Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@03:37:28 GMT

وقتی انحصار برای عده‌ای منفعت دارد!

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۰۳۵۵۱

وقتی انحصار برای عده‌ای منفعت دارد!

در ظاهر به نظر بسیار عجیب می‌رسد با ایجاد قوانین دست‌وپا گیر و مزاحم، از تاسیس کسب‌وکار برای شخصی که سال‌ها درس تخصصی خوانده و سابقه شغلی قابل توجهی نیز دارد، جلوگیری به عمل آید اما واقعیت این است که تاسیس داروخانه نیازمند مجوزی است که در بازار با قیمت‌های میلیاردی معامله می‌شود.

درواقع داروسازان جوانی که کنکور سخت تجربی را پشت سر گذاشته و حداقل شش سال مشغول به تحصیل در رشته تخصصی داروسازی بوده‌اند و از سابقه شغلی خوبی هم برخوردارند، به صورت قانونی از حق تاسیس داروخانه محروم بوده و بایستی تا سال‌های سال، به‌عنوان حقوق بگیر داروسازان قدیمی که صاحب داروخانه‌اند، مشغول به کار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که عموم خوانندگان این گزارش، از انحصار در کسب‌وکارهای مختلفی مانند وکالت، پمپ بنزین، سردفتری، پلیس+10 و... خبر دارند، می‌دانند که ابزار صدور مجوز، بستر ایجاد انحصار و توزیع رانت بین افراد خاص یک حرفه کاری شده است. به این صورت که یک داروسازی که سال‌ها ار فارغ التحصیلی وی می‌گذرد نیز برای اخذ مجوز تاسیس داروخانه با فرآیندی به مراتب سخت‌تر از عبور از هفت خان شاهنامه روبرو می‌شود.

یکی از نشانه‌های وخامت اوضاع تاسیس داروخانه و رانت عظیمی که در این بین نهفته است، خرید و فروش مجوز تاسیس داروخانه به قیمت‌های نجومی است. به گزارش سایت mojavezprice.ir تعدادی از آگهی‌های خرید و فروش مجوز داروخانه نمایش داده شده است.

یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده در صدور مجوز داروخانه، شاخص حدنصاب جمعیتی است. به ازای هر ۴هزار و ۵۰۰ نفر یک داروخانه در کشور وجود دارد. سختی دریافت مجوز و نوبت‌های طولانی برای گرفتن آن در کنار سود‌آوری خوبی که داروخانه‌ها به‌عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی دارند، موجب شده تا بازار سیاه خرید و فروش یا اجاره مجوز داروخانه داغ شود. کلید ماجرا هم در یک بند کاملاً قانونی است. با مراجعه وب‌سایت سازمان غذا و دارو و مطالعه ضوابط تأسیس داروخانه در‌می‌یابید داشتن تخصص برای مجوز تأسیس داروخانه الزامی نیست و می‌شود کار را با به خدمت گرفتن داروسازی به‌عنوان مسئول فنی داروخانه آغاز کرد.

 

در سال‌های گذشته بارها داروسازان جوان، حیات شغلی خود را به خطر انداخته و به دلیل صادر نکردن مجوز تاسیس داروخانه، به دیوان عدالت و شورای رقابت شکایت کرده‌اند. سرانجام پس از چند بار مطرح شدن شکایات مختلف در دستگاه‌های مذکور، ابتدا شورای رقابت و سپس دیوان عدالت اداری در تائید رای شورای رقابت به استناد به ماده ۷ سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴، رویه صدور مجوز تاسیس داروخانه را انحصاری و غیرقانونی تلقی کردند.

پس از نزدیک به سه سال تاخیر در اجرای حکم دیوان عدالت در وزارت بهداشت، سرانجام در خرداد ماه سال جاری، آئین نامه جدید تاسیس داروخانه از طرف وزیر بهداشت ابلاغ شد. طبق این آئین نامه، حد نصاب جمعیتی و الزام به حدفاصل حریم صنفی، حذف شده است.

ابلاغ آئین نامه جدید و حذف موارد انحصاری، تحرک سنگینی را در اقشار مختلف داروسازی ایجاد کرد. به این ترتیب که داروخانه‌داران مخالف حذف موارد انحصاری بوده و داروسازان جوان و مسئولین فنی داروخانه نیز موافق آئین نامه جدید هستند. از جمله اقدامات صورت گرفته به امضای طومارهای حمایتی یا مخالفت اشاره کرد که طومار حمایت دانشجویان داروسازی در جهت حمایت از آئین نامه جدید، با بیش از ۳۵۰۰ امضای رسمی، به صورت ویژه توجهات را به خود جلب کرد.

یکی از اقدامات شگفت انگیز در راستای مخالفت با آئین نامه جدید، دعوت کانال تلگرامی خرید و فروش مجوزهای داروخانه به تجمع داروخانه داران در مقابل ساختمان وزارت بهداشت بود.

علت حمایت داروسازان جوان و مسئولین فنی از رفع انحصار از تاسیس داروخانه نیز، سختگیری و انحصار بسیار شدید در وضعیت فعلی است. به نحوی که وزارت بهداشت و انجمن داروسازان (داروخانه‌داران)، برای داروسازان بسیار با تجربه نیز حقی برای ایجاد داروخانه حتی در مناطق دورافتاده و محروم قائل نیست.

برای مثال به یک دکتر داروساز با بیش از ۸ سال سابقه که بیش از ۲۹۰۰ امتیاز نیز کسب کرده است (بیش از امتیازی که برای شهر تهران نیاز است)، نیز مجوز تاسیس داروخانه در شهر کوچک و محروم داده نمی‌شود و امثال ایشان بایستی در صف متقاضیان اخذ مجوز داروخانه، بدون هیچگونه زمان بندی مشخصی، بلاتکلیف و منتظر بمانند.

حال انتظار می‌رود در راستای عمل به خواسته جدی داروسازان، نیاز واقعی مردم و بیماران و حکم دیوان عدالت اداری، وزارت بهداشت هرچه زودتر ضابطه مربوط به آئین نامه جدید را ابلاغ کند و تحت تاثیر فشار داروخانه داران، تن به تعلیق آئین نامه ندهد.

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: تابناک

کلیدواژه: کرونای دلتا هور العظیم قطعی برق 1400 بحران آب طالبان موج پنجم کرونا انحصار منفعت داروخانه کرونای دلتا هور العظیم قطعی برق 1400 بحران آب طالبان موج پنجم کرونا مجوز تاسیس داروخانه داروخانه داران آئین نامه جدید مجوز داروخانه وزارت بهداشت دیوان عدالت خرید و فروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۰۳۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری

به گزارش خبرنگار مهر، «آیین نامه طبیعت گردی» طی نامه شماره ۱۵۴۸۷ توسط هیأت وزیران مصوب و با دستور معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. پیش از این نیز عزت الله ضرغامی در جمع خبرنگاران از تصویب آئین نامه طبیعت گردی نیز خبر داده بود.

در این آئین نامه آمده:

هیأت وزیران در جلسه روز ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ به پیشنهاد مشترک وزارت میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی آئین طبیعت گردی را به شرح زیر تصویب کرد:

در ماده یک این آئین نامه پس از تعریف هر کدام از اصطلاحات، دامنه شمول این آئین نامه را مناطق و محدوده‌های طبیعی خاص اعلام کرده است و نوشته که به منظور مدیریت کلان، برنامه ریزی و هماهنگی در زمینه توسعه طبیعت گردی در مناطق خاص، تشویق و ترویج طبیعت گردی و تسهیل و هدایت فعالیت‌ها و امور مندرج در این آئین نامه کارگروه ملی طبیعت گردی مرکب از نمایندگان هر یک از دستگاه‌ها به اضافه یک متخصص طبیعت گردی، دستیار وزیر میراث فرهنگی در امر مردمی سازی و نماینده دستگاه‌ها و معاونت‌های تخصصی مرتبط حسب موضوع مورد بررسی در کارگروه است.

همچنین دستگاه‌های عضو کارگروه ملی مکلف هستند نسبت به پیش بینی پست‌های سازمانی در ساختار اداری خود که مرتبط با طبیعت گردی در سطوح ستادی و استانی است با استفاده از ظرفیت‌های موجود و بدون توسعه تشکیلات یا ساختار جدید و با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط اقدام کنند.

وظایف این کارگروه ملی در زمینه فعالیت‌ها و طرح‌های مرتبط با مناطق و محدوده‌های طبیعی خاص در چهارچوب قوانین و مقررات به شرح زیر است:

تدوین سیاست‌های اجرایی، دستورالعمل‌های اجرایی و تخصصی و ساز و کارهای نظارتی با مشارکت دستگاه‌های ذی ربط، تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های طبیعت گردی با رعایت ضوابط و عرصه و حریم میراث طبیعی و تاریخی و فرهنگی ثبت شده

حمایت و پشتیبانی از طرح‌های توانمندسازی جوامع محلی در راستای توسعه طبیعت گردی

حمایت از طراحی و معرفی محصولات، مناطق و مسیرهای جدید و مستعد طبیعت گردی در کشور و معرفی آنها در سطح ملی و بین المللی

معرفی و برندسازی تولیدات و محصولات محلی در سطح اثرگذاری طرح‌های طبیعت گردی

تهیه پیوست‌های فرهنگی موردنیاز طرح طبیعت گردی و تدوین دستورالعمل‌های لازم برای ساماندهی و نظارت بر گشت‌های طبیعت گردی،

بسترسازی و تسهیل شرایط حضور خانواده‌ها در طبیعت و ترویج سفرهای خانواده محور، برنامه ریزی برای ایجاد بسترهای لازم برای هوشمندسازی فرایندها و استفاده از ابزار رقومی در توسعه طبیعت گردی

برنامه ریزی در زمینه ساز و کارهای حفاظتی نظارتی و اجرایی ظرفیت برد گردشگری در مقصدها و مناطق مستعد طبیعت گردی

تدوین دستورالعمل ساماندهی و نظارت بر بیراهه نوردی (آفرودسواری) در عرصه طبیعی کشور

همچنین در این آئین نامه آمده:

دستگاه‌های عضو کارگروه می‌بایست ضوابط مرتبط با طرح‌های طبیعت گردی در مناطق تحت مدیریت خود را در کارگروه اعلام کنند. در بخش دیگری از این آئین نامه اعلام شده که اجرای طرح‌های طبیعت گردی در اراضی ملی واقع در مناطق چهارگانه و تالاب‌های تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی با اولویت جوامع محلی و رعایت قوانین و مقرات طبق طرحی که به تصویب نهایی کارگروه ملی می‌رسد، انجام می‌شود.

این آئین نامه در ۱۲ ماده تصویب شده است و وزارت میراث فرهنگی مکلف شده که در مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ، با همکاری دستگاه‌های عضو کارگروه ملی، شرح خدمات طح های طبیعت گردی را تهیه و ابلاغ کند.

کد خبر 6087352 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال
  • ابلاغ آئین نامه اجرایی جشنواره شنای آب‌های آزاد کیش
  • هشدارِ امپراطوری ناصرخسرو مجازی در حوزه دارو
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/ تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد/تدوین دستورالعمل نظارت بر آفرودسواری
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • اعتصاب داروسازان فرانسویدر روز سی ام مه
  • پیگیری برای اخذ مجوز داروخانه هلال احمر کرمانشاه