Web Analytics Made Easy - Statcounter


فرارو- همواره زمانیکه صحبت از ارائه آمار مثبت اقتصادی در ایران می‌شود، این سوال برای مردم پیش می‌آید، که چگونه است با چنین آمار‌هایی وضعیت زندگی آن‌ها تغییری نکرده و حتی بدتر شده است، به بیان دقیقتر باید پرسید، تاثیر آمار‌های اقتصادی در زندگی روزمره مردم چیست.
به گزارش فرارو، وحید شقاقی شهری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در مورد وضعیت نرخ رشد اقتصادی در دولت سیزدهم، اظهارداشت: در این زمینه باید دو سناریو را دنبال کرد، در وهله اول سناریو محتمل و خوشبینانه این است که تا پایان دولت دوازدهم برجام نهایی شده و تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه‌ای و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. لغو شود، در چنین صورتی از یک طرف با افزایش صادرات نفت روبرو خواهیم بود و از طرف دیگر موانع رشد صادرات غیرنفتی برداشته خواهد شد.
شقاقی با بیان اینکه در وهله دوم سناریوی بدبینانه در مورد نرخ رشد اقتصادی در دولت سیزدهم امضا نشدن برجام در یک ماه آینده است، اضافه کرد: آن زمان شرایط سخت و پیچیده خواهد شد، زیرا که ما با مذاکرات فرسایشی و طولانی مدتی روبرو هستیم که نمی‌توان برای به نتیجه رسیدن آن چشم‌اندازی مشخصی را مشخص کرد.
وی بیان‌کرد: هرچقدر که مذاکرات بیشتر طول بکشد و تحریم‌ها نیز ادامه پیدا کند ما با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم بود، در همین شرایط نیز به نظر می‌رسد تا پایان سال رشد بین ۲ تا ۳ درصدی را می‌توان تجربه کرد، اما اگر برجام احیا شود حتی می‌توان رشد ۷ تا ۸ درصدی را نیز متصور بود.
آمار‌های اقتصادی چه زمانی بر روی زندگی مردم تاثیر مثبت دارند؟
علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه همواره یکی از موضوعاتی که بر سر آن در جامعه مناقشه وجود داشته، آمار‌های اقتصادی است که از سوی دولت‌های مختلف ارائه شده، گفت: زمانیکه آماری از سوی دولت و یا بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر می‌کند، مبنی بر اینکه رشد اقتصادی مثبت شده و یا اینکه اقتصاد از رکود به سمت رونق حرکت کرده، مسئله‌ای که در اذهان عمومی مطرح می‌شود این است که چگونه با وجود این شاخص‌های مثبت اقتصادی جیب مردم خالی‌تر شده و یا سفر‌های آن‌ها کوچکتر از گذشته شده است.
وی افزود با توجه به شرایط خاص اقتصاد ایران به خصوص در سال گذشته همواره نرخ رشد اقتصادی و نرخ سرمایه‌گذاری منفی بوده، در چنین شرایطی طبیعتاً بخش بزرگی از قدرت خرید از بین رفته و سفره آن‌ها نیز بسیار کوچک‌تر از گذشته شده، اما در زمان‌هایی که گفته می‌شود نرخ رشد اقتصادی از منفی به مثبت گرایش پیدا کرده، اما در بازار کالا‌های اساسی و همچنین مایحتاج عمومی مردم مشاهده نمی‌کنیم که قیمت‌ها کاهش پیدا کرده باشد.
قنبری اضافه کرد: زمانی این آمار و ارقام مثبت بر روی سفره‌های تاثیر دارد که برای حداقل هشت سال متوالی نرخ رشد اقتصادی مثبت بوده و هم روند صعودی داشته باشد، به طوری که بعد از چند سال ما به طور مثال رشد حداقل مثبت ۸ درصدی را تجربه کنیم، در غیر این صورت اگر یک سال رشد اقتصادی مثبت باشد و سال دیگر نرخ رشد اقتصادی منفی، وضعیتی که طی چند سال اخیر در اقتصاد کشور حکمفرما بود، ادامه خواهد یافت.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه طی دهه اخیر میانگین رشد اقتصادی ایران صفر بوده است، اظهار داشت: به عنوان مثال در سال ۹۵ که برجام احیا شده و میزان فروش نفت و درآمد‌های ارزی کشور بسیار افزایش یافت، ما رشد اقتصادی دوازده و نیم درصد را تجربه کردیم، در حالیکه فقط نه و نیم درصد از این میزان مربوط به افزایش فروش نفت بود، اما از سال ۹۶ و روی کار آمدن ترامپ تحریم‌های صنعت نفت آغاز شد و با رخ دادن این موضوع رشد اقتصادی ایران نیز منفی شد، بنابراین در چنین وضعیتی با سست بودن پایه‌ها و زیر ساخت‌های اقتصادی کشور، با کوچکترین تکانه‌ها و فشارهایی، اقتصاد کشور رو به اضمحلال بیشتر می رود.
این اقتصاددان ادامه داد: متاسفانه طی دهه‌های گذشته رویکرد اقتصادی صحیحی را پی نگرفتیم تا بر اساس آن بتوانیم به یک شرایط باثبات دست پیدا کنیم، در حال حاضر نیز با توجه به اینکه انتظارات تورمی ناشی از برجام طی چند ماه اخیر کاهش یافته، اگر نتوانیم وضعیت را طوری مدیریت کنیم که این انتظارات تعدیل شود، امسال هم دوباره با تکان‌های شدید اقتصادی و نوسانات نرخ ارز و سایر بازار‌های سرمایه‌ای روبرو خواهیم بود.
قنبری عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت تولید کشور بسیار وضعیت بدی دارد و در زمانی که ما نتوانیم تولید خود را سرپا کنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تا در شرایط تحریم اقتصادی با ثبات و آرامی داشته باشیم، در این راستا، تولید کشور به واردات مواد مواد اولیه و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات به‌روز نیاز دارد، تا بتواند به حالت عادی بازگردد، این در حالیست که تحقق این موضوع در گرو داشتن روابط عادی با دنیا است، ما در حال حاضر علاوه بر تحریم قادر نیستیم که به دلیل قرار گرفتن در لیست سیاه fatf کوچکترین مراوده مالی را حتی با بانک‌های کوچک دنیا انجام دهیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: بنابراین تا زمانی که یک خود تحریمی به مانند عدم تصویب fatf وجود دارد، هزینه تجارت با کشور‌های دیگر بسیار گران‌تر از شرایط عادی تمام خواهد شد بنابراین در چنین شرایطی ما نمی‌توانیم وضعیت فعلی را ادامه دهیم، اما درمقابل انتظار داشته باشیم که اقتصاد کشور که مشکل نداشته باشد و یا مردم در تنگنا نباشند، لذا ابتدا باید زیرساخت‌های یک اقتصاد پویا و مولد را فراهم کرد، بعد انتظار داشت که مردم ثمره این شرایط را ببینند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: آمارهای اقتصادی رشد مثبت اقتصادی جیب خالی مردم سفره مردم رشد اقتصادی نرخ رشد اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۴۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

سیاوش سالارزاده کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در رابطه با هدررفت منابع سرشار نفت و گاز کشور با سیاست ارزی غلط به خبرنگار قدس  اظهار کرد: سوء مدیریت سیاست‌های ارزی در کشورهای دارای منابع طبیعی مانند نفت و گاز پیامدهای شدیدی بر اقتصاد خواهد داشت و مانع از توانایی کشور در به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های اقتصادی خود شود.

وی گفت: در مورد کشور ما نیز سیاست اشتباه ارزی حال حاضر دولت منجر به از بین رفتن درآمدهای مهم و سرشار نفتی و در نتیجه تضعیف رشد و توسعه اقتصادی کشور شده است. طبق آمار و ارقام اعلامی موسسات خارجی معتبر فروش نفت خام ایران به میزان فروش نفت خام در زمان برجام رسیده است و این نشان از اهمیت فوق‌العاده جریان درآمدهای ارزی کشور از محل فروش نفت خام و گاز طبیعی دارد اما متاسفانه به دلیل سیاست غلط ارزی دولت، نشانی از این درآمدهای سرشار ارزی در توسعه کشور و حتی زندگی مردم مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای کشور ما که به درآمدهای نفت و گاز متکی است، مدیریت موثر منابع ارزی خود را به منظور تنوع بخشیدن به اقتصاد، توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار ضروری است اما به کارگیری سیاست ارزی غلط 28 هزار 500 تومانی تخصیص ارز ارزان برای واردات کالاهای اساسی منجر به سوء مدیریت و هدر رفت درآمدهای ارزی کشور شده است.

تشدید نابودی منابع ارزی کشور با تداوم نظام ارزی چند نرخی در اقتصاد کشور

این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی با اشاره به تشدید نابودی منابع ارزی کشور با تداوم نظام ارزی چند نرخی در اقتصاد و سوءمدیریت منابع ارزی گفت: بانک مرکزی با پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت کالاهای اساسی وارداتی از طریق تخصیص ارز ارزان، نتوانسته است به طور موثر از درآمدهای نفتی خود برای تقویت رشد اقتصادی واقعی استفاده کند و از طرف دیگر به رقیب تولیدکننده داخلی نیز تبدیل شده است. این امر نه تنها منجر به استفاده نادرست از منابع ارزی کشور شده است بلکه تلاش های دولت در زمینه توسعه تجارت انرژی، کاهش تأثیر تحریم ها، افزایش بازارسازی در حوزه نفت و گاز و رشد اقتصادی کشور را نیز تضعیف کرده است. همچنین تداوم نظام ارزی چند نرخی در اقتصاد، سوءمدیریت منابع ارزی را تشدید کرده و پتانسیل رشد اقتصادی کشور را محدود کرده است. عدم شفافیت و ثبات در سیاست های ارزی باعث ایجاد بلاتکلیفی در بازار شده، سرمایه گذاری را با مشکل مواجه کرده و توانایی کشور در جذب سرمایه خارجی را با مشکل مواجه کرده است.

سالارزاده به تجربه سال 1402 در ارزپاشی دولت در حوزه ارز 28 هزار و 500 تومانی اشاره کرد که نه تنها منابع نفتی سهم دولت بلکه منابع نفتی سهم صندوق توسعه ملی کشور نیز مورداستفاده قرار گرفت و در همین رابطه گفت: نکته بسیار مهم در زمینه تجربه سال 1402 بوده است که در آن سیاست ارزپاشی دولت با ارز 28 هزار 500 تومانی نه تنها تمام منابع ارزی نفتی دولت را به واردات کالاهای مصرفی حوزه کالاهای اساسی تخصیص داده است بلکه بخشی از منابع تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از محل منابع ارزی در دست صندوق توسعه ملی بوده است و با این اوصاف، منابع این صندوق به جای سرمایه‌گذاری، خرج واردات کالاهای مصرفی شده است.

 لزوم به‌کارگیری ظرفیت‌های بخش نفت و گاز برای مقابله با چالشهای ارزی

سالارزاده گفت: برای مقابله با چالش‌های ناشی از سیاست‌های غلط ارزی و به‌کارگیری ظرفیت‌های اقتصادی کامل بخش نفت و گاز کشور، اتخاذ رویکردی تک نرخ کردن ارز در کنار تخصیص منابع نفتی کشور در جهت توسعه پتروپالایشگاه‌ها ضروری است.

وی گفت: سیاست غلط ارزی تأثیرات زیانباری بر درآمدهای نفتی مهم کشور گذاشته و پتانسیل رشد و توسعه اقتصادی کشور را تضعیف کرده است. برای غلبه بر این چالش‌ها و تحقق کامل منافع اقتصادی بخش نفت و گاز، اولویت‌بندی مدیریت استراتژیک و پایدار منابع ارزی، ارتقای حکمرانی و شفافیت و ارتقای تنوع و نوآوری در اقتصاد برای ایران ضروری است. از طریق رهبری مؤثر، همکاری و سیاست‌های اقتصادی صحیح، ایران می‌تواند پتانسیل واقعی اقتصادی خود را باز کند و راه را برای آینده‌ای مرفه‌تر و پایدارتر برای همه شهروندانش هموار کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • پرسپولیس و پارادوکس مدافعان میانی؛ ستاره‌های منجی یا پاشنه آشیل؟
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • وزیر علوم: صندلی خالی زیادی در دانشگاه‌ها داریم
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  • جای خالی خلاقیت در صنعت بازی سازی/ از نظر کمی رشد مطلوبی نداشیم
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم