Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: نقش فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه ها باید بیش از گذشته مد نظر قرار گیرد.

مجتبی غلامی در گفت و گو  با ایسنا، در آستانه ۱۶ مرداد سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی در راستای اهداف ستاد شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۵۹ تشکیل شد و همزمان با تشکیل این نهاد، فعالیت های فرهنگی نیز آغاز شد، در واقع ۴۱ سال پیش جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی با دیدگاهی نو به مبانی فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرد و خوشبختانه در طول مسیر، با فراز و فرودهایی که داشته در بخش های مختلف منشاء اثر و برکت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: فعالیت جهاددانشگاهی در سطح کشور زمینه استفاده بهینه از ظرفیت های موجود را فراهم کرد و به همگان آموخت که در سایه کار جهادی می توان فعل ما می توانیم را صرف کرد.

غلامی افزود: حضور جهاددانشگاهی و بخش فرهنگی این نهاد در دانشگاه ها با توجه به وجود مخاطبانی از میان دانشجویان و اساتید، فضایی را برای جذب مشارکت فعال دانشجویان در برنامه ریزی و ایده پردازی و اجرای برنامه های فرهنگی متناسب با علاقه مندی آنها ایجاد کرد و در این خصوص بسیاری از کانون ها و انجمن های ادبی، هنری، فیلم و عکس، دینی و قرآنی و گردشگری تشکیل شدند و فعالیت های متنوعی توسط این نهاد در دانشگاه ها صورت گرفت.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در ادامه مسیر خود با توجه به سیاستگذاری های جدید در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، وارد عرصه نوینی از فعالیت ها البته به صورت کاملا تخصصی شد، افزود: در این زمینه، پیرو تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم حرکت این نهاد به سمت انجام کارهای نو، گزین و بر زمین مانده، تشکیلات و ساختارهای جدیدی در این حوزه بوجود آمد که از جمله آنها سازمان دانشجویان، سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان، خبرگزاری های ایسنا و ایکنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان، مرکز گردشگری، مرکز امام و انقلاب و... است که با همفکری اساتید و دانشجویان برنامه های شاخصی در این مراکز طراحی شده و در حال انجام است.

غلامی گفت: امروزه افکارسنجی به عنوان یک راهکار علمی و با هدف انعکاس افکار عمومی و ارزیابی علاقه مردم در تصمیم سازی ها موثر است و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز از سال ۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش می کند با نظرسنجی، رضایت سنجی و انعکاس سریع و دقیق افکار عمومی بتواند کمک موثری به سازمان ها و نهادها کرده و در جهت برنامه ریزی بهتر و سیاست گذاری های مفیدتر در انجام پروژه ها و طرح ها نقش آفرینی کند.

وی اظهار کرد: این مرکز طرح های مختلفی را به صورت ملی و استانی انجام داده است که در سطح ملی، بررسی مسائل روز جامعه در زمینه سلامت روانی، یارانه ها، مواد مخدر و روان گردان ها، فرهنگ ایثار و شهادت، پرسشگری طرح مشاغل خانگی و نگرش جوانان به رسانه و انجام چهار موج نظرسنجی در زمینه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از جمله آنهاست و از جمله طرح های استانی نیز می توان به رضایت سنجی کارکنان ایرالکو، شرکت پتروشیمی شازند و بررسی شیوع مصرف داروهای آنتی بیوتیک به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی استان اشاره کرد.

غلامی با اشاره به فعالیت خبرگزاری های ایسنا و ایکنا گفت: جهاد دانشگاهی دو رسانه مهم و معتبر در اختیار دارد که هر دو خبرگزاری به دلیل صحت و سلامت و سرعت در مخابره اخبار، رسانه های مطرحی در کشور و استان هستند که فعالیت های بسیار خوبی را در حوزه تهیه و انعکاس خبر در سرویس های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و ... به انجام می رسانند. ایسنا اولین خبرگزاری دانشجویی غیر دولتی بعد از انقلاب و ایکنا اولین خبرگزاری تخصصی قرآن در جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه خبر امروزه یک ضرورت محسوب می شود و از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: جهاد دانشگاهی با راه اندازی این دو خبرگزاری گام بسیار بزرگی در مسیر توسعه عرصه اطلاع رسانی در کشور ایفا کند.

غلامی با اشاره به فعالیت سازمان دانشجویان به عنوان یکی دیگر از بخش های مطرح در حوزه فرهنگی و دانشجویی جهاد دانشگاهی گفت: این سازمان با سیاستگذاری های جدید و با ایجاد شبکه های دانشجویی در دانشگاه های استان نسبت به برنامه ریزی و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی اقدام کرده است، همچنین در حوزه فرهنگی اجرای طرح ملی دانشجو متدبر قرآن، برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی و مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه‌های دانشجویی در مقطع ارشد و دکتری، برگزاری مجموعه اردوهای ایران مرز پرگهر، برگزاری مراسم نقدوبررسی کتاب (فصل سخن)، مسابقات کتاب سه دقیقه ای و اردوهای جهادی، برگزاری جشنواره کتاب صوتی و نشست های باشگاه حامی محیط زیست، تهیه اطلس فرهنگی مفاخر و دیدار با مفاخر و اهدای تندیس فداکاری و اجرای بیش از ۱۰۰ فعالیت دانشجویی در سازمان دانشجویان از دیگر اقدامات انجام شده است.

غلامی چاپ و انتشار بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی، اجرای طرح های شاخص ملی و سراسری شامل مسابقات دفاع سه دقیقه ای از پایان نامه های دانشجویان ارشد و دکتری، تهیه اطلس فرهنگی استان مرکزی، برگزاری مسابقات کتاب سه دقیقه ای و برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در قالب طرح ملی فصل سخن و برگزاری مراسم رونمایی از کتاب های منتشره توسط جهاد دانشگاهی را از جمله فعالیت های سازمان انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی عنوان کرد.

وی با اشاره به برگزاری مجموعه اردوهای ایران مرز پرگهر به صورت تولید محتوا به جهت وجود ویروس کرونا و برگزاری مسابقات کتابخوانی در استان، به برنامه های آتی این معاونت اشاره کرد و گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام گرفته، امسال آخرین سال اجرای برنامه ششم توسعه این معاونت است و توسعه فعالیت های فرهنگی بویژه در دانشگاه های استان و ایجاد شبکه های دانشجویی گسترده از جمله اولویت های برنامه ششم توسعه است.

غلامی با بیان اینکه نقش فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه ها باید بیشتر مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: توجه به نوع گرایش و علاقه مندی دانشجویان با توجه به رسالت مندی فرهنگی، از مهمترین سیاست های این معاونت است، بر همین اساس، طرح های هماهنگ ملی، منطقه ای و داخلی به دفتر برنامه ریزی و توسعه فرهنگی مستقر در دفتر مرکزی جهاددانشگاهی اعلام شده و در قالب سرفصل های سازمان فعالیت های  قرآنی، سازمان دانشجویان، گردشگری، انتشارات، دفتر مطالعات فرهنگی و مرکز امام و انقلاب طراحی و در سال ۱۴۰۰ اجرایی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: طرح دانشجومتدبر و دانشجومعلم قرآن کریم، تدوین و انتشار اطلس فرهنگی مفاخر، برگزاری کرسی های آزاداندیشی، حسینیه مجازی، اردوها و نشست های مهر باران، اردوهای ایران مرزپرگهر، مسابقات مناظرات دانشجویی و دفاع سه دقیقه ای از پایان نامه های ارشد و دکتری، کتاب سه دقیقه ای و کتاب گفتار، جلسات نقد و بررسی کتاب فصل سخن، برگزاری جشنواره قاب های ماندگار و فردای انقلاب و انجام طرح های دفتر مطالعات فرهنگی و افکارسنجی و تهیه و تولید و انعکاس اخبار و رویدادهای استان از جمله برنامه های پیش بینی شده برای زیرمجموعه های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان مرکزی است، که در سال جاری اجرایی می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری جهاد دانشگاهی دانشگاه دانشگاهی استان مرکزی فرهنگی جهاد دانشگاهی سازمان دانشجویان دانشگاه ها برنامه ریزی سه دقیقه ای فعالیت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۷۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان

 به گزارش خبر گزاری صداوسیمای استان لرستان؛مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان با گرامیداشت مقام معلم و شهادت شهید مرتضی مطهری گفت: شهید مطهری چهره نامی فرهنگ و تاریخ  است و نقس رسانه ها در دنیا نقش بی بدیلی است و امروز رسانه خط مقدم جهاد تبیین است. 
حجت الاسلام درویشی افزود: رسانه در  خط مقدم جهاد تبیین قرار دارد و خبرنگاران نقش مؤثری برای مقابله با جنگ ترکیبی دشمن دارند.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان با تأکید به اینکه تحقق ارزش‌ها در جامعه وابسته به نقش معلمان است، گفت:مبارزه با دشمن در میدان جهاد تبیین بدون نقش‌آفرینی معلمان قابل‌انجام نیست.
برگزاری بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در این هفته ،  زنگ سپاس ،،تجلیل از معلمان  نمونه بسیجی و ترویج و اشاعه فرهنگ راه شهید مطهری از برنامه های این هفته عنوان کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی




دیگر خبرها

  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد