Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مجتبی شاه نظری» با اشاره به اینکه این طرح ازسال ۷۴ در استان آغاز شده به همشهری آنلاین گفت: از کل ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان تاکنون بیش از ۸۷ هزار هکتار تجهیز و نوسازی شده‌اند. گیلان در تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری مقام اول کشور را دارد.

وی اصلاح ساختار سنتی شالیزار به مدرن، حذف مرز، آب رو و زهکش اضافی، دسترسی عمومی به جاده و نهر و زهکش، جلوگیری از تکه تکه شدن اراضی و یکپارچه کردن اراضی، تبدیل ناموزون اشکال اراضی به اراضی هندسی، استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی اعم از کود، سم و علف کش را از مزایای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 شاه نظری با بیان اینکه به دلیل نبود زیر زیرساخت‌های مناسب در کشت دوم و موضوعات مربوط به زهکشی موفقیت چندانی نداشتیم اضافه کرد: در سال جاری با تامین اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان، در بسیاری از مناطق این طرح را آغاز کردیم و موفق شدیم تا پیش از شروع نشاء به کشاورزان تحویل دهیم.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی همچنین اجرای آبیاری تحت‌فشار در اراضی شالیزاری و باغات گیلان نیز گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارایه تسهیلات به کشاورزان اختصاص یافت که ۸۵ درصد آن به‌ صورت بلاعوض بوده و مابقی سهم آورده کشاورزان خواهد بود.

گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۲۳۸ هزار هکتار آن مربوط به اراضی شالیزاری است. ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند.

کد خبر 607737 برچسب‌ها استان گیلان نوسازی وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گیلان نوسازی وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی اراضی شالیزاری تجهیز و نوسازی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۳۹۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند

ایسنا/گلستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص بروز بیماری در مزارع سیب زمینی هشدار داد و گفت: کشاورزان اگر در مزارع خود آب‌ماندگی دارند حتماً برای خروج آن از سطح مزارع اقدام کنند زیرا رطوبت بیش از حد باعث پوسیدگی غده سیب زمینی می‌شود.

علی اکبر مهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: کشاورزان گلستانی در مجموع امسال ۳۸۰ هزار هکتار گندم، ۴۸ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا، ۸۵ هزار هکتار جو، ۵ هزار و ۲۰۰ هکتار سیب زمینی، ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار چغندر قند، هزار و ۵۰۰ هکتار باقلا، هزار و ۳۰۰ هکتار نخودفرنگی و ۷ تا ۱۰ هزار هکتار محصولات پاییزه علوفه‌ای در مزارع خود کشت کرده‌اند.

وی در خصوص میزان خسارت زنگ زرد در مزارع گلستان گفت: با توجه به اطلاع‌رسانی و آموزش‌های ترویجی جهاد کشاورزی و سم پاشی‌هایی که کشاورزان در مزارع خود داشتند، بیماری زنگ زرد تا حدود زیادی کنترل شده ولی حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع گندم مناطق شرق استان و کوهستانی که تازه در مرحله پنجه زنی و ساقه دهی هستند در مراحل بعدی امکان درگیری با بیماری زنگ زرد را دارند که در آن مناطق نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از یک میلیون تن گندم، ۱۰۰ هزار تن کلزا، ۱۶۰ هزار تن جو، ۱۴۰ هزار تن سیب زمینی و ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن چغندر قند از سطح مزارع گلستان برداشت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سم پاشی اولیه تاکنون در بیش از ۹۰ درصد اراضی زیر کشت سیب زمینی معادن ۴ هزار و ۸۰۰ انجام شده است، اضافه کرد: بیش از ۷۰ درصد سطح کشت سیب زمینی در استان گلستان رقم جیلی است که این رقم سیب زمینی و به طور کلی ارقام دیررس‌تر نسبت به بیماری بادزدگی مقاوم‌تر هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه میزان درجه هوا نسبت به بلند مدت و سال قبل بیشتر شده که به موجب آن زمان رسیدگی گندم جلو افتاده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال گندم در مزاع شمال گلستان ۱۰ روز زودتر از سال‌های قبل برداشت شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی بخش قلعه‌نو آزادسازی شد
  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند