Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسعود لطیفیان گفت: توسعه کشت و کار محصولات ارگانیک باعث کاهش مصرف سموم شیمیایی در گلخانه‌های کشور، تولید محصول سالم و عاری از سموم، حرکت در راستای تحقق توسعه پایدار کشاورزی و حرکت در راستای حفظ سلامت محیط زیست می‌شود.

به گزارش برنا؛ میزان تولید محصولات ارگانیک کشاورزی در کشور ما محدود است. این محصولات به رغم استقبال عمومی مردم از میزان تولید اندک و قیمت گران برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند ارتقا و توسعه کشت و کارهای ارگانیک می‌تواند در زمینه های مختلف همچون ارتقای سلامت جامعه، توسعه کسب و کار و تولیدات کشاورزی و حفظ محیط زیست موثر باشد.

مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه محصولات ارگانیک نقش مهمی در ایجاد ارزش افزوده و بهره‌وری کشاورزی در کشور دارد، به خبرنگار برنا گفت: توسعه کشت و کارهای گلخانه‌ای در  برنامه‌های آتی وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. برای افزایش آن بیش از 58 هزار هکتار تا افق 1404 از لحاظ  آفات و بیماری‌های گیاهان گلخانه‌ای تحت بررسی قرار گرفته و هر ساله نیز بر میزان این نوع محصولات گلخانه ای افزوده می‌شود.

او افزود: تولید محصولات ارگانیک از طریق روش کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی به عنوان یکی از روش‌های کنترل تلفیقی آفات و بیماری‌های گیاهان گلخانه‌ای مورد تاکید متخصصین گیاه پزشکی است.

اقدامات برای توسعه کشت و کارهای ارگانیک در کشور

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: سازمان حفظ نباتات به عنوان متولی کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی با اتخاذ سیاست توسعه و گسترش کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی در محصولات مختلف به عنوان یکی از برنامه‌های بنیادی و محوری در مدیریت تلفیقی آفات در راستای توسعه پایدار، فعالیت‌های مهم در راستای اسناد بالادستی  قرار دارد.

لطیفیان افزود: برای تحقق کشاورزی پایدار و رعایت مسائل زیست محیطی و بهینه‌سازی مصرف سموم و اجرای بهینه مدیریت تلفیقی آفات و بیماری‌های گیاهی گلخانه، ضمن تکیه بر روش‌های غیرشیمیایی به‌ویژه کنترل بیولوژیک و استفاده از عوامل کنترل بیولوژیکی آفات، طرح توسعه کاربرد عوامل کنترل بیولوژیک، غیرشیمیایی و استفاده بهینه سموم در گلخانه‌ها را در اولویت‌های کاری خود قرار دارد.

او درباره برنامه‌ها برای توسعه تولید محصولات ارگانیک در کشور گفت: مهمترین هدف پروژه کنترل آفات و بیماری‌های مهم و کاهش مصرف سموم بر روی محصولات گلخانه‌ای در راستای توسعه کشاورزی پایدار است.

لطیفیان افزود: با اجرای این پروژه و توسعه آن در محصولات گلخانه‌ای به‌ویژه در محصولاتی که مصرف تازه‌خوری دارند، علاوه‌بر کاهش باقی‌مانده سموم شیمیایی مصرفی در محصولات گلخانه‌ای موجب ارتقاء سطح سلامتی افراد جامعه می‌شود و  گامی بلند در راستای  تولید محصولات سالم و عاری از سموم و حفظ سلامت محیط زیست و جامعه برداشته می‌شود.  

کاهش سموم کشاورزی در گلخانه‌های کشور

او گفت: توسعه کشت و کار محصولات ارگانیک باعث کاهش مصرف سموم شیمیایی در گلخانه‌های کشور، تولید محصول سالم و عاری از سموم، حرکت در راستای تحقق توسعه پایدار کشاورزی و حرکت در راستای حفظ سلامت محیط زیست می‌شود.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات از توسعه کشت و کار ارگانیک در راستای ارتقاء سطح ایمنی محصولات کشاورزی از لحاظ باقی‌مانده سموم خبر داد و افزود: حفظ سلامت جامعه مصرف کننده محصولات کشاورزی، تقویت و توسعه تولید آفتکش‌های زیستی، فرآورده‌های و تجهیزات کنترل غیرشیمیایی در کشور را به دنبال دارد.

کاهش هزینه‌های درمان با توسعه محصولات گلخانه‌ای

لطفیان گفت: کنترل آفات  در محصولات گلخانه‌ای که هیچ‌گونه راهکار کنترلی شیمیایی مناسب و موثر برای آنها وجود ندارد، انجام می‌شود. در شرایط کنونی تنها راه حل آن کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی است. حفظ سلامتی، بهره‌برداران مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی و به تبع آن کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمانی دولت و جلوگیری از بروز مقاومت در برخی از آفات را به دنبال دارد.

ارتقای کشاورزی با توسعه کشت و کار ارگانیک

او درباره تاثیرات ارتقای کشت و کارهای ارگانیک افزود: اجرای  برنامه‌های متعدد در گلخانه‌ها علاوه‌بر اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی بازتاب‌های موثر در سلامت جامعه مصرف کننده، حفاظت از محیط زیست و بازگشت طبیعت زیست به حالت تعادل و بهداشت را به دنبال دارد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: این دستاوردها غیرقابل ارزش‌گذاری با معیارهای اقتصادی، دلیلی محکم بر لزوم ادامه طرح تا زمان نهادینه شدن فرهنگ کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی در بین اقشار جامعه دارد.

//انتهای پیام: 2

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معاون کشاورزی برنا وزارت جهاد کشاورزی معاون جامعه درمان دولت اقتصادی و اجتماعی محصولات ارگانیک زهرا سلیمانی تولید محصولات ارگانیک محصولات گلخانه ای آفات و بیماری توسعه کشت و کار حرکت در راستای کشت و کارهای مصرف سموم حفظ سلامت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۰۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان

سید صمد ضیائی در خصوص نظام کنترل کیفیت کود‌های وارداتی و تولید داخل توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور گفت: علاوه بر آنکه ثبت کود توسط مؤسسه تحقیقات آب و خاک انجام می‌شود، طرحی در کل کشور ازسوی دفتر مرکزی این شرکت به اجرا گذاشته می‌شود تا کل فرآیند را تحت کنترل درآورد.

وی افزود: پارسال از ۱۹۲ پارت، درمجموع ۳۵ هزار و ۷۲۵ تُن انواع کود‌های ازته، فسفاته و پتاسه توسط تیم نمونه برداری انجام و نمونه پس از پلمپ به مرکز تحقیقات کاربردی نهاده‌های کشاورزی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور ارسال شد.

ضیائی به بیان اهمیت نظام کنترل کیفی نهاده‌های کشاورزی در این شرکت تاکید کرد: با این روش خواهیم فهمید که کودشیمیایی در کجا تولید، توزیع و به چه ترتیبی حمل می‌شود، تا اثرات مثبت آن بتواند به همه بهره‌برداران تعمیم داده شود.

وی گفت: این نظام همچون گواهی‌های ایزو که کاملاً استاندارد هستند، کمک می‌کند تا محموله‌های کودی، در صحت و سلامت تولید شود و سپس به دست بهره‌برداران برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • برگزاری دوره آموزشی آفات مکنده در یزد
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵ هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان