Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@03:02:46 GMT

رفع موانع ثبت جهانی کاروانسرای میبد آغاز شد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۷۸۶۵

رفع موانع ثبت جهانی کاروانسرای میبد آغاز شد

مدیر پایگاه پژوهشی شهرتاریخی میبد گفت: رفع موانع ثبت جهانی کاروانسرای میبد و انجام اقدامات پاکسازی ،حفاظتی و مرمت اضطراری داخل و محوطه پیرامون این مکان تاریخی با مشارکت پایگاه پژوهشی و اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان آغاز شده‌ است.

قدس آنلاین: عبدالمهدی همت پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: مکان تاریخی یاد شده کاندیدای ثبت جهانی در پرونده زنجیره‌ای کاروانسراهای ایرانی قرار گرفته‌است و انجام این اقدامات با هدف آماده سازی این مکان فاخر برای حضور ارزیابان یونسکو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مجموعه کاروانی میبد در مسیر ری - کرمان و همچنین راه موسوم به راه کربلا قرار گرفته‌ است و کاروانسرای شاه عباسی  این شهرستان هسته بنیادین یکی از کاملترین مجموعه­‌های راهداری بود و بناهایی مانند چاپارخانه، آب انبار و یخچال و قبرهای سپرده ای برای انتقال اموات به سمت عتبات عالیات را شامل می­‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون این مکان محل تولید و عرضه محصولات صنایع دستی بومی میبد است و هنوز جایگاه اجتماعی خود را حفظ کرده و به عنوان یک نقطه زنده شهر محسوب می‌­گردد .

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی بافت تاریخی میبد در ادامه اظهار امیدواری کرد که با ثبت جهانی کاروانسراهای ایران ، برای اولین بار اثری از این شهر در شمار آثار ثبت جهانی قرار گیرد‏.

مدیر پایگاه پژوهشی میبد همچنین با برشمردن فواید ثبت جهانی آثار تاریخی اظهار کرد: روی دادن این اتفاق منافع متعدد همچون جلوگیری از تخریب و حفاظت از اثر ثبت شده دارد .

وی رونق اقتصادی را از دیگر نتایج ثبت جهانی عنوان کرد و گفت: اثری ثبت جهانی شده به فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین المللی افزوده می‌شود و با ورود گردشگر علاوه بر منافع مالی به جامعه محلی به توسعه پایدار کمک می‌کند .

مدیر پایگاه پژوهشی میبد  در ادامه با بیان اینکه کاروانسرای شاه عباسی میبد در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است افزود: در این بنا سنگ نوشته تاریخ دار پیدا نشده ولی سنگ نوشته ورودی آب انبار کلار تاریخ ۱۰۷۰ هجری را نشان می دهد و از آنجایی که طرح آب انبار کاملاً هماهنگ با طرح کاروانسرا است می توان ساخت این دو بنا را همزمان دانست.

وی تصریح کرد : کاروانسرا به دلیل قرارگیری در کنار شهر امنیت کامل داشته و شاید به همین علت نیز از عناصر دفاعی مانند برج بی‌بهره بوده‌ است.

همت پور ادامه داد :این بنا با شیوه چهار ایوانی و با آجر ساخته شده و دربردارنده هشتی ورودی ، حیاط مرکزی، حوضخانه ،مهتابی و فضاهای سرپوشیده خاوری و باختری و تعداد یکصد اتاق برای استفاده کاروانیان بوده‌است.

وسعت بافت تاریخی میبد ۸۰۰  هکتار است و این شهر  با داشتن ۳۰۰ بنای تاریخی ثبت ملی از مناطق باستانی و تاریخی کشور محسوب می‌شود و مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کاروانسرای میبد ثبت جهانی ثبت جهانی یونسکو مدیر پایگاه پژوهشی ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۷۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا عسکری چاوردی گفت: در اثر بارندگی‌های اخیر، محوطه باستانی نقش رستم دچار آب‌گرفتگی شد و در پی آن فرونشست‌های متعددی در منطقه رخ داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: در حال حاضر تیم پایش، حفاظت و مرمت همراه با گروه باستان‌شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در این محوطه باستانی مستقر هستند و پس از تهیه گزارش علمی، برنامه ساماندهی محوطه نقش رستم آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه بخشی از فرونشست‌های رخ داده در این محوطه باستانی مربوط به فرونشست عمومی دشت مرودشت است، اظهار کرد: بخش دیگری از مشکلات مجموعه هم به آوار گسترده باروهای خشتی نقش رستم برمی‌گردد که طی این بارندگی‌ها بخش باروها و آوارهای رسوب شده باستانی دچار رانش شد.

عسکری گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بلافاصله پس از اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی برنامه ساماندهی، حفاظت و مرمت نقش رستم را آغاز خواهد کرد.

کد خبر 6096292

دیگر خبرها

  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • جشنواره دانش‌آموزی فرهیختگان جوان ۱۹ اردیبهشت آغاز به کار می‌کند/ ایجاد شبکه پژوهشی قوی و منسجم در بخش دانش‌آموزی
  • دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی سمپاد آغاز می‌شود
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • محوطه باستانی نقش رستم دچار آبگرفتگی شد
  • افتتاح بازارچه کسب و کار دانش آموزی در روستای قاسم‌آباد بجستان
  • آغاز جشنواره ملی خلاقیت‌های علمی - پژوهشی لکوکاپ ایران