Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@23:48:51 GMT

آتش در طبیعت سه شهرستان فارس فرونشست

تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۳۷۵۳۱

آتش در طبیعت سه شهرستان فارس فرونشست

به استناد مطلب دریافتی ایرنا از روابط‌عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، آتش‌سوزی در ارتفاعات شهرستان های مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد پس از سه روز تلاش  نیروهای منابع طبیعی و مردم بطور کامل مهار شد.
براساس این گزارش عبدالحسن صمدنژاد مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: این آتش سوزی گسترده برای سومین روز متوالی بخش های وسیعی از ارتفاعات و مناطق جنگلی شهرستان های مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد را در برگرفته بود که پس از چند مرحله مهار مجددا صبح یکشنبه شعله ور شد اما با تلاش نیروهای مردمی، ادارات کشوری و لشکری و سمن ها و منابع طبیعی پس از پایش مهار و خاموشی کامل آتش سوزی ساعت یک بعد از ظهر امروز اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این آتش‌سوزی که از جمعه در جنگل‌های کوه سیاه سعادت آباد شوشتری هم مرز در شهرستان های مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد آغاز شده بود شنبه  به سمت کوه صف و کوه سیاه ارسنجان ادامه داشت و از صبحگاه یکشنبه به سمت ارتفاعات منطقه دره لای خره شهرستان ارسنجان و نیز کوه های قلات سفید شهرستان مرودشت امتداد و گسترش یافت.
صمدنژاد با اشاره به اعزام یک فروند بالگرد متعلق به مرکز کنترل و پشتیبانی مهار آتش سوزی وزارت دفاع از استان اصفهان دراین عملیات گفت: این بالگرد طی چند پرواز از صبح شنبه برای هلی برد نیروها به این منطقه اعزام شد و نقش مهمی در مهار این آتش سوزی داشت.
صمدنژاد با قدردانی از همکاری و حضور موثر نیروهای عملیاتی بابیان اینکه مساحت آتش سوزی هنوز دقیقا مشخص نشده است اظهار امیدواری کرد: با همکاری و توجه همه شهروندان در حفاظت از منابع طبیعی دیگر شاهد از بین رفتن منابع طبیعی و اینگونه حوادث نباشیم.
شهرستان‌های مرودشت ارسنجان و پاسارگاد در شمال شیراز واقع شده‌اند.

برچسب‌ها آتش سوزی ارسنجان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان مرودشت پاسارگاد منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی ارسنجان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان آتش سوزی ارسنجان منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ارسنجان مرودشت پاسارگاد منابع طبیعی شهرستان های مرودشت ارسنجان و پاسارگاد منابع طبیعی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۷۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد

    به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت:این آفت در سن یک تا سه پورگی است که به صورت طغیانی درآمده و بر این اساس بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از سطوح تاغزارهای شهرستانهای نام‌برده را به صورت پراکنده آلوده کرده است.   محسن فنودی افزود: خسارت وارده به صورت پراکنده و بر روی تاغ‌ها و در حد ناچیز برآورد شده است که با افزایش سن وجمعیت آفت به طور قطع شدید خواهد شد.   وی با اشاره به این که پیش بینی می شود بیش از هزار کانون طغیان آفت ملخ در استان وجود داشته باشد افزود: علت بروز جمعیت های طغیانی، ایجاد شرایط مطلوب رطوبتی بر اثر بارندگی‌های سه هفته قبل تا کنون، دمای مناسب محیط و در نتیجه رشد مناسب گیاه تاغ و همزمان باز شدن کپسول های تخم آفت است.   فنودی افزود: با توجه به پیش آگاهی آفت توسط نیروهای حفاظتی، مرتعداران، روستائیان و شوراهای اسلامی در حال انجام اقدامات لازم هستند.   وی اظهار کرد:اداره کل منابع طبیعی اقدامات اولیه برای کنترل آفت در مناطق خسارت دیده را در اختیار شهرستان ها قرار داده است که شامل تهیه و تامین تجهیزات لازم و تهیه و انتقال مواد کنترلی مناسب به شهرستانها می شود.   ملخ کوهان‌دار تاغ از جمله آفات مهم تاغ‌زارهاست که طی سال‌های اخیر در مناطق تاغ‌کاری با جمعیت‌های متفاوت و گاه به صورت طغیانی بروز کرده است. این ملخ از جمله ملخ هایی است که فقط از تاغ تغذیه می کند و طبق بررسیهای انجام شده زراعتهای کشت شده در مجاورت تاغ‌زارها هیچ کدام مورد حمله این ملخ قرار نگرفته است.   هم اکنون هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مجموع ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار پهنه کل استان خراسان رضوی را عرصه‌ های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند که پنج و نیم میلیون هکتار آن مناطق بیابانی است.      

 

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • دانش آموز پاسارگادی نایب قهرمان مسابقات دومیدانی فارس
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر