Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:20:55 GMT

اعطای گواهینامه درجه یک هنری به «حیدر عباسی»

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۴۹۳۴۸۰

اعطای گواهینامه درجه یک هنری به «حیدر عباسی»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی شامگاه یکشنبه در منزل این شاعر متخلص به «باریشماز» و هنرمند برجسته مراغه‌ای حضور یافت و با اهدای این گواهینامه اظهار داشت: امروزه شهرها را با شخصیت‌ها و مفاخری میشناسند که در آنجا زندگی کرده و پرورش یافته‌اند.

سیدقاسم ناظمی افزود: اکنون نیز باید به وجود شخصیتهای بزرگ عرصه علم، فرهنگ و هنر خطه آذربایجان و شهر فرهنگی و تاریخی مراغه همچون استاد کریمی‌ و استاد حیدرعباسی ببالیم و به آن افتخار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شخصیت فرهنگی «باریشماز» ادامه داد: این استاد فرهنگ و ادب و شاعر بزرگ، همواره ذوق پرهیز از دنیا و عناوین دنیوی داشته لیکن اهدای نشان درجه یک هنری به ایشان، ادای احترام به تلاش‌ها و زحمت‌های وی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه باید قدر استاد عباسی را بدانیم، اضافه کرد: باید جایگاه این ادیب فرهیخته که توانسته آثار بسیاری از جمله ترجمه مثنوی معنوی و نهج البلاغه به زبان ترکی را خلق کند، بدانیم و ارج نهیم.

وی افزود: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز آماده است تا در انتشار برخی از آثار استاد حیدرعباسی که تاکنون به چاپ نرسیده، همکاری کند تا آثاری فاخر از این استاد در زمینه معارف فرهنگی و اسلامی در اختیار عموم قرار گیرد.

استاد حیدرعباسی علاوه بر شعر در هنر نیز سرآمد است

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه نیز با اشاره به هنر استاد «باریشماز» گفت: ایشان علاوه بر شعر و ادبیات در زمینه هنرهایی چون خوشنویسی نیز سرآمد هستند.

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی افزود: در گذشته این خطه مفاخر بزرگی در زمینه‌های علمی، فرهنگی و ادبیات زندگی کرده‌اند و امروز نیز مفاخر بزرگی چون استاد کریمی و استاد حیدرعباسی با شهرت ملی در این کهن شهر سکونت دارند.

وی ادامه داد: استاد «باریشماز» در رابطه با ترجمه مثنوی معنوی و نهج‌البلاغه به ترکی زحمت‌های قابل قدردانی و ارزشمندی متحمل شده‌اند و آثاری فاخری از ایشان به جای مانده است.

وی اضافه کرد: آذربایجان همواره مهد شخصیت‌های بزرگ فرهنگی چون استاد شهریار، خاقانی، صائب، اوحدی و چندین شاعر و ادیب بوده و اکنون نیز ارج نهادن به تلاش‌ها و جایگاه فرهنگی و هنری استاد حیدرعباسی کاری ارزشمند است.

نشان هنری استاد «باریشماز» سال‌ها قبل از سوی مردم به وی اهدا شده است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز گفت: نشان واقعی استاد «باریشماز» که در ارادت قلبی اهالی فرهنگ و هنر مراغه به ایشان تجلی می‌یابد، سال‌ها قبل از سوی مردم این خطه به این استاد فرهنگ و هنر اهدا شده است.

سیدعلی موسوی افزود: بودن و زیستن در کنار مفاخر و شخصیت‌های ارزشمند فرهنگی و هنری چون استاد حیدر عباسی و استاد کریمی افتخاری برای همه مسئولان و خدمتگزاران مردم است.

وی اضافه کرد: اعطای نشان درجه یک هنر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ارج نهادن به جایگاه والای فرهنگ و هنر این شهرستان تاریخی و شخصیت بزرگی چون استاد باریشماز است.

وجود شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری برگ زرینی در تاریخ مراغه است

شهردار مراغه نیز گفت: وجود شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری از جمله استاد کریمی و استاد عباسی برگ زرینی در تاریخ این کهن‌شهر به شمار می‌رود.

شهرام مروتی افزود: امروز باید به هم‌عصر بودن با اساتید و بزرگان علم، فرهنگ و هنر افتخار کنیم و از ظرفیت و جایگاه آنان صیانت کنیم زیرا آنان مایه اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه هستند.

وی اضافه کرد: اهدای نشان هنری به استاد حیدرعباسی نشان‌دهنده غنای فرهنگی شهر تاریخی مراغه برگرفته از هویت و پیشینیه پرافتخار این خطه در سالیان گذشته است.

به گزارش ایرنا حیدر عبّاسی، متخلّص به «باریشماز»، در دوم اردیبهشت‌‎ماه ۱۳۲۲ خورشیدی در مراغه به دنیا آمد؛ وی مدرک کارشناسی خود را در رشتۀ زبان و ادبیّات انگلیسی اخذ کرد اما علاوه بر ترجمۀ متون از زبان فارسی و عربی به ترکی آذری و سرودن شعر و نگارش نمایشنامه و داستان، به هنرهایی چون نقّاشی، حکّاکی و خوش‌نویسی نیز می‌پردازد.

از جمله آثار وی می‌توان به کتاب‌های «نغمه‌داغی»، «چاغیریلمامیش قوناقلار»، «اودوملو دیره‌ک»، «دارت‍ی‍ل‍م‍امیش دن‍ل‍ر»، «ش‍رح ان‍ور؛ ت‍رج‍م‍ه و تفسیر م‍ث‍ن‍وی م‍ع‍ن‍وی به تُرکی»، «نهج‌البلاغه‌نین تورکجه ترجمه‌سی»، «گ‍ولندده ه‍رزام‍ان»، «سَس‌»، «دووارلار»، «دوْردلوکلر»، «وَال‍ع‍ص‍ر»، «تبّت یدا»، «نَمی ‌از یَم»، «ایشارانتی‌لار»، «کعبه و قانلی‌اذان»، «هفتاد بند استغفار»، «حبل ممدود»، «شب‌های حرا» و «ره‌آورد سفر» اشاره کرد.

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه در ۱۵ و ۱۶ آذرماه ۱۳۹۶ نیز کنگره سراسری استاد حیدر عباسی را با هدف پاسداشت سال‌ها تلاش وی در عرصه فرهنگ و ادب برگزار کرد که پیش‌زمینه اعطای گواهینامه درجه یک هنری به ایشان به شمار می‌رود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه پیش از این در خصوص ابعاد شخصیّت هنری استاد حیدر عبّاسی به خبرنگار ایرنا گفته بود که با توجّه به فحوای آثار استاد، وی را عقیده بر این است که هر شاعری که بخواهد در جرگۀ «الشُّعَراءِ هُمُ الغاوُون» نبوده و در وادی کلماتِ بیهوده سرگردان نباشد، مجبور است «باریشماز» یعنی آشتی‌‎ناپذیر باقی بماند.

احمد فیاضی ادامه می‌دهد: به عقیده استاد حیدرعباسی شاعر باید با «إنَّا لِلّٰه» سفر شعری خود را آغاز و در «إلَیهِ راجِعُون» خاتمه بدهد؛ «باریشماز» یعنی هیچ موجودی به غیر خدا لایقِ سجده نیست.

وی اضافه می‌کند: تفسیر «باریشماز» یعنی این فرازی از زیارت عاشورا که می‌فرماید: «اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ إِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ»؛ «باریشماز» یعنی کسی‌‎که غیرِ «هُو» را طلاق داده است.

حدود یک سال پیش و در ۲۲ تیر سال ۱۳۹۹ گواهینامۀ درجۀ یک هنری استاد کریمی مراغه‌‎ای از شاعران بنام آذربایجان به ایشان اعطا شده بود.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هنرمندان شعر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هنرمندان شعر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی فرهنگی و هنری استاد کریمی درجه یک هنر فرهنگ و هنر هنری استاد استاد حیدر چون استاد شخصیت ها یک هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۳۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان

در نخستین مراسم اعطای نشان اقتصاد مقاومتی از مدیرعامل و پرسنل شرکت پاکسان به عنوان واحد برتر و درجه یک حوزه اقتصاد مقاومتی استان تهران تجلیل شد. - اخبار بازار -

به گزارش روابط عمومی پاکسان، در نخستین آیین اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان تهران که با همت سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور و با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استاندار تهران، مسئول سازمان بسیج و کارگران و کارخانجات کشور، مدیران عامل کارخانجات و جمعی از کارگران و کارآفرینان استان تهران برگزار شد.

 در این جشنواره با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تندیس و لوح تقدیر نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به شرکت پاکسان و شهریار محمدی راد مدیرعامل این شرکت تعلق یافت.

الگوسازی مناسب در عرصه تولید کالا و خدمات، ایجاد فضای رقابتی مناسب در افزایش کیفیت تولید کالا و خدمات، گسترش ضریب نفوذ گفتمان اقتصاد مقاومتی در واحد‌های تولیدی و خدماتی و همچنین هدایت عرصه تولید در زمینه پیروی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از اهداف جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی عنوان شده است.

شایان ذکر است 250 واحد تولیدی برای شرکت در جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی استان تهران به صورت تخصصی ارزیابی شدند که در نهایت به 12 واحدی که بیشترین امتیاز را کسب کرده بودند، نشان اقتصاد مقاومتی اعطا شد.

 

 

دیگر خبرها

  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • رایزن فرهنگی پشت‌ِ میزنشین نمی‌خواهیم / سرانجام ساخت فیلم سینمایی درباره اقبال لاهوری
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم