Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، خشکسالی و بی‌آبی امسال تمام اقلیم خراسان رضوی را در برگرفته است و مختص به شهر و یا منطقه خاصی در استان نیست. در شهرستان‌های مرزی نیز وضعیت از این بهتر نیست و اینک شهرستان‌هایی مانند تایباد و تربت جام در خراسان رضوی با مشکلات عدیده‌ای در حوزه کمبود آب روبرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواد اعتضادی مدیر جهاد کشاورزی تایباد در این زمینه گفت: تایباد امسال شاهد ۷۵ درصد کاهش بارندگی بود، اتفاق بدی که افتاد این بود که بارندگی موثری هم نداشتیم.

او افزود: بخش دامی به شدت به مرتع وابسته است، پس وضع کشاورزی ما و به ویژه بخش دامپروری به خصوص دام سبک اصلا حال مناسبی ندارد. بخشی از این مشکل به کشاورز و دامدار، بخشی به دولت و بخشی دیگر به ناسازگاری طبیعت با ما مربوط بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد ادامه داد: آسیب زدن به طبیعت جرم است و پلاستیک‌های بخش کشاورزی مشمول همین قانون است. ما اطلاع رسانی لازم را کردیم، در قدم دوم خدمات دهی به کشاورزانی که پسماند پلاستیک را جمع‌آوری نکنند متوقف خواهیم کرد و در قدم سوم به دادستانی ارجاع خواهیم داد.

اعتضادی بیان کرد: چاه‌های کشاورزی مانع احیای قنوات شد، با قانونمند شدن مصرف آب در چاه‌های کشاورزی، قنوات جایگاه واقعی خود را پیدا کردند. سال گذشته ۷ رشته قنات با صرف ۴۰۵ میلیون تومان و ۳۲۰۰ متر لایروبی و مرمت شد.

بیشتر بخوانید

تداوم خشکسالی تامین آب مشهد را تهدید می‌کند

او تصریح کرد: همچنین سال گذشته معین اقتصادی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه تایباد بیش از ۱۱ رشته قنات را احیا کرده است. همچنین احیای قنوات بایر را در دستور کار قرار دادیم که قنات محسن آباد تایید و اعتبار دریافت کرد و منتظر تخصیص هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد تاکید کرد: در سال گذشته ۹۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است که امیدواریم امسال افزایش یابد.

اعتضادی درباره زعفران و قیمت‌گذاری، آن را مبحثی کلان عنوان و اظهار کرد: کرونا و تبعات اقتصادی آن و دیگر مسائل بر آن اثر گذار است و ما نقشی در قیمت آن نداریم، در تایباد علاقه مندی به برند سازی، بسته بندی و صادرات این محصول افزایش پیدا کرده است. برداشت من این است که زعفران امسال نسبت به سال قبل وضعیت بهتری داشته باشد.

او درباره وضعیت دام در خشکسالی چند ساله افزود: کشت ذرت علوفه‌ای در سال گذشته افزایش یافته است، برداشت خارشتر در تایباد رونق گرفته، علوفه خار شتر ۸۰ درصد یونجه ارزش غذایی دارد، تا امروز ۵۰۰ هکتار خارشتر در تایباد با کمباین برداشت شده است. در کشت یونجه ۱۱۰ هکتار افزایش سطح زیر کشت داشتیم و البته ۹۰ درصد دام‌های تایباد امسال بیمه شد.

سید مرتضی حسینی القادری عضو نظام صنفی کشارورزی تایباد نیز گفت: انتظار ما تخصیص اعتبارات خاص کم بهره یا بلاعوض برای بروزرسانی شبکه آبرسانی کشاورزی بود.

او افزود: شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند، گا‌هی می‌بینیم که شرکت‌هایی که باید مجری باشند، طرح را به گونه‌ای می‌نویسند که برای کشاورز مقرون به صرفه نیست. با پشتکار کشاورزان و جهاد کشاورزی، خشکسالی امسال تاثیر زیادی در تولیدات نداشت، اما در بحث دام به شدت با مشکل مواجه هستیم. کشاورزان تایبادی چندین سال است تغییر الگوی کشت را آغاز کردند، اما امسال شدت بیشتری گرفته است. تولید زعفران و انگور و دیگر کشت‌های کم آب طلب افزایش یافته است. اتاق اصناف می‌تواند در قیمت‌گذاری نقش ایفا کند، هرجایی که مردم تصمیم‌گیری در حوزه تولید کردند، تجربه نشان داده است، موفق بودیم.

محمدرضا علیپور رئیس اداره منابع طبیعی تایباد هم گفت: آتش‌سوزی‌های اخیر در جهان که گرما و تغییر اکوسیستم عامل آن بودند افزایش یافته است. امسال  ما مانوری با دستگاه‌های اجرایی برگزار کردیم تا آمادگی را برای آتش سوزی‌ها افزایش دهیم. ما بر این باوریم که اگر آتش‌سوزی در جنگل‌های تایباد رخ دهد، تمام جنگل‌ها خواهد سوخت، بنابراین چرای دام در جنگل را برای مصرف گیاهان خشک آزاد گذاشتیم که این کار می‌تواند احتمال حریق را کاهش دهد.

او افزود: تاغزار‌ها برای ما مهم است، اما جان مردم مهم‌تر است. در ارتباط با زمین بیمارستان تایباد، سه گزینه مد نظر بود، یکی زمین فعلی شبکه بهداشت است. ما گفتیم در ازای این زمین ما آمادگی داریم زمین واگذار کنیم. با توپ را در زمین یکدیگر انداختن به نتیجه نخواهیم رسید. پارک طبیعت تایباد یک نمونه عالی برای مشارکت است. استنباط ما این است که دوستانی که از تهران آمدند اینگونه فکر می‌کنند که زمین شبکه که از آن خود ما است، پس هیچ. 

دبیر نظام صنفی کشاورزی تایباد هم گفت: در سال گذشته برای خرید زعفران ما فقط یک نماینده برای نظارت بر خرید زعفران داشتیم که حق کشاورز ضایع نشود، اما دستور داده شد که فقط از هر کشاورز ۱۰ کیلو خرید شود. اتاق اصناف با مصوبه هیئت وزیران تشکیل شده است، وظیفه این اتاق هویت بخشی به شاغلین، دفاع از حقوق کشاورزان، تعامل با دستگاه برای تنظیم بازار، قیمت‌گذاری، نظارت و کنترل بر کیفیت محصول و صادرات است.

حسن آذریان رئیس دامپزشکی تایباد نیز گفت: ۱۰ هزار و دویست راس دام سبک کشتار شده است که ۵۵ درصد کشتار افزایش یافته است و ۴۰۵ راس گاو کشتار شده که تولید ۹۵ تن گوشت گاو داشته است. گوشت مرغ تازه هزار و ۱۵۰ تن به تایباد وارد شده است، علیرغم اینکه شایعه کمبود گوشت مرغ مطرح بود، افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی گوشت مرغ گرم را شاهد بودیم. در عید قربان امسال ۴۲۰ راس دام سبک و ۶ راس دام سنگین در کشتارگاه تایباد کشتار شده است. از ابتدای سال نیز ۲ تن و ۸۰۰ کیلوگرم گوشت معدومی داشتیم.

انتهای پیام// ف. ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکسالی در ایران جهاد کشاورزی افزایش یافته کشاورزی تایباد جهاد کشاورزی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۸۶۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد

به گزارش خبرنگار مهر، در نشست شورای قضائی و شورای حفظ حقوق بیت المال سه فقره از اسناد تک برگ اراضی کشاورزی با حضور «رضا افلاطونی»، معاون وزیر و رئیس سازمان امور اراضی کشور و هیأت همراه تحویل کشاورزان استان شد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر ظهر شنبه در این مراسم گفت: یکی از اولویت‌های مهم اداره ثبت اسناد و املاک صدور اسناد تک برگ اراضی کشاورزی است که تاکنون برای ۱۱ هزار و ۴۷۴ قطعه به مساحت ۱۳۰ هزار و ۵۴ هکتار سند تک برگ صادر شده است.

محمدرضا بزرگمهر افزود: ۳۱ فقره سند تک برگ اراضی کشاورزی به مساحت پنج هزار و ۸۰۰ هکتار نیز در طی ۲ روز گذشته صادر شده است که به صورت نمادین سه فقره سند تک برگ توسط رئیس سازمان امور اراضی کشور به کشاورزان تحویل داده شد.

کد خبر 6089879

دیگر خبرها

  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • بیش از ۱۸ هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد