Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@16:50:12 GMT

نقش آموزش در گسترش زیست تمدنی

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۹۶۲۸۴

نقش آموزش در گسترش زیست تمدنی

در جوامع ایدئولوژیک پایه، ارزش‌ها سمت و سوی ویژه‌ای می‌یابند و این تنها در کشورهای اسلامی نیست که در چنبره چنین رویکردی محصور می‌گردد. در جوامع دیگر نیز همین دغدغه‌ها وجود دارد که آیا انسان از آن رو که انسان است دارای ارج و اعتبار یا کرامت است یا آنچه وی را ارجمند می‌سازد داشته‌های عقیدتی و باورهای دینی(آسمانی یارزمینی/ ابراهیمی و غیرابراهیمی) اوست؟
برای عموم دین‌داران، به ویژه تا عصر روشنگری(قرن هفدهم) در غرب و تا قرن بیستم در جهان اسلام، تردیدی وجود نداشت که اگر فردی نسبت به دین رایج_ که به زعم پیروانش برحق‌ترین ادیان است_ باورمند نباشد، از شأن و شخصیتی بهره نمی‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روشن است که سخن بر سر اسلام در عرصه حیات اجتماعی یا تمدنی است، نه اسلام آموزه/ مبنا که چه بسا دیدگاه رقیب را مورد پذیرش قرار دهد، اما آنچه در زندگی سیاسی و فرهنگی مسلمانان وجود داشت و هنوز هم مدافعانی دارد، رویکرد اول بوده است.
اما دنیای معاصر به این فهم و دریافت انسانی رسیده است که آدمی، ورای هر نوع تعلق فکری و فرهنگی که عموما تقلیدی/ ارثی‌اند نه تحقیقی و علمی، شایسته احترام و دارای حق زندگی برابر است، هر چند از حقانیت فکری و عقیدتی بی‌بهره باشد و به بیان روشن‌تر، این تعلقات دینی انسان نیست که او را محق و بایسته تکریم و بالتبع برخوردار از حقوق اجتماعی/شهروندی می‌سازد، بلکه نفس انسان بودن وی را به چنین جایگاهی می‌رساند چنان‌که امام علی(ع) در نامه خود به مالک اشتر(نامه۵۳ نهج‌البلاغه) بر آن تأکید دارند.
بر این اساس نهاد آموزش باید به دو مقوله مهم و کانونی بپردازد؛ 
اول آن که روابط اجتماعی و ضرورت‌های آن را مورد توجه قرار داده و اهمیت آن را برای آموزندگان برجسته سازد و اصل همکاری و تعاون را به عنوان پایه زیست تمدنی نشان دهد، 
دیگر آن که ذهن‌ها را از غرورهای نژادی، ملی و دینی پاک ساخته و ارج و احترام ذاتی انسان را بر جای آن بنشاند و تنها در این صورت است که خلاقیت‌های فرهنگی شکوفا شده و امکان تعالی و پیشرفت متمدنانه فراهم می‌گردد.

*  دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. a.vasei@isca.ac.ir

کد خبر 1541011

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تمدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۹۶۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر

مدتی است در روستای منصوری از توابع شهرستان بجستان استان خراسان رضوی کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران کوچک برگزار می‌شود که شامل کلاس‌های آموزشی و توجیهی معنوی دختران کلاس سوم دبستان ابوذر منصوری همراه با قصه‌های قرآنی است.

این اقدام زیبا از لنز دوربین شهروند خبرنگار ما دور نماند و آن را به اشتراک گذاشت.

منبع: مرادی - خراسان رضوی

بیشتر بخوانید:

تصاویری از کلاس آموزش نماز و قرآن ویژه کودکان در مسجد روستای الیف

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • دیدگاه یک استاد دانشگاه درباره تعطیلی جمعه و شنبه
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • زمین توان پذیرش رفاه مصنوعی را ندارد
  • مسئله‌گی حجاب؛ از بحران داخلی تا بشارت تمدنی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود