Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، رجایی که با حضور در برنامه‌های پربیننده «خندوانه» و «کتاب‌باز» و گفتگو با رامبد جوان و سروش صحت چهره‌ای آشنا برای مردم ایران بود، از چند روز پیش با ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان میلاد تهران بستری شده بود اما سرانجام صبح روز پنجشنبه در ۵۲ سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم شد و به دیار باقی شتافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدسرور رجایی سال  ۱۳۴۸ در کابل به دنیا آمد و سال ۱۳۷۳ به ایران مهاجرت کرد. او سال‌ها مدیریت خانه ادبیات افغانستان و مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان را در حوزه هنری را بر عهده داشت. رجایی از شاعرانی بود که معمولا در دیدارهای میانه ماه رمضان با رهبر معظم انقلاب حضور می‌یافت، شعر می‌خواند و کتاب‌هایش را به محضر ایشان تقدیم می‌کرد.

از جمله آثار شاعر نامدار افغان می‌توان به این موارد اشاره کرد: «در آغوش قلب‌ها: اشعار و خاطرات مردم افغانستان درباره امام خمینی»، «ماموریت خدا: هفت روایت از احمدرضا سعیدی، شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان»، «گرگ‌های مهربان کوه تخت: داستانی از افغانستان» و «سفیدتر از آفتاب: گزیده شعرهای حیدری وجودی».

روایت دیدار با رهبر انقلاب

مرحوم زنده‌یاد رجایی دو سال پیش ماجرای دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را چنین روایت کرده بود: «وقتی کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» را به ایشان دادم، گفتم: این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس است. آقا فرمودند: احسنت. بعد از من پرسیدند: ساکن کجایی؟ گفتم تهران. حضرت آقا همان‌طور که کتاب را تورق می‌کردند، در توضیح عکس شهید احمدرضا سعیدی گفتم: این شهید ایرانی است که در افغانستان شهید شده و مزارش هم در افغانستان است.

ایشان پرسیدند: چه وقت پیش شهید شده است؟ گفتم: سال ۵۹ در زمان تهاجم شوروی به افغانستان. به دقت به عکس‌های کتاب و متن کتاب نگاه کردند و در پایان فرمودند: سلامم را به بچه‌های افغانستان برسان. این کتاب را هم می‌خوانم.»

پیام تسلیت وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با صدور یک پیام درگذشت زنده‌یاد مرحوم محمدسرور رجایی را تسلیت گفت. متن پیام سیدعباس صالحی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون

ایران عزیز ما سال‌هاست میزبان گروه بزرگی از شاعران و نویسندگان عزیز همزبان افغانستانی است. این میزبانی و همدلی بدون تردید در رشد شانه‌به‌شانهٔ ادبیات در هر دو سرزمین تاثیر داشته است.

در این میان تعدادی تنها به نوشتن و سرودن می‌پردازند و گروهی دیگر عزیزانی هستند که علاوه بر کار خلاقهٔ ادبی برای گسترش رابطه و ایجاد همدلی و همراهی بین شاعران و نویسندگان دو کشور تلاش می‌کنند.

زنده‌یاد محمدسرور رجایی بدون تردید یکی از مهم‌ترین چهره‌های این گروه بود. او که علاوه بر توفیق در نوشتن، سال‌ها با مدیریت «خانه ادبیات افغانستان» و «دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری» و اخیرا پژوهش گسترده در باب شهدای افغانستانی در دفاع مقدس و شهدای ایرانی در دوره مقاومت و جهاد آن کشور، منشأ خیر و برکت و ایجاد دوستی و مودت میان شاعران و نویسندگان دو کشور شده بود.

اینجانب، درگذشت ایشان را به خانواده ایشان و جامعه ادبی افغانستان و ایران تسلیت گفته و آرزو می‌کنم که رشته مودت اهالی فرهنگ دو سرزمین عزیز مستحکم‌تر شود چنان که امید و هدف آن عزیز از دست رفته بود.»

کد خبر 617625 برچسب‌ها ادبیات رهبر معظم انقلاب

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ادبیات رهبر معظم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۸۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید

دریافت 9 MB

به گزارش همشهری آنلاین‌، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در خاطراتش شفاهی شان از حضور در خانه شهید شیرودی و صمیمت او با شهید کشوری می گویند و به شبی اشاره می کنند که امام خمینی فرمان برکناری بنی صدر را می دهد.

کد خبر 847514 منبع: مهر برچسب‌ها شهید - شهدای گمنام امام خمینی خبر ویژه شهید رهبر معظم انقلاب ابوالحسن بنی صدر

دیگر خبرها

  • فیلم| ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی | خبر مهمی که رهبر انقلاب از رادیو شنید
  • ببینید/ ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • شاعر سلام فرمانده به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت
  • خون شریک ۲ + فیلم
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگران
  • همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود
  • ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان
  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا