Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هرچند مهم‌ترین ویژگی قیام عاشورا جنبه سیاسی و مسئله مبارزه با ظلم و فساد و تبعیض است لکن اهمیت جنبه‌های دیگر این نهضت همیشه زنده تاریخ بشریت کمتر از جنبه‌های سیاسی آن نیست یکی از جنبه‌های اساسی قیام عاشورا آموزه‌های تربیتی آن است، آموزه‌هایی که برگرفته از قرآن و سنت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آموزه‌ها همانند کلام الهی تأثیرگذار بر دل‌هاست همچنان که شخص امام حسین (علیه‌السلام) به‌عنوان امام معصوم و یاران باوفایش الگو و اسوه‌های تربیتی برای بشریت بودند.

در این راستا در گفتگویی تفصیلی با آیت الله سید احمد میرعمادی استاد حوزه و دانشگاه پیرامون آموزهای تربیتی قیام بزرگ عاشورا به بحث نشستیم که مشروح آن در پی می‌آید.

آموزه‌های تربیتی قیام عاشورا را تبیین کنیم

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر لزوم معرفی الگوهای تربیتی نهضت عاشورا، گفت: تبیین آموزه‌های تربیتی این قیام الهی به نسل امروز جامعه به جهت تربیت صحیح و رسیدن به کمال و سعادت ابدی یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه ما وظیفه‌داریم آموزه‌های تربیتی قیام عاشورا را تبیین کنیم، گفت: یکی از آموزه‌های تربیتی مسئله حق‌طلبی است، از ویژگی‌های مهم نهضت عاشورا حق محوری است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تلاش برای احیای حق، قرار گرفتن جبهه حق در برابر گروه باطل و مبارزه حق علیه باطل از ویژگی‌های مهم نهضت عاشورا است، افزود: اصلاً راز ماندگاری قیام عاشورا حق محوری و حق‌طلبی است و پیام جهانی که امام حسین (ع) به دنیا عرضه داشت حق‌طلب بودن و به دنبال حق بودن است.

وی با بیان اینکه حق‌طلبی پیام جهانی امام حسین (علیه‌السلام) برای تربیت بشر است، ادامه داد: امام حسین (علیه‌السلام) در این قیام ثابت کرد که قیام بر محور حق و به دنبال احیای حق است و می‌خواهد حق زنده شود.

مصادیق مختلف حق‌طلبی در قیام عاشورا

آیت‌الله میرعمادی به نمونه‌های مختلف از حق‌طلبی در قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: وقتی‌که حر ابن زیاد جلوی حضرت را گرفت و نامه عبیدالله ابن زیاد را به دست حضرت داد و نشان داد که عبیدالله ابن زیاد دستور داده که جلوی حضرت را بگیرد و نگذارد حضرت وارد کوفه شود از ایشان درخواست کرد که از رفتن به کوفه صرف‌نظر کند و از این قیام دست بردارد اما امام حسین (علیه‌السلام) فرمود: أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یُعمَلُ بهِ، و أنَّ الباطِلَ لا یُتَناهی عَنهُ، لِیَرغَبِ المُؤمنُ فی لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا، فإنّی لا أرَی المَوتَ إلاّ سَعادَةً، و لا الحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ إلاّ بَرَما (آیا نمی بینید که به حق عمل نمی‌شود و از باطل نهی نمی‌شود در یک چنین شرایطی که به حق عمل نمی‌شود از باطل دست کشیده نمی‌شود مو من باید به دیدار خدا روی بیاورد و الا شهید بشود و در این راه کشته بشود و من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز رنج و ملال نمی‌بینم).

وی افزود: بر اساس این آموزه تربیتی است که در قیام عاشورا در یکی از منزل‌ها وقتی‌که وجود مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) استرجاع می‌کند انا لله و انا الیه راجعون می‌گوید علی‌اکبر امام حسین (ع) این تربیت‌یافته آن حضرت این تربیت‌یافته آموزه نهضت عاشورا برمی‌گردد و به پدر بزرگوارش می‌فرماید این جمله مال کسی است که یقین به مرگ دارد آیا این‌چنین است حضرت فرمود آری! و بعد علی‌اکبر خطاب به پدر می‌فرماید ما را از مرگ چه باک ما به استقبال مرگ می‌رویم.

جامعه را بر محور حق تربیت و حق‌طلبی را در جامعه زنده کنیم

وی ادامه داد: این نکته مهم است که ما جامعه را بر محور حق تربیت و حق‌طلبی را در جامعه زنده کنیم تا جامعه ما، حکومت ما، دولت ما و همه افراد به دنبال حق باشند.

نماینده سابق ولی‌فقیه در استان لرستان در ادامه با یادآوری اینکه ما وظیفه‌داریم آموزه‌های تربیتی قیام امام حسین (علیه‌السلام) را برای نسل امروز جامعه به‌منظور تربیت صحیح تبیین کنیم، گفت: صحرای کربلا صحنه‌ای از قیام حق علیه باطل بود لذا یاران امام حسین (علیه‌السلام) هیچ‌گونه تردیدی در حرکت خودش نداشتند.

صحنه کربلا باآن‌همه مشقت و سختی‌ها برای امام حسین و یارانش آسان بود چون حق‌طلبی بوده است وی ضمن تأکید بر اینکه اگر کسی حق‌طلب نباشد حق‌ستیز است، به برخی آثار حق‌طلبی اشاره کرد و گفت: در روایات داریم که «مَنْ جَعَلَ الْحَقَّ مَطْلَبَهُ لَانَ لَهُ الشَّدِیدُ وَ قَرُبَ عَلَیْهِ الْبَعِید» هرکس حق طلبی را سرلوحه زندگی و کارهایش قرار بدهد سختی ها برای او آسان و دور برای او نزدیک می‌شود؛ لذا صحنه کربلا باآن‌همه مشقت و سختی‌ها برای امام حسین و یارانش آسان بود چون حق‌طلبی بوده است.

آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: هر کس در جستجوی حق باشد آن را پیدا می‌کند و سرانجام پیروز می‌شود چه زیباست در سخنانی از امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «لَا صَاحِبَ أَعَزُّ مِنَ الْحَق» یعنی هیچ همراه و هم‌نشینی عزیزتر از حق نیست؛ انسان همیشه باید با حق باشد و با انجام کارهای باطل از حق جدا نشود، آن‌وقت زندگی برای او شیرین می‌شود.

وی به دیگر مصادیق حق‌طلبی امام حسین (علیه‌السلام) اشاره کرد و یادآور شد: مثلاً حضرت در وصیت‌نامه‌ای که وقتی خواست از مدینه خارج شود به برادرش محمد بن حنفیه نوشت در آنجا این جمله را فرمود: «إنّی لَم أخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً و إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإصلاحِ فی اُمَّةِ جَدّی محمد (ص) اُرِیدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهی عَنِ الْمُنکَرِ و أسِیرُ بِسیرَةِ جَدّی وَ أبی عَلیِّ بنِ أبی طالِبٍ علیه السّلام» من از روی هوا و هوس، سرمستی، گستاخی، تبهکاری باطل از مدینه خارج نشدم بلکه برای طلب اصلاح و طلب حق در امت جدم خارج شدم و قیام من برای امربه‌معروف و نهی از منکر است و به سیره جدم و پدرم علی بن ابیطالب (ع) عمل می‌کنم. این خیلی نکته بسیار مهمی است و نشان می‌دهد انگیزه قیام امام حسین (علیه‌السلام) حق‌طلبی بوده است.

وی با بیان اینکه نمونه‌های فراوانی از زندگی حضرت در این زمینه وجود دارد، افزود: حتی قبل از اینکه قیام را شروع کنند وقتی‌که یک سفری حضرت داشتند برای زیارت خانه خدا عازم مکه شدند در جمع عالمان و نخبگان آن زمان حاضر و در آنجا خود دست به دعا برداشتند و فرمود خدایا تو میدانی آنچه از سوی ما انجام می‌گیرد علیه حاکمان اموی نه به خاطر هوا و هوس و زیاده‌خواهی است بلکه برای این است که نشانه‌های دینت را برپا کنیم، شهرها را آباد کنیم، بندگان ستمدیده را در امان قرار بدهیم و حق را زنده کنیم.

حضرت سیدالشهدا مظهر عزت و غیرت دینی

آیت‌الله میرعمادی در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر آموزه‌های تربیتی در قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: سراسر قیام عاشورا آموزه‌هایی است که برای تربیت دینی، تربیت اسلامی و تربیت صحیح مؤثر است و یکی از آموزه‌های تربیتی در قیام عاشورا «عزت و غیرت دینی» است.

وی تصریح کرد: خود وجود مقدس حضرت سیدالشهدا ابی‌عبدالله الحسین علیه‌السلام مظهر عزت و غیرت دینی بودند، قیام امام حسین علیه‌السلام هم بر مبنای عزت و غیرت دینی بوده و این مهم‌ترین پیام دینی، پیام اخلاقی و آموزه تربیتی از نهضت آن حضرت است.

عزت و غیرت دو صفتی بوده که ملازم هم هستند، هرکجا عزت هست به دنبالش غیرت است و غیرتی صحیح است که بر مبنای عزت باشد آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: عزت و غیرت دو صفتی بوده که ملازم هم هستند، هرکجا عزت هست به دنبالش غیرت است و غیرتی صحیح است که بر مبنای عزت باشد ازاین‌رو غیرت دینی اجازه نمی‌دهد حتی یک‌لحظه فردی مثل یزید بر مسلمانان حاکم شود، البته غیرت جلوه‌های دیگری دارد اما آنچه موردبحث ما هست غیرت دینی و عزت دینی است.

وی گفت: از سوی دیگر عزت دینی اجازه نمی‌دهد یک مسلمان با شخصی مثل یزید که شخص فاجر و فاسق است دست بیعت بدهد، لذا وقتی‌که معاویه از دنیا رفت ولید، امام را دعوت کرد به مجلس خودش و در آنجا از امام خواست که با یزید بیعت کند اما حضرت فرمود با یزید بیعت نمی‌کنم و ولید در آن مجلس حضرت را تهدید کرد.

آیت‌الله میرعمادی افزود: امام در آن مجلس خطاب به ولید کرد و با کلام آهنگین عزت و غیرت را یادآور شد که اصلاً بیعت مثل من با امثال یزید غیرممکن است. إِنّا أَهْلُ بَیْتِ النَّبُوَّةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلائِکَةِ وَ مَحَلُّ الرَّحْمَةِ وَ بِنا فَتَحَ اللّهُ وَ بِنا خَتَمَ، وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ خَمْر قاتِلُ النَّفْسِ المحَرَّمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَمِثْلی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ (ما اهل‌بیت هرگز با یزید بیعت نمی‌کنیم غیرت ما اجازه نمی‌دهد عزت ما اجازه نمی‌دهد). ببینید این برای ما درس است و در مسئله تربیت باید عزت‌نفس حفظ شود.

«هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه» ماندگارترین جمله و تأثیرگذارترین کلام امام

وی تأکید کرد: باید به فرزند عزت‌نفس داد و غیرت را در فرزند زنده کرد. خانواده باید عزتمند باشد نه زیر بار ذلت و خواری و بی‌غیرتی. بسیاری از انحرافات و مشکلات و فسادها ناشی از این است که مسئله غیرت و عزت وجود ندارد.

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر اینکه خروج امام حسین (ع) از مکه به سمت کوفه خروج عزت‌مندانه بوده است، بیان کرد: وقتی‌که خطبه خط الموت را ایراد کردند فرمودند «خُطَّ الْمَوْتُ عَلی وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقَلادَةِ عَلی جیدِ الْفَتاةِ» و بعد فرمودند «مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلی لِقاءِ اللّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنا فَاِنَّنِی راحِلٌ مُصْبِحاً اِنْ شاءَ اللّهُ تَعالی»، یعنی کسی که می‌خواهد بذل جان کند علاقه‌مند و مشتاق به خداست باعزت و غیرت با ما بیاید. لذا کسانی که در رکاب امام حسین بودند افراد عزتمندی بودند و در روز عاشورا مهم‌ترین شعار امام حسین «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه» بوده‌است.

وی ادامه داد: ماندگارترین جمله و تأثیرگذارترین کلام امام علیه‌السلام «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّه» بوده‌است و اصلی‌ترین آموزه تربیتی در قیام عاشورا همین است. عزت و غیرت از ارزش‌های انسانی و الهی به شمار می‌آید و این دو موضوع آن‌قدر ارزش و اهمیت دارند که برای بقای آن‌ها حتی عزیزترین انسان‌ها اگر فدا شوند ارزش دارد. حادثه عاشورا این پیام و این آموزه تربیتی را به جهان اعلام کرد که در خانواده، در جامعه و در حکومت، باید عزت و غیرت حاکم باشد نه ذلت و خواری.

وی تأکید کرد: امام حسین علیه‌السلام با گفتار و عمل خودش به ما آموخت که برخورد مسلمانان با یکدیگر باید از موضع عزت باشد چراکه فرهنگ اسلامی، مؤمنان و مسلمانان را عزیز می‌داند و هرگز نباید زیر بار ذلت بروند. بنابراین ما دو نوع زندگی، جامعه و دو نوع خانواده داریم، زندگی ذلیلانه و خانواده ذلیلانه؛ زندگی عزت‌مندانه و خانواده عزت‌مندانه.

جلوه‌های متعدد مسئله ایثار در آموزه‌های تربیتی قیام عاشورا

آیت‌الله میرعمادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی دیگر از آموزه‌های تربیتی در قیام عاشورا «ایثار و فداکاری» است، گفت: معمولاً در تربیت اخلاقی بر روی موضوعاتی مثل بذل و بخشش و احسان و نیکی و توجه به دیگران اعم از نیازمندان و غیر نیازمندان تکیه می‌شود، در جامعه در مسائل تربیتی تکیه روی احسان و بخشش و نیکی است و اینکه به دیگران توجه شود اما آنچه در قیام عاشورا نمایان و جلوه گری کرده مسئله ایثار و فداکاری بوده است.

مسئله ایثار در قیام عاشورا آن‌قدر مهم است که ابی‌عبدالله الحسین خودش نخستین ایثارگر است، یعنی از جان و مال و فرزندان و خانواده‌اش گذشته و همه را برای خدا فدا کرده است وی با بیان اینکه ایثار یعنی مقدم داشتن دیگری بر خود چه در مسائل مالی و چه در بذل جان، بیان کرد: ایثار در مسائل مالی این است که انسان می‌بیند کسی نیازمند و محتاج است در آنجا ایثار مالی کند یعنی برای خدا از مالش بگذرد، اما ایثار جان و نفس در جایی است که برای خدا از جانش بگذرد و در جایی برای خدا از فرزند و عزیزش بگذرد و یا ازآنچه وجودش به آن تعلق دارد بگذرد.

آیت‌الله میرعمادی با بیان اینکه مسئله ایثار در آموزه‌های تربیتی قیام عاشورا جلوه‌های متعددی دارد، گفت: مسئله ایثار در قیام عاشورا آن‌قدر مهم است که ابی‌عبدالله الحسین خودش نخستین ایثارگر است، یعنی از جان و مال و فرزندان و خانواده‌اش گذشته و همه را برای خدا فدا کرده است تا دین خدا زنده بماند. ایشان رضای خدا را بر همه‌چیز ترجیح داده و خود حضرت در خطبه «خط الموت» از افراد خواست کسانی که حاضرند ایثارگری و خون خود را در راه خدا نثار کنند با او هم‌سفر کربلا شوند.

وی ادامه داد: صفت «ایثار» یکی از خصلت‌های ارزشمند اخلاقی است که در قرآن و روایات بسیار موردستایش قرارگرفته است. ازجمله خدای متعال در سوره حشر آیه ۹ که معروف به «آیه ایثار» است می‌فرماید: «وَیُؤْثِرُونَ عَلَی؛ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ» یعنی مومنان کسانی هستند که ایثار می‌کنند و ترجیح می‌دهند دیگران را بر خودشان اگرچه خودشان به او محتاج هستند.

اصحاب امام حسین (ع) هرکدام ایثارگر بودند

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما در کربلا و در دفاع مقدس داشتیم که رزمنده‌ای تشنه بود، آب در اختیار رزمنده بود اما خودش نمی‌خورد و به رزمنده دیگر می‌داد، مسئله ایثار بسیار مهم است، اینکه انسان دیگران را بر خود مقدم بدارد و دین را بر خودش مقدم و جانش را برای دین تقدیم کند. اصحاب امام حسین (ع) هرکدام ایثارگر بودند و جان خود را فدای امام و دین کردند ازجمله وقتی امام حسین (ع) به فرزندان مسلم بن عقیل فرمود: شهادت مسلم برای شما بس است و شما صحنه را ترک کنید یک‌صدا فرزندان مسلم گفتند به خدا چنین کاری را نخواهیم کرد جان و مال و خانواده و هستی خود را فدای تو می‌کنیم و در رکاب تو تا شهادت می‌جنگیم.

وی یادآور شد: جلوه دیگری از ایثار که در کربلا باید یاد کنیم سعید بن عبدالله است که در روز عاشورا در هنگام اقامه نماز امام حسین (ع) خودش را سپر تیرهای دشمن قرار داد، تیر می‌آمد بر بدن سعید بن عبدالله اصابت می‌کرد تا حضرت بتواند نمازش را بخواند وقتی نماز اباعبدالله الحسین (ع) به پایان رسید نگاه کردند دیدند که سعید بن عبدالله سیزده تیر به بدنش اصابت کرده و بر اثر همین تیرها و زخم‌ها که بر بدن سعید بن عبدالله نمایان شد به زمین افتاد و به شهادت رسید.

آیت‌الله میرعمادی تأکید کرد: پیام عاشورا ارائه الگوهای زنده از جلوه گری ایثار است کسی که تربیت‌یافته مکتب عاشورا باشد باید برای خدا از جان و مال و فرزندانش بگذرد و دیگران را بر خود مقدم بدارد، این پیام جهانی عاشورا است.

صبر و استقامت در جای‌جای قیام عاشورا موج می‌زند

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یکی دیگر از آموزه‌های تربیتی در قیام عاشورا «صبر و استقامت» است، عنوان کرد: صبر و استقامت در جای‌جای قیام عاشورا موج می‌زند، انسان در زندگی اگر می‌خواهد تربیت صحیح شود باید مقاوم باشد و انسان صبور تربیت کنیم، پدر و مادر باید فرزندانشان را صبور و مقاوم تربیت کنند چون صبر و استقامت نقش اساسی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صبر و استقامت بر سلامت زندگی انسان در برابر گناه نقش دارد، گفت: صبر و استقامت در رشد و تعالی انسان و انجام واجبات و تکالیف نقش دارد، صبر و استقامت در برابر آسیب‌ها، بلاها، گرفتاری‌ها و هجمه‌ها که از سوی دشمن بیرونی بر انسان وارد می‌شود نقش دارد، لذا برای مقابله با فشارهای درونی و بیرونی و گرفتاری‌های درونی و بیرونی و همچنین غلبه بر مشکلات چاره‌ای جز صبر و استقامت نیست.

آیت‌الله میرعمادی افزود: آنچه حماسه کربلا را به اوج ماندگاری و تأثیرگذاری رسانده است روحیه مقاومت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش بود. امام علیه‌السلام از آغاز نهضت افرادی را همراه خودش می‌خواست و می‌طلبید که مقاوم باشند در یکی از منزلگاه‌های میانه راه حضرت فرمودند «أیَّهَا النَّاسُ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ یَصْبِرُ عَلی حَدِّ السَّیْفِ وطَعْنِ الْاَسِنَّهِ فَلْیَقُمْ مَعَنا وَإلاَّ فَلْیَنْصَرِفْ عَنَّا» یعنی «ای مردم! هرکدام از شما که صبر و مقاومت بر تیزی شمشیرها و زخم نیزه‌ها دارد، همراه ما بماند وگرنه بازگرد».

وی افزود: حضرت در روز عاشورا وقتی نماز خواند بعد آمد رو به یاران باقیمانده خودش کرد و فرمود «فَاتَّقُوا اللَّهَ‏ وَ اصْبِرُوا» و به دو چیز سفارش کردند یکی تقوا دوم صبر و استقامت. یاران امام حسین هم همین‌طور بودند، انسان‌های صبور و مقاوم به‌طوری‌که وقتی رجز می‌خواندند در رجزخوانی و در اشعارشان مسئله صبر و مقاومت را مطرح و روی صبر و مقاومت تکیه می‌کردند. یکی از کسانی که رجز می‌خواند و بر صبر تکیه کرد سعد بن حنظله است که چنین رجز می‌خواند «صَبْراً عَلَی‏ الْأَسْیَافِ‏ وَ الْأَسِنَّهِ / صَبْراً عَلَیْهَا لِدُخُولِ الْجَنَّه» یعنی «برای رسیدن به بهشت بر شمشیرها و نیزه ها صبر می‌کنم».

آیت‌الله میرعمادی با بیان اینکه مهم‌ترین سفارش امام حسین علیه‌السلام به خواهرش صبر و استقامت بود، گفت: حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها مظهر صبر و استقامت و دارای صبر جمیل است.

اخلاص از امتیازات تربیتی مکتب اسلام

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یکی از آموزه‌های تربیتی در قیام عاشورا «اخلاص و عمل به تکلیف» است، گفت: مسئله اخلاص یکی از امتیازات تربیتی مکتب اسلام هست، یعنی آنچه در اسلام بسیار مهم و اساسی و حیاتی بوده مسئله اخلاص است. اخلاص یعنی برای خدا کار کردن، برای خدا قدم برداشتن، برای خدا عمل کردن، برای خدا تربیت کردن، برای خدا بخشش کردن، برای خدا ایثار کردن و برای خدا مقاومت کردن.

«اخلاص» حماسه عاشورا را جاودانه کرده است و امام حسین علیه‌السلام از آغاز نهضت هرگونه انگیزه‌ای غیر از انگیزه الهی را از خودش دور کرده‌اند آیت‌الله میرعمادی با بیان اینکه از مختصات اسلام مسئله اخلاص است، افزود: قیام عاشورا بدون تردید برای خدا بوده‌است و هیچ انگیزه‌ای غیر از انگیزه الهی در آن وجود نداشته است. جوهره اخلاص در نهضت عاشورا نمایان است، اخلاص در نیت، اخلاص در عمل، اخلاص در جنگیدن، اخلاص در حب و بغض، حتی دشمنی کردن هم برای خدا بوده‌است، جنگیدن و شمشیر زدن هم برای خدا بوده‌است.

وی با بیان اینکه همه‌چیز در صحنه عاشورا رنگ خدائی داشته است، ادامه داد: «اخلاص» حماسه عاشورا را جاودانه کرده است. امام حسین علیه‌السلام از آغاز نهضت هرگونه انگیزه‌ای غیر از انگیزه الهی را از خودش دور کرده و فرمودند «من قیام و نهضتم برای دنیاطلبی، برای ظلم، برای فساد و برای سرمستی و این‌ها نیست، فقط و فقط برای خدای متعال است».

آیت‌الله میرعمادی گفت: نمونه‌های فراوانی در خطبه‌ها و نامه‌های امام حسین علیه‌السلام و همین‌طور در سخنان یاران ابی‌عبدالله الحسین علیه‌السلام نمایان است، به‌عنوان نمونه عابس بن ابی شبیب شاکری وقتی نبرد می‌کند و رجز می‌خواند آن‌جا بیان می‌کند «من فقط و فقط برای خدا شمشیر می‌زنم، شمشیری را که در راه خدا از غلاف بیرون می‌آورم برای خداست آن‌چنان برای خدا می‌جنگم تا به دیدار خدا بروم و جز به پاداش الهی چشم به چیز دیگری ندوخته‌ام».

از آثار اخلاص ماندگاری و جاودانگی عمل هست

وی ادامه داد: دستگاه امام حسین علیه‌السلام مشتری با اخلاص می‌خواهد، اگر ما عزاداری می‌کنیم، اگر سینه می‌زنیم، نوحه می‌خوانیم، سخنرانی می‌کنیم و اطعام می‌دهیم در این ماه محرم برای خدا باشد، برای چشم‌وهم‌چشمی نباشد و انگیزه‌های دیگری در این اعمال ما نباشد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اخلاص آثار فراوانی دارد و یکی از آثار اخلاص ماندگاری و جاودانگی عمل هست. یکی از مهم‌ترین عوامل ماندگاری نهضت امام حسین علیه‌السلام مسئله اخلاص بوده‌است. اثر دیگر اخلاص سنگینی میزان عمل در قیامت است و عمل انسان در قیامت سنگین می‌شود در روایت دارد که مَا یثْقُلُ فِی الْمِیزَانِ إِلَّا النِّیةُ الصَّادِقَةُ وَ الْأَعْمَالُ الطَّاهِرَةُ یعنی در روز قیامت در میزان ترازوی اعمال چیزی سنگینی نمی‌کند مگر آن عملی که با نیت صادق و خالص صورت گرفته باشد و آنجا آن عمل سنگینی می‌کند و خودش را نشان می‌دهد.

آیت‌الله میرعمادی ادامه داد: اثر دیگر عملی که برای خدا صورت بگیرد و اخلاص در آن باشد این است که موردقبول و پذیرش خدای متعال است. خداوند عملی را که اخلاص در آن باشد می‌پذیرد و قبول می‌کند درنتیجه به سعادت ابدی نائل می‌شود. بنابراین درسی که ما در مسائل تربیتی از نهضت عاشورا می‌گیریم این است که انسان هر کاری انجام می‌دهد برای خدا باشد و عمل به تکلیف کند. وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام می‌فرماید «اَرْجُو ان یکونَ خیراً ما اراد اللهُ بنا قُتِلنا ام ظَفِرْنا» امیدواریم آنچه خدا برای ما اراده فرموده است خیر باشد چه کشته بشویم چه پیروز بشویم.

کد خبر 5282259

منبع: مهر

کلیدواژه: سید احمد میرعمادی حوزه علمیه استاد حوزه و دانشگاه عاشورا محرم 1400 ویروس کرونا محرم 1400 ماه محرم واکسن کرونا شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر رسانه هیئت مراسم عزاداری هیئت مذهبی عکس استانها گرگان محدودیت های کرونایی استاد حوزه و دانشگاه امام حسین علیه السلام آیت الله میرعمادی ابی عبدالله الحسین صبر و استقامت سعید بن عبدالله حضرت سیدالشهدا مسئله ایثار اجازه نمی دهد آموزه تربیتی رجز می خواند نهضت عاشورا امام حسین ع برای خدا تربیت صحیح جان و مال سخنان خود بر خود مهم ترین حق طلبی حق طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۲۸۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه

دریافت 54 MB کد خبر 6089193

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • قیام علیه جنایات اسرائیل برگرفته از وجدان بیدار جهانیان
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)