Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@23:54:34 GMT

المپیاد یا کنکور؟ مسئله این است!

تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۳۸۷۳۷۱

المپیاد یا کنکور؟ مسئله این است!

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با تمام شدن سال تحصیلی و قرار گرفتن در فصل کنکور، دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها در تب و تاب مهمترین آزمون تحصیلی سال قرار می‌گیرند.
 

کنکور یک رقابت عمومی است و به نوعی اولیا و دانش آموزان از نظر آینده تحصیلی و شغلی درگیر آن می‌شوند. دانش آموزان بر اساس تلاش و استعدادی که دارند بالاخره در یکی از مراکز دانشگاهی پذیرفته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما المپیاد نیز مورد توجه بسیاری از دانش آموزان است. موفقیت در این رویداد علمی نیز بستگی کامل به تلاش و پشتکار دانش آموزان و عوامل مختلف از جمله حمایت مدیران و والدین دارد.

علاوه بر مدال آوران المپیاد، تمام کسانی که در زمینه المپیاد‌های علمی فعالیت جدی دارند، از نتایج آن سود می‌برند. با وجود منافع بسیاری که المپیادی شدن برای دانش آموزان دارد هنوز آن طور که باید و شاید جایگاه این رقابت علمی در جامعه شناخته نشده است.

هدایت استعداد‌ها در خانه المپیاد اصفهان
احمدرضا زمانی، مدیر خانه المپیاد استان اصفهان در گفت‌گو با خبرنگار ما گفت: خانه المپیاد اصفهان از ابتدای سال۱۳۹۷ به صورت متمرکز در زمینه المپیاد، فعالیت خود را آغاز کرده است و زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و با هدایت اداره استعداد‌های درخشان و دانش پژوهان جوان «سمپاد» استان و با نظر هیئت امنای تعیین شده فعالیت می‌کند.

او ادامه داد: خانه المپیاد پس از راه اندازی با برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره تحصیلی در زمینه المپیاد‌های علمی توانست در ارتقای کمی و کیفی سطوح علمی و آموزشی موثر باشد.

مدیر خانه المپیاد اصفهان  افزود: در سال ۱۳۹۹ تعداد دانش آموزان پذیرفته شده ما در مرحله اول آزمون‌های المپیاد کشوری ۴۱۹ نفر بود که این تعداد امسال به ۷۹۶ نفر افزایش پیدا کرد.

آموزش و مشاوره فرا استانی برای المپیادی‌ها

زمانی افزود: خانه المپیاد اصفهان، امکان شرکت دانش آموزان استان‌های دیگر در کلاس‌ها و ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به آن‌ها را نیز فراهم کرده است.

او گفت: رتبه استان اصفهان در کسب عناوین کشوری و جهانی جایگاه مناسبی است و طی سال‌های اخیر در رتبه‌های دوم تا پنجم بوده است، اما فاصله با استان تهران بسیار زیاد است و امیدواریم با همت علمی این فاصله کاهش یابد.

مدیر خانه المپیاد اصفهان درباره فایده فعالیت در زمینه المپیاد عنوان کرد: عمق دهی به مطالب نظری و نزدیک کردن یادگیری به استدلال و استنتاج، آموختن روش‌های یادگیری و برنامه‌ریزی شخصی که در مراحل بعدی تحصیل و زندگی بسیار مفید خواهد بود، دعوت شدن برای حضور در اردوها، همایش‌ها و نشست‌های مختلف و امکان تدریس در رشته‌های المپیادی بعضی موسسات، از مزایای فعالیت‌های المپیادی است.

زمانی گفت: در حال حاضر مدارس استعداد‌های درخشان تیزهوشان استان و چند مدرسه خاص در امر آزمون‌های المپیاد‌های کشوری سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌اند. بدون شک دانش آموزان دارای استعداد که به این مدارس راه نیافته‌اند و در دیگر آموزشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند هم کم نیستند.

خانواده دانش آموزان، از فرزندان خود در المپیاد حمایت نمی‌کنند

بهزاد خلیلیان صاحب نشان نقره المپیاد زیست شناسی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متولد سال ۱۳۷۵ هستم. در سال ۱۳۹۲ نشان نقره المپیاد زیست شناسی کشور را کسب کردم. سال ۱۳۹۳ کنکور دادم و رتبه ۱۴۶ را بدون استفاده از سهمیه المپیاد به دست آوردم و اکنون مشغول تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه اصفهان هستم.

او ادامه داد: متاسفانه  چون خانواده‌ها با المپیاد آشنایی ندارند و از طرفی استرس کنکور همراه آنهاست  با فرزندانشان همراهی نمی‌کنند.

این برگزیده المپیاد زیست شناسی درباره مزیت المپیادی شدن گفت: معافیت از آزمون سراسری در رشته‌های مربوط برای مدال‌آوران طلایی هر رشته، اضافه شدن ۱۱ درصد به تراز کنکور دانش‌آموزانی که در المپیاد‌های علمی نشان‌های نقره یا برنز را کسب کرده اند و امکان ادامه تحصیل در دو رشته به صورت همزمان از مزیت‌های المپیادی شدن است.

خلیلیان، درباره شرایط ورود به المپیاد تصریح کرد: دانش آموزانی که اهل تلاش و علاقه‌مند به کشف مسیر‌های جدید و رشد فردی هستند، می‌توانند در المپیاد موفق باشند. فردی که به راحتی می‌تواند مباحث علمی مدرسه خود را مدیریت و برنامه ریزی کند و پیش ببرد در المپیاد موفق است.

الپمیاد فرآیندی دو ساله تا موفقیت

او ادامه داد: المپیاد یک فرآیند یک سال و نیمی تا دو سال است. دانش آموزی که می‌خواهد در المپیاد موفق شود اگر تصمیمش قبولی المپیاد در پایه دهم است، باید به صورت هدفمند از پایه نهم برای موفقیتش برنامه ریزی کند. مدارسی هم که می‌خواهند دانش آموزانشان در المپیاد موفق باشند باید برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشند.

این برگزیده المپیاد زیست شناسی افزود: متأسفانه بیشتر دانش آموزان و خانواده‌ها نتیجه نگر شده اند و هدف اصلی‌شان رشته‌هایی مثل پزشکی یا دندان پزشکی است و دنبال مسیری هستند که سریع‌تر آنان را به نتیجه برساند و، چون المپیاد ممکن است ریسک داشته باشد، طبیعتا کنکور را انتخاب می‌کنند.

خلیلیان در پایان گفت: خانواده دانش آموزان برایشان مهم نیست که دانش آموز با کمک المپیاد می‌تواند از لحاظ شخصیتی رشد کند، یا اینکه به علایق فرزندشان بی توجه هستند و معمولا راه کنکور را برای رسیدن به آرزوهایشان ترجیح می‌دهند.

المپیاد لذت یادگیری مطالب جدید و رقابت در مسابقه‌ای علمی و جذاب است

ادیب‌وفا فلاح پور صاحب نشان طلای یک کشوری المپیاد زیست شناسی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در دبیرستان شهید اژه‌ای اصفهان، رشته علوم تجربی در حال تحصیل هستم. در سال ۱۳۹۹ موفق به کسب مدال طلای یک کشوری المپیاد زیست شناسی شدم.

او درباره تعداد پذیرش در آزمون المپیاد گفت: در مرحله اول المپیاد زیست شناسی هر ساله از سراسر کشور دانش آموزان علاقه‌مند شرکت می‌کنند و در نهایت حدود ۲۰۰۰ هزار نفر قبول می‌شوند. سپس این افراد در مرحله دوم رقابت می‌کنند و ۴۰ نفر برای شرکت در دوره تابستانی انتخاب می‌شوند. آنان پس از گذراندن این دوره چند ماهه در آزمون‌های فشرده حضوری شرکت می‌کنند و در نهایت به ۱۶ نفر نشان برنز، به ۱۶ نفر نشان نقره و به ۸ نفر مدال طلا اعطا می‌شود که از ۱ تا ۸ رتبه بندی می‌شوند.

صاحب نشان طلای یک کشوری المپیاد زیست شناسی در خصوص رشته‌های المپیادی دارای امتیاز معافیت از آزمون سراسری (مدال طلا) و اعمال درصد نمره دراین آزمون (مدال‌های نقره و برنز) گفت: المپیاد ادبی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک از جمله این رشته هاست.

فلاح‌پور ادامه داد: المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، جغرافیا، اقتصاد و مدیریت، علوم زمین، پژوهشی، سواد رسانه ای، تفکر و کارآفرینی و نانو هنوز از این امتیاز برخوردار نیستند.

او اظهار کرد: ایران در المپیاد‌های جهانی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و اصفهان هم در المپیاد‌های کشوری سیر صعودی داشته است. آگاهی بیشتر دانش آموزان از المپیاد و تلاش مستمر فرهنگیان و مدیران عامل اصلی این پیشرفت است. تاسیس خانه المپیاد اصفهان نیز نقش بسیار مهمی در این پیشرفت داشته است.

صاحب نشان طلای یک کشوری المپیاد زیست شناسی گفت: بر خلاف بسیاری از خانواده ها، خانواده من برای موفقیتم در المپیاد به طور کامل حامی و پشتیبانم بودند؛ حمایتی که به من علاوه بر آرامش خاطر، انگیزه استقامت در این راه را نیز می‌داد و پیش از این هم به برادرم در کسب مدال نقره المپیاد زیست شناسی کمک کرده بود.

عمومیت کنکور موجب ورود موسسات غیر حرفه‌ای و افراد مختلف به این حوزه و تحمیل هزینه‌های گزاف بر خانواده‌ها شده است. اما دانش‌آموزانی که برای المپیاد فعالیت می‌کنند، حتی اگر به هر دلیلی موفق به‌کسب مدال هم نشوند نسبت به دیگر دانش‌آموزان درک عمیق‌تری از دروس پیدا می‌کنند و در دوره دبیرستان، آزون سراسری و دانشگاه، موفق‌تر از دیگر دانش آموزان عمل می‌کنند.

گزارش از زینب حقیقی

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: المپیاد های علمی کنکور سراسری المپیاد زیست شناسی زمینه المپیاد المپیاد موفق برنامه ریزی دانش آموزان خانواده ها صاحب نشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۳۸۷۳۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

به گزارش «تابناک» به نقل از روابط عمومی ارتش، دانش آموزان مناطق مرزی استان خراسان جنوبی که در محاصره سیل قرار دارد، توسط خودروهای ارتش به محل برگزاری کنکور سراسری منتقل شدند.

با توجه به بارش باران و طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق مرزی استان خراسان جنوبی، دانش آموزان مناطق مرزی شهرستان قائنات توسط یگان های ارتش به محل آزمون کنکور سراسری منتقل شدند.

دیگر خبرها

  • برپایی دوازدهمین دوره المپیاد «آماده دادرس» در فارس
  • برگزاری مجدد کنکور سراسری در مناطق سیل‌زده زیرکوه
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • آزمون سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده تکرار می‌شود
  • کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می‌شود
  • آزمون کنکور سراسری برای دانش آموزان مناطق سیل زده برگزار می شود
  • امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب
  • آزمون دوباره از ۱۳۵ کنکوری جامانده «زیرکوه»!
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • (ویدئو) جاده را آب برد، دانش آموزان به جلسه کنکور نرسیدند