Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@06:32:47 GMT

بیگانگان حداقل تا ۳۰۰۰ سال دیگر جواب ما را نمی‌دهند!

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۳۳۰۴۲

بیگانگان حداقل تا ۳۰۰۰ سال دیگر جواب ما را نمی‌دهند!

ستاره شناسان دانشگاه هاروارد می‌گویند، تمدن‌های بیگانه تا ۳۰۰۰ سال آینده پاسخی به ما نخواهند داد و شاید تا آن زمان نسل بشر از روی زمین برچیده شده باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در حالی که جستجوی "هوش فرازمینی"(SETI) به طور کلی بیشتر از سایر علوم، رویایی و سخت گیرانه تلقی می‌شود، اما به طور شگفت انگیزی با محدودیت‌های تکنولوژیکی و ماهیت زمان و مکان محدود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل است که یک مطالعه جدید از دانشمندان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده است که سه هزار سال طول می‌کشد تا پیامی از جانب ما به آنها برسد.

ضمن اینکه با توجه به وضعیت فعلی بلایای طبیعی و غیر طبیعی بر روی زمین، ممکن است نسل بشر تا آن زمان از بین رفته باشد.

محققان همچنین می‌گویند که تمدن‌های بیگانه در دوردست نیز که احتمالا قبلاً وجود داشته‌اند، ممکن است تاکنون از بین رفته باشند.

سیگنال‌های رادیویی و به طور کلی همه امواج الکترومغناطیسی با سرعت نور حرکت می‌کنند که برای ما در حال حاضر سرعتی دست نیافتنی است، اما در ابعاد نجومی سرعت کمی است. بنابراین انتقال پیام در فاصله‌های زیاد و غیرقابل تصور که میان زمین و دنیاهای میزبان احتمالی حیات فرازمینی وجود دارد، امری بسیار زمان‌بر است.

حتی اگر اخترشناسان به نحوی تشخیص دهند که یک تمدن بیگانه در سیاره‌ای فراتر از منظومه شمسی ما وجود دارد، زمانی که پیامی از ما به آنها برسد، ممکن است مدت‌ها باشد که آنها از بین رفته باشند.

به همین دلیل است که "ابراهیم آوی لوب" و "امیر سراج" اخترشناسان دانشگاه هاروارد در مطالعه خود به بررسی این موضوع پرداختند. آنها با الهام از "اصل کوپرنیکی" که بر این باور است که زمین در مرکز عالم یا در جای ویژه‌ای از عالم قرار ندارد، یک مطالعه انجام دادند.

"لوب" گفت: "اصل کوپرنیکی" ادعا می‌کند که بعید است ما در زمان ممتازی زندگی کنیم یا در جای خاصی از عالم قرار داشته باشیم. بنابراین احتمال اینکه پیام سیاره قابل سکونت دیگری مانند زمین در حال حاضر در قرن اول ارتباطات رادیویی ما از کنار ما عبور کند، زیر یک در ۱۰ میلیون است.

وی افزود: بنابراین با فرض اینکه بیگانگان هوشمند زمین را شناسایی کرده باشند، تقریباً ۳۰۰۰ سال طول می‌کشد تا ما پاسخ آنها را بشنویم.

پروفسور "ابراهیم آوی لوب" اخترشناس مشهور دانشگاه هاروارد است که این نظریه را در سال ۲۰۱۷ مطرح کرد که شیء میان‌ستاره‌ای "اوموآموا" که در سال ۲۰۱۷ از کنار زمین عبور کرد، ممکن است یک بادبان نوری متعلق به بیگانگان باشد.

"امیر سراج" نیز فرزند پدری عربستانی و مادری ایرانی است که به عنوان یکی از برترین دانشمندان جوان نجوم و اخترشناسی جهان شناخته می‌شود.

نظریه "لوب" در مورد "اوموآموآ" ابتدا در مقاله‌ای که او در سال ۲۰۱۸ نوشت، ارائه شد که بعداً در کتاب بعدی او موسوم به "فرازمینی: اولین نشانه زندگی هوشمند ورای زمین" رسمی شد. وی به تازگی به همراه سایر همکاران خود مسئول ارزیابی پدیده‌های هوایی ناشناس(UAPs) که قبلاً یوفو(UFO) نامیده می‌شدند، شده است.

اما در این مطالعه جدید، "لوب" و "سراج" بر یک قسمت خاص از جستجوی هوش فرازمینی(SETI) که آن را جستجوی اطلاعات پاسخگوی فرازمینی(SETRI) نامیدند، تمرکز کردند. این تلاشی است برای شناسایی بیگانگان باهوشی که هم تاکنون از بین نرفته‌اند و هم می‌خواهند به پیامی از جانب زمین پاسخ دهند.

"سراج" در این باره می‌گوید: تخمین و برآورد زمان پاسخ فرازمینی‌ها بسیار مهم است، زیرا چنین برآوردی ماهیت جستجوهای موثر را آشکار می‌کند.

وی افزود: سوالی که ما سعی می‌کنیم در مقاله خود به آن پاسخ دهیم این است که چه زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم اولین گفتگوی کیهانی ما انجام شود؟

این مطالعه به طور قابل ملاحظه‌ای پیچیده است، اما این دو دانشمند به این نتیجه رسیدند که از آنجایی که بشر تازه در قرن اول استفاده از فناوری‌های رادیویی است، در حال حاضر نباید انتظار داشته باشیم که از تمدن فرازمینی پاسخی بشنویم.

به عبارت دقیق‌تر؛ اگر بیشتر تمدن‌های بیگانه تقریباً از نظر پیشرفت تکنولوژیکی در وضعیت فعلی ما باشند، ممکن است هزاران سال طول بکشد تا ما از آنها پاسخی دریافت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیگانگان حیات فرازمینی موجودات فرازمینی هوش فرازمینی یوفو دانشگاه هاروارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۳۳۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) سابقه‌ای از میدان مغناطیسی زمین را کشف کرده‌اند که قدمت آن به ۳.۷ میلیارد سال قبل می‌رسد.

در مورد منشاء میدان مغناطیسی سیاره زمین که ساکنان خود را از بمباران بی‌امان ذرات باردار ساطع شده از خورشید محافظت می‌کند، بحث‌های مختلف و بلند مدتی وجود دارد.

بدون سپر محافظ زمین که همان میدان مغناطیسی آن است، ذرات باردار یا باد خورشیدی، جو زمین را از بین می‌بردند.

پژوهشگران برای تعیین زمان شکل‌گیری میدان مغناطیسی زمین، سنگ‌های باستانی حاوی آهن را در منطقه ایسوآ (Isua) واقع در گرینلند بررسی کردند.

یافتن شواهدی از منشاء میدان مغناطیسی

بازسازی میدان مغناطیسی زمین تا به امروز چالش برانگیز بوده است، زیرا فرآیند‌های مختلف زمین‌شناسی معمولا نشانه‌های حفظ شده را تغییر می‌دهند.

جالب اینجاست که کمربند بالاپوسته‌ای (Supracrustal Belt) ایسوآ استثنا‌هایی دارد. این کمربند بر پایه یک پوسته قاره‌ای قوی تشکیل شده است که سنگ‌ها را از فعالیت‌های زمین‌ساختی شدید و تغییر شکل محافظت می‌کند.

سنگ‌هایی که در این منطقه یافت می‌شوند راز‌هایی درباره استحکام و پایداری خود دارند. این به این دلیل است که ذرات آهن می‌توانند مانند آهنربا‌های ریز عمل کنند و شدت میدان مغناطیسی را در طول فرآیند تبلور سنگ حفظ کنند.

طبق بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران، سنگ‌هایی که قدمت آنها به ۳.۷ میلیارد سال پیش بازمی‌گردد، قدرت میدان مغناطیسی حداقل ۱۵ میکروتسلا داشتند. جالب اینجاست که این میزان شدت در مقایسه با امروزه که قدرت میدان مغناطیسی سنگ‌های امروزی ۳۰ میکروتسلا است، قابل توجه است.این کشف اولین تخمین از شدت میدان مغناطیسی زمین را ایجاد می‌کند.

کلر نیکولز پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد می‌گوید: استخراج سوابق قابل اعتماد از سنگ‌هایی با این قدمت بسیار چالش برانگیز است و دیدن سیگنال‌های مغناطیسی اولیه هنگامی که این نمونه‌ها را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کردیم، واقعاً هیجان‌انگیز بود. این یک گام واقعاً مهم رو به جلو است، زیرا ما سعی می‌کنیم نقش میدان مغناطیسی باستانی را در زمان پیدایش حیات روی زمین تعیین کنیم.

احتمال محافظت از اشکال اولیه حیات

یافته‌ها نشان می‌دهند که میدان مغناطیسی زمین در طول میلیارد‌ها سال نسبتاً ثابت مانده است. این ثبات، نقش مهمی در پیدایش و تکامل حیات در سیاره ما داشته است.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که باد خورشیدی احتمالاً در دوران باستان بسیار قوی‌تر بوده است. با گذشت زمان، تقویت میدان مغناطیسی زمین ممکن است سطح زمین را از باد خورشیدی محافظت کند.

در نتیجه، اشکال اولیه حیات می‌توانستند امنیت موجود در اقیانوس‌ها را رها کرده و به سطح مهاجرت کنند.علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است بر توسعه جو ما نیز تأثیر گذاشته باشد.

این امر توسط انجماد هسته آهنی مایع زمین هدایت می‌شود. با این حال، تخمین زده می‌شود که هسته زمین تنها یک میلیارد سال پیش شروع به سخت شدن کرده است که به این معنی است که فرآیند‌های مختلفی قبل از این مرحله وجود داشته است.

در بیانیه مطبوعاتی پژوهشگران آمده است: درک بهتر قدرت باستانی و تغییرپذیری میدان مغناطیسی زمین به ما کمک می‌کند تا تعیین کنیم که آیا میدان‌های مغناطیسی سیاره‌ای برای میزبانی حیات در سطح سیاره و نقش آنها در تکامل اتمسفر، حیاتی هستند یا خیر.

این یافته‌ها در مجله Geophysical Research منتشر شده است.

منبع: ایسنا 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • سه راهکار طلایی برای انس کودکان قرن جدید با امام زمان (عج)
  • جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است
  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • شکست استقلال در یک بازی تدارکاتی
  • شکست استقلال در یک بازی دوستانه
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • جواب استقلالی‌ها را در زمین می‌دهیم | فوتبال تدافعی هوادار ندارد