Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@08:46:53 GMT

دمی با «نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا»

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۱۵۰۹

دمی با «نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا»

ایسنا/قم کتاب نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا نوشته غلامحسین زرگری نژاد در ۴۴۴ صفحه و در هفت بخش توسط سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)منتشر شده است.  

در این کتاب که عاشورا و کربلا را از منظری تاریخی، تحقیقی و پژوهشی مورد بازبینی قرار داده است و در هفت بخش تالیف شده نویسنده ابتدا به بررسی ارزش روایات ابومخنف به عنوان عمده ترین گزارشگر نهضت کربلا از ابعاد گوناگون میپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نویسنده با توجه به اینکه کربلا نه حادثه ای دفعی و ناگهانی و نه رخدادی معمولی است در بخش اول کتاب با طرح این سوال که چگونه خاندان بنی امیه که تا دیروز برای دفاع از آیین جاهلی به پیکار خونین با اسلام پرداختند و در اندیشه احیای اشرافیت عربی بودند به سهولت توانستند به نام دفاع از دین نوه پیامبر را به اتهام خارجی بودن سر ببرند ریشه های تاریخی قیام را از سقیفه و خلفای راشدین تا زمان مرگ معاویه مورد بررسی قرار می دهد.
در بخش دوم کتاب با عنوان سلطنت یزید و نهضت امام حسین(ع) حرکت  حضرت از مدینه به مکه، دریافت نامه های کوفیان و ماموریت مسلم بن عقیل در کوفه و ماهیت و ابعاد بیعت کوفیان با وی، شرایط حاکم بر کوفه برای استیلای عبیدلله بن زیاد را به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار داده است.
 و در بخش سوم و چهارم کتاب عزیمت امام به سوی کوفه و حوادث کربلا را شرح و تبیین کرده و در ادامه با تحلیل و بررسی اهداف و بنیادهای نظری و اعتقادی قیام حسینی، استبداد سیاسی و سلطنت اسلامی، تثبیت و مشروعیت اشرافیت و نظام طبقاتی و در آخر امحای عدالت و برابری را شاخصه های نظام اموی و مبانی ستیز امام حسین(ع) با این نظام و شالوده قیام کربلا می داند.
در بخشی از کتاب این چنین آمده:
در صورتی که دایره مفاهیم منکر و باطل را به همان رفتارهای شخصی یزید محدود نشماریم و این مفاهیم را در ربط و پیوند با نظام یزیدی و نه شخص یزید تفسیر کنیم، لاجرم میتوانیم نتیجه بگیریم که مبانی عدم مشروعیت حکومت یزید و شالوده تضادهای امام با سلطنت اموی بسی فراتر از رفتار شخصی پسر معاویه بوده است، رفتاری که از ماهیت نظام اموی نشات می گرفت، نه از تربیت و خلق و خوی یزید.
همچنین آمده است:
عبارات منقول از وصیتنامه امام، صریحا مفهوم اصلاح را با نظام اجتماعی پیوند می دهد و تاکید دارد که آن حضرت با ملاحظه تفاوت ماهیت نظام اموی موجود با نظام عصر نبوی، بر آن است تا به مسلمانان خاطر نشان سازد که وضع موجود با واقعیات عصر نبوی متفاوت است و نیازمند اصلاح. اصلاحی نه در حد انجام فرایض،(عرصه ای که با عصر نبوی متفاوت نیست) بلکه اصلاحی در عرصه نظام اجتماعی و بازگرداندن مناسبات اجتماعی و حیات جامعه اسلامی به مناسبات عصر نبوی و سیره مرتضوی.
و بخش ششم این کتاب به بررسی قیام توابین و قیام مختار با هدف انتقام از قاتلان شهدای کربلا پرداخته و در بخش هفتم کتاب با گزارشی از شخصیت و نام و نشان شهدای کربلا بر اساس منابع تاریخی، مقاتل و کتابهای انساب و رجال بحث را به پایان برده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتاب امام حسین ع عصر نبوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۱۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن

مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست روز چهارشنبه این هفته که به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار خواهد شد، به ادامه بررسی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول می‌پردازد.

اعضای مجمع قرار است در این نشست به بررسی تبصره‌های ۸، ۹ و ۱۰ باقیمانده از ماده ۱۰ این طرح بپردازند.

طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول از ابتدای آذرماه سال گذشته در دستور کار جلسات صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داشته و تاکنون ده جلسه به صورت تمام وقت به بررسی این موضوع اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جلسه بودجه به حدنصاب نرسید و تعطیل شد+اسامی غایبان
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟