Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-28@22:32:23 GMT

4 روز کار در هفته؛ موفقیت بزرگ ایسلند

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۵۵۰۶۲

4 روز کار در هفته؛ موفقیت بزرگ ایسلند

محققان می‌گویند اجرای طرح آزمایشی 4 روز کاری در ایسلند یک "موفقیت عظیم" بوده و منجر به کاهش ساعات کاری بسیاری از کارکنان، افزایش بهره وری و بهبود رفاه عومی کارکنان شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از "آ بی سی"، در این طرح آزمایشی که بین سال‌های 2015 تا 2019 اجرایی شد، کارکنان کمتر کار کرده و حقوق همیشگی خود را دریافت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته محققان بهره وری در اکثر محل‌های کاری ثابت بوده یا بهبود یافته است.

این آزمایش در شورای شهر "ریکیاویک" و سرانجام دولت ایسلند با شرکت 2500 نفر از کارکنان این کشور آغاز شد. این میزان حدود 1 درصد جمعیت کار ایسلند را تشکیل می‌دهد.

مطالعات سازمان پژوهشی "اتونومی" بریتانیا و "انجمن دموکراسی پایدار" (Alda) ایسلند نشان می‌دهد که ساعات کاری کارکنان این طرح از 40 ساعت به 35 تا 36 ساعت کاری در هفتهکاهش یافته است.

بی بی سی نوشت: طرح‌های آزمایشی مشابه در دیگر کشورهای جهان مانند اسپانیا یا شرکت "یونیلیور" تولید کننده بزرگ کالاهای مصرفی در نیوزیلند در حال اجرا است.

یونیلیور مالک شمار زیادی از نام‌های تجاری بین‌المللی در زمینهٔ مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، محصولات مراقبت‌های شخصی، مواد شوینده و لوازم آرایشی بهداشتی است. لیپتون، لوکس، سان‌سیلک، داو، رکسونا و... از زیر مجموعه‌های این غول تولیدی هستند.

بهره وری کارمندان با کاهش ساعات کاری در ایسلند ثابت و در مواردی افزایش یافته است

این طرح آزمایشی اصناف و اتحادیه‌های صنفی را به مذاکره مجدد در مورد الگوهای کاری سوق داده و اینک 86 درصد از نیروی کار ایسلند ساعات کاری کمتری دارند یا از حق کاهش ساعات کاری در قرارداردها برخوردارند.

کارکنان شرکت کننده در این طرح "فشار روانی کمتر" را گزارش داده و گفته‌اند کمتر از قبل "فرسودگی شغلی" را احساس کرده‌اند. آنها می‌گویند سلامت و تعادل کار و زندگی آنها بهبود یافته است.

یک مدیر که در این طرح آزمایشی شرکت کرده در این باره گفت: من کمتر کار می‌کنم و این طرح برای من مانند هدیه ای  بهشتی است. 

"ویل استرونژ" مدیر موسسه مطالعاتی "آتونومی" گفت: بزرگترین طرح آزمایشی جهان در کوتاه‌تر کردن هفته کاری در بخش دولتی، موفقیت‌های بسیاری را در بر داشت.

وی افزود: این موضوع نشان می دهد که بخش دولتی به عنوان پیشرو در کوتاه‌ کردن هفته کاری به خوبی جا افتاده و دولت‌های دیگر می‌توانند از این طرح بیاموزند.

"گودموندور دی. هارلادسون" از موسسه تحقیقاتی "آلدا" می‌گوید: هفته کوتاه کاری در ایسلند به ما می‌گوید کار کمتر در دوران مدرن نیز ممکن است و به تدریج می‌توان تغییر کرد.

اسپانیا به دلیل چالش‌های ویروس کرونا هفته کاری 4 روزه را برای شرکت‌ها اجرایی کرده است.

شرکت تولید کننده کالاهای مصرفی یونیلیور در نیوزلند نیز فرصت کاهش 20 درصدی ساعات کاری بدون تغییر حقوق را به کارمندان خود داده است.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: طرح آزمایشی ساعات کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۵۵۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته گرافیک افتتاح شد

مراسم افتتاحیه هفته گرافیک ایران ۱۴۰۳، عصر جمعه هفتم اردیبشهت در تالار شهناز خانه هنرمندان با حضور پیشکسوتان و فعالان حوزه طراحی گرافیک ایران برگزار شد.

بهرام کلهرنیا رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در ابتدای مراسم گفت: امروز گفتگو کردن سخت است، اما برای اینکه بتوانیم زندگی فرهنگی و صنفی خودمان را ساماندهی کنیم، امروز یکی از فرصت‌های ما برای تحقق این منظور است و ما سنگربان این معنا شدیم. دوستان جوانم من را پشتیبانی کردند تا بتوانیم برای نوع دیگری از زیست، کاری انجام دهیم. این هفته حاصل تلاش جمع زیادی از جوانان گرافیست است تا به پیروزی کاری که انجام داده‌ایم، احترام بگذاریم.

وی درباره ناخرسندی‌ها، سنگ‌اندازی‌ها و موانع موجود بیان کرد: شما سفره‌دار امروز هستید و ما کارگزار؛ کاری که انجام شده است، با معنای انجمنی سازگاری داشت؛ من خطا‌های زیادی دارم، اما دیدن خطا‌ها شاید جوانمردانه نباشد برای مردم سرزمینی که جای پای جوانمردی را محکم می‌کنند. انجمن صنفی طراحان گرافیک به دلیل ندانستن و بد دانی تا لبه سقوط رفت. با احترام به همه انجمن‌های هنری، انجمن طراحان گرافیک بنیانی‌ترین انجمن صنفی هنری است و یک میراث ارزشمند برای این روزگار است نه برای اینکه آرزو‌های صنفی ما را پوشش دهد.

کلهرنیا تاکید کرد: هفته گرافیک ۱۴۰۳، اولین تلاش هیات‌مدیره جدید است و می‌دانم به آن انتقاد وارد است، اما صد‌ها امتیاز دارد؛ بنابراین من پای خطایش می‌ایستم، اما همه امتیازهایش متعلق به دوستانم است. بگذارید انجمن باقی بماند و نفس بکشد.

وی به برنامه بزرگداشت کامران کاتوزیان اشاره کرد و گفت: من و دوستان جوانم زیر سایه کامران کاتوزیان ایستاده‌یم. این جمله معنای بسیار بزرگی دارد؛ چراکه روزی که سرو چندهزار ساله را ببینید سایه آن را درک می‌کنید و متوجه می‌شوید که چه معنایی دارد. ما زیر سایه سرو وجود استاد کاتوزیان قرار گرفته‌ایم و به همین بهانه، ویژه‌نامه‌ای تهیه شده که اولین شماره آن به نام استاد کاتوزیان مهر خورده است، اما امیدواریم شماره‌های دیگر ویژه‌نامه را نیز نشر بدهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • بلیط سینما بی‌سروصدا گران شد
  • حسرت بزرگ پرسپولیس: مجتبی حسینی!
  • هفته گرافیک افتتاح شد
  • مترو تهران؛ 25 سال تعهد به ایمنی
  • استقرار جوی پایدار و صاف تا اواسط هفته در گیلان
  • ورود ۸۵۳ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌ای که گذشت
  • پوستکوعلو: اهمیت رویارویی با آرسنال برای جلوگیری از اوج‌گیری رقیب‌ اصلی‌مان را درک می‌کنیم
  • مشارکت مردم در هر کاری رمز موفقیت در آن کار است
  • اعتصاب بی‌سابقه کارکنان فرودگاه‌های فرانسه/ صدها پرواز زمینگیر شدند
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه