Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@01:50:33 GMT

از برداشت هویج در مرودشت تا پیاز بیضاء

تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۲۰۹۹۲

از برداشت هویج در مرودشت تا پیاز بیضاء

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کاووس همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت نیمه مکانیزه هویج از ۳۱۰ هکتار مزارع این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: با احتساب میانگین عملکرد ۴۰ تن در هکتار پیش بینی می‌شود بیش از ۱۲ هزارتن هویج تولید و روانه بازار شود.

او بیان کرد: هویج در مرودشت در اواخر اسفند ماه و اوایل فروردین به صورت کاملا مکانیزه کشت می‌شود و برداشت هویج با توجه به تاریخ کاشت از تیر آغاز و تا مرداد ماه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همتی افزود: محصول تولیدی پس از برداشت به منظور شستشو به تنها کارخانه هویج شویی موجود در شهرستان حمل و پس از سورت به میادین میوه و تره بار شیراز و شهرستان‌های همجوار بارگیری می‌شود.

او با بیان اینکه هویج در این شهرستان به صورت کشت بر روی پشته انجام می‌شود، تصریح کرد: کشت ردیفی و بر روی پشته، عملیات داشت و برداشت مکانیزه و استفاده از روش آبیاری نواری را تسهیل می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، با اشاره به اینکه کشت هویج در مرودشت صد درصد به صورت نواری انجام می‌شود، یادآور شد: کشت نواری و استفاده از ارقام هیبریدی نقش مهمی در کاهش مصرف آب و افزایش بازده این محصول دارد.

پیاز بیضاء روانه بازار شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضاء از آغاز برداشت پیاز از سطح ۳۰۳ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

منصور امیریان گفت: پیاز در این منطقه در دو تاریخ پاییز و زمستان (اسفند) کشت و برداشت آن از اول تیرماه شروع و تا پایان مهرماه ادامه دارد.

او بیان کرد: متوسط برداشت پیاز در هر هکتار ۵۵ تن است که پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ تن پیاز جمع آوری و روانه بازار‌های شهرستان و استان‌های دیگر شود.

امیریان افزود: پیاز کشت شده در شهرستان شامل ارقام سفید شیری، زرد طلایی، قرمز می‌باشد و کشت پیاز به دو روش کشت نشایی و بذری انجام می‌شود.

شرایط مناسب آب وهوایی در شهرستان بیضاء، رعایت اصول کاشت از سوی کشاورزان و آبیاری به روش نواری (تیپ) در جهت صرفه جویی آب از جمله دلایل تولید پیاز با کیفیت در این شهرستان است.

کشت گندم روی پشته های بلند در ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از موفقیت کشت گندم بر روی پشته های بلند و عریض در این شهرستان خبر داد.

سیدناصر حسینی خرمی گفت: این طرح در مزرعه الگویی گندم به مساحت ۳.۵ هکتار در روستای علی آباد سید با استفاده از رقم سیروان و سیستم آبیاری نواری انجام شد.

او، مزایای این نوع کشت را سهولت و سرعت آبیاری، صرفه‌جویی در مصرف نهاده های تولید، حفظ تراکم مناسب و یکنواختی سبز شدن مزرعه، کاهش خطر خوابیدگی و بیماریها برشمرد.

حسینی خرمی هدف اصلی در این طرح را صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد و تصریح کرد: در این نوع کشت، آب به صورت نشتی به محل استقرار بذر انتقال می یابد و از حالت غرقابی جلوگیری می شود.

به گفته او؛ کشت گندم روی پشته های بلند در ارسنجان باعث عملکرد ۱۰ تن در هکتار گردید که دو برابر متوسط عملکرد گندم در هکتار در این شهرستان است.

پرداخت تسهیلات کم بهره توسعه کاشت گیاهان دارویی 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از پرداخت تسهیلات کم بهره با نرخ چهار درصد به منظور کشت و توسعه انواع گیاهان دارویی در این شهرستان خبر داد.

سیدناصر حسینی خرمی تصریح کرد: این تسهیلات شامل تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش است و به گیاهان دارویی آبی و دیم یک ساله و چند ساله تعلق می گیرد.

به گفته او؛ سقف تسهیلات پرداختی به هر متقاضی حقیقی و حقوقی ۴۰ میلیارد ریال است و مبالغ طرح های بالاتر، منوط به تایید معاونت باغبانی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید است.

حسینی خرمی بیان کرد: مقتضی است متقاضیان دریافت این تسهیلات، ابتدا در سامانه سیتا به آدرس https://cita.maj.ir ثبت‌نام کنند. وی دارا بودن سند مالکیت زمین، پروانه بهره برداری چاه کشاورزی و طرح توجیهی را از جمله مدارک لازم برای برخورداری از این تسهیلات برشمرد و افزود: متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر به واحد باغبانی مدیریت جهادكشاورزی این شهرستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی مرودشت برداشت هویج برداشت پیاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرستان خبر روی پشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۲۰۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین؛ یاسر شریفی روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در گفت و گوی رسانه‌ای اظهار کرد: تا کنون بیش از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع گندم در این شهرستان برداشت شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۱۲ هزار تن و ۲۳۳ کیلوگرم گندم توسط ۲ مرکز خرید در این شهرستان از کشاورزان خریداری شده است.

شریفی تصریح کرد: ۳۶ دستگاه کمباین در شهرستان فعال شده است و پیش‌بینی می‌شود ۷۰ کمباین تا پایان برداشت وارد شهرستان شود.

شایان ذکر است در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ، در سطح ۱۴ هزار هکتار از مزارع شهرستان خرمشهر گندم کشت شد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان نیز پیش بینی کرد: بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول گندم از سطح مزارع استان برداشت و روانه سیلوها شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900640

دیگر خبرها

  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش