Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@13:45:20 GMT

پیشنهاد یک دیپلمات به رئیسی برای احیای برجام

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۶۷۷۶

پیشنهاد یک دیپلمات به رئیسی برای احیای برجام

درباره برجام سخن بسیار گفته شده و صورت‌مسئله برای همه روشن است. مزایا و مضرات آن را می‌دانیم. اینکه «اگر برخی موارد را قبول نمی‌کردیم، بهتر بود» نیز مشکلی را حل نمی‌کند. این گفته مانند ایرادگرفتن به فرماندهی است که با واقعیت‌های میدان روبه‌رو است. کسی که کنار تشک نشسته، نمی‌تواند حال و روز پهلوانی را که با تمام توان در حال مبارزه با حریف قلدر است، درک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برجام پس از تصویب مجلس به امری ملی و برخوردار از حمایت حاکمیت تبدیل شد. اینکه همه سیاست خارجی را نباید به بند ناف برجام گره زد نیز گزاره درستی است؛ ولی امروز اقتصاد کشور گروگان برجام و تعیین تکلیف آن است.

به نظر می‌رسد برای احیای توافق هسته‌ای ضروری است اولا، ایران و آمریکا مستقیم و بدون واسطه مذاکره کنند؛ ثانیا، خواسته‌های حداکثری را کنار بگذارند و ثالثا، قاعده برد-برد را که منطق مذاکرات موفق برجام بود، مبنای مصالحه قرار دهند. در این موضوع خاص و دیگر موضوعات سیاست خارجی، بحث «اعتماد» مطرح نیست و هدف سیاست خارجی هر کشور تأمین حداکثری منافع ملی با توجه به توان خود در عرصه بین‌المللی است و «اعتماد به غرب» همان‌قدر برای منافع کشور مضر است که «‌اتکا به شرق». مبنای ارتباط بین‌الملل بر اساس «اعتماد» نیست و هر کشوری اعم از شرق با غرب در پی منافع خود است.

نکاتی که ظریف در گزارش نهایی خود به مجلس داد، اتمام‌حجت کسی است که جوانمردانه پا در این میدان نبرد دیپلماتیک گذاشت، فحش و ناسزا شنید، سرمایه سیاسی 40ساله خود را فدا کرد ولی کاری سترگ و ماندگار را در طبق اخلاص تقدیم کشور کرد. بیان دردمندانه ظریف کاملا گویای این امر بود که «‌هیچ توافقی برای هیچ‌یک از طرف‌های آن توافق بی‌نقص نیست... لازمه رسیدن به توافق، درک این واقعیت است که بدون توجه به حداقل قابل قبولی از نگرانی‌ها و مطالبات همه طرف‌ها، امکان مصالحه وجود ندارد. گرایش حداکثری تنها به مذاکرات فرسایشی و بی‌پایان می‌انجامد». «مصالحه» کلیدواژه کار سترگ نلسون ماندلا و خردمندانه‌ترین راهکار برای عبور از بحران‌هاست. بیش از دو سال است که FATF منتظر دریافت جواز عبور از مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اجماع نخبگان اقتصادی اعم از مسئولان اجرائی یا دانشگاهیان و اقتصاددانان آگاه از سازوکار نظام پولی حاکم بر جهان بر این است که بدون عبور از گردنه FATF راه به جایی نخواهیم برد و قفل تعامل پولی و مالی با جهان باز نخواهد شد. با وجود همسویی سیاسی چین و روسیه با ایران، این دو به صراحت و تکرار به ما گفته‌اند در فقدان پیوستن ایران به سازوکار FATF نمی‌توانند با ایران تبادلات مالی داشته باشند؛ مضافا اینکه هیچ کشوری وارد همکاری جدی اقتصادی با ما نخواهد شد و ایران همچنان بهشت دلالان و کاسب‌کاران تحریم خواهد بود. تردید نباید کرد. تکیه بر قدرت اقتصادی چین به دلیل هژمونی آمریکا بر نهادهای بین‌المللی از یک سو و حجم تجارت چین و آمریکا از سوی دیگر، سرابی بیش نیست. بدون توافق پایدار با آمریکا، سال‌هایی دشوارتر و شوک‌هایی به‌مراتب مخرب‌تر پیش‌روی اقتصاد کشور خواهد بود؛ چالش‌هایی که زنگ خطری جدی برای دولت رئیسی و طبعا کشور است./ شرق

 

منبع: فردا

کلیدواژه: دیپلمات رئیسی احیای برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۶۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه

سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «هاله غریط»، سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا امروز پنجشنبه برای اعتراض به حمایت‌های آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه از سمتش استعفا کرده است.  از سال 2006 به وزارت خارجه آمریکا پیوسته بود. 

غریط که از سال 2006 به وزارت خارجه آمریکا پیوسته بود در صفحه خود در لینکدین نوشته که روز 24 آوریل 2024 بعد از 18 سال خدمت در وزارت خارجه آمریکا برای اعتراض به سیاست‌های آمریکا در قبال غزه از سمتش کناره‌گیری کرده است. 

وزارت خارجه آمریکا در صفحه‌ای که برای معرفی او در وب‌سایت خود اختصاص داده غریط را به عنوان فردی «مشتاق به دیپلماسی و مشتاق برای شکستن موانع از طریق ارتباطات و فهم دوجانبه» معرفی کرده است. 

استعفای این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعتراضات گسترده در داخل این کشور به سیاست‌های دولت جو بایدن برای حمایت‌های بی‌چون و چرا از اسرائیل در جنگ غزه محسوب می‌شود. 

در ماه اکتبر هم جاش پائول، مدیر اداره امور نظامی-سیاسی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به سیاست‌های بایدن از سمتش استعفا کرد. 

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیمریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیمتحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایراننمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

انتهای پیام/ 

 

 

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  •  دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • رئیسی مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرد