۱۰۰ زن آسیب دیده اجتماعی در شیراز آموزش مهارتهای زندگی فرا گرفتند
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۵۶۶۶
اسماعیل اکبری، شنبه با اشاره به گروه های آسیب پذیر زنان و دختران در جامعه گفت: بسیاری از زنان و دختران حاصل از خانوادههای پرتنش و طلاق به دلیل نداشتن مهارت زندگی و شغلی و عدم استقلال مالی، در معرض آسیب های ناشی از طلاق هستند و دچار مشکلات زیادی می شوند.
وی با بیان اینکه در حال چارهاندیشی برای این موضوع راهکارهای زیادی را بررسی کردیم، عنوان کرد: با پیگیریهای انجام شده تفاهمی را با سازمان مردم نهاد «امید فردا» که در این زمینه فعالیت میکرد، انعقاد کردیم تا زنانی را که در دادگاه خانواده و مراجع قضایی پرونده دارند و براساس راهکارهای قانونی امکان حمایت آنها از طریق نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد وجود ندارد از طریق این سازمان مردم نهاد حمایت شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معاون قضایی دادگستری فارس بیان کرد: براساس این توافق، این سازمان با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان برای مدت یکسال، ۱۰۰زن معرفی شده از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را ظرف یک ماه آموزش میدهد، این آموزشهای شامل روانشناختی، مهارتهای زندگی و شغلی براساس استعدادهای آنان است، که این سازمان مردم نهاد در صورت افزایش تعداد نیز حاضر به همکاری است.
اکبری با بیان اینکه از ساعت ۷ و نیم صبح تا ۵ عصر این افراد در کلاسهای مهارتآموزی، آموزش می بینند، گفت: نقطه قوت این طرح طبق تفاهم این بنیاد این است که این زنان و دختران علاوه بر آموزش توسط این موسسه تا حرفهای شدن در آن مهارت و شغل حمایت و سپس وارد بازار کسب و کار میشوند و طبق ضمانت این سازمان حداقل حقوق اداره کار را در بازار دریافت میکنند همچنین از خدمات بیمهای بهرهمند خواهند شد.
دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس با اشاره به اینکه توانمندسازی این زنان تا کسب درآمد پایدار ادامه خواهد داشت، ادامه داد: مشکلاتی مانند طولانی بودن مسیر رفت و آمد زنان با پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و همچنین مشکل مراقبت از فرزندان کوچک آنان با پرداخت هزینه نگهداری فرزندانشان توسط موسسه امید فردا حل شد.
اکبری گفت: همچنین دختران حاصل از طلاق در صورت بازمانده بودن از تحصیل و با تمایل خود و امکان بازگشت به تحصیل بر اساس توافق با آموزش و پرورش و حمایت سازمان مردم نهاد امید فردا به تحصیل باز خواهند گشت در غیر این صورت در کنار مادران خود به آموزش مهارتهای زندگی و شغلی خواهند پرداخت و بعد از توانمندی جذب بازار کار خواهند شد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اضافه کرد: دختران در حال تحصیل که با مشکلات مالی روبه رو هستند نیز توسط این موسسه حمایت خواهند شد و در صورت بااستعداد بودن، بورسیه تحصیلی خواهند گرفت تا در رشتههای شاخصی مانند پزشکی با حمایت مالی به تحصیل بپردازند و آینده خود را تغییر دهند.
اکبری کارهای مقطعی را مانند مسکن خواند و افزود: ما به دنبال یک برنامه اصولی و موثر بودیم، با کارهای مقطعی اصل آسیب باقی میماند بنابراین ما به دنبال توانمندسازی زنان بودیم تا خودشان بتوانند مدیریت زندگی خود را برعهده بگیرند.
این مقام قضایی با بیان اینکه اگر این زنان علاوه بر آسیب های روحی از لحاظ مالی مستقل نشوند سبب ایجاد مفسده می شود چرا که ناچار به تامین زندگی هستند، گفت: در صورت عدم توانمندسازی این زنان حتی اگر جذب بازار کار شوند در محل کار مورد سوءاستفاده قرار خواهند گرفت و حقشان ضایع میشود، ما در این آموزشها، آشنایی با حقوق قانونی را نیز درنظر گرفتیم تا بتوانند حقوق خود را بشناسند و از آن دفاع کنند.
اکبری ابراز کرد: در این طرح، سازمان مرم نهاد امید فردا علاوه بر آموزش رایگان هزینه تغذیه آنان شامل صبحانه و ناهار را میپردازد و در صورتی که دارای شغلی باشند و با حضور در این دورهها شغل خود را از دست بدهند ماهانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای تامین حداقلهای زندگی به آنان پرداخت می شود.
وی بیان کرد: در بخش حمایت از زنان و کودکان آسیبدیده با همکاری کانون وکلا در صورت نیاز به حمایت قانونی آنها به صورت رایگان از خدمات حقوقی برخوردار خواهند شد، بنابراین ما علاوه بر توانمندسازی زنان در صورت نیاز در تمام مراحل از آنها حمایت حقوقی خواهیم کرد.
معاون قضایی دادگستری فارس با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در شیراز اجرایی میشود، اعلام کرد: در صورت ایجاد امکانات و همکاری نهادهای دولتی، سازمانهای مردم نهاد و خیریهها، این طرح را در شهرستانها نیز اجرایی خواهد شد.
اکبری گفت: این طرح فقط برای زنان و فرزندان دختر آنان است و شامل فرزندان پسر نمیشود اما مذاکراتی را نیز برای حمایت از پسران انجام دادیم و خدماتی در حال برنامه ریزی است اما مانند این طرح رایگان نیست، در مورد پسران بزهکار نیز سعی میشود از مجازات جایگزین یا تکمیلی استفاده شود تا آنان نیز مهارتهای زندگی بیاموزند.
برچسبها آسیب های اجتماعی طلاق شیراز فارسمنبع: ایرنا
کلیدواژه: آسیب های اجتماعی طلاق شیراز آسیب های اجتماعی طلاق شیراز فارس سازمان مردم نهاد مهارت های زندگی خواهند شد امید فردا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، در حقیقت خودشان هستند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
خبرگزاری تسنیم در گفتوگو با دکتر مژگان خانبابا، مشاور امور بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، به بررسی نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی پرداخته است.
معنویت؛ تلاشی برای درک زندگی واقعی
«معنوی و معنویت» منسوب به معنا، غالباً در مقابل ظاهری، مادی و صوری به کار میرود. واژه «معنویت» را شاید بتوان با این آیه قرآن به خوبی بیان کرد: «كَذَلِكَ یضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا ینفَعُ النَّاسَ فَیمْكُثُ فِی الْأَرْضِ» (سوره رعد؛ آیه 17) در این آیه حق ثابت و ماندنی، و باطل همچون کف روی آب، ناپایدار و زوالپذیر معرفی شده است. این آیه میتواند مقایسه ظاهر و معنا باشد.
وقتی از معنویت سخن به میان میآید، گذر از زَبَدی که ناپایدار است و رسیدن به مغز و اصل چیزی که نفع واقعی انسان را در بر دارد، متبادر به ذهن میشود. در حقیقت معنویت تلاشی برای وانهادن ادراکات غیرواقعی و درک زندگی واقعی است. تلاشی که به زندگی جهت میدهد، برای آن هدف تعیین میکند و مسیر انسان را به سوی تکامل رهبری میکند.
اما نقش زنان در معنویتبخشی به زندگی چیست؟ چگونه زنان میتوانند هم به زندگی خود و هم به اجتماع کوچک (خانواده) و اجتماع بزرگ (جامعه) معنا بخشند؟
آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوینقش زنان در معنویتبخشی به زندگی
برای رسیدن به پاسخ این سؤالات، کافی است تنها به یکی از روایات قرآنی، آن هم روایتی که تنها در آن روایت، نام زنی به صراحت آمده است، مراجعه کنیم. داستان حضرت مریم بنت عمران، یکی از چهار زن برگزیده عالم که مادرش پس از وضع حمل از اینکه دختری زاده، نگران است: «وَ لَیسَ الذَّکَرُ کَالاُنثَی» (آل عمران/ آیه 36)
اما همین دختر چنان به تربیت معنوی خود مشغول میشود و از خود آغاز میکند که سرمشق و الگوی پیامبر خدا میگردد: «کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیهَا زَکَرَیَّا المِحرابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزقًا» (همان سوره/ آیه 37) پیامبری که خود متصل به منبع وحی است، میپرسد: «یَا مَریمُ اَنَّی لَکِ هَذَا» (همان آیه).
شاید این بخش از آیه همان حلقه مفقوده در جامعه زنان امروزی باشد. ما در جامعه امروزی، مادران بیشماری را مییابیم که نگران تربیت معنوی فرزندان خود، آنها را تحت آموزشهای مختلف از این جلسه به آن جلسه و از این معلم به آن معلم میبرند! درحالیکه الگوی اصلی در مقابل چشمان کودکان، درحقیقت خودشان هستند.
آنها غافل از اینکه شبانهروز توسط فرزندانشان رصد میشوند و فرزندان آنها با چشمانی تیزبین الگوهای زندگی خود را در مادران خود جستجو میکنند، به جای پرداختن به رشد معنوی خود، فرزندان را به دست کسان دیگری، خواسته یا ناخواسته میسپارند و از نقش اصلی خود در این فرایند کاملاً غافل میشوند: «یَا ایُّها الّذینَ آمَنُوا عَلیکُم اَنفُسَکم» (المائده/ 105)
در روایت حضرت مریم سلام الله علیها، هر بار حضرت زکریا علیه السلام نزد او میرود، رزقی میبیند: هر بار رزقی، یعنی هر بار ثمره و پاداش فعلی الهی متفاوت از دیروز و فردا.
سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی
معنویت و معنابخشی یعنی پرهیز از تکرار و روزمرگی: «مَنِ اِسْتَوَى یوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» این الگو چنان تأثیرگذار است که پیامبر الهی را به حرکت درآورده، او را از ناامیدی از درگاه الهی که متناسب با شأن پیامبریاش نیست، به سوی امید «رَبِّ هَب لِی مِن لَدُنکَ ذُرِیَّةً طَیِّبَة» (همان سوره/ آیه 38) و امیدبخشی : «وَ امرَاتِی عَاقِر» (همان سوره/ آیه 40) به حرکت درمیآورد.
آنچه که از زنان در جامعه امروزی انتظار میرود؛ یعنی توجه به معنویت و پرهیز از روزمرگی و معنابخشی به زندگی خود و اطرافیان (خانواده)، ایجاد شوق، پویایی، تحرک و نشاط معنوی در زندگی با متصل شدن به خالق هستی و ایجاد رابطه دوستی با تنها دوست اطمینانبخش و مطمئن: «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد/آیه 28)
سپس داستان از انحصار در خانواده و اطرافیان درآمده، خطاب آن جهانی میشود: «وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» (همان سوره/آیه 42) رسالت مریمی که در واقع پیامبر نیست، از حوزه خانواده و عشیره به جهانیان گسترش مییابد.
این داستان، ذهن خواننده را به رسالت پیامبران بزرگ الهی و از جمله پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله نزدیک و منتقل میکند. آنجا که از حوزه عشیره و خانواده: «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَكَ الْأَقْرَبِینَ» (الشعراء/ 214) و مخاطبینِ خاصِ«رِحْلَة الشِّتَاءِ وَالصَّیفِ» (قریش/آیه2) به دعوتی جهانی : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ» (الحجر/ آیه 95) گسترش مییابد.
رسالت معنوی حضرت مریم سلام الله علیها از خود شروع میشود، به خانواده میرسد و از آنجا به خارج از خانواده و جهانیان منتقل میشود. این، نقش معنوی یک زن از نگاه قرآنی است.
انتهای پیام/