Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، سالن‌های تئاتر و سینما تاکنون چندین بار تعطیل شده‌اند و این تعطیلی هرچند در این مقطع برای آنان عادی شده اما آنان این بار امیدوار بودند با انجام واکسیناسیون، بتوانند به شرایط عادی نزدیک شوند و از این وضعیت بلاتکلیف رهایی پیدا کنند.

خبرگزاری میزان - صبح روز شنبه ۱۲ تیرماه در پی شیوع موج پنجم ویروس کرونا و تغییر رنگ تهران از نارنجی به قرمز و برخی استان‌های دیگر، جامعه تئاتری با خبر بسته شدن مجموعه تئاتر شهر و سپس با خبر تعطیلی کلیه فعالیت‌‍های تئاتری تا نارنجی شدن وضعیت تهران مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، سالن‌های تئاتر و سینما تاکنون چندین بار تعطیل شده‌اند و این تعطیلی هرچند در این مقطع برای آنان عادی شده اما آنان این بار امیدوار بودند با انجام واکسیناسیون، بتوانند به شرایط عادی نزدیک شوند و از این وضعیت بلاتکلیف رهایی پیدا کنند. این در حالی است که سینما‌ها نه تنها باز هستند که از چهارشنبه این هفته یا هفته آینده قرار است دو فیلم جدید هم به ویترین سالن‌ها اضافه شود.

طبق مصوبه پیشین ستاد ملی مبارزه کرونا مبنی بر اینکه هر زمان وضعیت شهری قرمز شود گروه مشاغل دو (سینما و تئاتر) به صورت خودکار تعطیل می‌شوند و تنها شهر‌های نارنجی می‌توانند به فعالیت نمایشی خود ادامه بدهند؛ بلافاصله سالن‌های تئاتری از تعطیلی نمایش‌ها خبر دادند، اما سینما از این قاعده مستثنا شد و دلیل آن هم تاکنون مشخص نشده است.

تعطیلی تئاتر در حالی رخ داده است که مشخص نیست تا کی ادامه پیدا خواهد کرد. قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی که خبر تعطیلی تئاتر را اعلام کرده بود درباره مدت زمان تعطیلی نمایش‌ها گفت: تجربه نشان داده تعطیلی‌های کرونا حداقل ۲ هفته‌ای هستند، ولی اینکه تعطیلی اخیر تا چه زمانی ادامه داشته باشد بسته به شرایط شهر تهران و دیگر شهر‌هایی است که وارد وضعیت قرمز کرونا شده‌اند. این تعطیلی برای همه سالن‌های تئاتر و گروه‌های نمایشی که آثارشان در حال اجرا یا تمرین بوده، شرایط سختی را ایجاد می‌کند.

در این بین با وضعیت قرمز کرونایی؛ جشنواره تئاتر دانشگاهی وضعیت خاص‌تری هم دارد. سرانجام بیست‌وسومین دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی بدون حضور مخاطب در حال برگزاری است که با این اوصاف بسیاری از گروه‌های تئاتری و بازیگران جشنواره بدون مخاطب را بی‌فایده می‌دانند.

تاکنون به دلیل پیک‌های مختلف کرونا برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی مدام به تعویق افتاده و در اکثر گروه‌ها به دلیل صرف هزینه‌های مالی و زمانی، تنش ایجاد شده بود. با وجود زحماتی که کشیده شد بی‌برنامگی در جشنواره باعث گلایه اکثر گروه‌ها شد. به عنوان مثال برخی از گروه‌ها سالنی را که برای اجرا می‌خواستند در اختیارشان قرار نگرفت و برخی دیگر هم فرصتی برای تمرین‌های خود نداشتند و در اجرا با مشکل روبرو شدند.

مهدی بختیاری کارگردان نمایش «ریچارد سوم» که در این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور دارد معتقد است: دبیر و دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی زحمت کشیدند و نمی‌شود همه چیز را به گردن دبیرخانه جشنواره انداخت، ولی حداقل می‌شد اینگونه تصمیم گرفت که برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی تا زمان فروکش کردن موج جدید شیوع کرونا به تعویق انداخته شود. اگر قرار بود بدون مخاطب نمایش‌هایمان را روی صحنه ببریم این کار را نمی‌کردیم، زیرا اجرای من در مواجهه با مخاطب شکل می‌گیرد. شاید برخی آثار دیگر نیز ایده اجرای‌شان اینگونه باشد. جشنواره برای مخاطب برگزار می‌شود نه صرف جایزه گرفتن. حضور مخاطب به جشنواره معنا می‌دهد.

حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در یادداشتی که به تازگی منتشر کرده خطاب به مسئولان فرهنگی می‌نویسد: شما می‌توانستید با واقع‌نگری و پیش‌بینی دقیق شرایط و ابعاد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی هنرتئاتر نه تنها از آسیب‌ها جلوگیری کنید بلکه زمینه‌های ایجاد شغل و کسب حداقل درآمد و رفاه اجتماعی و اقتصادی را برای هنرمندان و دست‌اندرکاران هنر‌های نمایشی فراهم کنید که نکردید. می‌توانستید در این مدت با همدلی و همکاری با هنرمندان تئاتر از خود نام نیکی به یادگار بگذارید که نگذاشتید.

*در هر صورت در روز‌های پایانی مسئولیت مدیران فعلی باید امیدوار به مسئولان جدید فرهنگی ماند و دید برای رهایی گروه‌های نمایشی از این وضعیت و پس از نزدیک به دو سال درگیری با شرایط کرونایی، شرایط ناپایدار و نابسمان آن‌ها چه تدابیری اندیشیده خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار تئاتر تئاتر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار تئاتر تئاتر جشنواره تئاتر دانشگاهی سالن های تئاتر گروه ها سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۱۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی-سیاسی ارتش با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی و سیامک موحدی مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضاهای سازمانی ارتش، روی صحنه روند.

در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضاهای نمایشی و میادین و فضاهای روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.

همکاری ۲ طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفت‌وگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهد شد.

همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق ۲ طرف، گفت‌وگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.

همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.

درپایان این جلسه، گفت‌وگوهای اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

کد خبر 6089762 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان