Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، این آرزو البته میلیاردها سال پیش با کند شدن چرخش زمین محقق شده بود و اکنون یک مطالعه جدید فرضیه‌ای را مطرح کرده که می‌گوید، به‌همین دلیل است که ما اکسیژن زیادی در اختیار داریم، زیرا میکروب‌های فتوسنتز کننده از افزایش بهره‌وری استفاده کرده‌اند.

همانطور که اکسیژن برای زندگی حیاتی است، زمانی بود که ساکنان زمین آن را سم می‌پنداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نیمه اول عمر کره‌زمین، دی اکسید کربن بر جو حاکم بود و اشکال اولیه زندگی در آن محیط رشد می‌کرد. اما حدود ۴/۲میلیارد سال پیش، سیانوباکتری‌ها در صحنه ظاهر شدند و شروع به مصرف دی اکسید کربن و انتشار اکسیژن کردند. این میکروب‌ها در موازی وهم‌آور با وضعیت آب و هوایی فعلی ما، اساساً ترکیب جو را تغییر داده و مقدار زیادی از زندگی موجود در آن زمان را از بین بردند. این رویداد اکسیژن‌رسانی بزرگ یک شبه اتفاق نیفتاد و صدها میلیون سال به‌طول انجامید.

جودیت کلات، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «ما به‌طور کامل درک نمی‌کنیم که چرا اینقدر طول کشید و چه عواملی اکسیژن‌رسانی زمین را کنترل کردند، اما هنگام مطالعه بر روی سیانوباکتری‌ها در دریاچه هورون در میشیگان که در شرایطی شبیه به زمین اولیه زندگی می‌کنند، ایده‌ای داشتم.» در آن محیط کم اکسیژن، تیم تحقیقاتی متوجه حرکات روزانه‌ای شد که بین دو نوع باکتری در لایه‌های میکروبی شکل می‌گرفت. در طول شب، باکتری‌های گوگردخوار در بالا مواد مغذی را از آب اطراف خود بیرون می‌کشند. اما هنگامی که خورشید طلوع می‌کند، سیانوباکتری‌های زیر آنها به سمت بالا می‌روند تا بتوانند انرژی را از آن نور کسب کنند. کلات می‌گوید: «اکنون آنها می‌توانند فتوسنتز کرده و اکسیژن تولید کنند. با این حال، چند ساعت طول می‌کشد تا آنها واقعا راه بیفتند، صبح تاخیر زیادی وجود دارد.

به‌نظر می‌رسد سیانوباکتری‌ها دیرتر از افراد صبحگاهی بیدار می‌شوند.» تیم متوجه شد که این تأخیر می‌تواند به توضیح اکسیژن‌رسانی کُند زمین کمک کند. روزها بسیار کوتاه‌تر از ۲۴ ساعت بود، اما میلیاردها سال جاذبه ماه باعث کاهش سرعت چرخش سیاره شده،  روز را به عقب کشانده و تعداد ساعات روز را افزایش داده است.

کد خبر 618619 برچسب‌ها باکتری نجوم - سیاره - ستاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: باکتری نجوم سیاره ستاره سیانوباکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۲۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زن قاتل در کمتر از ۲۴ ساعت دستگیر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سعید یوسفی فعال از دستگیری زنی جوان که بر اثر اختلافات خانوادگی قبلی، همسر سابقش را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود؛ خبر داد.

وی اظهار کرد: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر درگیری در محله ملاباشی مأموران کلانتری ۱۶ سبلان در قالب گشت انتظامی به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان اردبیل خاطرنشان کرد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد دو نفر که قبلاً زن و شوهر بودند با همدیگر درگیر و با استفاده از سلاح سرد اقدام به ضرب و جرح یکدیگر کرده‌اند.

یوسفی فعال با اشاره به انتقال یکی از مجروحان حادثه درگیری به بیمارستان و متواری شدن طرف درگیری افزود: مرد جوان پس از انتقال به بیمارستان و بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

فرمانده انتظامی شهرستان اردبیل ادامه داد: زن قاتل در کمتر از ۲۴ ساعت پس از ارتکاب جرم در مخفیگاهش در اطراف اردبیل دستگیر شد.

یوسفی فعال گفت: در تحقیقات اولیه پلیس مشخص شد انگیزه قاتل از وقوع این قتل اختلافات خانوادگی قبلی بوده است.

کد خبر 6087584

دیگر خبرها

  • دستگیری قاتل در کمتر از ۵ ساعت در تالش
  • دستگیری متهم به قتل در کمتر از ۵ ساعت در نیشابور
  • چند بار باید دستان خود را بشوئید؟
  • دستگیری سارق خودرو در کمتر از ۲۴ ساعت
  • تصاویری زیبا و خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان + تصاویر
  • تصاویر جالب و کمتر دیده شده از تهران قدیم/ عکس
  • یک متهم کمتر از ۳ ساعت در گرگان دستگیر شد
  • برادران زورگیر در کمتر ۵ ساعت در شاهین‌شهر دستگیر شدند
  • بهسازی جاده قدیم «نمره‌ یک» به امیدیه از سوی نفت و گاز آغاجاری
  • زن قاتل در کمتر از ۲۴ ساعت دستگیر شد