Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@23:37:27 GMT

طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در شیراز آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۶۹۹۴

طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی در شیراز آغاز شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ذبیح‌الله سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شیراز با اشاره به سیاست‌گذاری‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه ساماندهی مصرف سموم در بخش کشاورزی، گفت: طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی با هدف ساماندهی مصرف سموم در تولید محصولات زراعی و باغی و دستیابی به محصول سالم اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه نسخه‌ نویسی در گیاه پزشکی اصل و اساس ساماندهی مصرف سموم در مزارع و باغ‌ها است، عنوان کرد: دو کلینیک گیاه پزشکی و دو فروشگاه سموم کشاورزی در شهرستان شیراز با بهره گیری از ۱۴ نفر نیروی متخصص در آغاز و اجرای این طرح مشارکت دارند.

سیروسی با اشاره به اینکه در اجرای طرح نسخه نویسی گیاه پزشکی لزوم به کارگیری دانش آموخته گان این بخش نیز مورد نظر بوده است، افزود: بازیابی هویت و محوریت یافتن فعالیت کلینیک‌های گیاه‌پزشکی، کنترل و پایش سموم و همچنین مصرف درست آن‌ها در بخش کشاورزی از جمله دیگر اهداف این برنامه است.

به گفته او، با به کارگیری کارشناسان فنی که به عنوان نسخه نویسی در بخش کشاورزی مشارکت می‌کنند، می‌توان برای هر مزرعه بر اساس نیاز گیاه و خاک، کود و سم تجویز کرد؛ می توانیم محصولی با کیفیت همراه با افزایش راندمان تولید مزارع و مهم تر از همه، جامعه و محیط زیستی سالم داشته باشیم.

سیروسی با بیان اینکه وضعیت مصرف سموم کشاورزی در کشور نسبت به ۲۰ سال گذشته از ۲۹ درصد به ۸ درصد کاهش یافته و این مسیر باید ادامه یابد، اظهار کرد: در اجرای این طرح سه برگ نسخه صادر می شود که یک برگ در کلینیک گیاه پزشکی ثبت، برگ دوم در فروشگاه سموم نزد مسئول فنی ضبط و برگ سوم نیز به بهره بردار تعلق می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شیراز با تاکید بر اینکه ضمن اجرای طرح مذکور هر گونه اختلاف و خطا در تجویز، فروش و مصرف سموم کشاورزی قابل ردیابی و پیگیری است، اضافه کرد: به صورت تدریجی فروش و عرضه آزاد سموم کشاورزی از مبادی غیر تخصصی ممنوع می‌شود؛ پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این ممنوعیت در شهرستان شیراز محقق شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی شیراز فروشگاه های سموم کشاورزی سموم کشاورزی نسخه نویسی گیاه پزشکی مصرف سموم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

به گزارش خبرگزاری مهر، راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیه‌های غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آنها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش می‌رسد.

وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریع‌تر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانی‌تر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.

کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق می‌افتد.

کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانی‌تر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزش‌های دقیق و فرهنگ‌سازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آنها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.

کشاورز خاطر نشان کرد: مهم‌ترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعمل‌های روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.

کد خبر 6088899 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • هشدار مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • تهدیدات مصرف خودسرانه دارو‌های بدون نسخه
  • مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
  • عوارض مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان