Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مراغه،  گواهینامه درجه یک هنری هنری با تصویب و تأیید شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور به پاس 50 سال فعالیت شعری به استاد برجسته حیدر عباسی تعلق گرفت. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، گفت : این نشان هنری به کسانی اعطا می‌شود که در رشته فعالیت خود آثار ماندگاری خلق می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدقاسم ناظمی افزود:گواهینامه درجه یک هنری به خاطر 50 سال فعالیت در شعر و ادبیات آذربایجان به استاد عباسی اعطا شده است.

وی اضافه کرد: ترجمه نهج‌البلاغه و مثنوی مولانا به زبان ترکی از آثار فاخر و ماندگار استاد عباسی است.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، استاد عباسی در طول عمر 78 ساله خود آثار ماندگاری در زمینه شعر، ادبیات، رمان و نمایشنامه به زبان ترکی آذربایجان خلق کرده است.

ناظمی اضافه کرد: آثار ماندگاراستاد عباسی برای آیندگان، مردم ایران و آذربایجان گنجینه‌ای ارزشمند است.

امام جمعه مراغه نیز در این مراسم گفت: از نظر روحی، معنوی، دینی، شعر و ادبیات از شاعران و نویسندگان بلندآوازه مراغه و استان است. 

حجت‌الا سلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی متذکر شد: ترجمه نهج‌البلاغه و مثنوی به زبان ترکی آذربایجانی ۲ اثر بسیار ارزشمند استاد حیدر عباسی متخلص به "باریشماز" است. 

وی اضافه کرد:  ترجمه این ۲ اثر نشان جایگاه هنری ادبی، دینی استاد عباسی است که توانسته این ۲ اثر فاخر را گردآوری و ترجمه کند. 

حیدر عباسی، متخلص به "باریشماز" ، شاعری که به خاطر غنای آثارش دایره‌المعارف زنده ادبیات و فرهنگ آذربایجان در قرن معاصر لقب گرفته است. 

وی، بیشتر آثار ادبی و شعری خود را با الهام از قرآن مجید، نهج‌البلاغه و اشعار مولانا سروده است.

از این نویسنده در طول عمر 78 ساله‌اش 50 جلد کتاب شعر، داستان کوتاه، رمان ترکی و آثار پژوهشی به زبان آذری چاپ شده است. 

استاد عباسی، علاوه از شعر و ادبیات در زمینه نقاشی، خوشنویسی، حکاکی روی فلز و مجسمه‌سازی مهارت دارد.

انتهای پیام/60007/س

منبع: فارس

کلیدواژه: شعر شاعر فرهنگ آذربایجان شرقی حیدر عباسی خبرگزاری فارس فارس تبریز زبان ترکی آذربایجانی نهج البلاغه مثنوی معنوی مولانا خوشنویسی حکاکی نهج البلاغه زبان ترکی استاد عباسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۹۷۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان

نوزدهمین «شب کارگردان» با تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر کشور؛ ژاله علو، علیرضا کوشک‌جلالی و علی شمس برگزار می‌شود و تندیس انجمن کارگردانان تئاتر به آنان اهدا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این برنامه به کوشش انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، روز یکشنبه ۹ ادریبهشت ماه و از ساعت ۱۷ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و در کنار اهدای مدالیوم به اکبر زنجانپور، از سه چهره نامبرده نیز تقدیر می‌شود.

بر اساس این گزارش، ژاله علو سال ۱۳۰۶ در محله سنگلج و در خانواده‌ای زاده شد که فرهنگ برایشان اهمیت داشت. پدرش گرچه ارتشی بود ولی ذوق هنری داشت و علاقه‌مند بود دخترش با ادبیات کشور آشنا شود. به همین دلیل از هفت سالگی با شروع مدرسه کتاب حافظ، سعدی و شاهنامه برایش می‌خواند و او را تشویق می‌کرد تا با اشعار بزرگان کشور آشنا شود.

علو درس و مشق را در دبستان «نواختران» در خیابان شاهپور آغاز کرد و دوره متوسطه را در مدرسه «خسرو خاور» گذارند. مدتی به دانشسرای مقدماتی رفت و به دلیل علاقه به کار هنری، هنرستان هنرپیشگی  را انتخاب کرد. در هنرستان هنرپیشگی نزد استادان بزرگی مانند هایک گاراگاش، دکتر نامدار که استاد فن بیان بود و خانمی سوییسی که استاد بدن و حرکت بود، مشغول نوآموزی شد. در همین هنرستان با چهره‌هایی همانند محمد نوری، معز دیوان فکری و ... هم شاگردی شد و اولین حضور روی صحنه تئاتر را تجربه کرد. او از دانشسرای مقدماتی مستقیما وارد رادیو شد و سال‌ها در این رسانه فعالیت کرد.

و حالا انجمن کارگردانان تندیس و لوح تقدیر خود را به پاس سال‌ها تلاش و هنرآفرینی در حوزه کارگردانی تئاتر رادیویی به استاد ژاله علو تقدیم می‌کند.

علیرضا کوشک‌جلالی، کارگردان و مدرس تئاتر، دیگر هنرمندی است که فردا مورد تقدیر قرار می‌گیرد. او گرچه مقیم آلمان است اما همواره در تئاتر ایران حضوری تاثیرگذار داشته و علاوه بر کارگردانی نمایش‌های مختلف، در بسیاری از شهرهای کشور نیز هنرجویان را اموزش داده و با آنان آثار نمایشی مختلفی را اجرا کرده است. تماشاگران تئاتر از اجرای نمایش‌های «موسیو ابراهیم» و «خدای کشتار» او خاطراتی به یادماندنی دارند.

بر همین اساسا، انجمن کارگردانان به پاس تلاش‌های فراوان در حوزه آموزش تئاتر و کارگردانی از علیرضا کوشک جلالی تقدیر می‌کند.

اما علی شمس، دیگر کارگردانی است که مورد تقدیر قرار می‌گیرد. او علاوه بر کارگردانی نمایش‌های گوناگون همچون «احتمالات»، «داستان‌های میان رودان»، «قلعه انسانات»، «وقتی خروس غلط می‌خواند»، «شب دشنه‌های بلند»، «مخاطب خاص»، «اگر شبی از شب‌های تهران، مسافری...» و ...، در زمینه تئوری و ترجمه آثار نمایشی نیز پرتلاش است و در سال‌های اخیر، بسیاری از آثار معتبر نمایشی جهان زیر نظر او منتشر شده‌اند. انجمن کارگردانان به پاس تلاش‌های اجتماعی در حوزه تئاتر لوح تقدیر خود را به علی شمس اهدا خواهد کرد.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه
  • نکات تربیتی فرزند از زبان استاد قرائتی + فیلم
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی