Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان، طالبان را تهدید کرد که در صورت نزدیک شدن به مرز‌های ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان با روسیه وارد جنگ خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، به نقل از تاس، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان طی سخنانی گفت که در صورت پیشروی نیرو‌های طالبان به سمت مرز‌های تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان، نیرو‌های نظامی روسیه به مبارزه با آن‌ها خواهند پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس این گزارش، کابلوف که این سخنان را در جریان گفتگو با «رادیو اکو مسکو» مطرح می‌کرد گفت: ما بر اساس منشور و توافقات (میان روسیه و کشور‌های یاد شده) به آن‌ها (طالبان) حمله خواهیم کرد.

وی همچنین چارچوب چنین اقدامی را توافقنامه‌های امضا شده میان روسیه و ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان در جریان معاهدات سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و همچنین موافقتنامه‌های دوجانبه امضا شده میان روسیه و این کشور‌ها دانست و تاکید کرد که از این منظر، چنین اقدامی از سوی مسکو کاملاً قانونی خواهد بود.

کابلوف افزود: ما نباید فراموش کنیم که ازبکستان نیرو‌های نظامی خود را در اختیار دارد و این نیرو‌ها بسیار مجرب هستند. ازبکستان بیش از ۱۵۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد. این موضوع، توانایی عملیات را محدود می‌کند. ما مطمئن هستیم که نیرو‌های نظامی ازبکستان با این نیرو‌های شبه نظامی (طالبان) به مقابله خواهند پرداخت.

لازم به ذکر است در پی افزایش تنش‌ها در مرز‌های شمالی افغانستان و راهی شدن سیل پناهجویان افغان به سمت همسایگان شمالی این کشور و همچنین درخواست واشنگتن از ازبکستان برای پناه دادن به بیش از ۹ هزار شهروند افغانستان که در صف انتظار دریافت روادید سفر به ایالات متحده هستند، دولت تاشکند از پذیرش این درخواست واشنگتن امتناع کرد.

بر اساس این گزارش، «اسماتیلا ارگاشِف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان در خصوص این درخواست آمریکا گفت: این موضوع بسیار حساس و جدی برای ازبکستان است و ما نمی‌توانیم به صورت فوری در خصوص آن تصمیم‌گیری کنیم.

ارگاشف همچنین در خصوص چرایی عدم پذیرش درخواست واشنگتن برای پناه دادن به افغان‌های مد نظر آمریکا گفت که تاشکند کنوانسیون سال ۱۹۵۱ مربوط به لزوم پذیرش پناهجویان را امضا نکرده و از سوی دیگر، ازبکستان هیچ گونه قانونی برای نحوه نگهداری از پناهجویان را در قوانین داخلی این کشور وضع نکرده است.

وی افزود: بنابراین، با احتساب فاکتور‌های داخلی و خارجی، هیچ گونه زمینه قانونی و یا عملیاتی برای فراهم آوردن پناهگاه در خاک ما برای شهروندان افغانستان که با آمریکا همکاری کرده‌اند، وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روسیه مسکو افغانستان طالبان نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۹۸۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در کابل

باشندگان کابل از وقوع انفجار در این شهر خبر می‌دهند.

منابع می‌گویند که این انفجار حوالی ساعت ۷:۵۰ امشب در نزدیکی شهرک آریا از مربوطات حوزه دهم امنیتی شهر کابل رخ داده است.

از تلفات و خسارات احتمالی این رویداد جزئیاتی در دست نیست و طالبان نیز تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

گفتنی است که وزارت امور داخله طالبان نیز در نزدیکی این ساحه موقعیت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در دوشنبه: امنیت در آسیای مرکزی حائز اهمیت است
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • پاسخ موشکی روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شد
  • وقوع انفجار در کابل
  • آخرین تحولات اوکراین| درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیرو
  • تحولات اوکراین| امکان درخواست کی‌یف از اروپا برای اعزام نیرو
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم