کشف راز شکسته شدن بینی مجسمه های فراعنه مصر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۱۳۴۴
به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از قناة العالم؛ هرکسی وارد موزه ای که مجسمه های باستان شناسی مصر باستان (فرعون ها) در آن است می شود، ممکن است متوجه شده باشد که بینی مجسمه ها اغلب علاوه بر وضعیتی که ممکن است منسوخ شده باشد، شکسته شده نیز است، با وجود گذشت هزاران سال از آنها، گروهی از مصرشناسان راز و معنای اصلی این آسیب را کشف کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته ادوارد بلایبرگ، متصدی هنر موزه بروکلین، الگوی گسترده ای از تخریب عمدی وجود دارد که توسط مجموعه ای از دلایل پیچیده و درهم تنیده انجام می شود. تحقیقات در مورد این موضوع به ویژه هنگامی که مجسمه ها و کتیبه های مربوط به قرن بیست و پنجم قبل از میلاد، و حتی قرن اول میلادی آسیب دیده بود، گسترش یافت، اگرچه همه همسالان آنها آسیب ندیدند.
بلایبرگ به نقل از CNN گفت: "الگوهای آسیب در مجسمه ها نشان می دهد آنها هدفمند هستند." وی افزود: " به گفته کارشناسان، آثار مصری دارای کارکردهای سیاسی و مذهبی بودند و این فرهنگ نمادگرایی بود که منجر به تخریب عمدی آن شد، همه چیز از حمله نیروهای خارجی گرفته تا نبرد قدرت بین حاکمان سلسله، باعث آسیب به میراث فرهنگی شد.
تشخیص "الگوها" به متخصصان کمک می کند تا تفاوت بین آسیب تصادفی و خرابکاری را تشخیص دهند، خواه شکستگی بینی روی مجسمه سه بعدی باشد یا نقش برجسته مسطح مخدوش شده.
مصریان باستان نیروهای مهمی را به تصاویر شخصیت انسانی نسبت می دادن ، متقاعد شده بودند که روح شخص متوفی می تواند در مجسمه آن شخص خاص زندگی کند، و بر این اساس هدف از کارزارهای خرابکارانه "برهم زدن قدرت تصویر" بود ، و مجسمه ها و کتیبه ها نقطه ملاقات آنها با آنچه ماوراء طبیعی است در نظر گرفته شد. به گفته ادوارد بلایبرگ، برخی از جانشینان فراعنه، میتوانند به طور عمدی باعث شمایل گرایی یا تخریب تصاویر و مجسمه ها در مصر باستان شده باشند.
بلایبرگ توضیح داد که قسمت آسیب دیده بدن دیگر قادر به انجام وظایف خود نیست، و روح مجسمه بدون بینی، بدون تنفس در نظر گرفته می شود و بنابراین خرابکار آن را به نوعی می کشد و اگر گوش مجسمه ای از خدایان آنها قطع شود ، یعنی او نمیتواند دعا را بشنود و از بین رفتن هر عضو معنای خاص خود را برای آنها داشته است.
سرپرست موزه گفت: "در دوران فرعون، مجسمهها از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار بودند و معانی خاصی داشتند از همین رو حاکمان با تحریف و تخریب مجسمه ها، به دنبال بازنویسی تاریخ به نفع خود بودند، به همین دلیل مصریان باستان تلاش کردند تا از مجسمه هایشان محافظت کنند و آنها را در مقبره ها یا معابد قرار دادند. "
متخصص مصرشناسی گفت که تیم آنها در خلق آثار هنری بی دغدغه و بی قید و شرط نیستند، علاوه بر این، با توجه به هدف دقیق تخریب که اهمیت بالایی دارد، پرسنل آموزش دیده با مهارت برای این کار تعیین شدند.
با گذشت زمان، با تغییر عادات فرهنگی، مصری ها ترس خود از این اشیاء آیینی باستانی را تا حد زیادی کنار گذاشتند و این مجسمه های سنگی مرتباً برای استفاده به عنوان سنگ بنا در پروژه های ساختمانی قطع می شدند.
بیشتر بخوانید
حقیقتی که در مرگ مومیایی «زن فریاد زننده» نهفته بود + تصاویرانتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: اهرام مصر مجسمه ها باستان شناسی فراعنه مصر مجسمه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۱۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف «گذرگاه مردگان»
باستانشناسان با استفاده از لیزر «لیدار» مجموعهای از بقایای نادر دوران نوسنگی را کشف کردند که در زمین زراعی واقع در ایرلند پنهان شده بود. برخی باستانشناسان احتمال میدهند این سازهها به مردگان اختصاص داشته و مسیری برای عزاداری دستهجمعی و یا انتقال مردگان به بهشت بوده باشد.
به گزارش ایسنا، بررسی با لیزر «لیدار» صدها بنای سازهای ماقبل تاریخ را که قبلاً کشف نشده بودند، از جمله پنج مورد نادر را که در بخشهایی از زمینهای کشاورزی در حومه ایرلند واقع شدهاند، آشکار کرد.
«لایوساینس» درباره این کشف تازه نوشته است: باستانشناسان با استفاده از لیزر «لیدار» که در آن یک هواپیما از بالای سر پرواز میکند و یک دستگاه، ارتعاشهای لیزری را به زمین پرتاب میکند، سازههایی را در «ویکلو» واقع در شرق ایرلند کشف کردهاند. این ارتعاشها به اشیاء برخورد میکند و سپس بازمیگردد و از این طریق به محققان کمک میکند که به نقشه توپوگرافی منطقه دست پیدا کنند.
منطقهای که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است، در طول دوران نوسنگی پیشین (که از حوالی ۳۷۰۰ پیش از میلاد آغاز میشود) عصر برنز میانه و متأخر (۱۴۰۰ تا ۸۰۰ پیش از میلاد) مورد استفاده مردم قرار میگرفت.
البته، بر اساس گزارشی که بیست و پنجم آوریل ۲۰۲۴ در ژورنال «آنتیکیتی» منتشر شده است، شواهدی از حضور انسان در فاصله ۲۰۰۰ ساله بین این دو دوره تاریخی که با نام دوره «نوسنگی میانه» شناخته میشود، تا پیش از این اکتشاف، به ندرت مشاهده شده بود.
به رغم سالها فعالیت کشاورزی که به بخشی از این بقایای باستانی آسیب رسانده است، بررسیهای «لیدار»، مدلهای سهبعدی از این محوطه پر از سازه، از جمله چندین سازه تاریخی کمیاب را که در حقیقت محوطههای طولانی، باریک، خاکی و در عینحال بزرگ هستند و برای اهداف آیینی مورد استفاده قرار میگرفتند و با نام «کورسوس» (گونهای سازه یادمانی در دوران نوسنگی) شناخته میشوند، آشکار کرد.
«جیمز اودریسکول» (James O'Driscoll)، باستانشناسی در دانشگاه «آبردین» در اسکاتلند در گفتوگو با «لایو ساینس» توضیح داد: «من کاوش در این محوطه را حدود ۱۰ سال پیش به عنوان بخشی از مطالعات دوره دکتری آغاز کردم و ایده اولیه این بود که این محوطه، محل بزرگترین قلعهتپه عصر برنز در ایرلند است. پس از تحقیقات مختلف، ما کم کم به این نتیجه رسیدیم که علاوهبر بقایای عصر برنز، تعداد زیادی بقایای نوسنگی نیز در آن وجود دارد. در حوالی سال ۲۰۱۴، فردی به طور اتفاقی یکی از این سازههای یادبود «کورسوس» را کشف کرد و به دنبال آن، تحقیقات به کمک «لیدار» انجام شد.»
این باستانشناس گفت: «تحقیقات با لیزر لیدار به کشف چهار مورد دیگر از «کورسوس»ها منجر شد. به همین دلیل است که این یک کشف بسیار مهم به شمار میآید؛ چرا که ما انتظار آن را نداشیم، به این دلیل که سازههای یادبود «کورسوس» به صورت گروهی در ایرلند وجود ندارد. شاید حدود ۱۰ مورد در بریتانیا وجود داشته باشد، اما در ایرلند فقط حدود ۲۰ مورد، آن هم به صورت انفرادی شناسایی شده بود.»
با اینکه طول بیشتر این پنج سازه به ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر میرسد، اما بزرگترین آنها ۴۰۰ متر طول دارد.
همچنین با در نظر گرفتن این نکته که مردم، این سازهها را در دوره پیش از اختراع بولدوزر خلق کردهاند، ساخت چنین سازههای یادبودی بسیار قابل توجه است.
به گفته «اودریسکول»، با توجه به اینکه این سازهها در دوران نوسنگی ساخته شدهاند، در آن زمان هیچ ابزار فلزی وجود نداشت و مردم مجبور بودند از ابزارهای چوبی استفاده کنند.
باستانشناسان معتقدند این سازهها ممکن است برای اهداف مختلفی از جمله موارد مربوط به ارتباط با «رویدادهای بزرگ خورشیدی»، کشاورزی و «گذرگاههایی برای مردگان» ساخته شده باشند. برای مثال، چهار مورد از این سازههای باستانی به سمت «طلوع خورشید در انقلاب تابستانی» ساخته شدهاند.
«اودریسکول» با اشاره به اینکه این بناهای تاریخی احتمالاً به مردگان اختصاص داده شده بودند، بیان کرد: «با اینکه ما دقیقا از آیینهایی که در آنجا برگزار شده است اطلاعی نداریم، اما شواهد نشان میدهد این سازهها ممکن است به عنوان مسیرهای دستهجمعی برای عزاداری یا مسیری برای انتقال مردگان به بهشت مورد استفاده قرار گرفته باشند.»
این کارشناس افزود: «این بناهای تاریخی به ما کمک میکنند تا شیوه زندگی این مردمان نوسنگی را که نسل اول کشاورزان بودند، درک کنیم.»
انتهای پیام