Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی شهیدی کارشناس حقوقی بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با عدم برگزاری مجامع برخی از شرکت‌ها بیان کرد: قانون تجارت شرکت‌ها را به برگزاری مجامع ظرف چهار ماه از پایان سال مالی الزام کرده است. در قسمت مقررات جزایی و کیفری آمده است که اگر تا ۶ ماه شرکت‌ها مجامع خود را برگزار نکنند، رئیس، مدیر عامل و هیئت مدیره آن شرکت مشمول مجازات کیفری می‌شوند که در این قسمت دو ماه بیشتر به شرکت‌ها زمان داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شرکت‌ها و نهاد‌هایی وجود دارند که از این قانون پیروی نمی‌کنند و مجامع خود را با تاخیر و بعضا در برخی موارد انگشت شمار برگزار نمی‌کنند.

این کارشناس حقوقی افزود: در رابطه با مجازات می‌توان گفت به دلیل این که مجازات در نظر گرفته شده کم و مربوط به سال ۱۳۴۷ است، بازدارندگی لازم وجود ندارد و  بر همین اساس به آن اهمیتی داده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

 برنامه زمان بندی پرداخت سود "پاکشو"

شهیدی در ادامه افزود: به نظر دلیل عدم برگزاری مجامع بیشتر به آماده نبودن صورت‌های مالی شرکت‌ها بازار می‌گردد به طور مثال شرکت‌های پالایشی به دلیل عدم مشخص بودن قیمت خوراک شان و نامشخص بودن قیمت برخی از محصولات شان طبیعتا نمی‌توانند صورت‌های مالی خود را در زمان مشخص آماده کنند.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: مورد بعد در رابطه با مجامع بانک‌ها است. بانک‌ها برگزاری مجامع خود را منوط به مجوز‌های بانک مرکزی می‌کنند و بانک مرکزی یک سری ایرادات را لحاظ و این بانک‌ها برای رفع ایرادت و اقدامات لازم ناچار می‌شوند، مجامع خود را با تاخیر برگزار کنند.

شهیدی بیان کرد: در خصوص بانک‌ها این را نیز می‌توان گفت به دلیل اینکه بانک‌ها دو نهاد ناظر و مجزا دارند، یعنی سازمان بورس از بُعد سهامداری و بانک مرکزی از بُعد سپرده گذار‌ها، این موضوع سبب عدم هماهنگی می‌شود و در این عدم هماهنگی سهامداران متضرر خواهند شد.

او ادامه داد: بر این اساس این موضوعات هستند که زمینه بدبینی به سهامداری و شرکت داری را فراهم می‌کنند. در پیش نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه پیشنهاد تشکیل شورای ثبات مالی ارائه شده است که نهاد‌های ناظر مالی با یکدیگر هم فکری داشته باشند تا با ایجاد هماهنگی تعارضات این چنینی رخ ندهد.

این کارشناس حقوقی در ادامه اظهار کرد: به طور کل راهکار‌هایی که برای رفع این مشکلات، تعارضات و برگزاری درست و صحیح و به موقع مجامع شرکت‌ها می‌توان ارائه کرد؛ اول در رابطه با مجامع بانک‌ها، بحث عملیاتی شدن شورای ثبات مالی است و مورد بعدی هم که شامل همه شرکت‌ها می‌شود به روز رسانی هرچه سریع‌تر قانون تجارت که هم اکنون در دست اصلاح در کمیسیون حقوقی و اقتصادی مجلس است، پیشنهاد می‌شود.

بررسی‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد، که به طور مثال بانک ایران زمین مجمع عمومی خود را برگزار نکرده و آخرین مورد برگزاری مجمع هم مربوط به سال ۹۷ بوده، بعد از آن نیز تشکیل جلسه نداده‌اند که خلاف مقررات است. به هر حال شرکتی که سهامی است، سرمایه‌های مردم را به عنوان حقوق صاحبان سهام تجمیع می‌کند و سهامداران حق دارند که مجامع آن‌ها سالیانه برگزار شود. اما این بانک  و موارد مشابهی هستند که چنین چیزی را انجام نداده‌اند.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس ایران کارشناس حقوقی برگزاری مجامع مجامع خود شرکت ها بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۷۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت تغییر زمان برگزاری کنگره ناباروری

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدابراهیم پارسانژاد، در مورد علت تغییر تاریخ بیست و سومین کنگره انجمن ناباروری، گفت: قرار بود کنگره ناباروری در تاریخ پنجم اردیبهشت در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود و برنامه ریزی برای برگزاری آن از ماه ها قبل انجام شده بود اما وقتی همکاران ما برای نصب پلاکاردها و تجهیز سالن به دانشگاه مراجعه می کنند مسئولین سالن مجوز کار نمی دهند و علت ممانعت را همزمانی کنگره با کنکور سراسری عنوان می کنند.

وی افزود: موضوع با ریاست دانشگاه مطرح شد و ایشان با ابراز تاسف از وقوع چنین شرایطی سالن دانشگاه را در تاریخ ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت در اختیار کنگره انجمن باروری و ناباروی ایران قرار دادند تا کنگره در این زمان برگزار شود.

پارسانژاد با ابراز تاسف از اینکه این اتفاق بسیار ناگوار بود چرا که بسیاری از پزشکان از استان های مختلف برای این کنگره بلیت رزرو کرده بودند، ادامه داد: ما در موقعیت سختی قرار گرفتیم و مجبور بودیم با تک تک مدعوین تماس بگیریم و خبر تغییر تاریخ کنگره را برای آنها توضیح دهیم.

وی افزود: با توجه به متضرر شدن تعدادی از همکاران ما در سراسر کشور در جهت تهیه بلیت و اقامت در تهران و تغییر تاریخ کنگره، انجمن باروری و ناباروری ایران طی گفتمانی با ریاست دانشگاه و همچنین در جلسات متعدد انجمن این موضوع مورد بررسی گردید تا حتی الامکان قسمتی از خسارات وارد شده به همکاران جبران شود.

بیست و سومین کنگره انجمن باروری و ناباروری ایران، ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

کد خبر 6092740 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+ شرایط
  • معامله بلوک «شازند» قانونی است
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • افزایش ۳ برابری برگزاری مجامع الکترونیک با سامانه «دیما»
  • علت تغییر زمان برگزاری کنگره ناباروری
  • زمان برگزاری مجمع باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس
  • تاکید بر برخورد قانونی با سایتهای ضد اخلاقی مازندران در فضای مجازی
  • افزایش سه برابری برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!