Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر روز دوشنبه در همایش ادبی گویش‌های محلی استان همدان در شهرستان ملایر اظهار داشت: اشعار با گویش محلی یکی از مقوله‌هایی است که در تداوم و پویایی اجتماعی و فرهنگی هر نسل و جامعه‌ای مفید و اثرگذار است.

«قدرت الله ولدی» با اشاره به نقش مهم زبان در پویایی یک جامعه گفت: تقویت و حفاظت از ادبیات بومی و محلی کمک بسیاری به غنای فرهنگ جامعه دارد و تداوم چنین برنامه‌های فرهنگی علاوه بر شناسایی ظرفیت شهرستان و آشنایی با شاعران گویش‌های محلی، در حفظ و ارتقای شعر بومی و محلی منطقه نقش نقش مهمی ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه فرهنگ از طریق هنر به راحتی قابل انتقال است، تاکید کرد: بدون شک حضور هنرمندان در کنار یکدیگر با اهداف مشترک و البته حمایت از آنها، موجب رشد و پیشرفت جامعه در تمامی زمینه‌ها می‌شود.

ولدی با قدردانی از تلاش‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در توسعه حوزه فرهنگ و هنر افزود: وجود شعرا و ادبای بزرگی همچون «فریدون محمودی» در این شهرستان موجب افتخار و بالندگی است که گویش‌های محلی و بومی باید از طریق این شعرا برای آیندگان حفظ شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز خواستار تدوین و طراحی فایل ویژه‌ای برای گویش‌های محلی با توجه به گویش‌های محلی استان و شهرستان‌ها شد و تاکید کرد: با توجه به اینکه استان همدان رنگین کمانی از اقوام و گویش‌های مختلف است، این امر باید در برنامه‌های جاری اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها گنجانده و ساز و کار آن در اداره کل دیده شده است.

«احمدرضا احسانی» تاکید کرد: با تدوین این برنامه‌ها یک مرحله جدیدی برای کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند باید ایجاد و مورد حمایت قرار گیرند.

وی ضمن تاکید بر تداوم برگزاری مستمر این همایش در سال‌های بعد، با اشاره به همزمانی برگزاری این همایش با «روز قلم» در ۱۴ تیرماه گفت: قلم زبان عشق، وسیله تحریر عشق، اندیشه، خرد و روشنگری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان قلم را وسیله ارتباط ما با گذشتگان و تاریخ و تمدن گذشتگان دانست و ادامه داد: سرگذشت اقوام با قلم تحریر شده و وسیله ارتباط بین کسانی است که بسیار از هم دور هستند و انسان‌ها را در این کره خاکی و از قرن‌های گذشته به حال به هم وصل می‌کند.

احسانی با بیان اینکه اهمیت قلم در قرآن و تمدن اسلامی ذکر شده و وسیله انتقال اندیشه‌ها و ارزش‌هاست، اظهار داشت: زبان نیز به عنوان یکی از عناصر تشکیل دهنده دولت در کنار سرزمین، جمعیت و حاکمیت، موجب  وحدت، انسجام ملی و یکپارچگی یک جامعه می‌شود و به انسجام داخلی و به هویت یک ملت معنا می‌بخشد.

وی زبان را به عنوان درخت تنومندِ بیان و گویش‌های محلی را شاخ و برگ این درخت دانست و گفت: بی تردید حذف گویش‌های محلی کاری عبث، بیهوده و اشتباه است و باید این گویش‌ها را تقویت کرده و تحکیم بخشیم.

گویش‌های محلی منافاتی با مدرن بودن ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه ایران رنگین کمانی از اقوام، گویش‌ها و خرده فرهنگ‌ها است، گفت: حدود ۳۹ گویش در کشور شناسایی و ثبت شده و استان همدان هم به تنهایی یک ایران کوچک از نظر گویش‌ها و اقدام است.

احسانی با تاکید بر اینکه پیشرفت و تمدن و مدرن بودن هیچ منافاتی با حفظ این گویش‌ها، خرده فرهنگ‌ها و ارزش‌های بومی و منطقه‌ای ندارد، تاکید کرد: در حال حاضر به صورت غیرعمد و یا غیرارادی به حذف گویش‌های محلی دامن زده می‌شود و باید رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب به حفظ این گویش‌ها کمک کنند.

وی تقویت فرهنگ بومی هر منطقه را برای استقلال فرهنگی ملی کشور اثرگذار دانست و گفت: گویش‌ها و خرده فرهنگ‌ها به مثابه گل‌هایی هستند که در کنار هم معنا و مفهوم پیدا می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان افزود: وظیفه داریم برای حفظ فرهنگ و تقویت هویت ملی و فرهنگی و دینی، در حفظ گویش‌های محلی و خرده فرهنگ‌ها تلاش کنیم که این همایش شروعی خوب برای پاسداشت و تقویت گویش‌های محلی در استان و شهرستان‌ها است و امیدواریم به عنوان پایلوت در کشور تسّری پیدا کند.

احسانی ادبا و شعرا را سرمایه‌های فرهنگی کشور دانست و یادآور شد: «فریدون محمودی» به عنوان یکی از شعرای استان و شهرستان ملایر است که سال‌ها در حوزه فرهنگ بومی و فرهنگ و ادبیات کشور قلم زده که مایه مباهات است و این همایش فرصتی برای پاسداشت سال‌ها زحمات اثرگذار وی است. 

وی با قدردانی از تلاش‌های فرماندار ملایر برای توسعه همه جانبه این شهرستان به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر گفت: با پیگیری‌های مستمر وی در آخرین شورای برنامه‌ریزی استان، سهم این شهرستان در بخشی از اعتبارات از سهم مرکز استان بالاتر بود که حاصل این تلاش است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز نقش شعرا با گویش‌های محلی را در سطح کلان برای حفظ اصالت‌های ملی، میراث و ادبیات کشور مهم و سازنده دانست و افزود: شعرا می‌نویسند تا خود و فرهنگ و گویش دیارشان را برای آیندگان ماندگار کنند.

حجت الاسلام «طالب ترکاشوند» با اشاره به ظرفیت های ویژه ملایر در حوزه فرهنگ و هنر و گویش‌های محلی، اظهار داشت: «فریدون محمودی» یکی از اساتید برجسته این شهرستان، استان و کشور در زمینه شعر با گویش محلی و فرهنگ و ادبیات است که سال‌هاست با بکارگیری از واژه‌های اصیل ملایری، پیوند ناگسستنی با مردم دارد.

وی ادامه داد: تاکنون چهار اثر ارزنده از استان محمودی با عناوین «لغات و اصطلاحات ملایری»، «گل کاسه اِشکنه»، «کِلکِ زرین» و «به پایین دلم سیلی نکردی» به چاپ رسیده و سه اثر دیگر نیز از وی در دست چاپ است که در این همایش از سال‌ها خدمات و تلاش او تجلیل شد.

به گزارش ایرنا؛ در همایش ادبی گویش‌های محلی استان همدان که به مناسبت روز قلم در ۱۴ تیرماه به میزبانی شهرستان ملایر در مجموعه زیبای «باغ سپنتا» برگزار شد، از ۱۱ شاعر و فرهیخته استان همدان در زمینه گویش‌های محلی ترکی، لری و کردی از هشت شهرستان همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ، بهار، رزن و فامنین تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها شهرهای خلاق فرهنگ و هنر همدان ملایر تکریم و تجلیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرهای خلاق فرهنگ و هنر همدان ملایر شهرهای خلاق فرهنگ و هنر همدان ملایر تکریم و تجلیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان همایش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گویش های محلی استان استان همدان خرده فرهنگ ها فرهنگ و هنر حوزه فرهنگ گویش ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۸۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ معاون عملیاتی پلیس راه کشور در همایش حمل و نقل استان با بیان اینکه ۱۴ درصد تصادفات جاده‌ای در کشور در حوزه حمل و نقل است، گفت: همه دستگاه‌ها باید همکاری‌های لازم را در راستای کاهش تصادفات در حوزه حمل و نقل داشته باشند.
سرهنگ قلی نیا با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشور جان خود را از دست می‌دهند، افزود: باید با فرهنگ سازی و آموزش این رقم را در کشور کاهش داد.
در پایان این همایش از فعالان و دست اندرکاران حوزه حمل و نقل استان همدان تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • همایش روز شوراهای خراسان جنوبی برگزار شد
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد
  • تجلیل از باستانی کاران شهرستان اسدآباد
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • تجلیل از فعالان حوزه حمل و نقل در استان همدان
  • محافل فضولی‌خوانی در اردبیل برگزار شود
  • قطار پیشرفت در ایستگاه همدان
  • استقرار شعب ویژه برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر