Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@04:43:49 GMT

سخت‌ترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر را در فارس داریم

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۱۰۳۳۷

سخت‌ترین خشکسالی ۵۰ سال اخیر را در فارس داریم

ایسنا/فارس مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: امسال با ١٦٦ میلی متر بارندگی، ٤٦ درصد کمتر از متوسط سالانه، بارندگی داشتیم و یکی از سخت ترین شرایط ٥٠ سال اخیر از لحاظ خشکسالی در این استان رقم خورده است.

حمیدرضا دهقانی شنبه دوم مرداد در آیین اتمام عملیات اجرایی سدهایقر که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس در قالب پویش «الف-ب ایران» برگزار شد، بیان کرد: سد هایقر یکی از سدهای مخزنی است که برای کنترل سیلابی که سالانه از دسترس خارج و با ورود به گنبدهای نمکی شور می‌شود، احداث شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: سالانه ٦٧ میلیون متر مکعب قابلیت تنظیم آب در این سد داریم که ١٠ میلیون مترمکعب از این آب برای شرب مردم و صنایع مستقر در منطقه، ٣٠ میلیون مترمکعب برای صنایع پایین دست، ١٠ میلیون مترمکعب برای حقابه برهای پایین دست و ١٦ میلیون مترمکعب برای مباحث زیست محیطی رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: این سد در یکی از نقاط بسیار زیبا به نام تنگه هایقر از نوع بتنی احداث شده و حجم سد ٢٢٦ میلیون مترمکعب است.

دهقانی، ارتفاع سد از کف بستر را ۸۸ مترمربع اعلام کرد و گفت: امسال در این سد به دلیل اینکه خشکسالی شدیدی داشتیم و رژیم بارندگی در این منطقه به صورت بارشی بود و همچنین رودخانه پایداری هم نداشتیم، نتوانستیم آبگیری انجام دهیم و امید است در فصل پاییز با بارندگی‌های خوبی که ایجاد خواهد شد، آبگیری را هم شروع کنیم.

او با بیان اینکه هم‌اینک عملیات اجرایی بدنه و قسمت‌های تجهیزات انجام شده، گفت: عملیات اجرایی خاصی در سد نداریم و امید است با بارندگی‌های موثر به اهداف پیش‌بینی شده در سد برسیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس همچنین به پروژه آبرسانی به حاجی آباد زرین‌دشت هم اشاره و با بیان کرد: به همت دولت، شش پروژه آبرسانی بزرگ در فارس شامل شیراز، جهرم، فسا، داراب و سعادت شهر در فازهای اول و نهایی به اتمام رساندیم.

دهقانی تصریح کرد: هرچند در روستاها ممکن است مشکل داشته باشیم اما اگر امسال در تامین آب شیراز و دیگر شهرها کمتر از سایر استان‌ها مشکل داشتیم، نشات گرفته از همین پروژه‌هایی بود که به بهره برداری رسید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس خاطرنشان کرد: از پس از انقلاب تنها دو تصفیه خانه در استان فارس احداث شده بود اما طی دو سال گذشته چهار تصفیه خانه بزرگ دیگر احداث کردیم.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شرکت آب منطقه ای فارس الف ب ایران جهرم انقلاب حمیدرضا دهقانی آب منطقه ای فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۱۰۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: آب رودخانه‌های سقز، آدینان، خورخوره، سرشاخه‌های ساروق و سرشاخه‌های سیمینه‌رود از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

آرش آریانژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان اظهار می‌کند: آب رودخانه‌های سقز، آدینان، خورخوره، سرشاخه‌های ساروق و سرشاخه‌های سیمینه‌رود از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود.

وی میزان حجم جریان سطحی خروجی از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را معادل ۱۲۸۴ میلیون مترمکعب اعلام می‌کند و می‌افزاید: حجم جریان سطحی خروجی از استان به سمت دریاچه ارومیه در دوره درازمدت ۱۵۶۲ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: حجم جریان سطحی خروجی از استان کردستان به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری تا پایان اسفند ۱۴۰۲ نیز معادل ۶۹۹ میلیون مترمکعب بوده است.

آریانژاد اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان در چارچوب طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی مؤظف به اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی است که از محل اجرای آنها حجم معینی آب ذخیره شده و در راستای احیای دریاچه ارومیه به کار گرفته شده است.

وی یکی مهمترین این پروژه‌ها را انسداد چاه‌های غیرمجاز دانست و گفت: از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی تا پایان سال گذشته، ۹۸۴ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده که از این محل، حجم آبی به میزان ۱۴.۵۸ میلیون مترمکعب به آبخوان‌های استان برگشت داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نصب و بهره‌برداری ۵۵۰ دستگاه کنتور هوشمند را نیز از دیگر اقدامات این شرکت دانست و تصریح کرد: اصلاح ۳۶۰ پروانه بهره‌برداری و ذخیره آب از این محل به میزان ۴.۸۳ میلیون مترمکعب، جلوگیری از اضافه برداشت ۳.۲ میلیون مترمکعب آب از محل چاه‌های مجاز از ابتدای اجرای طرح تا پایان سال ۱۴۰۲، انجام اقدامات لازم برنامه سازگاری با کم آبی و رهاسازی بیش از ۱.۲ میلیارد مترمکعب آب سطحی در سال به دریاچه سد شهید کاظمی (تعهد استان کردستان کمتر از یک میلیارد مترمکعب در سال است) از دیگر تعهدات و اقدامات این شرکت در راستای احیای دریاچه ارومیه بوده است.

کد خبر 748320

دیگر خبرها

  • احتمال افزایش مبتلایان به مالاریا و تب دانگ در پی بارندگی‌های اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور
  • بارش‌های اخیر ایران محصول ابردزدی و بارورسازی ابرها است؟
  • ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟