Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:55:51 GMT

۲۳ مرداد ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۱۳۷۴۴

۲۳ مرداد ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، روند صعودی شیوع بیماری کرونا در اغلب استان ها همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه هنوز پیک پنجم فروکش نکرده  ولی ظرفیت درمانی برخی شهرستان ها کاملا تکمیل شده است.

کاهش حساسیت مردم  نسبت به بیماری کووید ۱۹ و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روزهای گذشته باعث شده برخی استان ها در وضعیت بحرانی قرار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به قدرت بالای سرایت پذیری نوع جهش یافته ویروس کرونا هندی و انتقال گسترده آن در بین افراد جامعه، باید حساسیت‌ها نسبت به این ویروس کشنده در رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد.

به گفته مسوولان بهداشت و درمان ، هرگونه بی توجهی، ساده انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، تأثیر بسیاری در شدت چرخش و انتقال این بیماری در جامعه دارد.

در همین حال سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا از تعطیلی همه اصناف و بانک ها و مشاغل دولتی به جز اصناف ضروری از روز دوشنبه ۲۵ تا روز شنبه ۳۰ مرداد ماه خبر داد.

علیرضا رییسی افزود: از ساعت ۱۲ فردا(یکشنبه) منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره صورت گیرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۴ مرداد تا جمعه پنجم شهریور ماه منع تردد بین استانی در سراسر کشور و همه جاده ها و همه مجوزهای صادر شده برای تردد لغو خواهد شد.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

متاسفانه  ۴۶۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و شمار قربانیان این ویروس در کشور به ۹۷ هزار و ۲۰۸ نفر رسید.

همچنین از دیروز تا امروز ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۹ هزار و ۷۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۱۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش با استناد به یک برآورد بین المللی هشدار داد اگر به رعایت پروتکل های بهداشتی بی اعتنایی شود تعداد تلفات ویروس کرونا به ۶۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

گزارش ها از استان هرمزگان حاکی از آن است که حال این روزهای استان هرمزگان هیچ خوب نیست و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، میزان رعایت پروتکل‌ها در این استان به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است و روند ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در ۲ هفته اخیر به طور بی سابقه و نگران کننده‌ای افزایش یافته است.

مسوولان بهداشت ودرمان استان هرمزگان می گویند یکی از نگرانی هایی که این روزها بسیار مطرح می شود، اوج گیری شدیدتر کرونا پس از ایام محرم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: ۲ هفته تعطیلی مطلق در کشور یک نیاز واقعی است که در این تعطیلی ها باید رفت وآمدها به صفر و پروازها محدود شود.

بر اساس اعلام رییس بیمارستان کودکان امام حسین(ع) اصفهان نیز ، میزان بستری کودکان دارای علائم کرونا در اصفهان در مقایسه با ۱۰ روز گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است و از خانواده‌ها خواسته شده است  که کودکان خود را به مراسم مختلف، تجمعات و دورهمی نبرند.

مهرداد معمارزاده افزود: در موج پنجم کرونا روزانه حدود ۱۰ کودک مبتلا به کرونا داریم که بستری می شوند و این آمار در سه روز گذشته رو به افزایش و به ۱۵ تا ۱۷ نفر هم رسیده است.

وی با بیان اینکه از فروردین تا اول اسفند سال ۹۹ (۱۱ ماه) حدود ۹۰۰ کودک مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان داشتیم، اظهار داشت: این تعداد در ۶ ماه گذشته تقریبا ۸۰ درصد افزایش یافت و به یکهزار و ۵۰۰ بستری از اسفند پارسال تا مرداد امسال رسید.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با اشاره به شیوع نوع دلتای کرونا در این استان گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد، بیش از پیک گذشته شاهد افزایش بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های کرمان و شهرستان ها هستیم.

حمیدرضا رشیدی نژاد افزود: با وجود افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کرمان در زمینه تامین دارو و تجهیزات هنوز با بحران جدی روبه رو نشده ایم.

وی اظهار داشت: در صورت افزایش آمار بیماران مبتلا و بستری کرونا ممکن است با کمبود دارو مواجه شویم.

از خراسان شمالی نیز گزارش شده است که با بستری ۵۳۶ بیمار جدید در ۷۲ ساعت گذشته، هم اکنون ۷۵۷ بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر سید احمد هاشمی رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این باره گفت : همچنین در همین مدت ۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در استان فوت شدند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد موارد ابتلا و بستری به حدی افزایش یافته است که دیگر تخت خالی وجود ندارد و وضعیت بیمارستان های استان در حالت بحرانی است.

بر اساس گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز چنانچه وضعیت شیوع گسترده کرونا در استان تداوم یابد، امکانات و تجهیزات دانشگاه علوم پزشکی پاسخگوی نیاز مراجعان و بیماران کرونایی نخواهد بود.

دکتر حبیب‌زاده ایجاد بیمارستان صحرایی و به کارگیری ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای بستری بیماران کرونایی استان اردبیل را محتمل دانست و خواستار مشارکت همگانی برای کاهش ابتلا به کرونا در سطح استان شد.

وی وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل را بسیار بحرانی خواند و اظهار کرد: اگر این سیر تا ۱۰ روز آینده ادامه پیدا کند، به طور یقین در روزهای آینده با کمبود تخت بستری و فلج شدن خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی در استان مواجه خواهیم شد.

از استان خراسان رضوی نیز گزارش شده است که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مشهد و استان خراسان رضوی در پنجمین موج طغیان ویروس همه‌گیر به طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.
تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها، کمبود دارو و سرم و افزایش بیماران کرونایی غیر بومی در مشهد از چالشهای پیش رو در استان خراسان رضوی به شمار می‌رود.
۲۵ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

رییس بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: طبق بررسی ها ۴۰ درصد بیمارانی که در مشهد به بیمارستان مراجعه می کنند به دلیل بد حال بودن و تاخیر در مراجعه در ۴۸ ساعت اول فوت می کنند.
دکتر علیرضا صداقت افزود: اگر مبتلا به کرونا شدید درمان این بیماری باید به صورت استاندار  و علمی باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشهد گرفتار شرایط وحشتناکی است، بیمارستانها تکمیل، تمام ظرفیت تختها اشغال شده، دارو نیست، تیم درمانگر خسته است و افزایش مرگ و میر بر اثر کرونا به ویژه در بین جوانان مشهود است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این خصوص گفت : اگر هموطنان از دیگر نقاط کشور به مشهد سفر نکنند و شهروندان مشهدی هم پروتکلهای بهداشتی را به خوبی رعایت کنند ظرف یک هفته و یا ۱۰ روز آینده از شدت شیوع ویروس کرونا و شمار بیماران کووید ۱۹ در این کلانشهر و همچنین خراسان رضوی کاسته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز گفت: پیش‌بینی‌ها از افزایش تعداد بیماران کرونایی در روزهای آینده حکایت دارد.

نوید دانایی افزود: پیش‌بینی داریم در روزهای آینده تعداد بیماران افزایش یابد.

وی با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

دکتر محمدحسین بحرینی افزود: عادی‌انگاری شدید مردم نسبت به کرونا و شرکت آنها در تجمعات و دورهمی‌ها موجب تشدید انتقال ویروس و گسترش بیش از پیش بیماری کووید ۱۹ شده است. 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت : پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری افزود : تمامی موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است.

وی بیان کرد:‌ کمبودی در داروهای ضد ویروس و تجهیزات مورد نیاز بیماران کرونایی در استان وجود ندارد.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این باره  گفت: موج بعدی کرونا در استان از حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در حال آغاز بوده که این موج مربوط به عید قربان است و نگرانی جدی وجود دارد که این مهم با موج محرم همراه و شدت گیرد.

 احمدعلی موهبتی روز شنبه در ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا اظهارداشت: در پیک ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان در حوزه کل مبتلایان به این ویروس نسبت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان در کل ۵۹ درصد زاهدان، ۳۰ درصد ایرانشهر و ۱۱ درصد زابل بوده که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۹ درصد دانشگاه زاهدان به ۳۰ درصد، ایرانشهر از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد و زابل از ۱۱ به ۱۰ درصد میزان مبتلایان رسیده و این موضوع نشان می‌دهد که موج جدید در حال شکل‌گیری است و باید امکانات لازم  برای منطقه  هماهنگ شود.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز درصد زیادی از فوتی‌های کرونایی در این استان کمتر از یک روز در بیمارستان بستری بودند لذا مردم باید دستورالعمل های بهداشتی را با دقت رعایت کنند.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور ۱۳ درصد و موارد فوت کشور ۴۰ درصد افزایش داشته است همچنین دومین کشور از نظر آمار ابتلای روزانه به کرونا در جهان هستیم.

وی افزود: قله پیک جدید بیماری از قله پیک قبلی بالاتر رفته و همچنان در حال صعود است‌. کل موارد بیماری در هفته منتهی به ۲۲ مرداد نسبت به هفته قبل آن ۱۵ درصد افزایش یافته همچنین موارد بستری و موارد فوت ۲۴ و ۷۹ درصد افزایش داشته است.

استاندار گلستان نیز با اشاره به ثابت ماندن تعداد بیماران کرونایی بستری استان طی روزهای گذشته هشدار داد که اگر سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بیشتر نشود، احتمال ابتلای بیشتر مردم استان به سویه های جدید این ویروس وجود دارد.

هادی‌ حق‌شناس اظهار داشت: از زمان شیوع پیک پنجم کرونا تاکنون تلاش فراوانی برای افزایش تجهیزات بیمارستانی گلستان انجام شد و به عنوان نمونه در هفته گذشته ۵۰ دستگاه ونتیلاتور به بخش درمان به مجموع تجهیزات بیمارستانی استان اضافه گردید.

وی با اشاره به ایام عزاداری ماه محرم گفت که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، دسته‌روی و عزاداری در اماکن سربسته ممنوع است.

برچسب‌ها فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا محدودیت های کرونا علائم کرونا پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا محدودیت های کرونا فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا محدودیت های کرونا علائم کرونا رییس دانشگاه علوم پزشکی پروتکل های بهداشتی بیماران کرونایی سیستان و بلوچستان رعایت پروتکل ها بیماری کووید ۱۹ کرونا در استان مبتلا به کرونا افزایش یافته درصد افزایش ویروس کرونا خراسان رضوی کووید ۱۹ ساعت گذشته بر اساس ۴۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۱۳۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد

 دکتر طاهره افتخار می افزاید: این ویروس از تماس جنسی و یا تماس های خیلی نزدیک سرایت می کند و ماندگاری بیشتری نسبت به دیگر ویروس ها دارد.

وی توضیح می دهد: ویروس اچ پی وی به مواد شوینده نیز مقاومت نشان داده و در مواردی حتی پزشکان از لمس صورت خود با دست آلوده به این ویروس مبتلا شده اند. بنابراین ممکن است این ویروس از راه غیر جنسی هم انتقال یافته و برای مثال در فردی از طریق نشستن در جایی مرطوب و جایگزین شدن فردی دیگر در آن مکان نیز انتقال یابد؛ اما شایع ترین راه انتقال این ویروس از طریق مقاربت است.

دکتر طاهره افتخار، متخصص زنان و زایمان

این پزشک متخصص زنان و زایمان درباره سن مبتلایان به ویروس اچ پی وی می گوید: بیشترین بیماران سنین ۲۳ تا ۳۰سال هستند که در این باره تفاوتی بین جنسیت وجود ندارد بنابراین ممکن است هم دختران و هم پسران را مبتلا کند.

وی بیان می کند: دلایلی مانند مصرف سیگار یا مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، خطر ابتلا به ویروس اچ پی وی را افزایش می دهد؛ اما در افراد زیر ۳۰سال چنانچه فرد رفتار پر خطر نداشته و زندگی، ورزش و تغذیه سالم داشته باشد خود به خود ممکن است این ویروس از بین برود.

افتخار تصریح می کند: ویروس اچ پی وی مانند ویروس تبخال از بین نمی رود و برای همیشه در بدن باقی می ماند بنابراین تشخیص زودهنگام آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد.

همه ویروس ها ریسک سرطان ندارند

وی ادامه می دهد: یکی از شایع ترین علل سرطان دهانه رحم، ویروس اچ پی وی است. هر زگیل در هر جای بدن ممکن است به سبب وجود ویروس اچ پی وی به وجود آید اما همه این ویروس ها ریسک سرطان ندارند و تنها تعدادی از آن ها مانند زگیل تناسلی پر خطرند که شانس ابتلا به سرطان ها را بیشتر می کند.

این پزشک متخصص زنان می افزاید: شایع ترین سرطان های ناشی از ویروس اچ پی وی، سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد و قسمت خارجی ناحیه تناسلی است و در برخی موارد، ممکن است حلق و حنجره را نیز درگیر کند.

وی با اظهار تأسف اذعان می دارد: شیوع ویروس اچ پی وی تنها مختص جوامع غربی نیست بلکه متأسفانه بین جوانان جامعه ایران، تعداد مبتلایان به این ویروس بسیار است که یکی از علل آن، وجود رفتارهای پر خطر و کنترل نشده در جامعه است.

افتخار درباره راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم می گوید: افرادی که روابط پر خطر نداشته و ارتباط شان محدود به کانون خانواده است به صورت مداوم نیاز به تست پاپ اسمیر ندارند اما کسانی که محدودیتی در رابط جنسی ندارند بسیار بیشتر از دیگران در خطر ابتلا قرار می گیرند. 

واکسن گارداسیل مطمئن تر است یا پاپیلوگارد؟

وی بر لزوم تزریق واکسن برای کودکان و جوانان تأکید می کند و ادامه می دهد: یکی از راه های ایمن سازی در برابر ویروس اچ پی وی، تزریق واکسن خارجی گارداسیل است. البته از آنجایی که این واکسن گران است و چندان اعتمادی به تاریخ مصرفش نیست، بهتر است از مشابه ایرانی آن به نام پاپیلوگارد استفاده کرد.

افتخار تصریح می کند: در واقع این واکسن ها از عملکرد و ماهیت یکسانی برخوردارند و تفاوت عمده آن ها در کشور سازنده واکسن می باشد. علاوه بر این واکسن پاپیلوگارد هم ارزان تر از گارداسیل است و هم عامل ۷۰درصد از سرطان هایی که مربوط به ویروس اچ پی وی است را پشتیبانی می کند بنابراین نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی درباره سن تزریق این واکسن در دختران و پسران می گوید: این واکسن برای هر جنسیتی می تواند از سن ۹ تا ۴۵ سالگی تزریق شود.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی به جوانان توصیه می کند: پرهیز از رفتارهای پرخطر بهترین راه مصون ماندن در برابر ویروس اچ پی وی است تا سلامتی را در تمام طول عمر خود به همراه داشته و به انواع بیماری ها از جمله زگیل تناسلی و ... مبتلا نشوند. چراکه انجام رفتارهای پر خطر علاوه بر تهدید ابتلا به این ویروس، سبب ابتلا به ایدز، هپاتیتB، هپاتیتC و بسیاری از بیماری های خطرناک دیگر می شود.

افتخار درباره نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود سرطان های مربوط به زنان می گوید: چنانچه ویروس اچ پی وی وارد بدن سالم شود، سیستم ایمنی بدن به ویژه در سنین جوانی می تواند آن را تا حدود زیادی از بین ببرد. بنابراین ورزش در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مؤثر است.

وی درباره بهترین روش های تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم تصریح می کند: بهترین روش های تشخیص این نوع بیماری استفاده از تست های غربالگری همچون آزمایش پاپ اسمیر، سونوگرافی های زنان و معاینات سالانه است چراکه این ویروس مانند ویروس تبخال در بدن می ماند و قابل رؤیت نیست. بنابراین انجام آزمایش های پی در پی و منظم در تشخیص زودرس و درمان به موقع بسیار مؤثر خواهد بود.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • روند ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک باید تا مرداد نهایی شود
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • افزایش مسمومیت با قارچ‌های سمی؛ ۱۴نفر بستری شدند
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد