Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیلم سینمایی «۳۳ نفر» ساخته پاتریشیا ریگن، بازآفرینی سینمایی فاجعه معدن کاری شيلی در «33 نفر» است؛ اثری که اگرچه ارزش یک بار دیدن را دارد اما می‌توانست به مراتبط بهتر از آنچه شاهدش هستیم ساخته شود و با توجه به بار دراماتیک داستان، ظرفیت بالقوه‌ای تبدیل شدن به یک شاهکار را داشت.

به گزارش «تابناک»؛ ساخت برخی موضوعات ذاتاً برای فيلم‌های مستند -در مقايسه با فيلم‌های داستانی- مناسب‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين در مورد فيلم «۳۳ نفر / The 33»، يک برداشتِ «بر اساس واقعيت» از فاجعه معدن کاری شيلی در سال ۲۰۱۰ که خبربين ها را در سراسر دنيا پای گيرنده‌ها ميخکوب کرد، صدق می‌کند.

شباهت‌های بين «۳۳ نفر» و «اورست / Everest» به خوبی سختی تبديل يک فاجعه واقعی به فيلمی عامه پسند را نشان می‌دهند. اين فيلم با خوشبينی بيشتری در مقايسه با «اورست» به پايان می‌رسد اما هر دو فيلم قادر نيستند به خوبی اين همه شخصيت را مديريت کنند. در «۳۳ نفر» حدود دو سوم معدنچی‌های زير آوار مانده در حد تزئينات پيش زمينه بدون اسم باقی می‌مانند. آن‌هایی که بخش قابل توجهی از زمان بازی در فيلم را در اختيار دارند به تيپ‌های آشنایی تبديل شده‌اند.

برای مثال، يکی از شخصيت‌ها، جوانی است که همسر پا به ماهی دارد. ديگری گرفتار و نگران مسائل خواهرش است و البته در فيلم مرد پرانرژی و خوش بينی وجود دارد که از خود صفات طبيعی رهبر بودن را بروز می‌دهد و همين طور الی آخر. به عنوان بيننده هرگز به اين مردان علاقمند نمی‌شويم. در فيلم شخصيت‌های بسيار زيادی با عمق بسيار کم وجود دارند. «اورست» توانست بر برخی از اين مشکلات از طريق ارائه تصاوير تأثيرگذار و يک حس پرقدرت از جو فيلم غلبه کند. اما «۳۳ نفر» نمی‌تواند به هيچ يک از اين موارد بنازد.

بودجه بسيار اندک فيلم روی ميزان تماشایی بودن فيلم تأثير گذاشته و پاتريشيا ريگن، کارگردان، نتوانسته آن حس تنگاترسی که بايد در صحنه‌های زيرزمينی احساس شود را در بياورد. او بازی پرانرژی را از آنتونيو باندراس به عنوان ماريو «سوپر ماريو» سپولودا، رهبر معدنچی‌ها، بيرون می‌کشد، اما هيچ بازيگر ديگری خود را از بقيه متمايز نمی‌کند. باب گانتون در نقش سباستين پينرا، رئيس جمهور شيلی، بيشتر به خاطر لهجه بسيار نامناسبش به چشم می‌آيد تا به خاطر بازی‌اش.

ژوليت بينوش به اشتباه در اين فيلم ظاهر شده است. رودريگو سانتورو، در نقش لورنس گولبورن، وزير معدن، نقشش بسيار حاشيه‌ای است. به نظر بازی‌ها ناشی از فيلمنامه هستند، که به سختی تلاش می‌کند تا «درام انسانی» را با المان‌های ژانر هيجانی فيلم‌های مربوط به فجايع طبيعی ترکيب کند. اين رويکرد به ندرت در گذشته جواب داده است و اينجا هم جواب نمی‌دهد.

برای آن دسته از افراد که با اين ماجراي خبری، که بين آگوست و اکتبر ۲۰۱۰ رخ داد، آشنا نيستند بايد بگوييم که «۳۳ نفر» گاه‌شماری مناسبی از اين فاجعه ارائه می‌کند. ۳۳ مرد مشغول کار کردن در عمق ۲۳۰۰ فوتی زير سطح زمين در يک معدن طلا-مس واقع در کوپيانوپوی شيلی هستند که ناگهان معدن ريزش می‌کند و آن‌ها گرفتار می‌شوند. وقتی که دولت عمليات نجات را بدون برنامه‌ اجرا می‌کند، دوستان و خانواده‌های اين معدنچی‌ها دست به اعتراض می‌زنند و پوشش خبری رسانه‌ای خبر اين ماجرا را به گوش انسان‌ها در سراسر جهان می‌رساند.

در ابتدا، معدنچی‌ها در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی و تشنگی قرار دارند اما باز شدن يک شريان نجات اجازه ارسال اقلام کوچک از سطح زمين به داخل معدن را می‌دهد. به اين ترتيب مشکل نحوه بيرون آوردن معدنچی‌ها قبل از اين که تسليم نااميدی شوند يا در اثر ريزش بيشتر بميرند به مشکل اصلی تبديل می‌شود.

فيلم همچنين خيلی کوتاه به اصلاحات سياسی در دولت شيلی اشاره می‌کند. همان طور که پينرا اشاره می‌کند، سرنوشت دولت او به نجات اين معدن کارها بستگی دارد. فيلم تنشی که بين معدنچی‌ها بعد از جايگزين شدن تنفر از فضای بسته با ترس از مرگ قريب الوقوع ايجاد می‌شود را دراماتيزه می‌کند. اين فيلمِ پر از فراز و فرود مقداری تعليق در طول مراحل اوليه نجات ايجاد می‌کند اما راه حل يک مشکل فنی کليدی به صورتی خيلی آسان نمايش داده می‌شود.

در تمرکز بر پايانی خوشايند و الهام برانگيز «۳۳ نفر» نمی‌تواند تقريباً ۲ ساعت سخت‌کوشی و سختی را به تجربه‌ای ارزشمند تبديل کند. «۳۳ نفر» همچنين به نظر ساختگی و کليشه‌ای می‌آيد که اين عجيب است چون اين فيلم بر اساس رويدادهایی ساخته شده که خيلی خوب مستند شده‌اند. شايد بشود فيلم هيجان انگيزی درباره فاجعه معدن کاری سال ۲۰۱۰ ساخت، ولی «۳۳ نفر» اين فيلم نيست.

منبع: تابناک

کلیدواژه: تصادف اتوبوس سرباز معلم ها هفتم تیر واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست انتخابات 1400 فیلم سینمایی نقد فیلم 33 نفر شیلی تصادف اتوبوس سرباز معلم ها هفتم تیر واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست انتخابات 1400 معدنچی ها ۳۳ نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۶۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید فورا در غزه آتش‌ بس برقرار شود

به گزارش جام جم آنلاین، «مارگارت هریس» سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در اظهاراتی گفت: جنگ اسرائیل علیه نوار غزه که به مدت ۲۰۴ روز ادامه دارد باید متوقف شود زیرا اوضاع انسانی و بهداشتی در آن منطقه وحشتناک و بسیار فاجعه‌بار است.

وی در گفت‌وگو با عربی۲۱ خاطرنشان کرد: مردم غزه از مشکلات متعددی رنج می برند؛ آن‌ها به دلیل بمباران مداوم از گرسنگی، بیماری، ترس، فشار روانی و اندوه شدید به دلیل از دست دادن نزدیکان و یا نامعلوم بودن سرنوشت آن‌ها رنج می‌برند.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: بسیاری از مردم به شکل دردناکی مجروح شدند و طبیعتا آن منطقه مشکل کمبود آب شرب و غذا دارد و منجر به بحران گرسنگی شده است، علاوه بر این بیماری های واگیردار و خطرناک به شکل گسترده منتشر شده است.بهداشت غزه ویران شده و کادر فعال در این زمینه به طور دشوار و شبانه روزی فعالیت قهرمانانه‌ای دارد.

وی افزود: بیش از ۲۱ تیم پزشکی و برخی کارگران میدانی در حال خدمات‌رسانی هستند اما این تعداد کافی نیست و آن منطقه نیاز به فعالیت بیشتر دارد. با آلوده شدن آب، افزایش گرما و ازدحام در پناهگاه‌ها بیمارهای واگیردار در غزه گسترش یافته و زنان و کودکان در این شرایط سخت از این بیماری‌ها رنج می‌برند.

هریس گفت: سازمان بهداشت جهانی بیش از ۴۰۰ حمله به بخش بهداشت در غزه و کرانه‌باختری ثبت کرد، همچنین کشته شدن صدها نفر از کادر بخش بهداشت ثبت شده است. متأسفانه کار پزشکی نظامی شده است در حالی که همه طرف ها باید به قداست بخش بهداشت و کارکنان آن احترام بگذارند و ما باید برای محافظت از بیماران و بیمارستان ها، پزشکان و امدادگران باقیمانده تلاش کنیم.

وی با اشاره به کمبود مواد غذایی در غزه گفت: زنان باردار نیاز به غذای بیشتر دارند و نوزادان تازه متولد شده به دلیل این مشکلات برای بقا و زنده ماندن می جنگند. کمک ها باید به وسیله کامیون‌ها از طریق مرزها وارد شوند و به تمام نیازمندان در غزه برسد. بزرگ‌ترین مانع در برابر رسیدن کمک‌های انسانی به غزه تداوم جنگ است، عبور کاروان‌ها و رسیدن به تمام مناطق غزه امری دشوار است، علاوه بر این عبور از مراکز ایست بازرسی امری دشوار است و در بسیاری از مواقع کامیون ها به مقصد نمی‌رسند و برگشت می‌خورند.

هریس در پاسخ به این سوال که چگونه می توان با فاجعه انسانی در غزه مقابله کرد گفت: ساده بگوییم، از طریق آتش‌بس؛ دو طرف باید توافق کنند و فورا آتش‌بس ایجاد شود.

ساعاتی پیش نیز وزارت بهداشت فلسطین در غزه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی شهروندان ساکن نوار غزه آب‌ ناسالم می‌نوشند و این زندگی‌شان را به خطر می‌اندازد.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود علت این امر را تعطیلی آزمایشگاه بهداشت عمومی و نبود امکان بررسی و آزمایش آب‌های آشامیدنی، مخالفت مسؤولان رژیم صهیونیستی با افزودن کلر یا هر ماده جایگزین برای تصفیه آب اعلام کرد.

وزارت بهداشت غزه همچنین افزود: ما نسبت به گسترش خزندگان و حشرات با توجه به دمای بالا هشدار می‌دهیم و اکنون یک فاجعه بهداشتی نوار غزه را تهدید می‌کند.

دیگر خبرها

  • زمان برگزاری نشست مشارکت در بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • بیش از ۱۳ درصد مساحت شهرها، محدوده هدف بازآفرینی شهری است
  • باید فورا در غزه آتش‌ بس برقرار شود
  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • اجراشدن 65 طرح در محلات هدف بازآفرینی خراسان جنوبی
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی