار ارائه اینترنت از سوی وزارت ارتباطات بوده و هست. به‌کارگیری درگاههای غیرمعمول توزیع اینترنت، بلای جان اپراتورها شده که در آخر هم، دود این کم‌کاری‌ها در عدم ارائه مطلوب اینترنت خانگی به چشم مردم رفته است.

اینکه اشتباهاتی در خصوصی‌سازی مخابرات در سال ۱۳۸۸ انجام گرفته یا خیر، وزیر ارتباطات چگونه می‌تواند این اشتباهات را اصلاح کند، شرکت مخابرات ایران که به اذعان خود بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های ارتباطی در ایران است و طبق قانون از یک شرکت دولتی به خصوصی‌ تبدیل شده، چطور با چالش‌هایی که درصورت تصویب قانونی این لایحه با آن روبه‌رو می‌شود، از دعواهای چند ساله و به‌ویژه یک سال گذشته است که اکنون شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

کارشناسان معتقدند یکی از شاخص‌های توسعه ICT برای ایران، اینترنت ثابت است. این در حالی است که یکی از پایین‌ترین شاخصه‌های ما اینترنت ثابت است و ما در اینترنت ثابت یک عقب‌افتادگی داریم. بنابراین آنچه در آن تردیدی نیست، اینکه دود این چالش‌ها و انداختن توپ به زمین یکدیگر، به چشم کاربران اینترنت خواهد رفت که به جای بهره‌گیری از اینترنت ثابت با کیفیت مناسب، بیشترین استفاده را از اینترنت موبایل می‌کنند و توسعه ارتباطات کشور همچنان کند مانده است.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: اینترنت ثابت مخابرات وزارت ارتباطات توسعه اینترنت خانگی شرکت مخابرات ایران خصوصی سازی مخابرات توسعه اینترنت ثابت وزیر ارتباطات حوزه ارتباطات خصوصی سازی سرمایه گذاری آذری جهرمی سیم مسی داکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۳۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

ایسنا/کرمانشاه در جریان بازدید معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مجموعه پارک علم و فناوری و برج فناوری استان کرمانشاه، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور استان مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، میثم عابدی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، عصر امروز(ششم اردیبهشت) در حاشیه بازدید از این مجموعه، با بیان اینکه زیرساخت های خوبی در حوزه فناوری در پارک علم و فناوری استان کرمانشاه ایجاد شده، اظهار کرد: انتظار وجود چنین زیرساخت های مطلوبی را در کرمانشاه نداشتم.

وی افزود: خوشبختانه با همت مسئولین پارک علم و فناوری استان از نظر زیرساختی اتفاقات بسیار خوبی در حوزه علم و فناوری در این استان افتاده است.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: از نظر محتوایی نیز شرکت های توانمندی با تولید محصولات خوب و آمار صادرات بالا در پارک علم و فناوری استان کرمانشاه مستقر شده اند که جای تقدیر دارد.

وی در ادامه با تاکید براینکه وزارت ارتباطات از فعالیت واحدهای پارک علم فناوری استان کرمانشاه حمایت خواهد کرد، افزود: طیف حمایت های ما در حوزه های مختلف همچون تجهیزات، تسهیلات و توسعه محصولات که در اولویت وزارت ارتباطات قرار دارد، خواهد بود.

در ادامه این بازدید سیامک آزادی رئیس پارک علم و فناوری  استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور تحت حمایت پارک علم و فناوری استان قرار دارند، گفت: عمده شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور استان در ۶ حوزه شامل نرم افزار، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی، پزشکی، برق و الکترونیک، صنایع شیمیایی و  و نهاده های کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

به گفته این مسئول ۲۷۱۶ نفر در شرکت های دانش بنیان تحت حمایت پارک علم و فناوری کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و فناور استان سال ۱۴۰۱  حدود ۱۷ میلیون دلار صادرات داشته اند که پیش بینی می شود این رقم در آمارهای سال ۱۴۰۲ رشد داشته باشد.

آزادی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: حدود ۱۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان ما برای توسعه فعالیت های خود و خرید تجهیزات به تسهیلات نیاز دارند که وزارت ارتباطات در این زمینه قول حمایت داده است.

وی در ادامه از حمایت وزارت ارتباطات در این بازدید در حوزه تکمیل فضاهای اشتراکی و تکمیل تجهیزات مرکز گیم و انیمیشن کرمانشاه برای حدود ۵۰ تیم خبر داد و افزود: همچنین در پارک علم و فناوری کرمانشاه حدود ۲۴ شرکت فناور داریم که می توانند در طرح تحول دیجیتال کشور نقش آفرین باشند که امیدواریم مورد توجه ویژه قرار گیرند.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه حمایت از شرکت های فناور کرمانشاه برای شرکت در نمایشگاه های خارجی جهت نشان دادن قابلیت های خود و معرفی محصولاتشان، حمایت جهت برگزاری حداقل پنج کمپین مشاوره تخصصی با حضور مشاورین و منتورهای ملی و تکمیل فضای مرکز نوآوری اقتصاد دیجیتال را از دیگر نیازهای واحدهای پارک علم و فناوری کرمانشاه دانست و گفت: مقرر شده وزارت ارتباطات حمایت هایی را در این حوزه ها نیز داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وصل شدن تلفن ثابت ۲ هزار مشترک مخابرات در گنبدکاووس
  • شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند
  • وصل شدن تلفن ثابت ۲ هزار مشترک مخابرات در گنبدکاووس به همت نیرو‌های جهادی
  • وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور
  • وزارت ارتباطات به زودی از ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کند/ گردشگری در ایران رشد کرده است/ بدهی های ایران به بانک توسعه اسلامی صفر شد
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • بیش از 22 هزار خانوار یزدی تا شهریور ماه به فیبرنوری متصل می شوند