Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: کارشناسان حوزه سلامت هشدار می‌دهند موج پنجم کرونا با فاصله اندک از پیک چهارم در برخی از شهرها خیز برداشته است و شیوع گسترده گونه جدید ویروس کرونا معروف به کرونای  دلتای هندی، نگرانی‌هایی بین مردم  بخصوص در برخی از  مناطق کشور ایجاد کرده است. آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که  هم اینک 63 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و آن‌طور که متخصصان تأکید می‌کنند؛ هیچ بعید نیست که بزودی واریانت دلتای هندی در کشور پخش شود چرا که سطح رعایت بهداشت اجتماعی در مردم بسیار پایین آمده و از طرفی در روزهای پیش رو به‌دلیل تعطیلات تابستانی تجمعاتی از قبیل سفرها را خواهیم داشت.

 رئیس مؤسسه تحقیقات ویروس شناسی می‌گوید: «با گسترش ویروس دلتا از جنوب کشور به‌سمت مرکز این واریانت در حال تبدیل شدن به سویه غالب در کشور است و پایش‌های ژنومیک نشان از این دارد که ویروس دلتای هندی با قدرت سرایت‌پذیری بالا تهران و دیگر استان‌ها را درگیر خود می‌کند. این در حالی است که طبق گفته استاندار تهران، 7.3 درصد از جمعیت استان تهران واکسینه شده‌اند.»

با این حال مطابق اعلام رؤسای بیمارستان‌ها با وجود آنکه در تهران هنوز تخت‌های بیمارستانی به اشغال کامل بیماران کرونایی درنیامده‌اند اما روند نزولی نیز متوقف شده و ما در آستانه ورود به پیک پنجم بیماری هستیم.

دو برابر شدن آمار بستری‌ها نسبت به خرداد ماه

تقی ریاحی رئیس بیمارستان رسول اکرم(ص) نیز درباره وضعیت تخت‌های بیمارستانی می‌گوید: «علی‌رغم کاهش قابل ملاحظه موارد بستری بیماران کرونایی که در روزهای پایانی اردیبهشت داشتیم و توانستیم در اوایل خرداد قریب به سه بخش را از دور خدمت به بیماران کرونا خارج کنیم با وجود این، از دو هفته گذشته موارد سرپایی و بستری مجدداً شیب افزایشی داشته و موارد بستری به نسبت اوایل خرداد به دو برابر رسیده است.

به‌گفته وی، با توجه به شیب افزایش در موارد سرپایی و بستری پیش‌بینی‌ها بر این است در هفته‌های آینده اگر اتفاق خاصی در سطح تهران رخ ندهد ما به شرایط فروردین و اردیبهشت در مراجعات سرپایی و بستری برخواهیم گشت برآوردها دال بر این است سویه منجر به بیماری با توجه به افزایش شهرهای قرمز در جنوب و جنوب شرقی همان سویه دلتا است که علاوه بر تهران مشکل سراسر کشور شده است. این در حالی است که باید موارد پیشگیری را زودتر شروع و در کنار آن واکسیناسیون را تسریع کنیم تا ایمنی لازم را در شرایط پرخطر ایجاد کنیم.

غلبه دلتا در 85 کشور دنیا

مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره جزئیات وقوع پیک پنجم و ورود تهران به محدوده رنگ قرمز کرونایی می‌گوید: موارد جدید ابتلا به کرونا و تعداد تست‌های مثبت روزانه روبه افزایش است، هر اندازه نسبت بیشتری از تست‌ها مثبت شود (چون تعداد تست‌ها ثابت است) دلیل بر این است انتقال بیماری در حال افزایش است؛در استان تهران نیز این مسأله را می‌بینیم.

وی درباره پایش ویروس دلتا در تهران توضیح می‌دهد: ما داده‌های دقیقی در خصوص پایش ویروس‌های غالب یا واریانت‌های ویروسی غالب در کشور نداریم همچنین تعداد مناسبی را مورد توالی‌یابی ژنتیک قرار ندادیم، بیشتر حرف‌های ما ماهیت حدس و گمانی دارد البته می‌توان از تجربیات سایر کشورها هم استفاده کرد. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ویروس دلتا در 85 کشور دنیا غالب شده است.

یونسیان ادامه می‌دهد: ماهیت این ویروس سرایت‌پذیری حدود دو برابری آن نسبت به ویروس ووهان است معنایش این است براحتی می‌تواند انتقال پیدا کند و همین خاصیت باعث می‌شود به سادگی بتواند جای واریانت‌های قبلی را بگیرد. در انگلستان که خاستگاه واریانت انگلیسی بود اول ماه ژوئن(11خرداد‌ماه) 20 درصد موارد واریانت دلتا بود، این رقم در اواخر ماه ژوئن، چند روز اخیر، به حدود 95 درصد موارد رسید و بسرعت جایگزین واریانت بریتانیایی شد، بنابراین دلیلی ندارد در ایران این اتفاق نیفتد.

قدرت انتقال واریانت دلتا 60 درصد بیشتر از نوع آلفا

رئیس مؤسسه تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ویژگی‌های ویروس دلتا و شیوع این نوع موتاسیون در کشور می‌گوید: ما پایش دقیقی درباره درصد جمعیت مبتلا به واریانت‌های کرونا در ایران نداریم، در حال حاضر با توجه به اینکه استان‌های جنوبی وارد پیک جدید شده‌اند و شهرهای نارنجی و زرد به قرمز تبدیل می‌شوند احتمال قوی مربوط به واریانت دلتا است. بعید نیست با توجه به اینکه پایش دقیقی نداریم و کنترل و قرنطینه در شهرهای قرمز بخوبی رعایت نمی‌شود واریانت دلتای هندی در سراسر کشور پخش شده یعنی همان اتفاقی که در خوزستان برای واریانت بریتانیایی یا آلفا افتاد.

علیرضا ناجی در ادامه می‌افزاید: یکی از خصوصیات بارز و تفاوت‌های بیولوژیک واریانت دلتا با واریانت‌های قبلی قدرت سرایت بسیار بالای آن است به‌طوری‌که حتی نسبت به واریانت آلفا(بریتانیایی) 60 درصد میزان انتقالش بیشتر است برای همین بعید نیست ویروس دلتا در سراسر کشور پخش شده باشد. در استان تهران نیز شهرهایی از جمله فیروزکوه و دماوند که چهارراه ارتباطی هستند قرمز شده‌اند و در شهر تهران نیز تعداد زیادی مراجعین سرپایی و بستری داریم و دوباره تخت‌های بیمارستانی پر شده، این خیزش در تهران کاملاً مشهود است و ما در آستانه ورود به پیک پنجم هستیم.

این ویروس شناس تأکید می‌کند: چنانچه اقدامات سریع انجام ندهیم بزودی با واریانت دلتای هندی در سراسر کشور مواجه خواهیم شد که علاوه بر انتقال شدیدتر، نسبت به واکسن مقاومت دارد. در عین حال پوشش واکسیناسیون در کشور نیز بالا نیست و این می‌تواند به وضعیت خطرناکی در روزهای آینده منجر شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دلتا پایش تهران دلتای هندی سرپایی و بستری دلتای هندی واریانت دلتا سراسر کشور ویروس دلتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۰۱۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمار کودکان جان باخته در غزه،بیشتر از تمام جنگ‌های ۴ سال اخیر است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی(آنروا) می‌گوید که آمار کودکان شهیدشده در نوار غزه ظرف ۶ ماه اخیر در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی، به شدت هولناک است.

فیلیپ لازاینی، کمیسر عالی آنروا در گفت‌وگوی اختصاصی با تاس تاکید کرد: در شرایط جنگی، رسیدن به عدد دقیق بسیار دشوار است اما معتقدم ارقام (اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین بیش از ۳۴ هزار شهید) درباره میزان کشته‌شدگان (شهدا) در غزه، تصور نسبتا منطقی در اختیار ما قرار می‌دهد و این آمار دهشتناک است.

وی افزود: کشتن(به شهادت رساندن) بیش از ۳۰ هزار نفر ظرف ۶ ما، بی‌سابقه است. ما می‌دانیم که در بین آنها ۱۳ هزار کودک وجود دارد. این را هم می‎‌دانیم که شمار کودکان کشته شده (شهید) در غزه در ۶ ماه، بیشتر از تمام قربانیان سراسر جهان در چهار سال اخیر است!

لازارینی تاکید کرد: بنابراین موضوع هم از لحاظ آماری و هم از حیث سطح ویرانی، بی‌سابقه است. امروز اگر به تعداد کارمندان آنروا که در نوار غزه کشته شده‌اند (۱۸۰ نفر) دقت و آن را با شمار کارمندان ما در غزه یعنی ۱۳ هزار نفر مقایسه کنیم و سپس به شمار کشته‌شدگان در سراسر نوار غزه نگاهی بیندازیم و آن را با کل جمعیت در مقام مقایسه قرار دهیم، کمابیش به نسبت مشابهی دست خواهیم یافت.

وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان گفت که عدد ۳۴ هزار(شهید)، اغراق‌آمیز نیست، تصریح کرد: آمار کشته‌شدگان (شهدا) قطعا در همین بازه است و حتی مطمئن نیستم که آیا این رقم افرادی که زیر آوار مانده‌اند را در برمی‌گیرد یا خیر زیرا در اکثر مواقع، شمار کشته‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ثبت و گزارش می‌شود. بنابراین متاسفانه باید بگویم که نسبت اعلام‌شده، شاید به واقعیت نزدیک باشد. این رقم می‌تواند بیشتر باشد. همچنین باور دارم که این ارقام، اغراق‌آمیز نیست.

کد خبر 6090694

دیگر خبرها

  • شمار کودکان جان باخته در غزه،بیشتر از تمام جنگ‌های ۴ سال اخیر است
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌های سمی؛ ۱۴نفر بستری شدند
  • رشد ۳برابری مسمومیت با قارچ‌های سمی/ ۱۴نفر بستری شدند
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • هوادار ۳- مس سونگون ۱: حذف در پایتخت
  • تیبو کورتوا در آستانه بازگشت به میادین