Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت حفظ اراضی باغی و کشاورزی در سطح استان به‌ویژه شهرستان ارومیه، گفت: مسئولان و دستگاه‌های مربوطه و نظارتی بیش‌ازپیش بازرسی و نظارت‌های خود را افزایش دهند.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، آیدین رحمانی رضائیه ظهر امروز دهم مرداد ماه در جلسه ساخت‌وسازهای غیرمجاز استان با تأکید بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تصرف اراضی ملی، اظهار داشت: انتظار می‌رود سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها کمک‌حال دستگاه‌های متولی به‌ویژه سازمان جهاد کشاورزی در این امر خطیر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تأکید بر این‌که جلوگیری از تفکیک‌های اولیه می‌تواند گامی مؤثر در جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز باشد، خاطر نشان کرد: یگان‌های حفاظت از اراضی کشوری بازوهای اهرمی دستگاه‌های اجرایی در این مهم هستند ازاین‌رو بایستی توجه بسیاری بر تجهیز و تقویت نیروی انسانی و امکانات یگان‌ها شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وظیفه ثقیل اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری‌ها در جلوگیری از ساخت‌وسازهای این‌چنینی، گفت: مسئولان و دستگاه‌های مربوطه و نظارتی بیش‌ازپیش بازرسی و نظارت‌های خود را افزایش داده و با سرعت بیشتری احکام قضایی را اجرایی کنند.

رحمانی ابراز داشت: با بنگاه‌های معاملاتی که بدون مجوز هستند برخورد خواهد شد و بنگاه‌هایی که دارای مجوز هستند بایستی با توجه به مصوبات سازمان‌ها و دستگاه‌ها پیش رفته و بیش از انجام هر گونه تفکیکی استعلام‌های لازم را به عمل آورند.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به مردم در ارتباط با آینده اراضی باغی و کشاورزی، تصریح کرد: رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما در این میان وظیفه سنگینی بر عهده دارند و بایستی از امکانات و توان خود برای آگاه‌سازی عموم استفاده کنند.

معاون استاندار آذربایجان غربی بر استفاده از توان دهیارها در جلوگیری از تفکیک اراضی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز تأکید کرد و افزود: 136 روستا در نزدیکی حریم شهرها قرار دارند که می‌توان از این مهم به‌عنوان یک بازوی اجرایی در دستگاه‌ها استفاده کرد.

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشور نیز در این جلسه با اشاره به روند افزایشی تغییر کاربری اراضی کشاورزی در طول سال‌های گذشته، اظهار کرد: با تشکیل یگان و هم‌افزایی و هماهنگی که بین دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و همچنین یگان حفاظت از اراضی کشور ایجاد شده، شاهد روند کاهشی در کاربری غیرمجاز هستیم.

ابراهیم حسن‌آبادی یگان حفاظت اراضی کشور را مجری اجرای قانون حفظ کاربری دانست و تصریح کرد: در ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری، بر جرم انگاری تأکید شده که در صورت نیاز تشکیل پرونده قضایی صورت گرفته و مراحل قانونی طی خواهد شد.

وی جلوگیری از آسیب زدن به اراضی کشاورزی را جز اولویت‌های اساسی سازمان‌های مرتبط با حفاظت اراضی کشور عنوان کرد و ابراز داشت: در راستای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی ضروری است با ایجاد زیرساخت‌های لازم، روش‌های الکترونیکی و ایجاد انگیزه، کشف و شناسایی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و مقابله با آن افزایش یابد.

وی همچنین با تأکید بر این‌که حفظ اراضی کشاورزی و عرصه‌های منابع طبیعی در تأمین امنیت غذایی و صیانت از منابع پایه کشور برای نسل‌های آینده مهم است، افزود: هر هکتار زمین کشاورزی غذای 20 انسان را تأمین می‌کند و حفاظت همه‌جانبه از این عرصه‌ها یکی از وظایف مهم حاکمیتی است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اراضی کشاورزی آذربایجان غربی اراضی باغی تفکیک اراضی ساخت و سازهای غیرمجاز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اراضی باغی و زراعی ساخت وسازهای غیرمجاز تغییر کاربری اراضی آذربایجان غربی اراضی کشاورزی اراضی کشور دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۱۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با زمین خواری و تخریب اراضی در ایام نوزور

محمد هادی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: بر اساس قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی و ساخت ساز ویلا، مسکن، دیوارکشی، احداث استخر و محوطه سازی در اراضی کشاورزی و عرصه‌های طبیعی بدون مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و با متخلفان، علاوه بر قلع و قمع بنا‌های احداثی طبق قانون برخورد خواهد شد.

او افزود: معمولاً برخی افراد سودجو و فرصت طلب که می‌خواهند به عرصه‌های کشاورزی دست اندازی کنند و به زمین خواری بپردازند، ایام تعطیلات را انتخاب می‌کنند. زیرا احساس می‌کنند که فعالیت نیرو‌های یگان حفاظت از کشاورزی تعطیل شده و بنابراین دیگر کسی نیست که از تخلفات آنان جلوگیری کند؛ لذا اعلام می‌دارد ضمن ادامه رصد و پایش دقیق حفظ کاربری اراضی و تشدید برخورد با تخریب کنندگان اراضی و سودجویان در ایام تعطیلات عید نوروز، تیم گشت حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی در سطح شهرستان در حالت آماده باش کامل قرار دارند.

هادی‌زاده بابیان اینکه بی‌شک مشارکت و نظارت همگانی، بهترین و مؤثرترین راه برای حفاظت از سرمایه‌های ملی کشور است، گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخریب و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مراتب را از طریق تماس با سامانه ارتباط مردمی حفاظت اراضی کشاورزی (تلفن ۱۳۱) یا مراجعه به واحد‌های کشیک مستقر در این مدیریت و مدیریت امور اراضی استان اطلاع دهند.

او افزود: گشت‌های حفاظت اراضی کشاورزی در ایام تعطیلات نوروز با گشت و مراقبت مستمر و حضور فعال در عرصه‌های کشاورزی و نیز گزارش‌های دریافتی از سامانه ۱۳۱ مزارع و باغ‌ها را رصد می‌کنند و با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و اقدام به تغییر کاربری و تخریب زمین برخورد خواهند کرد.

هادی زاده با اشاره به اینکه صدور مجوز یا پروانه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی خارج از محدوده شهر‌ها توسط شهرداران، بخشداران، دهیاران و شورا‌های اسلامی شهر و روستا بدون اخذ مجوز از جهاد کشاورزی ممنوع است و ارائه خدمات زیربنایی به ساخت و ساز‌های غیرمجاز نیز تخلف و عدول از قانون محسوب می‌شود، گفت: بر اساس قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک و افراز اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌های تعیین شده ممنوع بوده و ارائه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این گونه زمین‌ها نیز غیرمجاز است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • آمادگی کامل گشت‌های حفاظتی اراضی کشاورزی لرستان در تعطیلات نوروزی
  • افزایش فعالیت واحد‌های گشت حفاظت از اراضی کشور در ایام نوروز
  • برخورد قانونی با ۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی مهریز
  • مقابله با زمین‌خواری و تخریب اراضی در ایام نوروز
  • شناسایی ۳۵ تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز در دشتستان و تنگستان
  • برخورد قانونی با ۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی مهریز 
  • مقابله با زمین خواری و تخریب اراضی در ایام نوزور
  • رفع تصرف ۳۵هزار مترمربع از اراضی زراعی در لرستان
  • آزادسازی ۴۰۰۰ مترمربع از اراضی کشاورزی شهرستان دورود
  • انتقاد از ترک فعل برخی ارگان‌ها در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز