Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز یک‌شنبه در رأس هیئتی عالی رتبه برای دیدار با «جوبایدن» رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور عازم واشنگتن شد و دیروز (دوشنبه) دیداری را با جو بایدن داشته است. چند روز پیش از سفر الکاظمی، هیئت مذاکره کنند عراق با آمریکا برای ادامه گفتگو‌های راهبردی در واشنگتن حضور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آنگونه که در گزارش‌های خبری و از بیان مقامات، مسئولان و کارشناسان عراقی و آمریکایی بر می‌آید، موضوعات مختلفی اعم از خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق، حملات گروه‌های مقاومت به نیرو‌های آمریکایی، موضوع مشکلات اقتصادی عراق و تحریم ها، موضوع انتخابات پارلمانی و چندین موضوع ریز و درشت دیگر در ذیل گفتگو‌های جاری بین مصطفی الکاظمی و بایدن و نیز دیگر مقامات دو طرف گنجانده شده است.

طی روز‌های گذشته موضوع خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق مهمترین مسئله‌ای بوده که در حوزه مسائل عراق به آن پرداخته شده است؛ به گونه‌ای که گروه‌های مقاومت بار‌ها و بار‌ها تأکید کرده اند که همه نیرو‌های آمریکایی باید در موعد مقرر یعنی ۳۱ دسامبر از عراق خارج شوند که در غیر اینصورت مورد هدف آن‌ها خواهند بود، اما در همین حین شنیده می‌شود که برخی از مسئولان دولت عراق از جمله وزیر خارجه آن می‌گوید تمام نیرو‌های آمریکایی خارج نخواهند شد و عراق به برخی مستشاران خارجی نیاز دارد.

«محمود الهاشمی» مدیر مرکز مطالعات راهبردی بغداد و تحلیلگر برجسته عراقی در گفتگو با خبرنگار گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ابعاد مختلف سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا و اهداف و چشم اندازه روابط دو کشور را بررسی کرده است که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

اهداف مصطفی الکاظمی از این سفر چیست و طی آن چه مباحثی مطرح شده است؟

تاکنون سه دور از گفتگوها بین عراق و آمریکا انجام شده است، اما چیز مفیدی از آن بدست نیامده و حتی در ارتباط با موضوع حضور نیروهای خارجی در کشورهم، از اعضای تیم مذاکرات سخن قابل ذکری نشنیده ایم؛ به گونه ای که یک کمیته فنی برای مذاکره در این خصوص به ریاست سرتیپ عبدالامیر الشمری تشکیل شد، اما نمی دانیم که تیم مذاکره کننده آمریکایی چه کسی است. الشمری فقط یک بار گفته است که نیروهای آمریکایی از عراق به یکی از کشورهای مجاور منتقل می شوند و نزدیک عراق خواهند ماند که مقصود از کشور مجاور اردن بود.

تیم مذاکره کننده ای هم که از 21 ماه جاری به واشنگتن رفته و از 25 شخصیت متنوع تشکیل شده، پس از دو روز رایزنی و جلسه مستمر، هیچ نتیجه قابل توجه و شفافی نداشته است، جز اینکه روزنامه های آمریکایی اعلام کرده اند امکان بازگشت به توافقنامه «ارچوب استراتژی» بین دو کشور در سال 2008 وجود دارد؛ این توافقنامه متضمن 25 بخش و هر بخش شامل نکاتی مهم در حوزه آموزش، فرهنگ، صنعت، کشاورزی، سیاست، اقتصاد و ... است که البته هیچگاه هیچ یک از این مفاد اجرایی نشد. بنابراین در این سفر الکاظمی به واشنگتن موضوعات مختلفی بحث و بررسی می شود، اما تجربه نشان می دهد که به آمریکا اعتمادی نیست.

به نظر شما وعده 31 دسامبر برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق محقق خواهد شد؟

اصول و مقتضیاتی وجود دارد که عراق مبتنی بر آن برای خروج نیروهای خارجی از خاک خود تلاش می کند؛ اول آنکه آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، اعلام کرد که خاورمیانه دیگر جزء اولویت‌هایش نیست و این مسئله با خروج نیروهای آن از افغانستان، خارج کردن سامانه موشکی پاتریوت از عراق، اردن، عربستان و کویت و نیز خالی کردن برخی از پایگاه‌ها در قطر نمود پیدا کرده است.

دوم اینکه پارلمان عراق قانونی را تصویب کرده است که براساس آن دولت ملزم به اخراج نیروهای خارجی است و مردم عراق حمایت خود را از این قانون با تجمع میلیونی اعلام کرده اند. سوم آنکه اگر دولت قانون پارلمان را فراموش کرد، مقاومت عراق قانونا حق دارد نیروهای آمریکایی را در هر کجای خاک عراق که حضور داشته باشند، هدف قرار دهد؛ دولت عراق و آمریکا مقابل این معادله ها قرار دارند و امروز تصمیم گیری در ید قدرت ملت است. شنیدیم که شیخ قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق قبل از سفر هیئت عراقی به آمریکا گفت: ما به نتایج گفتگوی هیئت عراق و آمریکایی پایبند نخواهیم بود. این یعنی آنکه عدم پایبندی آمریکا به موعد خروج، مستوجب حملات سنگین مقاومت خواهد بود.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مغز متفکر تجزیه عراق به شمار می رود؛ آیا او هنوز هم بر این تفکر باقی است یا سیاست او در این خصوص تغییر کرده است؟

بله، جو بایدن ایده پرداز تجزیه عراق بوده و همچنان برای تحقق ایده خود تلاش می کند؛ اما ما با تفکر بایدن کار نداریم؛ چراکه عملی کردن این ایده بسیار سخت است و همه طرف ها امروز خواهان وحدت اراضی عراق هستند.

طی مدت اخیر شاهد جا به جایی بقایای گروه تروریستی داعش در عراق هستیم؛ این جا به جایی‌ها در چارچوب سیاست احیای داعش از سوی آمریکا بوده است؟

تقریبا همه صاحب نظران اتفاق نظر دارند که گروه‌های تروریستی ساخته آمریکا برای ایجاد بحران و اجرای برنامه های خود در هر جاکه بخواهد هستند، ما نیز اعتقاد کامل داریم که گروه تروریستی داعش را آمریکا در پاسخ به شکست خود در عراق، تحمل خسارت سنگین و خروجش از آن در سال 2011 ایجاد کرد و امروز نیز وقتی از حملات مقاومت به درد آمده، عناصر تروریستی خود را که در سوریه پرورانده بود، گروه گروه به عراق فرستاده و با هواپیماهای خود از آنها پشتیبانی می کند تا عراق را به قبول بقای بیشتر نیروهای آمریکایی وادار کند.

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق پس از گفتگوهای اخیر با طرف آمریکایی اعلام کرد که همه نیروهای آن از عراق خارج نخواهند شد و عراق به برخی از مستشاران نظامی آمریکایی نیاز دارد؛ از نظر فنی و نگاه تخصصی آیا عراق واقعا به حضور این مستشاران نیاز دارد؟

 امروز تعداد نیروهای امنیتی عراق بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر است که این تعداد بسیار بیشتر از نیاز عراق است، آن هم نیروهایی که بیشترشان در عملیات و درگیری های پیچیده با گروه‌های تروریستی مشارکت داشته اند و با اتکای به خودشان این تروریست ها را از عراق طرد کردند؛ آنها اطلاعات و تجربه هایی را در مبارزه با تروریسم دارند که هیچ دولتی ندارد، بنابراین چه جای نیازی برای وجود نیروهای خارجی باقی می ماند؟؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مصطفی الکاظمی اخراج آمریکا از عراق مذاکره با آمریکا آمریکایی از عراق نیرو های آمریکایی نیروهای آمریکایی مصطفی الکاظمی نیروهای خارجی خروج نیرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۳۹۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش انتفاضه دانشگاه‌ های آمریکا در حمایت از غزه به سایر کشورها

به گزارش جام جم آنلاین، در حالی تظاهرات و تحصن حامیان فلسطین و غزه در دانشگاه‌های آمریکا و سرکوب و بازداشت دانشجویان معترض از سوی پلیس و نیروهای امنیتی همچنان ادامه دارد، ماموران امنیتی کالج دانشگاهی دوبلین ایرلند، رئیس اتحادیه دانشجویی این دانشگاه را از مراسم اهدای جایزه افتخاری به نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، به زور اخراج کردند.

در حالی که پلوسی در مراسمی در کالج دانشگاهی دوبلین برای اهدای دکترای افتخاری و دریافت جایزه در حال سخنرانی بود، «مارتا نی ریادا» بلند شد و با صدای بلند فریاد زد: «پلوسی یک صهیونیست و جنایتکار جنگی است».

رئیس اتحادیه دانشجویی کالج دانشگاهی دوبلین در مصاحبه با روزنامه ایرلندی «دیلی میرر» گفت: من بلند شدم و گفتم پلوسی یک صهیونیست و جنایتکار جنگی است و چیزهای دیگری هم بود که می خواستم به عنوان نماینده دانشجویان بگویم. ما این مدرک افتخاری را محکوم می کنیم، زیرا بیانگر خواسته های دانشجویان نیست و نباید جشن‌هایی به این شیوه برگزار شود.

«مارتا نی ریادا» افزود که از قبل می دانسته است که پس از اظهارنظر از او خواسته می شود که آنجا را ترک کند، اما انتظار نداشت که نیروهای امنیتی او را دست‌بسته از سالن بیرون ببرند، چرا که معمولاً از فرد می پرسند: می روی یا نه؟ بعد اگر از رفتن امتناع کرد، نیروهای امنیتی او را بیرون می کشند، اما این مراحل را با او انجام ندادند.

در حالی که این مراسم در داخل سالن برگزار می شد، نی ریادا تأیید کرد که بیش از ۱۵۰ دانشجو در اعتراض به پلوسی و رژیم اسرائیل در بیرون سالن ایستاده و شعار پایان دادن به نسل کشی در نوار غزه را سر دادند.

همچنین نیروهای پلیس فرانسه راهپیمایی دانشجویان دانشگاه سوربن را در حمایت از غزه سرکوب کردند.

رسانه‌ها هم تصاویری از برخورد خشن پلیس آمریکا با کارولین فولین استاد اقتصاد دانشگاه جورجیا در تظاهرات ضدصهیونیستی و حمایت از غزه پخش کردند.

این تحولات در حالی است که دانشجویان دانشگاه کلمبیا در منهتن نیویورک، در جریان بازدید مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از مکانی که جرقه تظاهرات سراسری دانشجویان آمریکایی را در اعتراض به تجاوز اسرائیل به نوار غزه برانگیخت، او را هو کردند.

تحصن دانشجویان دانشگاه جورج واشنگن هم در حمایت از غزه و فلسطین با وجود بازداشت‌ها و شرکوب همچنان ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • تحلیلگر آمریکایی: دانشجویان معترض آمریکایی نیرو‌های نیابتی ایران هستند!
  • رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود
  • معاون وزیر کشور : رئیسی دستور داده تا ۳ میلیارد یورو در اختیار نیرو‌های مسلح قرار داده شود تا به‌سرعت فرآیند انسداد مرز‌ها را آغاز کنند
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • گسترش «انتفاضه دانشگاه‌های آمریکا» به سایر کشورها/ سرکوب وحشیانه آزادی بیان
  • فیلم/ سرکوب تحصن دانشجویان توسط نیروهای امنیتی آمریکا
  • گسترش انتفاضه دانشگاه‌ های آمریکا در حمایت از غزه به سایر کشورها