Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بخش چهاردانگه یکی از بخش‌های شش‌گانه شهرستان ساری است که در جنوب و جنوب‌شرقى این شهرستان قراردارد.

این بخش یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشته و مرکز آن شهر کیاسر است، چشمه باداب سورت، دریاچه چورت و دریاچه پله (الندان) از جاذبه‌های منحصربفرد گردشگری این منطقه است و وجود گوردخمه‌های اشکانی نشان از قدمت این بخش دارد، اما با وجود این وسعت فراوان و جاذبه‌های گردشگری، این منطقه همچنان از مناطق محروم در استان مازندران محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش چهاردانگه ۹۶ روستا و ۱ شهر دارد، محور کیاسر، جاده‌ای حدودا به طول ۷۰ کیلومتر یکی از پرترددترین محورهای استان است که شمال کشور را به شرق و جنوب وصل می‌کند، جاده ای که بواسطه عرض کم و دوطرفه بودن، بارها و بارها تصادفات زیاد و مرگ و میر هموطنانمان را به خود دیده است.

 پراکندگی زیاد روستاها، صعب‌العبور بودن جاده‌ها، برف‌گیر بودن آنها و نبود امکانات کافی، مهاجرت وسیعی از مردم را از این منطقه به شهرستان ساری در پی داشته است.

علاوه بر وضعیت نامطلوب این بخش در حوزه‌های راه، آب، بهداشت و درمان، بحث زباله و مشکلات مربوط به دامداری، کشاورزی و باغداری، برخی از مدارس چهاردانگه نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

*۱۵۵۰ دانش آموز در بخش چهاردانگه

در بخش چهاردانگه شهرستان ساری ۴۷ مدرسه ابتدایی، ۱۱ مدرسه متوسطه اول و ۵ مدرسه متوسطه دوم وجود دارد که در این مدارس یک هزار و ۵۵۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف در حال تحصیل‌اند، ۶ مدرسه از مدارس چهاردانگه شبانه‌روزی هستند و مقاطع متوسطه اول و دوم را به خوبی پوشش می‌دهند.

حامد خلیلی رنیس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه شهرستان ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این ارتباط می‌گوید: با توجه به اینکه پراکندگی روستا در این منطقه وجود دارد اما پوشش تحصیلی کامل در این بخش انجام می‌شود، پوشش تحصیلی ما در مقاطع، ابتدایی و متوسطه اول و دوم صددرصد است و دانش‌آموزی وجود ندارد که زیرپوشش تحصیلی نباشد.

*مدرسه‌ای با یک دانش‌آموز

وی بیان می‌کند: حتی در سال تحصیلی قبل مدرسه شهید هاشمی‌نژاد روستای سعیدآباد با یک دانش‌آموز دایر بوده و این بدین معنی‌ست که هیچ‌کس در بخش چهاردانگه از تحصیل باز نمانده است.

*سه مدرسه کانکسی در روستاهای پشرت، الیرد و وستمین

در ادامه خلیلی از مشکلات مدارس چهاردانگه به ما می‌گوید: سه مدرسه از مدارس چهاردانگه در روستاهای پشرت، الیرد و وستمین، کانکس هستند و دانش‌آموزان در مدارس کانکسی درس می‌خوانند، تعدادی از مدارس در این بخش تخریبی بوده و همچنین برخی نیاز به مقام‌سازی دارند.

البته به گفته رئیس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه مدارسی که نیاز به مقاوم‌سازی دارند و آنهایی که باید تخریب شوند، مدارس کوچک بخش چهاردانگه هستند.

*۲۰ درصد مدارس چهاردانگه تخریبی و یا نیاز به مقام‌سازی دارند

وی می‌گوید: بیش از ۸۰ درصد مدارس، مقاوم‌سازی شده هستند مثلا در کیاسر ۶ مدرسه وجود دارد که همه آنها مقام‌سازی‌اند همچنین مدرسه چورت که مدرسه‌ای پرجمعیت است نیز مقام‌سازی شده است.

بنابر اظهارات رییس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه یعنی ۲۰ درصد از مدارس این بخش باید تخریب و دوباره ساخته شوند یا نیاز به مقام‌سازی دارند.

*تعداد کم دانش‌آموز و سرانه محدود

خلیلی تعداد کم دانش‌آموز در برخی مدارس را نیز از دیگر مشکلات عنوان می‌کند و می‌گوید: سرانه مدارس به تعداد دانش‌آموزان بستگی دارد، بسیاری از این مدارس دانش‌آموز کمی دارند اما برای حفظ و نگهداری نیاز به بودجه دارد، وقتی تعداد دانش‌آموز کم باشد سرانه تخصیصی هم کم است و همچنین تعداد اولیای دانش‌آموزان نیز کمتر هستند و کمکی که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد کاهش می‌یابد و این مقدار کفاف نیاز مدارس را نمی‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: ما علاوه بر ساخت مدارس در نگهداری از آنها، تهیه تجهیزات و وسایل کمک‌آموزشی و ورزشی نیز دچار مشکل هستیم و نیاز به کمک داریم.

*دانش‌آموزانی که واقعا نیاز به کمک دارند

علاوه بر همه این مشکلاتی که در مدارس چهاردانگه وجود دارد بحث دانش‌آموزانی است از لحاظ مالی در فقر به سر می‌برند و نیازمند کمک هستند هم از مسائل دیگر حوزه آموزش این بخش است، یعنی مدیر آموزش و پرورش بخش چهاردانگه علاوه بر اینکه باید به نیاز مدارس توجه داشته باشد با موضوع مشکلات مالی برخی دانش‌آموزان نیز مواجه است.

خلیلی بیان می‌کند: دانش‌آموزانی در این منطقه وجود دارند که حتی برای ایاب و ذهاب خود به مدرسه دچار مشکل هستند، دانش‌آموزانی که می‌خواهند به مدارس شبانه‌روزی بیایند باید مسافت زیادی را طی کنند و خانواده‌هایشان دچار مشکلات مالی هستند.

*ساخت خانه برای دانش‌آموزان یتیم در چالو و مالخواست

وی می‌گوید: ما دانش‌آموزان محرومی داریم که یتیم و بسیار نیازمند هستند و وضعیت مالی خوبی ندارند، اکنون با کمک مدیر مدرسه روستای چالو و مردم در حال ساخت خانه برای دو خواهر دانش‌آموز در این روستا هستیم که پدر خود را از دست داده‌اند، ساخت این خانه در مراحل پایانی قرار دارد و بعد از آن قرار است که برای خواهر و برادر دانش‌آموزی که آنها هم یتیم هستند در روستای مالخواست خانه‌ای بسازیم که برای ساخت این خانه شدیدا به کمک نیاز داریم.

*امید به آینده درخشان دانش‌آموزان

رنیس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه می‌گوید: من می‌دانم این دانش‌آموزان آینده درخشانی دارند و در مورد این موضوع شکی ندارم، معمولا افرادی که در سختی بزرگ شده‌اند رشد می‌کنند و من مطمئن هستم این دانش‌آموزان کسانی هستند که در آینده به مرتبه‌های بلندی می‌رسند.

*تقاضا از خیران و مردم برای کمک به مدارس چهاردانگه

وی بیان می‌کند: دانش‌آموزان بخش چهاردانگه امروز نیاز به حمایت خیران و تمام کسانی که دستشان برای کمک می‌رسد را دارند تا در آینده برای کشور خود فردی مفید باشند، از همه افرادی که چهاردانگه‌ای هستند و یا اهل این منطقه هم نیستند می‌خواهم به دانش‌آموزان ما کمک کنند، ما نیاز به حمایت خیرین داریم و نیازمند نگاه سبزشان هستیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات را مرتفع کنیم.

البته خیرین  و مردم همواره در این امر به ما کمک کرده‌اند و من از آنها قدردانی می‌کنم، امیدوارم که بتوانیم با همت دوباره و والای مردین سه مدرسه کانکسی در روستاهای پشرت، الیرد و وستمین در منطقه چهاردانگه را به مدارسی نو تبدیل کنیم.

به گزارش فارس،کمبود امکانات آموزشی برای دانش‌آموزان، تخریبی بودن برخی مدارس، نیاز مدارس به مقاوم‌سازی و مشکلات معیشتی دانش‌آموزان در بخش چهاردانگه شهرستان ساری از مواردی است که رییس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه به آن اشاره داشته است و می‌طلبد که مسؤولان مرتبط  در اسرع‌وقت نسبت به بازسازی و بهسازی مدارس و همچنین مشکلات معیشتی دانش‌آموزان اقدام کنند.

با توجه به اظهارات حامد خلیلی رئیس آموزش و پرورش بخش چهاردانگه ۸۰ درصد مدارس مقام‌سازی هستند اما ۲۰ درصد دیگر مدارس هرچند هم اگر جز مدارس پرجمعیت این بخش نباشند ناایمن هستند و ممکن است با حوادث طبیعی مانند زلزله، جان دانش‌آموزان در معرض خطر قرار گیرد که باید دستگاه‌های متولی در این زمینه اقدامی فوری انجام دهند و به فکر مقاوم سازی این مدارس باشند.

امید است با پیگیری‌های مسؤولان و کمک‌های مردم و خیران، مشکلات همه مدارس ناایمن چه در بخش چهاردانگه و چه در مناطق محروم دیگر در کشورمان حل شود و دیگر هیچ خطری دانش آموزان این مرز و بوم که آینده‌سازان این سرزمین هستند را تهدید نکند.

انتهای پیام/۸۶۰۴۱/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: بخش چهاردانگه مدارس چهاردانگه شهرستان ساری دانش آموزانی دانش آموز دانش آموزان سازی دارند مقاوم سازی مقام سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۶۴۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟

ایرج شاه ملکی، با بیان اینکه هدف مدارس از راه دور پوشش تحصیلی «دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل» است گفت: دانش‌آموز زیر ۱۸ سالی می تواند در مدارس از راه دور ثبت نام کند که مجوزی با عنوان «کمیسیون خاص» با توجه به شرایط جسمی، روحی، مالی، بیماری، دوری راه و صعب العبور بودن مسیر، داشته باشد.

وی با بیان اینکه تحصیل در مدارس از راه دور برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال واجب التعلیم راحت نیست، محدودیت دارد و منطقه یا آموزش و پرورش باید تاییدکننده شرایط دانش آموز باشد افزود: برای دانش آموز بالای هجده سال تحصیل در مدارس از راه دور هیچ ممنوعیتی ندارد.

مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور وزارت آموزش و پرورش در خصوص تحصیل دختران ازدواج کرده نیز ادامه داد: این افراد می توانند در شیفت عصر مدارس دولتی، از راه دور، بزرگسالان تحصیل کنند. همچنین آیین نامه اجرایی هم به آن ها اجازه داده با رعایت ملاحظاتی در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند.

شاه ملکی با اشاره به اینکه برای دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال برای سه ترم، ثبت نام و همچنین نیم سال تحصیلی داریم گفت: برای ترم مهر ماه، بهمن و دوره تابستان امکان ثبت نام برای دانش آموزانی که شرایط ثبت نام دارند، وجود دارد.

وی با بیان اینکه مدرک مدارس از راه دور همچون مدرک مدارس عادی است عنوان کرد: حتی قبولی تحصیل دانش آموزان از راه دور را در رشته پزشکی نیز داشته‌ایم.

مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که نیروی آزاد «گزینش شده»، ملاک فعالیت معلمان در این مدارس است.

شاه ملکی اظهار کرد: شهریه ثابت هرسال نسبت به سال قبل تغییر می‌کند، مبلغ سال تحصیلی جاری، ۲۴۰ هزار تومان بابت «شهریه ثابت» در سراسر کشور اعلام شده بود اما «شهریه متغیر» واحد درسی به خود استان‌ها واگذار شده که براساس شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعیین می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • (ویدئو) دانش آموزان با سوخت‌بر‌ها به مدرسه می‌روند!
  • اجرا آموزش فرهنگ ترافیک در ۱۰ مدرسه همدان 
  • مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  • تحویل ۷۰ کلاس درس به دانش آموزان دشت آزادگان و هویزه
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است
  • ۳۴۰ هزار دانش‌آموز در آزمون مدارس سمپادونمونه دولتی رقابت می‌کنند
  • تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است