Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش دیده بان شفافیت و عدالت، در هفته های گذشته برنامه گفتگوی اقتصادی با موضوع "اقدامات انجام شده و قابل انجام برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی " و با حضور جمعی از اقتصاددانان و جامعه شناسان کشور برگزار شد. محسن جلواتی؛ قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت یکی از میهمانان این برنامه بود که به بیان نظرات خود در این زمینه پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جلواتی گفت: فرار مالیاتی ناشی از اقتصادهای زیرزمینی است یعنی اقتصادهایی که در نهان اتفاق می افتد و خود دارای اشکال مختلفی است. یکی از مهمترین راهکارهای جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد شفافیت است که یکی از مصادیق آن ارائه اطلاعات در سامانه هایی است که برای خود اظهاری مودیان مالیاتی راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: اما باید گفت حتی خود دولت،دولت فعلی، هم در ارائه اطلاعات در سامانه های مالیاتی شفاف عمل نکرده است. روشن است که ابتدا دولت باید خود را شفاف کند و بعد انتظار شفاف سازی توسط بخش خصوصی و مردم را داشته باشد. 
قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت افزود: بخشی از فرار های مالیاتی ،که مردم از آن رنج می برند،ناعدالتی در پرداخت های مالیاتی است و بخش دیگر آن به سو استفاده افراد سودجو که فرار مالیاتی را مرتکب می شوند، باز می گردد.
جلواتی بیان داشت: یکی از مواردی که در مورد این ناعدالتی ها می توان به آن اشاره کرد صدور کارت بازرگانی برای افراد کم بضاعتی است که به خاطر دریافت شاید چند صدهزار یا چند میلیون تومان حاضر به سوء استفاده خواسته یا ناخواسته سودجویان از خود می گردند و به نامشان تخلفات گسترده ای  برای واردات قاچاق صورت گیرد.  برای نمونه می توان داستان ملکه پورشه سوار را مثال زد که پیرزن محتاجی بود  ساکن در یکی از روستاهای بوشهر که سودجویان در سال های گذشته با دادن 5 میلیون تومان به ایشان نسبت به واگذاری کارت بازرگانی با وکالت بلاعزل به نام وی نمودند و با این کار توانستند تنها در یک قلم 700 دستگاه خودروی پورشه و بنز وارد کنند. به طوریکه در سال 94 برای ایشان 20 میلیارد تومان جریمه مالیاتی صادر شد . 
وی با اشاره به شفاف عمل نکردن تعداد زیادی از دستگاه های دولتی برای جبوگیری از فرارمالیاتی گفت:در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت فعلی اعلام شد از 50 دستگاه که عموما دولتی هستند 49 دستگاه در مبارزه با فرار مالیاتی همکاری نکردند. بدین معنا که یا سامانه ای در این زمینه راه اندازی نکردند  و یا اگر سامانه ای هم ایجاد شده اطلاعاتی در آن قرار ندادند تا همچنان عملکردشان مجهول بماند. 
قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه تبعیت از مقرارت مالیاتی موجب جلوگیری از انحرافات بعدی می شود، تصریح کرد:بنابراین هم آمر بودن به انجام ، هم نظارت در انجام و هم کنترل های بعدی از جمله موارد مهمی هستند  که می بایست در جلوگیری از فرار مالیاتی رعایت شود تا سیستم بتواند بدرستی کار خود را انجام دهد؛ پس باید یک سیستم خود کنترلی وجود داشته باشد تا بتوان فرار مالیاتی را  به حداقل ها رساند. در آنصورت دستگاه های نظارتی نیز می توانند بهتر از گذشته تخلفات را کنترل کنند و از انحرافات احتمالی بعدی جلوگیری به عمل آورند. 
جلواتی ادامه داد: اما اگر یک روند صحیح ، خود کنترل و شفاف در پرداخت مالیات ها وجود نداشته باشد، فرار مالیاتی شاخص می شود و دستگاه های قضایی به دلیل حجم بالای تخلفات نمی توانند به طور کامل با فساد مبارزه کنند و در نهایت نهادهای نظارتی نیز به دلیل غیرشفاف بودن فضا نخواهند توانست به میزان واقعی فرار مالیاتی دسترسی یابند و مجبور می شوند تمام ارقام خود را برپایه حدس و گمان و تخمین ارائه نمایند. برای نمونه  در سال 2011 میزان فرار مالیاتی با احتساب ارز 3 هزار تومانی ، 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این عدد تخمینی است و دقیق نیست. 
وی افزود کم و بیش افرادی هم در مجموعه مالیاتی هستند که با راهنمایی هایی که به افراد می کنند به فرار مالیاتی دامن بزنند که در برخی از پرونده هایی که به دیده بان شفافیت و  عدالت رسیده است به این موارد اشاره شده است. 
قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت گفت: متاسفانه یک سری تعاملات و بده بستان هایی در مجموعه ممیزین با بیرون از مجموعه مالیاتی صورت می گیرد و آنقدر قدرت پیدا کرده اند که اگر شخصی در راستای اهدافشان عمل نکند می توانند به اصطلاح آن شخص یا مجموعه را به خاک سیاه بنشانند و برایش مشکل ایجاد کنند . 
وی در پایان گفت: ممیز محوری یک آسیب جدی است و سازمان امور مالیاتی باید به آن توجه بیشتری داشته باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: فرار مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۹۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله اعلام کرد: کمک های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیست به مثابه چراغ سبز برای حمله به رفح و تشویق دشمن برای توسعه دامنه جنگ در منطقه است.

وی افزود: صحنه های سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا، چهره واقعی آمریکا را نشان داد و ادعاهای پوشالی آنها را درباره آزادی بیان در برابر دیدگان جهانیان آشکار کرد.

قاووق گفت: ما به جامعه جهانی همسو با دشمن و نیز کشورهای سازشکار عرب در منطقه توجهی نداریم بلکه بر جبهه های مقاومت در لبنان، عراق و یمن امید داریم.

عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان بیان کرد: تداوم نبرد در جبهه های جنگ پس از دویست روز از کریات تا ایلات و دریای سرخ، تایید بر توان جبهه های مقاومت و ناتوانی دشمن اسرائیلی و آمریکا در شکستن اراده مقاومت در منطقه است.

قاووق تاکید کرد: رسیدن پهپادهای انتحاری مقاومت به عمق عکا، بیت هلل و عرب العرامشه و دیگر مناطق تاکیدی بر توان این پهپادها برای پشت سرگذاشتن همه سامانه های دفاع هوایی اسرائیلی است.

وی افزود: پهپادهای انتحاری مقاومت به میزان ۹۶ درصد از سامانه دفاع هوایی اشغالگران عبور کرد و خواسته مقاومت محقق شد. مقاومت توان رسیدن به هر جایی را دارد و این موفقیتی راهبردی برای مقاومت در این نبرد است.

قاووق اعلام کرد: تهدیدات زیاد اسرائیل نشانه قدرت آن نیست بلکه نشانه هراس و سرخوردگی آن است. دشمن قبل از اینکه بخواهد جنگ تمام عیاری علیه لبنان انجام دهد هزاران بار محاسبه خواهد کرد. تحرکات میانجی گرایانه و پیام های های بین المللی در راستای نجات غزه و کمک به لبنان نیست بلکه برای نجات و کمک به دشمن جنایتکار اسرائیلی است.

کد خبر 6090021

دیگر خبرها

  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • سقف کاذب کناف برای پوشاندن سقف خراب
  • جایگاه شورا در اداره امور کشور نادیده گرفته می‌شود
  • فرار بیش از ۱۰۰ زندانی در نیجریه
  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • ثبت ۲۹ هزار سوت زنی فرار مالیاتی فقط برای پزشکان
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است
  • فیلم/ تلاش برای بازسازی جاده‌های آسیب‌دیده از سیل
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت