Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@00:43:36 GMT

اردبیل در معرض جدی خرد شدن اراضی کشاورزی

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۳۹۷۴۷

اردبیل در معرض جدی خرد شدن اراضی کشاورزی

فیروز فولادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: کشاورزی اردبیل با چالش‌های زیادی مواجه است و با اذعان به اینکه این حوزه در گذشته اصلی‌ترین بخش توسعه استان اردبیل و منبع سودآوری به استان بود امروز بیشتر در قالب کشاورزی معیشتی برای کشاورزان اردبیل تعبیر و تعریف می‌شود.

وی از خرد شدن اراضی کشاورزی در اردبیل خبر داد و گفت: به دلیل مشکلاتی از قبیل واسطه‌گری، کاهش قیمت خرید محصول از کشاورزی و هزینه بالای تولید محصولات، نبود مکانیزاسیون مناسب برای کشت و داشت و برداشت محصولات و نیز مسائلی از این دست بیشتر کشاورزان اردبیل به سمت کشاورزی معیشتی روی آورده و به این ترتیب اراضی کشاورزی در اردبیل با نگاه تجاری‌سازی هر روز در حال خرد شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشاورز عمده چالش‌های پیش روی مسیر پیشرفت کشاورزی اردبیل را نبود امکانات مناسب من جمله کمبود نهاده‌ها عنوان و اضافه کرد: وقتی این چالش‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند نابسامانی وضعیت کشاورزی را ترسیم می‌کنند که امروزه کشاورزی اردبیل در عین حال که از بی‌مدیریتی رنج می‌برد گرفتار نبود الگوی کشت مناسب، کمبود مکانیزاسیون، ضعف در تکنولوژی و رواج بیش از حد واسطه‌گری در بازار عرضه است.

فولادی به اهمیت توجه دولت آینده به بخش کشاورزی اردبیل اشاره و گفت: اگر دولت آینده قصد رونق کشاورزی اردبیل را دارد یک چالش مهم و اساسی را بیش از دیگر ضعف‌ها در نظر بگیرد و بر روی آن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری داشته باشد و آن هم چیزی جز معرفی یک الگوی کشت مناسب با اقلیم اردبیل است.

چرا باید سیب‌زمینی اردبیل به عنوان یک محصول استراتژیک منطقه‌ای که روزی به وفور به مناطق مختلف صادر می‌شد اکنون به عنوان ترس اصلی کشاورزان برای کشت تبدیل شود؟

وی ادامه داد: چرا باید سیب‌زمینی اردبیل به عنوان یک محصول استراتژیک منطقه‌ای که روزی به وفور به مناطق مختلف صادر می‌شد اکنون به عنوان ترس اصلی کشاورزان برای کشت تبدیل شود؟ وقتی ما در الگوی کشت خود با مشکل و ضعف عمیق مواجه هستیم و هنگامی که مدیریت مصرف در آب کشاورزی را هنوز به طور کامل فرا نگرفته‌ایم قطعاً نتیجه‌ای که از فعالیت در بخش کشاورزی استحصال می‌شود چیزی جز این نخواهد بود.

فرآوری گره کور کشاورزی اردبیل

کارشناس کشاورزی نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در اردبیل را یک مشکل جدی برشمرد و افزود: در تولید برخی محصولات کشاورزی استان اردبیل همانند سایر استان‌ها در کشور پیشرو است اما نبود فرآوری کامل و صنایع تبدیلی و تکمیلی این حوزه را در استان اردبیل گرفتار خام‌فروشی کرده که این موضوع با تأثیر سو بر اقتصاد منطقه کشاورزان را نیز با مشکلاتی مواجه می‌کند.

فولادی تصریح کرد: استانداردسازی محصولات کشاورزی می‌تواند در عین تقویت فرآوری محصولات کشاورزی در اردبیل از یک چالش مهم که سال‌هاست هنگام برداشت محصولات در استان تکرار می‌شود جلوگیری می‌گردد به طوری که ما سالانه به هنگام برداشت محصولات کشاورزی شاهد دورریزی بخشی از برخی محصولات کشاورزی در اردبیل هستیم کما اینکه در صورت وجود کارخانه‌های فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی این محصولات می‌توانند فرآوری و به بازار تقاضا عرضه شوند.

وی افزود: نبود طرح‌های مطالعاتی یکی از بحران‌ها و ضعف مدیریتی جدی در اردبیل است که در کنار دیگر چالش‌ها خودنمایی می‌کند به طوری که با یک مطالعه درست در خصوص اقلیم اردبیل و میزان حاصلخیزی خاک استان می‌توان هم در استانداردسازی محصولات کشاورزی گام مؤثر برداشت و هم میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این راستا را افزایش داد.

این کشاورز شهرستان پارس‌آباد با تاکید بر مشکلات کشاورزی سنتی در اردبیل گفت: استان اردبیل ظرفیت ورود به عرصه کشاورزی ارگانیک را نیز دارد و می‌توان با کمی تلاش و جذب سرمایه مشخص و مناسب سردخانه‌های مورد نیاز را در اردبیل راه‌اندازی کرده و در کنار آن از ظرفیت گمرک بیله‌سوار برای تجارت این محصولات استفاده کرد.

تسریع اجرای آبیاری نوین تحت فشار ضرورت دارد

فولادی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اجرای طرح آبیاری نوین در اردبیل اظهار کرد: با توجه به مطالعات انجام یافته در آینده جنگ واحد جنگ آب در جهان خواهد بود پس بنابراین باید با مدیریت این نعمت از کاهش منابع ذخایری آن جلوگیری کنیم که در همین رابطه میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی اردبیل بسیار اسف‌بار است.

وی گفت: هم‌راستا با اجرای طرح آبیاری نوین می‌توان در چاه‌های کشاورزی استان آبیاری تحت فشار به صورت کلاسیک را نیز پیاده‌سازی و اجرا کرد که این ایده و طرح نوین در مدیریت آب می‌تواند معجزه کند.

دشت زرخیز مغان یک ظرفیت عظیم طبیعی در استان بوده که اجرای طرح آبیاری نوین به دلیل سطح زیاد کشت محصولات کشاورزی دارای اولویت و اهمیت است.

این کارشناس کشاورزی به ظرفیت دشت مغان برای تولید محصولات کشاورزی از نوع مختلف اشاره و اذعان کرد: دشت زرخیز مغان یک ظرفیت عظیم طبیعی در استان است که اجرای طرح آبیاری نوین به دلیل سطح زیاد کشت محصولات کشاورزی دارای اولویت و اهمیت است.

به گفته فولادی تا به امروز از ۸۵ هزار هکتار در دست برنامه برای اجرای طرح آبیاری نوین در اردبیل تنها ۴۰ هزار هکتار به مرحله اجرا رسیده است.

دولت آینده به فکر کشاورزی اردبیل باشد

کشاورز شهرستان پارس‌آباد همچنین به ضعف در تقویت تکنولوژی کشاورزی در اردبیل اشاره و اظهار کرد: اشتغالزایی هم‌اکنون مشکل عمده استان اردبیل نه در حوزه کشاورزی که در بخش‌هایی همچون صنعت هم است و می‌توان با تقویت زیرساخت‌های صنعتی و همراه کردن آن با تکنولوژی کشاورزی قدم بلندی در راستای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه برداریم.

فولادی به ظرفیت کشت و صنعت مغان برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری و کشاورزی اشاره کرد و گفت: ظرفیت کشاورزی و دامداری و دامپروری کشت و صنعت مغان در کنار پتانسیل صنعتی این امکان را در منطقه ایجاد کرده است که کشاورزی اردبیل از یک مسیر کم‌چالش به رونق حقیقی دست یابد و بی‌شک تلفیق صنعت با کشاورزی همین شانس پنهان رونق کشاورزی مدرن در اردبیل است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه از ظرفیت دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی و شاخه‌های مربوط به آن در استان اردبیل استفاده نمی‌شود و در صورت توجه به این ظرفیت خوب علمی در استان می‌توان با راهکارهای راهبر و راهگشا کشاورزی اردبیل را در سال‌های آتی به جایگاه واقعی رساند.

کشاورز اردبیل ضمن یادآوری تشکیل دولت جدید در کشور گفت: انتظار مردم و به ویژه کشاورزی استان اردبیل از دولت آینده توجه ویژه به بخش کشاورزی اردبیل است که با حمایت مالی و معنوی سبب ایجاد توسعه و اشتغال پایدار در این حوزه شود.

فولادی افزود: لذا پیشنهاد می‌گردد با در نظر گرفتن یکپارچه سازی اراضی و مکانیزاسیون کشاورزی قیمت زمین بر اساس قیمت روز محاسبه و از طریق بانک‌های عامل وام پرداخت شود تا سایر وراث به فکر اشتغال در زمینه کار مورد علاقه خود باشند و امیدواریم دولت آینده به فکر علاج بخشی زمین‌های کشاورزی کشور خاصه استان اردبیل باشد.

کد خبر 5237455

منبع: مهر

کلیدواژه: کشاورزی انتخابات 1400 اردبیل دولت سیزدهم صنایع تبدیلی انتخابات 1400 ویروس کرونا شورای شهر سیدابراهیم رئیسی کرمانشاه نتایج شمارش آرا گرگان بوشهر عکس استانها دهه کرامت انتخابات شورای شهر و روستا مشارکت مردم در انتخابات آمار کرونا واکسن کرونا اجرای طرح آبیاری نوین کشاورزی در اردبیل محصولات کشاورزی کشاورزی اردبیل استان اردبیل دولت آینده چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۳۹۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت

توسعه کشت قراردادی در بخش کشاورزی به عنوان یکی از طرح‌های مهم در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت که براین اساس مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول کشت قراردادی مبتنی بر تولید انجام می‌شود.

بنابر اعلام وزارت جهاد در سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در سطح ۳ میلیون و ۲۵۰ هزارهکتار کشت قراردادی محصولاتی نظیری همچون گندم، برنج، جو و دانه های روغنی صورت گرفته که ۲ میلیون هکتار آن مربوط به گندم و مابقی دیگر محصولات است.

کشت قراردادی مهمترین ابزار برای اجرایی کردن الگوی کشت است که امیدواریم اعتبارات و زیرساخت های لازم فراهم شود تا خودکفایی محصولات اساسی تحقق یابد.

بنابر آمار سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می یابد که براین اساس ۲۰ درصد ارز به واردات محصولات اساسی اختصاص می یابد که با توسعه کشت قراردادی و تخصیص ۵۰ درصد این میزان اعتبار، خودکفایی ۵ محصول اساسی تحقق می یابد.

خودکفایی محصولات اساسی با کشت قراردادی تحقق می یابد

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: در سطح ملی معاون اول رئیس جمهور و در سطح استان، استانداران به عنوان مدیران اصلی الگوی کشت و کشت قراردادی هستند.

به گفته او، وزارت جهاد اعلام کرد که اجرای مصوبه الگوی کشت و کشت قراردادی فراقوه ای است به طوریکه تمامی نهاده ها باید پای کار بیایند و زیرساخت های لازم را برای اجرای کشت قراردادی فراهم کنند.

پیشه ور لازمه تحقق کشت قراردادی را پرداخت مابه التفاوت کشت محصولات استراتژیک‌ با آب بر اعلام کرد و افزود: کشاورزان در کشت محصولات منافع خود را در نظر می گیرند، لذا برای تحقق خودکفایی محصولات استراتژیک باید مابه التفاوت پرداخت شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: در اجرای کشت قراردادی، نهاده های مورد نیاز کشاورزان از جمله سم، کود، بذر و سایر نهاده های مورد نیاز کشاورزان باید تامین شود و در مقابل کشاورزان پس از برداشت، محصول خود را تحویل دولت یا بنگاه های اقتصادی دهند که متاسفانه محقق نشد.

به گفته او، با توجه به فراهم نبودن زیرساخت های لازم پیش بینی می شود که همانند سنوات قبل الگوی کشت یا کشت قراردادی اجرا نشود تا تولید دچار آسیب نشود.

پیشه ور با بیان اینکه سالانه ارز قابل توجهی به واردات اختصاص می یابد، گفت: اگر ۵۰ درصد رقم واردات به زیرساخت های مکانیزاسیون، نهاده های کشاورزی و خرید توافقی تخصیص یابد، طی یک برنامه ۵ ساله خودکفایی محقق می شود.

 ضرورت کشت قراردادی قبل از آغاز سال زراعی 

عطااللّه هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: بنابر برنامه ۳ تا ۴ سال اخیر باید کل کشت گندم بصورت قراردادی اجرا می شد که متاسفانه این امر محقق نشد.

به گفته او، برای اجرای کشت قراردادی از ۴ تا ۵ ماه قبل از آغاز سال زراعی باید با کشاورزان قرارداد منعقد شود تا کشاورزان نسبت به تامین نهاده و خرید محصول در زمان برداشت اطمینان خاطر داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه تعهدات کشت قراردادی برعهده دولت است، افزود: طی سال های اخیر کشت قراردادی در زمانیکه یک سوم یا یک چهارم کشت انجام شده، تحقق می یابد.

عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی ادامه داد: اگر برنامه ریزی و تعهدات دولت و سازمان و برنامه و بودجه به موقع عملیاتی شود، اجرای کشت قراردادی موفق خواهد بود.

او از افزایش کشت قراردادی محصولات استراتژیک نسبت به سنوات گذشته خبر داد و گفت: برای اجرای کشت قراردادی، حداقل یک ماه قبل از آغاز فصل کشت دولت باید تکلیف خود را بدانند و قرارداد در دستشان باشد.

هاشمی با بیان اینکه اجرای مصوبه الگوی کشت سالانه حداقل ۴۰ تا ۵۰ همت اعتبار نیاز دارد، گفت: مصوبه الگوی کشت و کشت قراردادی سند ملی و راهبردی برای رسیدن به خودکفایی محصولات اساسی و افزایش راندمان تولید است، اما تا زمانیکه برنامه بلندمدت نداشته باشیم، به جایی نمی رسیم.

بنابر سیاست وزارت جهاد و تاکید برنامه هفتم بر خودکفایی ۱۰۰ درصدی ۵ محصول اساسی و خوداتکایی دیگر محصولات، مصوبه الگوی کشت و کشت قراردادی باید اجرا شود تا خروج ارز از کشور کاهش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد
  • ظرفیت‌های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی