Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@01:06:09 GMT

روزی روزگاری کاخ ناصری در شهرستانک

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۱۰۱۵

روزی روزگاری کاخ ناصری در شهرستانک

همشهری آنلاین_مریم باقرپور: کاخ «ناصری» دارای ۲ بخش اندرونی و بیرونی است که در یک محوطه ۸ هزار متری قرار دارد. مجموعه بیرونی این عمارت، حیاطی به شکل مستطیل که در ۴ تراز طراحی شده است؛ ورودی شاهی به شکل نیم‌ دایره در تراز اول قرار دارد و ساختمان دیوان‌خانه در ۲ طبقه در تراز چهارم ساخته شده و مزین به کاغذ دیواری‌های روغنی آلمانی و گچبری‌های سقفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عمارت با معماری «آقا محمد ابراهیم خان» با لقب «معمار باشی»، به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد و او هر سال در شهرستانک، مراسمی با نام «آشپزان» برگزار می‌کرد. «اعتمادالسلطنه» در کتاب خاطرات خود درباره این رویداد می‌نویسد: «هر سال در یک روز معین، ناصرالدین‌شاه به ‌اتفاق وزرا، رجال، شاهزادگان و دیگر نزدیکان خود به شهرستانک می‌آمد و مراسم مخصوص آشپزان به راه می‌انداخت.» البته ناصرالدین‌شاه برای سفر به روستای شهرستانک از یک جاده مخصوص کالسکه‌رو شاهی عبور می‌کرد که از راه «پس قلعه» و «توچال» به شهرستانک منتهی می‌شد و در این میان، بیش از ۱۵۰۰ خدمه و چاکر شاه مجبور بودند از راهی باریک و خطرناک از روی رودخانه به شهرستانک بروند و معمولاً در جریان این‌ ترددها، تعدادی به داخل آن سقوط می‌کردند و جان خود را از دست می‌دادند.

به همین دلیل، ناصرالدین‌شاه دستور ساخت قصر «یاقوت» در «سرخه حصار» را داد و مراسم آشپزان خود را به آنجا منتقل کرد. همین موضوع سبب شد تا با گذر زمان، کاخ ناصری از رونق بیفتد و حال و روز خوشی نداشته باشد. هرچند این بنا به‌عنوان «میراث فرهنگی» ثبت تاریخی شده است.  

کد خبر 615185 برچسب‌ها ناصرالدین شاه سفر - گردشگری همشهری محله باغ و باغبانی تاریخ - آثار باستانی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ناصرالدین شاه سفر گردشگری همشهری محله باغ و باغبانی تاریخ آثار باستانی ناصرالدین شاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۱۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مثبت شدن تراز درآمد و هزینه تأمین اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ تراز منابع و مصارف تأمین اجتماعی استان مرکزی پس از ۱۰ سال مثبت شد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۲ اقدامات خوبی در زمینه‌ی اشتغال‌زایی، راه‌اندازی کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی، کاهش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری و معرفی افراد به کارگاه‌ها و تلاش تأمین اجتماعی استان برای شناسایی کارگاه‌هایی که کارگران خود را بیمه نکرده بودند، صورت گرفت.

به گفته حسینی با اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، تراز منابع و مصارف تامین اجتماعی استان -بدون درمان- پس از ۱۰ سال مثبت شد و تعداد کارگاه‌های فعال در سطح استان نیز به ۲۵ هزار و ۲۰۳ کارگاه رسید.

او افزود: برای نخستین بار به مناسبت هفته‌ کار و کارگر، ۸۰ میز خدمت این اداره‌کل تا ۱۱ اردیبهشت‌ در شهرستان‌ها دایر است.

دیگر خبرها

  • پیشکسوتان زورخانه استان تجلیل شدند
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • مثبت شدن تراز درآمد و هزینه تأمین اجتماعی
  • کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • (تصویر) عکس‌هایی از جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل
  • نمایش درخشان دو دروازه‌بان مس مقابل پیکان