Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-29@02:42:00 GMT

شکست راهبردی آمریکا در افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۴۵۴۶۷

استاد دانشگاه ویسکانسین در شیکاگو گفت: آنچه در افغانستان رخ داد، شکست راهبردی و اخلاقی برای واشنگتن بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 سیف دعنا، استاد دانشگاه ویسکانسین در شیکاگو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره خروج آمریکا از افغانستان گفت: رسانه‌های آمریکایی با صراحت می‌گویند واشنگتن شکست خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما باید نگاه گسترده‌تری داشته باشیم.

وی افزود: اشغال افغانستان، در واقع تلاش برای تغییر ساختار منطقه از سواحل اقیانوس اطلس یعنی مغرب تا آسیای میانه یعنی مرز‌های افغانستان و چین بود. اشغال عراق هم در همین چارچوب صورت گرفت. از این نظر، خروج از افغانستان به این شیوه، ثابت کرد که تلاش آمریکا برای ادامه سلطه بر جهان و مقابله با روسیه، ایران و چین، ضربه سختی خورد.

استاد دانشگاه ویسکانسین در شیکاگو بیان کرد: اینکه پیامد‌های این خروج چطور خواهد بود، مسئله‌ای است که تا حد زیادی طالبان تعیین خواهد کرد. باید دید طالبان، افغانستان را به کدام سو هدایت می‌کند؟ طالبان توانست با بیرون راندن آمریکا، پیروز شود، اما مرحله بعد آن است که افغانستان را به کدام سو هدایت خواهد کرد؟ آیا طالبان، در جهت تأمین منافع آمریکا عمل خواهد کرد؟

دعنا افزود: ریچارد هاس رئیس سابق شورای روابط خارجی آمریکا که از جمله متفکران راهبردی در سیاست این کشور است، می‌گوید نتیجه مستقیم آنچه در افغانستان رخ داد، شکست راهبردی و اخلاقی برای واشنگتن است. آمریکا منطقه مهمی را از دست داد که مدت طولانی بر سر آن کشمکش وجود داشت. سرنوشت این کشور همچنین به مناقشه بین آمریکا و دیگر کشور‌ها هم ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه پیامد‌های خروج غرب از افغانستان، فراتر از این کشور خواهد بود، گفت: ممکن است شاهد بی‌ثباتی در پاکستان هم باشیم. شکست اخلاقی برای واشنگتن بسیار سنگین است. زیرا متحدان آمریکا دیگر نمی‌توانند به آن اعتماد کنند. این نخستین بار نیست که آمریکا، متحدانش را رها می‌کند، اما این بار ما درباره یک حادثه بزرگ سخن می‌گوییم.

دعنا اضافه کرد: وزیر امور خارجه آمریکا برای اطمینان دادن به متحدان واشنگتن تلاش خواهد کرد، اما فکر نمی‌کنم این مأموریت او موفقیت‌آمیز باشد.

استاد دانشگاه ویسکانسین در شیکاگو بیان کرد: دولتی که آمریکا در افغانستان تأسیس کرده بود، نتوانست با وجود گذشت ۲۰ سال از حمایت واشنگتن، بدون حضور نظامی آمریکا، ایستادگی کند. خروج آمریکا از افغانستان تا حدودی اختیاری بود. توافقنامه واشنگتن و طالبان، هیچ خواسته‌ای از این گروه به جز، حمایت نکردن از گروه‌های تروریستی نداشت. یعنی هیچ خواسته‌ای درباره آینده افغانستان وجود نداشت.

وی گفت: اکنون مشخص شد که قدرت آمریکا، بسیار بیشتر از آنچه مقامات این کشور تصور می‌کردند، محدود است. ما در سایگون ویتنام هم شاهد تصاویر مشابه کابل بودیم، اما در سایگون همه می‌دانستند که ویتنامی‌ها پس از خروج آمریکا، در کدام جبهه، قرار خواهند گرفت، اما اکنون مشخص نیست طالبان، افغانستان را به کدام سو هدایت خواهد کرد. صرفنظر از این موضوع، پیامد‌های تحولات افغانستان بر فلسطین، سوریه و عراق هم مطرح است.

دعنا بیان کرد: آمریکا در عراق و سوریه حضور نظامی دارد و در فلسطین هم، مبارزه با یک طرح استعماری ادامه دارد. به همین علت، پیامد‌های تحولات افغانستان، بسیار فراتر از این کشور خواهد بود. اکنون چشم‌ها به عراق و سوریه دوخته شده است. پیگیری رسانه‌های اسرائیلی هم نشان می‌دهد تا چه اندازه تحولات افغانستان بر فلسطین هم تأثیر خواهد گذاشت. کشمکش سیاسی در واشنگتن، با کنار رفتن ترامپ از قدرت پایان نیافت. به ویژه که ما به انتخابات میان دوره‌ای کنگره نزدیک می‌شویم.

 

برچسب ها: افغانستان ، نظامیان آمریکایی ، فرار نظامیان آمریکایی ، طالبان

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: افغانستان نظامیان آمریکایی فرار نظامیان آمریکایی طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۴۵۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده است که این گروه در نشستی با هیأت ترکمنستانی روی موضوعات مختلف اقتصادی و تجارتی گفت‌وگو کرده‌ است.

این وزارت روز جمعه، ۷ ثور از برگزاری این نشست خبر داده و گفته است در این نشست بر روی ایجاد مرکز بزرگ و مشترک لوژستیکی در تورغندی و توافق‌نامه ترانزیتی سه‌جانبه میان طالبان، ترکمنستان و قزاقستان گفت‌وگو شده است.

وزارت تجارت طالبان همچنان گفته است که در این نشست بر افزایش صادرات سنگ‌های معدنی افغانستان از جمله مرمر، آهک و سمنت تاکید صورت گرفت.

انکشاف خط‌آهن افغانستان، تسهیل انتقال نفت و گاز، رفع قرنطینه بر کالاهای صادراتی افغانستان و توسعه روابط بانکی از دیگر محورهای بحث هیأت‌های دو طرف عنوان شده است.

دو طرف همچنان بر سر برگزاری نشست سه‌جانبه میان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان توافق کرده‌اند.

هیأتی از ترکمنستان به ریاست محمدخان چاقییف، رییس اداره ترانسپورت و ارتباطات کابینه ترکمنستان سه روز پیش به کابل آمد و طی این سفر با مقام‌های مختلف طالبان در کابل دیدار کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • شکست رسانه‌ای واشنگتن در اعتراضات دانشجویی
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل