Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@06:30:06 GMT

بررسی علل دپوی نهاده‌های دامی در بنادر

تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۷۰۹۴۹

بررسی علل دپوی نهاده‌های دامی در بنادر

به گزارش خبرنگار مهر، کندی حمل و نقل نهاده‌های دامی و تأخیر در بارگیری این کالاها، طی هفته‌های اخیر مشکلات بسیار زیادی را برای تولیدکنندگان کشور ایجاد کرده و انتقادات گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

در همین زمینه ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کمبود ایجاد شده در بازار نهاده‌های دامی، گفت: نهاده‌هایی که باید طی ۷ تا ۱۰ روز بعد از خرید به دست تولیدکننده برسد، دو ماه طول می‌کشد تا در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تأخیر در بارگیری نهاده‌های دامی، کمبود کامیون و افزایش شدید قیمت کرایه‌های حمل و نقل را از جمله مشکلات این بخش عنوان کرد.

نبی پور با اشاره به اینکه از شرکت واردکننده دیگری نیز در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۰ نهاده خریداری کرده‌ایم و هنوز به دستمان نرسیده است، اضافه کرد: نهاده مورد نیاز تعداد زیادی از مرغداران کمتر از ۱۰ تن است و این دسته از تولیدکنندگان به شدت گرفتار شده‌اند چرا که این حجم نهاده اصلاً بارگیری نمی‌شود و تولیدکننده برای اینکه محموله‌اش را بیاورند باید کرایه ۲۵ تن نهاده را پرداخت کند.

انحصار دولت، حمل و نقل نهاده‌های دامی را کند کرده است

در این میان، کمبود کامیون یکی از علل اصلی این تأخیرها عنوان می‌شود اما به گفته واردکنندگان نهاده‌های دامی، انحصار دولت به این کندی حمل و نقل دامن زده و بارگیری نهاده‌های دامی را دچار مشکل کرده است.

اخیراً اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در همین زمینه در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی اعلام کردند انحصار در بارگیری نهاده‌ها از بندر امام خمینی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام عامل تأخیر در روند تأمین نهاده برای مرغداران و دامداران است.

در بخشی از این نامه آمده است: متأسفانه بنا بر اطلاعات موجود مهمترین عامل تأخیر در بارگیری نهاده‌های دامی بعد از معضل تأمین ارز، که اخیراً از طریق پیگیری‌های انجام گرفته تا حدودی مرتفع شده، مشکل کمبود کامیون حمل کالا از بنادر است. در همین ارتباط نیز بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، انحصار در بارگیری و حمل محموله‌های متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام در بندر امام بیشترین سهم را در تأخیر تحویل تعهدات واردکنندگان به دامداران و مرغداران از یکسو و هزینه و خسارت مضاعف بر واردکنندگان از سوی دیگر را دارد که این امر عمدتاً ناشی از حجم نامتعارف واردات نهاده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار مهر درباره اینکه در حال حاضر مشکل اصلی حمل و نقل نهاده‌های دامی چیست و چرا بارگیری با این همه تأخیر همراه است؟ توضیحاتی را ارائه داد.

کمبود انبار و حجم زیاد کالاهای وارداتی در بنادر!

بر اساس اعلام اتحادیه، مسئله تأمین کالای اساسی در بخش خوراک دام و طیور امری حیاتی برای واحدهای تولیدی و تأمین غذای روزانه مردم است. تأمین کالای اساسی برای کشور از طریق واردات در دو تقسیم بندی کلی قرار می‌گیرد؛ یکی مسئله تأمین و دیگری موضوع توزیع کالای اساسی است.

در بخش تأمین کالای اساسی عمده مشکلات مربوط به برنامه‌ریزی برای ورود هر کدام از اقلام وارداتی خوراک دام و طیور در زمان مناسب و به طور مستمر است که این امر به تأمین ارز به صورت مداوم توسط بانک مرکزی و نیز برنامه‌ریزی لازم توسط وزارت جهاد کشاورزی نیاز دارد.

اما یکی از مشکلات عمده در حال حاضر برای تأمین خوراک دام و طیور جهت واحدهای تولیدی موضوع توزیع کالا است. در حال حاضر تقریباً تمامی نهاده‌های دامی وارداتی از یک بندر یعنی بندر امام خمینی انجام می‌شود و کشتی‌ها پس از مدتی انتظار به دلیل کمبود اسکله‌های بندری کالای خود را تخلیه می‌کنند.

کالاهای اساسی وارداتی باید در انبارهای محوطه گمرک تخلیه شوند که به دلیل کمبود انبار و حجم زیاد کالاهای وارداتی توسط بخش دولتی و خصوصی همواره با کمبود انبار در بنادر مواجه هستیم.

از این مرحله به بعد و پس از ترخیص کالا باید این محموله‌ها توسط ناوگان‌های حمل و نقل کامیونی و جاده‌ای به مقاصد مصرف کنندگان برسد اما حجم انبوه کالا و نیز کمبود کامیون در برخی فصول سال مانند تابستان باعث می‌شود که کالا در زمان مناسب حمل نشود بنابراین با مساله انباشت بیشتر کالاهای اساسی در انبارها مواجه می‌شویم.

عدم برنامه‌ریزی مناسب برای واردات و تشدید فشار بر حمل و نقل جاده‌ای

انگونه که اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی به خبرنگار مهر اعلام کرده است، به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب برای واردات کالا توسط بخش دولتی طی چند ماه گذشته فشار بسیار زیادی بر روی حمل و نقل جاده‌ای وارد شده است به همین دلیل شرکت‌های دولتی وارد کننده کالا مبادرت به قطع اعلام بار برای شرکت‌های بخش خصوصی کرده‌اند تا کالاهای خود را به انبارهای دولتی در استان‌ها حمل نماید که این وضعیت موجب تأخیر بیشتر در حمل کالای اساسی وارداتی توسط بخش خصوصی به مقاصد مصرف‌کنندگان می‌شود.

برای بخش خصوصی امکان استفاده از امکانات ریلی فراهم نیست

براساس اعلام اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی به خبرنگار مهر، هر چند راه آهن نیز برای جابجایی کالاهای اساسی از بنادر اعلام آمادگی کرده است اما استفاده از امکانات ریلی توسط بخش دولتی از بندر امام خمینی بسیار کمتر از استفاده از امکانات جاده‌ای است و برای بخش خصوصی نیز ساز و کار لازم برای استفاده از امکانات ریلی فراهم نشده و همین موضوع موجب تقاضای بسیار زیاد برای استفاده از کامیون‌ها در حمل کالا توسط بخش دولتی و خصوصی شده است.

‏‬وزارت راه برای متعادل کردن کرایه حمل تدبیر کند

آنگونه که اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی به خبرنگار مهر اعلام کرده است، نبود توازن میان کالاهای موجود در بنادر و گمرکات و کامیون‌های ورودی موجب شده تا رانندگان کامیون رقابتی برای حمل کالا با قیمت تعرفه‌های مصوب وزارت راه و ترابری نداشته باشند و کالاهای اساسی با قیمت‌های بیشتر از نرخ مصوب به مقاصد مصرف کنندگان حمل شود که این امر نیز موجب سردرگمی مصرف کنندگان که پرداخت کننده کرایه حمل می‌باشند، شده است.

برخی از واحدهای مصرف کنندگان نهاده‌های دامی امکان پرداخت کرایه حمل خارج از مبالغ مصوب را ندارند و به این ترتیب بخش خصوصی نمی‌تواند کالا را به مقاصد آنها حمل کند که این نکته فشار مضاعفی را به بخش خصوصی وارد می‌کند.

برای عبور از مشکلاتی که در مقاطعی برای حمل کالا ایجاد می‌شود ضروری است تدابیر لازم برای مناسب کردن کرایه حمل توسط مسئولان وزارت راه انجام شود ضمن اینکه استفاده از امکانات ریلی برای حمل کالا توسط بخش دولتی و خصوصی اتخاذ شود.

کد خبر 5261578 زهرا مهدوی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی نهاده های دامی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور حمل و نقل جاده ای کرایه حمل اوپک پلاس بانک مرکزی ایران اقتصاد چین شاخص کل بورس قیمت دلار بورس تهران ویروس کرونا اقتصاد آمریکا وزارت نیرو وزارت جهاد کشاورزی قطعی برق قیمت نفت اوپک بازار سرمایه اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام کنندگان نهاده های دامی بارگیری نهاده ها توسط بخش دولتی کالاهای اساسی مصرف کنندگان کمبود کامیون برنامه ریزی خبرنگار مهر کالای اساسی دام و طیور کرایه حمل بندر امام بخش خصوصی حمل و نقل حمل کالا جاده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۷۰۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام در استان‌ها بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و با همه ظرفیت متعهد به خرید مرغ هستند و با شیبی ۲۷ درصدی طی یک ماه گذشته شرکت به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن خرید مرغ رسیده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان نیز حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

وی اظهار داشت: طی سه شب متوالی اخیر متوسط وزن مرغ‌ها در کشتارگاه‌ها بالای ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم شده، بنابراین دیر کشتاری اتفاق افتاده چنانچه مرغ را تا ۵۹ روزگی مرغ نگهداری کنند پیامد این تاکتیک از سوی مرغداران افزایش ذخایر گوشت سفید در کشور خواهد بود.

نهاده‌های مورد نیاز صنعت مرغداری کشور فراهم است

شیرزاد، با بیان اینکه امروز بازار نهاده‌ها در آرامش کامل است گفت: شرکت پشتیبانی امور دام با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال، شرکت پشتیبانی امور دام کشور خدمت مهمی به صنعت مرغداری کشور کرده است به طوری که عمده انبار‌های مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

وی افزود: صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفتگوی ملی با مرغداران کشور هستیم؛ زیرا زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتری این محصول را تولید کنیم.

توقف واردات گوشت مرغ از دو ماه قبل

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، اضافه کرد: شرکت پشتیبانی امور دام امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شد و با افتخار تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر راهبُردی مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات خود دارد.

صنعت مرغ نیازمند فعال شدن کریدور‌های صادراتی مرغ

شیرزاد با بیان اینکه صنعت مرغداری کشور نیازمند فعال سازی کریدور‌های صادراتی است، گفت: صادرکنندگان مرغ باید مشوق‌های صادراتی و بسته‌های حمایتی دریافت دارند.

وی بیان کرد: صادرات موفق مرغ وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم، نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه‌ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد
  • دپوی بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق در انبار لو رفت
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • متعهد به خرید داخلی مرغ از مرغداران
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • کشف انبار دپوی ۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندر ماهشهر