نگاه تشریفاتی و عدم استمرار تولیدات دو آسیب تئاتر دینی هستند
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۲۳۸۹
منوچهر اکبرلو عصر چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه فارغ از تبدیل شدن تمرکز جریان تولید و اجرای آثار تئاتر دینی به جشنوارهها که خود یکی از مهمترین چالشهای تئاتر مذهبی و دینی در کشور ما شناخته میشود خاطرنشان کرد: مسالهای به نام عدم جریانساز چنین آثاری در سایه رفتار مناسبتی با نمایشهای مذهبی یکی از اصلیترین آسیبهای حوزه تئاتر دینی ما به شمار میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: کم نیستند جشنوارههایی با رویکردها و عناوین عاشورایی، آیینی، معنوی، قرآنی و نظایری از ایندست که متأسفانه با وجود تعداد کمی بالا، برخی از آنها در نگاه کیفی با آسیبهای مختلف و متعددی مواجه هستند.
ریشه تئاتر مبانی دینی و توجه به آن رویکردی جهانی است
نویسنده نمایشنامه «مهمانهای ناخوانده» با بیان اینکه جریان تولید آثار با رویکرد نگاه معنوی و دینی صرفاً مختص به کشورهای مسلمان نیست و در حوزه تئاتر بینالمللی نیز شاهد نگاه به چنین مفاهیم و مضامینی هستیم تصریح کرد: خاستگاه پیدایش هنر تئاتر در ریشههای آئینها و مناسک مذهبی و دینی قرار دارد. همچنین اوجگیری و قوام یافتن هنر تئاتر در کشورهای غربی بهعنوان مهد پیدایش این هنر در بسیاری از موارد ریشه در روایتها و قصص موجود در کتاب آسمانی مسیحیان و یا سایر ادیان توحیدی داشته و دارد.
نکته بعدی آن است که در تولید چنین آثاری خارج از مرزهای کشورمان فارغ از نگاه کمی، مهمترین اولویت در تمامی سطوح توجه به نگاه کیفی و از آن اولیتر جریانسازیهای این آثار در حوزه تأثیرگذاری بر مخاطب استوار است. این در شرایطی است که در کشور ما بیشتر نگاه جریان تولید آثار نمایشهای دینی بر محور و مسئله نگاه تشریفاتی و مناسبتی به چنین آثاری دوخته شدهاست.
نگاه هنرمندان به تولید آثار دینی بیشتر به عادتی رفتاری بدل شده است
این مدرس دانشگاه با اشاره به آنکه مفاهیم و مضامین دینی میان مردمان باورمند به دین، در زیست و زندگی هرروزهی آنها جاری است خاطرنشن کرد: همین نگاه کافی است تا ما در حوزه تولید و اجرای مستمر آثار نمایشی دستی بالا داشتهباشیم. چراکه آمیختگی مفاهیم ارائهشده در هنر تئاتر با مسائل آشنا در ذهن مخاطبان خود مهمترین پل ارتباطی در ساحت استقبال عمومی مخاطبان از تولید آثار هنری از جمله در عرصه هنر تئاتر است.
اکبرلو تصریح کرد: اما همان رویکرد جشنوارهای که به آن اشاره کردم و مسئلهای به نام نگاه تشریفاتی به بازتاب مفاهیم دینی در ماههای مذهبی مشخص در کشورمان باعث شده که حتی گروههای تئاتری نیز نسبتبه این نگرش نوعی عادت رفتاری پیدا کنند و تنها در ماههایی چون محرم، صفر و رمضان دست به تولید آثار تئاتری با محتوا و مضامین دینی و مذهبی بزنند.
مفاهیم تئاتر دینی باید با روح و قلب هنرمند عجین شده باشد
کارگردان نمایش «از عرش تا فرش» درباره آسیبهای نگاه سفارشی به تولید آثار هنری با مفاهیم و مضامین مذهبی خاطرنشان کرد: مهمترین اصل در تولید آثار هنری، اعتقاد و باور روحی و قلبی هنرمند در گام گذاشتن به مسیر تولید چنین آثاری است و اگر مبانی مدنظر در اثر نمایشی تولید شده با روح، قلب و روان هنرمند خالقش عجین نباشد نمیتوان از تولید چنین آثاری انتظار جریانسازی و تأثیرگذاری در جامعه را داشت.
نکته حائز اهمیت دیگر که مورد غفلت هنرمندان قرار گرفته آن است که مخاطبان امروز در مواجهه با تولیدات آثار هنری در هر شاخهای از جمله هنر آئینی، دینی و مذهبی بهدنبال حرف و رویکرد جدید هستند و اصرار بر تکرار مباحثی که پیشاز این گفتهشده است نمیتواند ما را در جلب و جذب نظر مخاطب به توفیقی برساند.
اکبرلو در پایان تاکید کرد: مسئله دیگر تزریق نگاه خلاقانه و استفاده کردن از رویکردهای نوین هنری در تولید آثار نمایشی است. نکتهای که تا حد بسیار بالایی مورد غفلت هنرمندان ما بهویژه در عرصه تولید آثار تئاتری با محتوای مضامین دینی، آیینی و مذهبی قرار گرفته است.
برچسبها ماه محرم تئاتر نمایشمنبع: ایرنا
کلیدواژه: ماه محرم تئاتر نمایش ماه محرم تئاتر نمایش چنین آثاری تئاتر دینی تولید آثار هنر تئاتر آثار هنری مهم ترین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی آثار کلر ژوبرت نویسنده و تصویرگر مسلمان شده فرانسوی
به گزارش خبرگزاری مهر، شماره ۱۶۶ مجله خیمه در اردیبهشت ۱۴۰۳، با طرح جلدی از چهره «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی منتشر شد.
مجله خیمه در شماره اردیبهشت در بخش رویدادها و روایتها ۵ رویداد مهم فروردین ماه ۱۴۰۳ را بررسی کرده است. تحلیل شیوهٔ دعاهای متفاوت استاد شیخ حسین انصاریان از نگاه ۴ استاد حوزه و دانشگاه، بررسی ماجرای مسجد سازی در پارک قیطریه و پاسخ به ۴ پرسش آیت الله سیدمصطفی محقق داماد از نگاه ۱۷ چهرهٔ مخالف و موافق، بررسی سخنان پُرحاشیهٔ حجتالاسلام پناهیان دربارهٔ پیامبر (ص) از نگاه ۳ استاد دانشگاه، روایتی از اشعار روضههای زنده یاد حسین بختیاری که در نوروز درگذشت از نگاه ۴ فعال هیئتی و برگزاری محفل صد هزار نفری قرآنی در ورزشگاه آزادی از نگاه ۱۰ فعال فرهنگی و رسانهای.
سوژه بخش چهره خیمه، «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی است. آثار این بانوی نویسنده متولد اردیبهشت، از نگاه ۱۶ نویسنده و کارشناس حوزه و دانشگاه بررسی شده است.
این چهرهها عبارتند از: محسن چینیفروشان، موسی بیدج، حسن احمدی، حبیب احمدزاده، غلامرضا حیدری ابهری، ناصر نادری، مریم جلالی، آسیه رحمتی، حسین راجی، سیدمحمد مهاجرانی، سیده مریم شهیدی کریمی، رقیه فاضل، علی مهدوی، بهاره بهنام نیا، زهرا شیرخانیان.
مجله خیمه در بخش پرونده ماه به ۱۲ سال تلاش برای حل مشکل فقهی اهدای عضو پرداخته و ماجرای اهدای عضو ۱۲ طلبه و ۴ مداح را بررسی کرده است. پرونده ماه خیمه، به موضوع «اهدای عضو» و ضرورت فرهنگ سازی با نگاه عاشورایی پرداخته است. این پرونده شما را با ۱۲ طلبه و ۴ مداحی آشنا میکند که اعضای بدنشان، به بیماران نیازمند بخشیدهاند.
همچنین ایرج فاضل، ۱۲ سال پیگیری برای رفع محدودیتهای فقهی و قانونی اهدای عضو را تشریح کرده است. علی اکبر صالحی هم چگونگی عبور از نگاه بسته مذهبی در این موضوع را بیان کرده است. کتایون نجفی زاده، از سه دهه تلاش و دیدارهایش با مراجع قم و نجف به ویژه دیدارش با آیت الله سیستانی گفته و کمیل نظافتی، اهدای کلیهاش به کودک کلاله را تشریح کرده است. مهدی حیدری هم از مستند ساخته شده درباره ماجرای این کلیه گفته است.
خیمه در بخش یادمان به سراغ یادبود مرحوم محمود امیری، مدیر انتشارات و کتابفروشی امیری رفته و ماجرای کتاب مهدی آذر یزدی، کتابفروشی امام حسین و شهادت دو برادر مرحوم امیری را روایت کرده است. همچنین مرتضی آخوندی، مدیرانتشارات دارالکتب الأسلامیه از روایت پنج دهه دوستیاش با مرحوم امیری سخن گفته و روایت علی قائمی، محقق و نویسندهای که ۵۰ کتابش در انتشارات امیری منتشر شده است هم در این بخش آمده است. محمدهادی فاضل، مهدی رئوفی، مرضیه امیری و سید یاسر شریفی از نزدیکان آن مرحوم هم یادداشتهایی در این پرونده نوشتهاند.
این شماره از مجله در بخش کتاب خیمه هم به آشنایی با ۶۳ نویسنده و تصویرگر انتشارات خیمه پرداخته و به مناسبت نمایشگاه کتاب، موضوعات زیر را هم از نظر گذرانده است:
کتابی کاملاً کاربردی برای زندگی: اثر تازه منتشرشدهٔ «تفسیر موضوعی سبک زندگی با رویکرد روایی»
مسالهٔ حجاب در ایران امروز به روایت رمان «رقص کلاغ روی شانههای مترسک.»
کتاب شعری که گم شد: روایتی از کتاب «مجموعهٔ اشعار فضائل اهل بیت» اثر شیخ کلینی
یادداشتهای عاشورایی مرحوم دکتر عماد افروغ از کتاب «فریادهای خاموش»
شماره اردیبهشت خیمه، با سرمقالهای از حجت الاسلام دکتر محمدرضا زائری (مدیرمسئول مجله)، و نیز یادداشتهایی از ۷ نویسنده و چهره حوزوی و دانشگاهی در آغاز مجله، منتشر شده است. علاقهمندان میتوانند برای تهیه مجله خیمه با شماره ۰۹۰۲۸۲۴۲۹۸۱ تماس بگیرند.
کد خبر 6086179