Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، مرکز بسیج اساتید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیانیه‌ای به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید منتشر کرد، متن بیانیه به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدامَکُم» (آیه ۷ سوره محمد)

(ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر (آئین) خدا را یاری کنید، شما را یاری می‌کند و گام‌هایتان را استوار می‌دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

)

اگر چمران را به عنوان آمیزه‌ای از توحیدمداری و دیانت، بصیرت و آگاهی اجتماعی، توانمندی و اعتلای علمی، اخلاق محوری و احساس مسئولیت تؤام با مجاهدت خالصانه و صادقانه و در یک کلمه «الگوی استاد انقلابی و متدین» بدانیم، سالروز شهادت این شهید بزرگوار فرصتی مجدد در بازخوانی بایسته‌های یک استاد انقلابی است. استاد بسیجی عنوانی است کوتاه، برای فهرست بلندی از فضایلی که بایست یک عالم عامل بدان آراسته باشد، روشنگری که بدون چشم‌داشت از خلق مداوم در پی ترسیم کلمه و مسیر حق است، امیدآفرینی که سدی مقاوم در مقابل هجمه هویت زدای غرب و شرق است، و مبارزی که مدادش مؤید دماء شهداست.

سی و یک خرداد با خاطره بزرگ استاد شهید چمران عجین شده است که اطلاق این روز به نام بسیج اساتید جلوه‌ای از ویژگی‌های او را در جامعه زنده نگه می‌دارد و حامی رسالتی سنگین برای نخبه‌ترین قشر جامعه است. چهل سال از پرواز عارفانه و جاودانی او می‌گذرد، اما روزهای پرتکاپو، تلاش‌های صادقانه همراه با ترکیبی از علم و عمل، بی‌اعتنا به پیرایه‌های دنیوی به رغم امکان برخورداری از همه آن‌ها فراموش‌شدنی نیست، بحق وی استادی بود که علم، عمل و اخلاق همراه با بصیرت و بردباری که ویژگی بسیجی بودن است را با این مقام ترکیب کرد.

اعتقاد ما بر این است امام (ره) به عنوان معمار بی‌بدیل انقلاب اسلامی که مفسر صادق و واقعی اسلام ناب بود مسیری را برای ما تعیین و تبیین کرده که شاخص بی‌خطا و بدون انحراف تمام اقشار برای هر زمان و مکان است و این قطب‌نما راهنمای کهنه‌شدنی نیست، لذا حفظ و تقویت این خط و آرمان‌ها را از پراکندگی، اشتباه، انحراف و ابهام دور ساخته و فتح قله‌های ترقی و پیشرفت و عزت را هموارتر می‌سازد.

در دهه چهارم حیات پربرکت انقلاب، ایران اسلامی و ملت مسلمان علی‌رغم مواجهه سنگین، توقف‌ناپذیر به عنوان الگویی روشن، دست‌یافتنی برای سایر ملت‌ها نمود یافته است، چراکه با عمل خود ثابت کردند اعتماد به نفس، امید به خدا، تلاش توقف‌ناپذیر و مبارزه مستمر کلید همه مشکلات ملت‌های مستضعف و تحت سلطه است و با تکیه بر داشته‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و انسانی خود می‌توان طعم شیرین استقلال، عزت و آرامش را چشید. بسیج اساتید باور عمیق دارد، اساتید در مواجهه با جنگ نرم نقش اساسی و جایگاه ممتاز فرماندهی را دارند و اگر این نقش به درستی انجام شود توفیقات صد چندان خواهد شد.

از سویی دیگر، تکوین تمدن اسلامی در عصر جدید نیازمند تولید نظریه‌های جدیدی است که بتواند پلی باشد بین ارزش‌های توحیدی و الزامات عملی اداره جامعه. حل مشکلات واقعی جامعه در عصر حاضر با استفاده از نسخه‌های عالمانه بومی ضرورتی است برای رفع مشکلات نظام اسلامی در عرصه کارآمدی. گذار از مرحله شکل‌دهی دولت اسلامی در چشم‌انداز تمدنی مستلزم نقش‌آفرینی اساتید با رویکرد حل مسأله و پاسخگویی به نیازهای علمی، پژوهشی و فناورانه است. بر این اساس، استاد بسیجی بایست اولویت و تمرکز خود را در ایفای رسالت انقلابی خود بر توسعه ظرفیت و توانمندی علمی و فناورانه با هدف ارتقای کارآمدی و پاسخگویی به نیازهای پیش رو بنا نهاده باشد.

بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) بر لزوم «تحول در امور مختلف کشور با پشتوانه فکری و نظری مناسب»، این تحول بدون نقش‌آفرینی اساتید انقلابی و بسیجی میسر نخواهد بود. امیدآفرینی و ایجاد انگیزه در لایه‌های مختلف جامعه برای شکل‌دهی جریانی اجتماعی برای ایجاد تحول در عرصه‌های مختلف کشور، جز با سکانداری اساتید متعهد و معتقد امکان‌پذیر نخواهد بود.

بنا به تأکید رهبر عزیز انقلاب، تأکید بر یکپارچگی در بدنه اساتید انقلابی برای شکل‌دهی حرکتی منسجم و اجتناب از ایجاد رخنه در صفوف اساتید متعهد و معتقد به انقلاب ضرورتی مؤکد برای دستیابی به رسالت اساتید بسیجی است.

اکنون که ملت بزرگ ایران حماسه ماندگار دیگری رقم زدند بدون شک دانشگاهیان عزیز خصوصاً اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این پیروزی بزرگ نقشی بیاد ماندنی داشتند و با بیان و قلم خود در خدمت این انتخابات بزرگ بودند که این پیروزی بزرگ باقیات الصالحاتی برای تک تک آنان خواهد بود. باید دانست که جهاد برای دولت سازی و جامعه سازی و تمدن سازی تازه شروع شده است.

اساتید انقلابی باید بیش از هر زمانی در اندیشه مدد رسانی علمی و عملی به دولت برآمده از شور و شعور انقلابی ملت بزرگ ایران باشند تا اهداف والای انقلاب و نظام و دولت کریمه اسلامی یک به یک محقق گردد و مردم شریف ما طعم شیرین دولت تراز مکتب حاج قاسم را بچشند. بدون شک دولت جدید می‌تواند با کمک اساتید انقلابی کشور، گام دوم انقلاب اسلامی را مستحکم‌تر بردارد و سرآغاز نهضتی بزرگ برای جبران کمبودهای نظام اسلامی و سرآغازی بر پایان فساد، تبعیض، رانت و اشرافی گری از دامن نظام و جامعه اسلامی ایران باشد.

بسیج اساتید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تأکید بر ضرورت بازخوانی مستمر نقش و جایگاه استاد در تراز انقلاب اسلامی، همه اساتید دانشگاه را به وحدت حول کلمه حق و ولایت الهی، و همفکری و مجاهدت به منظور ایجاد پشتوانه فکری و نظری در راستای نیل به تمدن نوین اسلامی و کمک به دولت انقلابی فرا می‌خواند. همچنین، بسیج اساتید وزارت علوم ضمن گرامی داشت روز بسیج اساتید و قدردانی از همراهی قابل توجه اساتید انقلابی دانشگاه در اقدامات سال گذشته این تشکل انقلابی و به خصوص نقش‌آفرینی مؤثر در بحران کرونا در سطح کشور، و نیز تحرک اقشار مختلف در مشارکت حداکثری و پرشور در انتخابات اخیر، بار دیگر بر عهد خود در تقویت و رشد دانشگاهیان به منظور دستیابی به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی تأکید کرده و آحاد دانشگاهیان را به نقش‌آفرینی عمومی و تخصصی در راستای رفع نیازهای کلیدی جامعه فرا می‌خواند.

کد خبر 5241170 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب بسیج اساتید وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان بسیج اساتید انتخابات 1400 دانشگاه های علوم پزشکی وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان سنجش سیدابراهیم رئیسی آزمون دکتری تخصصی گروه پزشکی کنکور 1400 دستیاران پزشکی آزمون استخدامی مرکز سنجش آموزش پزشکی مصاحبه دکتری آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی اساتید انقلابی انقلاب اسلامی بسیج اساتید وزارت علوم نقش آفرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۱۰۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی بزرگ تاریخ علم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، گردهمایی بزرگ تاریخ علم در دوشنبه ۱۰ اردیبهشت به کوشش انجمن علمی ژرفا برگزار می‌شود. هدف این گردهمایی شنیدن داستان تاریخ علم از زبان دو پژوهشگر سرشناس برای دستیابی به نگاهی صحیح‌تر به تاریخ علم است.

موضوعات گردهمایی
موضوع سخنرانی دکتر شانت باغرام عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، از انقلاب علمی تا علم مدرن است.
 دکتر امیرمحمد گمینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران درباره انقلاب علمی و ورود علوم جدید به ایران سخنرانی خواهد کرد.
معرفی مهمانان
امیرمحمد گمینی، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده‌ تاریخ علم دانشگاه تهران، فارغ‌التحصیل رشته‌ تاریخ و فلسفه‌ علم از مؤسسه‌ پژوهشی حکمت و فلسفه‌ ایران است.
از او آثاری چون کتاب «دایره‌های مینایی: پژوهشی در تاریخ کیهان‌شناسی در تمدن اسلامی» و کتاب «مواجهه با داروین» منتشر شده است. فعالیت پژوهشی او در زمینه‌ تاریخ نجوم در ایران و جوامع اسلامی است.
همچنین پژوهش‌هایی در زمینه‌ی تاریخ ورود علوم جدید، از جمله درباره‌‌ نظریه‌ تکامل و نجوم کپرنیکی، به ایران در مجلات پژوهشی داخلی و بین‌المللی منتشر کرده است.

شانت باغرام، کیهان­‌شناس و عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف است. وی محقق پسا­دکتری در دانشگاه واترلو، موسسه فیزیک نظری پریمیتر در کانادا و همچنین پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش‌های بنیادی بوده است.
باغرام برندۀ جایزه ابوریحان بیرونی فرهنگستانِ علوم ایران و جایزۀ مرکز فیزیک نظری عبدالسلام در تریسته ایتالیا شده است. او از سال ۱۳۹۳ در دانشگاه صنعتی شریف مشغول بآموزش و پژوهش است.
زمینه پژوهشی دکتر باغرام کیهان شناسی و مطالعه ساختارهای بزرگ مقیاس کیهانی برای فهم ماده تاریک و انرژی تاریک است.

این برنامه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ در دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان تا یکشنبه ۹ اردیبهشت فرصت دارند با تکمیل فرم زیر، در این برنامه عمومی و رایگان شرکت کنند.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe0KHj9EGfrJu-et6NDmgs4v8-prvhjnuJF7uVYXKCYbJrIWA/viewform?usp=sf_link

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • تجمع جامعه دانشگاهی مشهد در محکومیت برخورد با حامیان فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا 
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم
  • بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پیرامون حضور وزیر علوم در این دانشگاه: آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید! شما اخراج اساتید ضد انقلاب و اسلام و دین از دانشگاه‌ را، تبدیل به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های شخصی کردید
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: از نخبگانی که در قطب جنوب حضور پیدا کنند، حمایت می کنیم /دولت به دنبال حضور دائمی در قطب جنوب است
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه