Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صفدر نیازی معاون حفظ و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور، در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد کشاورزی و اشتغال گسترده این بخش، از جمله الزاماتی است که باید اراضی کشاورزی را حفظ کرد چرا که طی سال‌های اخیر به رغم رشد منفی سایر بخش ها، رشد اقتصادی بخش کشاورزی مثبت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: موضوع ارث و تفکیک اراضی کشاورزی یکی از مشکلات اساسی است که منجر به خرد شدن و غیراقتصادی شدن فعالیت در این اراضی کشاورزی شده است که با اصلاح قانون و بحث‌های فقهی گسترده‌ای که دارد باید حل و فصل شود.

نیازی با اشاره به اینکه خرد شدن اراضی منجر به ارزشمند شدن زمین‌می‌شود، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت‌زمین ناشی از خرد شدن‌اراضی انتظار می‌رود که نظارت بر زمین تشدید شود.

این مقام‌مسئول با اشاره به تعارض منافع موجود با بنیاد مسکن بیان کرد: طرح‌های هادی روستایی و توسعه مناطق شهری در برخی مواقع با حفظ اراضی کشاورزی،  تعارض منافع دارد و منجر از بین رفتن آن‌ها می‌شود که خسارات جبران ناپذیری را برای کشاورزی کشور به همراه دارد.

معاون حفظ و یکپارچگی سازمان امور اراضی با بیان اینکه طرح هادی یک‌چهارم شالیزار‌های شمال را از بین برد، گفت: زمین‌های ارزشمند در مجموع ۴۰۰ هزار هکتار بود که صد هزار هکتار آن یعنی یک چهارم آن با اجرای طرح هادی تغییر کاربری یافته است.

به گفته وی، مشکل تخریب گسترده شالیزار‌های شمال بیشتر در شالیزار‌های گیلان مشاهده می‌شود که دلیل آن موقعیت و فاصله زمین‌های کشاورزی با منازل مسکونی است.

این مقام مسئول بیان کرد: در منطقه دماوند با  قطعه‌بندی کردن چند هکتار زمین کشاورزی دو نفر ۴۰۰ میلیارد تومان سود کسب کردند و هر هراز متر زمین را به بیش از یک میلیارد تومان فروختند این در حالیست که قیمت هر هکتار زمین کشاورزی به یک میلیارد نمی‌رسد.

نیازی ادامه داد: خلاء موجود در ارتباط با تفکیک و خرد کردن اراضی کشاورزی منجر به این سوء استفاده‌ها می‌شود که لازم است تغییراتی در قانون ایجاد شود.

معاون حفظ و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور گفت: وزارت نیرو باید از دادن انشعاب آب و برق به واحد‌های غیرمجاز خودداری بکند، اما این موضوع در مقام عمل محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار واحد غیرمجاز در کشور، زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری داده‌اند، گفت: با دادن آب و برق به آن‌ها قیمت پیدا کرده‌اند و افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند، در حالیکه اگر به آن‌ها انشعاب آب و برق داده نشود قابلیت زندگی را از دست خواهند داد.

نیازی ادامه داد: در شرایط فعلی مشکلاتی با عدم شفافیت محدوده طرح هادی داریم؛ بنیاد مسکن باید محدوده طرح‌های هادی را به مردم و به ما اعلام کند تا افراد بتوانند برای خرید اراضی تصمیم‌گیری کنند، اما این موضوع حتی به ما اعلام  نمی‌شود.

معاون حفظ و یکپارچگی اراضی سازمان امور اراضی کشور افزود: بنیاد مسکن برای اعلام محدوده طرح هادی در مناطق مختلف ۷۰ هزار تومان بابت استعلام دریافت می‌کند و در صورتی که کارشناس اعزام کند این مبلغ به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد، اما بر اساس قانون شفافیت این اطلاعات باید در اختیار ما و مردم به صورت رایگان قرار گیرد.

وی با اشاره به کاهش سرانه اراضی کشاورزی گفت: طی ۵۰ سال گذشته سرانه اراضی کشاورزی ۵ هزار و ۷۰۰ متر به ازای هر زارع بود که امروز به ۱۷۰۰ متر کاهش یافته است که دلیل آن افزایش جمعیت و خرد شدن اراضی کشاورزی است.

 کاداستر اولویت اصلی قوه قضاییه

امیر حسین رجبی معاون ساماندهی و توسعه اراضی کشاورزی در این نشست اظهار کرد: ۲میلیون هکتار از اراضی کشاورزی دارای اختلاف با سازمان جنگل‌ها است.

وی افزود: با توجه به اختلاف آماری اراضی کشاورزی با سازمان‌جنگل‌ها امیدواریم وضعیت این اراضی امسال تعیین تکلیف شود تا امید و انگیزه بیشتری برای فعالیت به بخش کشاورزی تزریق شود.

معاون ساماندهی و توسعه اراضی کشاورزی ادامه داد: این اختلافات با سازمان جنگل‌ها در حال حل و فصل است تا محدوده اراضی ملی از محدوده کشاورزی افراد مشخص شود.

رجبی در پایان‌با بیان اینکه موضوع کاداستر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود، تصریح کرد: موضوع کاداستر در اولویت قوه قضائیه قرار گرفته است که لازم است دستگاه‌های دیگر به جای انجام فعالیت‌های نمایشی، موضوع زمین را در اولویت خود قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۴۱۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ استاندار گیلان در روند رهاسازی آب سد سفیدرود، گفت: با تمهیدات انجام شده، امسال کشاورزان محصول خود را با قیمت مناسبی به فروش خواهند رساند و دولت سیزدهم در کنار شالیکاران است و اتفاقات سال گذشته تکرار نخواهد شد.

دکتر اسدالله عباسی با بیان اینکه هم اکنون ۷۰۲ میلیون مترمکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است، افزود: در سال گذشته میزان آب ذخیره شده در پشت سد سفیدرود، ۷۲۰ میلیون مترمکعب بود که به لطف خداوند و به کمک بارش‌ها، توانستیم آب شالیزار‌ها را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: با تلاش‌های انجام شده، اکنون همه نهر‌ها، کانال‌های آبیاری و سر دهنه‌ها آماده آبرسانی به شالیزار‌های گیلان هستند.

استاندار گیلان با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در گیلان و هماهنگی بین جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای برای اجرای دُرُست تقویم زراعی و نوبت بندی آب، از شالیکاران استان خواست به مدیران متولی اعتماد و تقویم زراعی را به دقت رعایت کنند. 

دکتر اسدالله عباسی با قدردانی از زحمات شالیکاران و دست اندرکاران عرصه تولید در گیلان، افزود: برای حمایت بیشتر از کشاورزان، قیمت‌ها امسال بهتر از پارسال خواهد بود و امیدواریم سال زراعی پر خیر و برکتی داشته باشیم.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار معادل ۷۲ درصد از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار‌های استان را تامین می‌کند.

این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

بر اساس آمار شرکت آب منطقه‌ای گیلان ، میزان آب مورد نیاز سالانه در استان بیش از ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌های مختلف است که معادل ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و بیشترین بخش آب بر کشاورزی استان شالیزار‌های گیلان است.

دیگر خبرها

  • نشای ۵۴ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان
  • آزادسازی بیش از ۱۷ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی محمودآباد
  • ۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی بخش قلعه‌نو آزادسازی شد
  • ممنوعیت تغییرکاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی در چهارمحال و بختیاری
  • آزادسازی سه هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تبریز
  • ۶۰ هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد
  • ۱۷۵هکتار اراضی کشاورزی چهارباغ آزاد سازی شد
  • تخریب ۵۳ بنای غیرمجاز در استان قزوین
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل